SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LaQ

Inlägg av LaQ »

Ny rapport (och nya frågor) kommer här!

Det har inte hänt igen att Junior vänt sig till rygg under natten (eller annars heller för den delen). Vi har tränat vädningar från rygg till mage och det går undan och nu har han fått upp tekniken igen och vänder för glatta livet åt både höger och vänster. Skötbordet är en riktig luring numera! :shock:

Tidiga mornar har vi haft nästan varje morgon på så vis att Junior vaknar och ligger och snackar, glad. Ibland somnar han om. :roll:

Lurarna dagtid har fungerat prickfritt. Iiinga uppvak så långt ögat når. Schemaändringen gjorde nog susen här! Och min attityd då jag försöker ta det luuuugnt när han sover långlur. Lite musik på i köket bara och försöker att inte slamra hysteriskt med saker. Det är sååå skönt! :D

Eftermiddagsluren på rygg i vagnen funkar toppen!

Ålningen på golvet går framåt. Han är inte lika hysteriskt frustrerad längre. Han har kommit på att man kan dra upp knäna och skjuta ifrån med fötterna, inte bara dra sig fram med armarna. Långärmad body, inga byxor eller strumpor.

Ensamlek på mage i spjälsängen funkar fint! Han trivs klart bäst på mage i alla lägen. Nån kvart klarar han utan att låta gnällig.

Alla saker ska in i munnen för att upptäckas och alla frågar om han ska få tänder, inte vad vi sett...

Maten dagtid har ändrat karaktär lite kan man säga. Från att nyligen ha ökat på sina portioner från 150 till 200 ersättning vid frukost och mellanmål har dessa nu minskat igen. Till ca 120 vid frukost och 50 !!! :shock: till mellis. Lunchen däremot äter han som en riktig häst! En burk grönsakspuré går ner som ingenting plus nån dl ersättning att dricka till (sittandes i matstolen med nappflaska). Han visar tydligt att han vill ha mer puré men inte mer ersättning. Gröt till middag funkar också rätt bra. Kvällsslurken (risvälling/ersättning) har han inte velat ha så vi har verkligen fått truga eller milt tvinga in nappflaskan. När han väl ligger still och får in den i munnen så går det i kanske max 100 ml.

Alltså det här känns ju inge vidare med maten. Jag tycker ju att han borde dricka mer!

Nyligen drack han ju massor mer och åt då sämre av purén. Nu är det tvärtom... :?

Vi var på BVC igår på 5-mån kontroll och han hade ökat 660 g på en månad så det är ingen fara så sätt.
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
LaQ

Inlägg av LaQ »

Ny rapport (och nya frågor) kommer här!

Det har inte hänt igen att Junior vänt sig till rygg under natten (eller annars heller för den delen). Vi har tränat vädningar från rygg till mage och det går undan och nu har han fått upp tekniken igen och vänder för glatta livet åt både höger och vänster. Skötbordet är en riktig luring numera! :shock:

Tidiga mornar har vi haft nästan varje morgon på så vis att Junior vaknar och ligger och snackar, glad. Ibland somnar han om. :roll:

Lurarna dagtid har fungerat prickfritt. Iiinga uppvak så långt ögat når. Schemaändringen gjorde nog susen här! Och min attityd då jag försöker ta det luuuugnt när han sover långlur. Lite musik på i köket bara och försöker att inte slamra hysteriskt med saker. Det är sååå skönt! :D

Eftermiddagsluren på rygg i vagnen funkar toppen!

Ålningen på golvet går framåt. Han är inte lika hysteriskt frustrerad längre. Han har kommit på att man kan dra upp knäna och skjuta ifrån med fötterna, inte bara dra sig fram med armarna. Långärmad body, inga byxor eller strumpor.

Ensamlek på mage i spjälsängen funkar fint! Han trivs klart bäst på mage i alla lägen. Nån kvart klarar han utan att låta gnällig.

Alla saker ska in i munnen för att upptäckas och alla frågar om han ska få tänder, inte vad vi sett...

