Mmmm, visst ÄR den bra!!!!!!Päivi skrev: Fjällmor! TACK för JÄTTEBRA boktips!Sitter och läser boken om Iris och förstår min son bättre och bättre för varje sida som går...
Surkål och ödlor
Hej alla hjärtans kära surödlor!
Allt bra i stugorna? Den här veckan har vi dragits med en elakartad ögoninfektion. Neongrönt gegg har krupit ur LillPirayans ögonvrår och till slut fick hans mamma nog och tog honom till farbror doktorn... Ögondroppar till Pirayan! Och hur hade de tänkt att jag skulle ge dem?! UTAN att riskera att han blir kraftigt övermutad?
I övrigt är sig det mesta likt hemma hos Gablex. Jobbet nämner jag inte ens, haha! Däremot en väldigt trevlig dejt, som jag drog ut maken på igår. Jag har haft liiiiite dåligt samvete för att han inte fått så mycket uppmärksamhet som han förtjänar. Så igår tog jag med honom till tapetaffären, haha! Vi ska renovera lite hemma och skulle se ut tapeter. När vi gick ur tapetaffären (efter cirka 10 minuter) tittade vi på varandra och skrattade. Konstaterade glatt att vi är glada att vi är gifta med varandra och inte med någon som måste titta i femtielva olika affärer och jämföra priser och material och femtielva andra parametrar.... Nej, snabbt in och kolla och konstatera "Det här blir bra!" och så går livet vidare
Och det VAR faktiskt s**t-snygga tapeter!
Efter tapetaffären blev det middag på stan. SÅÅ lyxigt en helt vanlig torsdag. God mat dessutom. Och efter det en SUPERgod drink, caprihinia (?) med björnbär! Kan rekommenderas som tandborstdopning
Ikväll blir det nog betydligt lugnare skulle jag tro. Tacos och möjligen lite rödtjut
Trevlig helg!
Allt bra i stugorna? Den här veckan har vi dragits med en elakartad ögoninfektion. Neongrönt gegg har krupit ur LillPirayans ögonvrår och till slut fick hans mamma nog och tog honom till farbror doktorn... Ögondroppar till Pirayan! Och hur hade de tänkt att jag skulle ge dem?! UTAN att riskera att han blir kraftigt övermutad?
I övrigt är sig det mesta likt hemma hos Gablex. Jobbet nämner jag inte ens, haha! Däremot en väldigt trevlig dejt, som jag drog ut maken på igår. Jag har haft liiiiite dåligt samvete för att han inte fått så mycket uppmärksamhet som han förtjänar. Så igår tog jag med honom till tapetaffären, haha! Vi ska renovera lite hemma och skulle se ut tapeter. När vi gick ur tapetaffären (efter cirka 10 minuter) tittade vi på varandra och skrattade. Konstaterade glatt att vi är glada att vi är gifta med varandra och inte med någon som måste titta i femtielva olika affärer och jämföra priser och material och femtielva andra parametrar.... Nej, snabbt in och kolla och konstatera "Det här blir bra!" och så går livet vidare
Efter tapetaffären blev det middag på stan. SÅÅ lyxigt en helt vanlig torsdag. God mat dessutom. Och efter det en SUPERgod drink, caprihinia (?) med björnbär! Kan rekommenderas som tandborstdopning
Trevlig helg!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Hur har det gått? Brottningsmatch?Gablex skrev:Ögondroppar till Pirayan! Och hur hade de tänkt att jag skulle ge dem?! UTAN att riskera att han blir kraftigt övermutad?
Och nya tapeter! Och björnbärsborstning! Ujujuj. Det låter som om du kommer överleva ditt jobb med stöd av trevligt privatliv.
Nu ska jag väcka bebis. Eller vad kallar man de där nästan-åringarna? Coolaste bulldozern i stan är hon i alla fall. Igår bestämde hon att det fick vara nog med fm-vila. Bort och väck. Och ändå på strålande humör hela vägen. Jag är kär i min minsta unge, hon är en så skön filur.