Maten dagtid har ändrat karaktär lite kan man säga. Från att nyligen ha ökat på sina portioner från 150 till 200 ersättning vid frukost och mellanmål har dessa nu minskat igen. Till ca 120 vid frukost och 50 !!! :shock: till mellis. Lunchen däremot äter han som en riktig häst! En burk grönsakspuré går ner som ingenting plus nån dl ersättning att dricka till (sittandes i matstolen med nappflaska). Han visar tydligt att han vill ha mer puré men inte mer ersättning. Gröt till middag funkar också rätt bra. Kvällsslurken (risvälling/ersättning) har han inte velat ha så vi har verkligen fått truga eller milt tvinga in nappflaskan. När han väl ligger still och får in den i munnen så går det i kanske max 100 ml.

Alltså det här känns ju inge vidare med maten. Jag tycker ju att han borde dricka mer!

Nyligen drack han ju massor mer och åt då sämre av purén. Nu är det tvärtom... :?

Vi var på BVC igår på 5-mån kontroll och han hade ökat 660 g på en månad så det är ingen fara så sätt.
~ På äventyr ~
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

LaQ skrev:
Skulle vilja ha tag i nån lagom stor filt att stoppa i påslakanet som är tunn och lagom nu. Har en gallerfilt nu men den är som sagt alldeles för liten egentligen. Tips på vart man hittar det?
Kan rekommendera ett sk istoppstäcke (eller -filt). Finns ex på Jysk för enbillig penning. Bara att klippa i lagom storlek - rispas inte i kanten.
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
LaQ

Inlägg av LaQ »

När allt gått så bra senaste veckan med lurarna så har det varit en katastrofdag idag. Känner mig så misslyckad. :cry:

Junior låg och gapade och gnölade som vanligt i 5-10 min innan han tystnade och stillade. När jag sedan efter 10 min (som vanligt) tittade till honom så rörde han sig lite (vände på huvet) och det kändes som att han inte riktigt sov så hårt som jag trodde. Jag tassade kvickt ut igen. Men efter nåra minuter började han tjuta. Sedan har jag hållt på i över 1 timme nu och avvaktat, ramsat, avvaktat, ramsat, buffat osv. I början upplevde jag att han tystnade på ramsan nån gång men senare har han skrikit ännu värre och riktigt bräkt hysteriskt på ramsan. Han tystnar direkt jag lägger tillrätta och börjar buffa. Sedan kan han ligga och småsnyfta lite när jag buffar. När jag går med ramsan så börjar han gapa på 3e eller 4e versen och så håller han på. Jag har nog varit inne 4 gånger (tappat räkningen) och buffat. Sista gången somnade han äntligen efteråt. Sover nu.

Vad gör man när det blir såhär egentligen? :roll: Först tar det honom 10 min att somna, vaknar efter 20 min. Sedan tar det 1 h och 15 min att få honom att somna om. Nu är ju sovtiden snart slut men jag kommer att ge honom en 45-minutare nu annars blir det ju helt kaos ikväll sen. :?

Analys? Peppning?
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

Så ja, bort med alla tankar om att du är misslyckad! Det är du ABSOLUT inte!! Vissa dagar går inte saker som man tänkt sig och då gäller det att försöka hålla sig lugn och vara den trygga och stabila som barnet behöver. När du trafikerar och går in hela tiden så tar du vargarna med dig in. Om det blir strul någon mer lur så: Ramsa om han blir ledsen, avvakta sedan och lyssna hur han låter. Vid behov så gör husljud alt sätt på klassisk musik. Om det blir kris så gå in EN gång, lägg tillrätta ordentligt och håll en statisk solfjäder tills han blir sömntung i kroppen. Då trycker du till och går ut med en betryggande ramsa. Om han skulle ställa fler frågor är det ramsa och ev husljud/musik som gäller som svar. INTE in igen! Väck sedan efter lämligt sömnrytmpass som får plats i luren enligt schemat plus ev marginalkvart. Kompensera inte förlorad sömn utan istället kan du lägga upp till en halvtimme tidigare inför natten om han är trött.

Lägg sedan denna lur bakom er, lägg det i erfarenhetsbanken så vet du hur ni ska handla om det blir strul igen.

Angående maten så är det jätte vanligt att de äter mycket mer av purén än ersättning/välling när de börjar få smak för fast föda. Så mata på och se ersättning/välling som komplement till den fasta födan.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LaQ

Inlägg av LaQ »

Elle! TACK så :heart:-ligt för ditt svar. Precis vad jag behövde. Ni är ju för underbara här på forumet!

Det blev en marginalhalvtimme idag :oops: då jag väckte 45 min efter att han somnat. Sedan var han pigg och glad och som vanligt. Åt bra av melliset och somnade som en stock på nåra minuter i vagnen på eftermiddagsluren. Var lite svårväckt efter 20 min. Något gnällig på kvällen men i övrigt har det gått jättebra. Åt massa gröt till middag men ville inte ha kvällsslurk. Somnade som vanligt på kvällen, nåt gnöl.

Hmm en liten analys av mig själv. Det KAN ha varit så att jag faktiskt störde Junior när jag gick in och skulle titta till honom. Jag trodde att han sov djupt vid det laget men när jag gick in så vände han på huvudet och sov alltså inte. Det kan ha varit så att jag släppte in vargarna när jag gick in och sedan vaknade han till mer och kunde inte somna om. Blev arg eller orolig. Sen gav jag inte tillräckligt bra svar. Det kan vara så att han faktiskt var riktigt arg. Hans skrik lät liksom bräkande hest emellanåt. Blev bara värre när jag ramsade.

Provade solfjädern på daglurarna nån gång när vi plockade bort nappen. Junior blev jättearg och skrek precis sådär bräkande som jag beskrev ovan. Men det kanske är så att man får ha tålamod och stå där med solfjädern tills han lugnar sig, oavsett om det tar hur lång tid som helst...

Elle, tack för dina råd!
:?: Jag brukar ha musik eller radio på i köket utanför hans rum. Är det OK som husljud?
:?: Vad gör jag om det blir värre kris efter att jag varit inne en gång och jag inte FÅR gå in igen? :roll:

:?: Är bara rädd att jag missar att han är lessen och inte arg när jag avvaktar... Vet inte om jag nånsin hört honom riktigt riktigt ledsen faktiskt.

:!: Nu får jag låta bli att titta till honom och störa på dagslurarna och hålla mig till att enbart göra det på kvällen för att kolla filten/täcket inför långa natten.

Det känns betryggande att höra ang. maten också. I nuläget äter han såhär:
Frukost: ersättning
Lunch: grönsakspuré (håller på och testar oss fram mellan alla olika sorter och nu verkar han gilla nya sorter efter första försöket) + lite ersättning som måltidsdryck
Mellis: ersättning
Middag: gröt med katrinplommonpuré (idag varierade vi oss med aprikos- och päronpuré och det var succé) + ersättning att dricka till
Kvällsslurk: ersättning / risvälling

Tänkte börja testa kött och lite matigare puréer till lunch nån dag nu och när det verkar funka så tänkte jag kanske ge det till middag också. Och gröt till frukost. Eller ska jag fortsätta med gröten till middag? Tänker att den är mättande och god inför natten... :?:
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

Vilka härliga analyser du gör, snacka om att du reflekterar och tar lärdom :thumbsup:
LaQ skrev:
:?: Jag brukar ha musik eller radio på i köket utanför hans rum. Är det OK som husljud?
:thumbsup:
LaQ skrev:
:?: Vad gör jag om det blir värre kris efter att jag varit inne en gång och jag inte FÅR gå in igen? :roll:
Här handlar det om att LITA på ramsan som besked! Om NI tror på den och anpassar tonläge efter sonens frågor, ja då kommer sonen lugna sig. Så mer förtroende för ramsan men även för sonen. Även att göra ingenting är ju ett verktyg :wink:
LaQ skrev:
:?: Är bara rädd att jag missar att han är lessen och inte arg när jag avvaktar... Vet inte om jag nånsin hört honom riktigt riktigt ledsen faktiskt.
BORT med den vargen! Jag lovar att du kommer höra om han blir riktigt ledsen.
LaQ skrev:
:!: Nu får jag låta bli att titta till honom och störa på dagslurarna och hålla mig till att enbart göra det på kvällen för att kolla filten/täcket inför långa natten.
Låter klokt!
LaQ skrev: Tänkte börja testa kött och lite matigare puréer till lunch nån dag nu och när det verkar funka så tänkte jag kanske ge det till middag också. Och gröt till frukost. Eller ska jag fortsätta med gröten till middag? Tänker att den är mättande och god inför natten... :?:
Låter som en bra plan att även införa puré till middag och gröt till frukost. Men det är ju inget som hindrar dig att ge lite gröt som nattslurk om du vill :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LaQ

Inlägg av LaQ »

Elle skrev:Här handlar det om att LITA på ramsan som besked! Om NI tror på den och anpassar tonläge efter sonens frågor, ja då kommer sonen lugna sig. Så mer förtroende för ramsan men även för sonen. Även att göra ingenting är ju ett verktyg :wink:
Det är nog här mycket av problemet ligger i de situationerna. JAG har nog svårt att fatta att ramsan verkligen HJÄLPER. Så hur ska då grabben kunna tro på det? :?
Elle skrev:
LaQ skrev:Tänkte börja testa kött och lite matigare puréer till lunch nån dag nu och när det verkar funka så tänkte jag kanske ge det till middag också. Och gröt till frukost. Eller ska jag fortsätta med gröten till middag? Tänker att den är mättande och god inför natten... :?:
Låter som en bra plan att även införa puré till middag och gröt till frukost. Men det är ju inget som hindrar dig att ge lite gröt som nattslurk om du vill :D
Min fundering är bara att jag tycker att han behöver mer vätska för magens skull. Han har inte haft förstoppning men tenderar att bli lite hård ibland. Egentligen vore det ju smidigare med välling till nattslurken så slipper man söla ner hela den nybadade ungen med pyjamas och allting med gröt på kvällskvisten. Bekväm är jag visst också. 8)

Nu senaste dagarna har jag verkligen fått truga ordentligt för att få i honom kvällsslurken. Får man bara in nappflaskan i munnen på lilla hjärtat som ligger och vrider sig och stånkar i famnen så brukar det gå i en liten slurk iaf. Han har aldrig gillat att ligga på rygg i famnen. Vi tränar lite pipmugg vid måltiderna ibland och min tanke är att det kanske går bättre att dricka vällingen i den sittandes vid bordet när han blir lite äldre. Så slipper vi situationen med ryggläge i knät och flaskan.

Matlusten har förbättrats avsevärt gällande purén och gröten. Mamma slevar in sked efter sked och pojken sväljer och gapar. \:D/ Ibland kan det behövas en liten muta i form av egen sked. JAG har avdramatiserat det hela och det funkar mycket bättre. Nya smaker har vi introducerat enligt principen "egentligen består det här målet av det här som du gillar, men du kan också få smaka på det här nya goda om du vill". Har helt klart funkat bättre än principen "idag serveras en helt ny rätt som du inte ätit förut och det är bara att äta full portion direkt" som vår BVC-sköterska propagerat för med tanken att "ge samma mat varje dag tills han gillar det och accepterar, kanske 10 dar". Men det räcker ju att gå till mig själv. Skulle jag prova nåt nytt för första gången så skulle jag hellre testa lite då och då av egen vilja som tillbehör till den befintliga maten istället för att serveras en stor portion av enbart det varje dag i en vecka tills jag gillar det. :roll: Dessutom känner jag ingen panik över att ungen inte fått i sig mer än två skedar det målet.

Lurarna dagtid igår gick som smort när jag lät bli att störa. Har bara väldigt diskret lagt på täcket på kvällen och då har jag väntat lite extra så att han verkligen somnat in.

Vet inte om det har någon betydelse men jag hade ställt ligginsatsen till vagnen direkt på golvet istället för på chassit den där dan då det blev så fel allting. Tänker att han kaaanske kan ta sig ur vagnen om han skulle vara på det humöret. Då blir man ju lätt nervös över fallhöjden. :shock:

Inatt har han sovit såå gott utan vakna och ligga och snacka på morgonkvisten. La riktigt krut på skrattet till gonattet igår och Pappan och Junior dansade och sjöng till musik en låååång stund. Junior skrattar så han kiknar. :lol: När jag sedan nattade honom låg han bara helt stilla och liksom "aaaahh soova", somnade utan ett pip. Och då inte för att han var toktrött för han hade sovit så gott på dagen och varit pigg och glad hela dagen. Känns verkligen som att han ÄR trygg och njuter av att få sova! (Men vem gör inte det?)

Ett annat framsteg har skett med ensamleken! Sedan jag började sprida ut leksakerna i hela spjälsängen och han fick leka på mage istället så har vi kunnat utöka tiden avsevärt! Imorse bröt jag efter 25 min och han var ändå helt nöjd och hade nog kunnat hålla på ett tag till. Tidigare blev han frustrerad efter kanske en kvart. Nu lägger jag honom på rygg mitt i sängen med alla saker runt sig, vinkar hejdå och går ut och äter frukost i lugn och ro. 8) Junior vänder sig till mage efter en liten stund och sedan krälar han runt i sängen och roterar åt alla möjliga håll för att greja med alla spännande leksaker. :thumbsup:

Man känner ju sig manodepressiv alltså men vissa dagar är allt bara sååå motigt medan andra (de flesta) dagar är toppen. Min sambo säger ofta "han är så snäll våran son" och menar att ingen annan han pratar med har ett sånt "lätt" barn. På hans jobb säger en del kollegor (som haft både 1 och 2 kolikbarn) "du vet inte hur det är att ha barn". Jag brukar vara noga och rätta honom och säga att "nej vår son är inte snäll, han är trygg och nöjd". Det är tröttsamt med folk som verkar tycka att man har haft "tur" som fått ett sånt "snällt" barn.

Det är som en positiv spiral också. När allt flyter så råder total lycka och harmoni här hemma och det spär på Atittyden och sedan går det ännu bättre osv. Nån gång snubblar man men, se, det går att resa sig igen. Ännu högre. TACK alla underbara människor på forumet som är kloka, peppande, uppmuntrande och fulla av råd! Framförallt TACK till underbara Anna! :heart:

Nu ska jag strax gå in och väcka min lille guldklimp så att vi kan klä på oss och gå ut i skogen i det härliga vädret! Ha en underbar helg allihop!
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker jag fått en strålande rapport. :lol:

En tanke bara, man måste faktiskt inte "ligga ner" och dricka ur nappflaskan. Jag hade Tor sittandes i knät vänd utåt och matade med flaksa sittandes bebis med bakåt lutat huvud mot bröstet. Så kolla skall du se att du hittar ett sätt.

Sen kommer en tråd här för mer inspiration och pepping.

”Att inte ha de som alla andra…” (om att vara AW förälder i en ”icke AW värld”)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

TorsMamma skrev:Hej, jag tycker jag fått en strålande rapport. :lol:

En tanke bara, man måste faktiskt inte "ligga ner" och dricka ur nappflaskan. Jag hade Tor sittandes i knät vänd utåt och matade med flaksa sittandes bebis med bakåt lutat huvud mot bröstet. Så kolla skall du se att du hittar ett sätt.

Sen kommer en tråd här för mer inspiration och pepping.

”Att inte ha de som alla andra…” (om att vara AW förälder i en ”icke AW värld”)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
Vi har provat att köra Tors ätställning med nappflaskan och det funkar hyfsat. Men huvudet åker ju fram å tebax på lillkillen. Det är mycket som är spännande att titta på! Det är trååååkigt att äta nappflaska! hälsar Junior.

Tack för den tråden, har kikat lite där förut faktiskt. :) Vet du TorsMamma om det finns nån tråd eller så för att hitta andra mammor med Barnaboksbarn i närheten av där man bor? Vi bor i en lite mindre stad och jag kände inte så många här innan vi fick barn heller och bland gänget lattemammor i föräldragruppen mm så känner man sig rätt malplacerad. :shock:

Vidare, mera rapportering. I torsdags gick allt fint igen efter vår lilla katastrofdag i onsdags. I fredags däremot vaknade Junior efter 1½ h på långluren och låg sedan och gapade i en kvart innan han blev tyst. Jag avvaktade och lyssnade. Junior hade pauser i skriket men när jag gjorde husljud eller han hörde hur jag gick utanför (vårt golv knarrar :roll:) så började han gapa igen. Jag hade musik på (som jag alltid har) och när jag förhöll mig passiv så tystnade han och när han varit tyst i lite drygt fem min så gick jag in och skulle väcka honom. Då låg han vaken, pigg med rest huvud. Hmm... Gör jag rätt om jag tolkar hans skrik i det här läget som att han är förbannad över att han inte kan sova eller tycker att han inte behöver sova mer? Hade han varit ledsen hade han knappast tystnat efter en kvart och legat vaken och tyst så som han gjorde?
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker du har tolkat skriket helt korrekt. Du jobbar på jättebra. Jag märkte också när Tor tysnade när jag gick förbi eller som i ditt fall, hör att du kommer och vill då beklaga sig lite extra. Så hos er är nog verktyget "ingenting" högst effektivt. :wink:

Jag vet att det finns trådar på "kackelforum" om folk i stockholm, malmö. lund och göteborg. Men jag vet inte riktigt vart du bor? DU kan antingen göra en sökning under "medlemslista" ovan eller lägga in en tråd under kackelforum och efterlysa någon. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

TorsMamma skrev:Hej, jag tycker du har tolkat skriket helt korrekt. Du jobbar på jättebra. Jag märkte också när Tor tysnade när jag gick förbi eller som i ditt fall, hör att du kommer och vill då beklaga sig lite extra. Så hos er är nog verktyget "ingenting" högst effektivt. :wink:
Aaah tack! Gulle dig! *stolt* :D
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Stolt skall du vara med socker på toppen, pris och berömm! :D :lol:
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

Alltså nääee! Nu har det varit en såndär dum dag igen. :evil: Allting flyter verkligen på förutom långluren. Junior somnar numera snabbare och tyst och lugnt. Ligger lugnt kvar när jag lägger honom och hjälper till med tillrättaläggningen på ett annat sätt än han gjort förut. Men, idag har vi haft ett uppvak efter 45 min på långluren igen. Jag avvaktade och höll mig tyst i nån kvart men det hjälpte inte. Ramsade och upplevde ibland att han skrek mer av det. Avvaktade mer. Ramsade igen osv. Upplevde senare att ramsan faktiskt tog. Junior lugnade sig i korta stunder (nån minut åt gången max) men drog igång igen. Hade musik på som vanligt. Testade både med och utan husljud. Ingen direkt skillnad. När vi hållt på så tills luren var slut och nästan hela marginalkvarten så var jag ju tvungen att ta upp honom. Avvaktade tills han hade en paus på kanske nån halv minut och tog upp honom då. Han hade ju gapat så att han var snorig och lakanet blött av dregel antar jag. La ner honom på golvet på mage i rummet utanför och började pyssla med mitt (städning). Junior låg där och kikade lite och började sedan kravla omkring och utforska saker och ting. Kravlade tillbaka in i sitt rum och fram till vagnen och smakade på hjulen mm. :roll: Jag höll på ute i köket. Han verkar ju inte precis rädd för att bli lämnad ensam eftersom han ger sig ut på egna upptåg bort från mig.

Vad gör jag gör fel? Varför skriker han såhär ibland? Slits mellan röster i huvudet som säger att "det är ok att vara arg, lämna ungen i fred" och "för mig får inga barn skrika alls" som AW skriver. :roll:

Har idag varit och köpt en nylonsele eftersom jag är lite nervös att han kanske kommer på hur man tar sig ur liggvagnen. Men det är ju små spännen framtill som han kommer att ligga på. Hur skönt är det att ligga på? Hur lägger man in selen i läggningsrutinerna? Borde jag lägga honom i spjälsängen på lurarna dagtid istället? Eller prova att ställa ligginsatsen på golvet igen?

En liten parentes. Inatt (minns inte vad klockan var, kanske halv fem) vaknade jag av att Junior skrek lite "auauau" lite kort och tystnade sedan och somnade om. När jag skulle väcka honom kl 7 så låg han vaken och glad. Lägger ingen större vikt vid detta. Nätterna känns ju riktigt bra annars.

Nä nu är det grötdags! Hoppas nån vill svara mig innan imorgon. Känner mig sådär modfälld nu igen. :cry:
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, se det hela som "en gång ingen gång". Sen är det lite så att vara ARG är fullt tillåtet, jag menar ingen kan tvinga någon att INTE vara arg. Så är han arg får han vara det, det är "LEDSEN" ingen FÅR vara här. Men visst, man skall inte skrika i en evighet heller.

Det jag kanske inte gillar i ditt svar är:
Testade både med och utan husljud. Ingen direkt skillnad.
Det viktiga är att man inte är osäker, här tror jag att du i ren "test" förmedlar vargar också. Har man en strategi så har man något att hålla sig till.

Jag har skrivit denna lilla uppsatsen till SM barn, kanske hittar du lite inspiraion till ditt dilemma även om detta nu handlar om "natttrassel" och inte dag eller morgon trassel. :wink: Det är attyden och målmedvetenheten jag vill åt här. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Pepping pepping! Du kan det här, kom ihåg känslan och det du har med ramsan och dialogen. Dock har meddelandet inte sjunkit in i den lille att DU har kontrollen och HAN skall sova. Han tror fortfarnande att han måste ha den och att du måste skrikas till honom. Det är nog mest det han frågar om just nu, och du behöver ge lite mera förtroende och svar till honom. Du kan detta!!
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"