Kram Jannika
-
Fjällfolket
tack för skrattet till långuren
Här harvar sjukstugan på andra varvet
Vi har precis bestämt oss för Jannikas glass till eftermiddan - svalkar gott i förkylda kroppar (och päronens knoppar) 8)
Imorgon släpper jag nog iväg Fjällfar på äventyr. Bestiga högsta toppen i trakten i strålande sol och snödrivor kan kanske göra honom lika glad som jag vart igår. Jag klippte mig då. Det var 2 år sen sist...
Solvarm kram!
/Fjällmor
-
Gäst
27,6 grader var det här ja.
Vem vill vara utomhus
Vi smälter!
Här kommer kejsarmoderns hallonsorbetreept för små finsmakare i GF/CF - land:
5 dl hallon + 2 msk vatten - smält djupfrysta bär med vattnet i en kastrull på medelstark värme - mosa bären till en syltaktig massa häll över i skål
5 msk socker + 1 dl vatten (inte riktigt en dl kanske) rengör kastrullen och smält sockret i vattnet häll över till syltblandningen
lägg i frysen för en timme, cirka
vispa ihop 4 äggvitor med 3 msk socker
ta ut den halvhårda sorben och blanda i äggviteblandningen. Frys tills sorben har uppnått sorbesubstans.
Jurygruppens kommentarer:
"glass, glass" (Hugo, tre år)
"meja, gott" (Sofia 17 månader)
enjoy! 8)
Här kommer kejsarmoderns hallonsorbetreept för små finsmakare i GF/CF - land:
5 dl hallon + 2 msk vatten - smält djupfrysta bär med vattnet i en kastrull på medelstark värme - mosa bären till en syltaktig massa häll över i skål
5 msk socker + 1 dl vatten (inte riktigt en dl kanske) rengör kastrullen och smält sockret i vattnet häll över till syltblandningen
lägg i frysen för en timme, cirka
vispa ihop 4 äggvitor med 3 msk socker
ta ut den halvhårda sorben och blanda i äggviteblandningen. Frys tills sorben har uppnått sorbesubstans.
Jurygruppens kommentarer:
"glass, glass" (Hugo, tre år)
"meja, gott" (Sofia 17 månader)
enjoy! 8)
Men härrejösses kvinna!
Kan du plötsligt bestiga fjälltoppar? När skedde denna metamorfos? Du hasade ju knappt runt huset sist jag minns. Och det minnets brister har jag redan avhandlat i miar70s tråd iofs...
Fantastiskt hur som helst!
Nu har mina små-stora sommarlov. Sista dagen i förrgår på dagis. Sköööönt. Jag är inte nån stressa-passa-tider-mamma. Jag vill ha frihet att göra det som faller oss in.
Och nu är det äntligen sommarvärme. Fågelkvitter, äppelblom och solvarma stenar.
Kram Jannika
Fantastiskt hur som helst!
Nu har mina små-stora sommarlov. Sista dagen i förrgår på dagis. Sköööönt. Jag är inte nån stressa-passa-tider-mamma. Jag vill ha frihet att göra det som faller oss in.
Kram Jannika
-
Fjällfolket
Jannika skrev:Men härrejösses kvinna!Kan du plötsligt bestiga fjälltoppar? När skedde denna metamorfos? Du hasade ju knappt runt huset sist jag minns.
neeeej... he va Fjällfar om sku' göra det ju!
8)
Min bedrift var igår. Att ta mig över kullen till frissan... det kostade på, men det gick! Dessutom var det 2 år sen sist håret träffade en frissa
Kram på er i kvällsolen (som lyser länge än på min breddgrader 8) )
/Fjällmor
Här har vi haft en soooolig dag och jag passade på att Vabba på eftermiddagen.
Dagis ringde vid lunchdags och berättade att sonen var hängig. Han hostade och ville mest bara sitta och hänga. Jag åkte och hämtade honom och begav mig till hemmets ljuva vrå. Han utrustades med DVD-film lånad på bibblan och ett STORT glas saft. Själv satte jag mig i solen och gottade mig. FÅR man verkligen göra så? När filmen var slut och saften var uppdrucken skuttade han ut i solen och deklarerade:
-jag är frisk nu mamma!
Nu på kvällen kom hostan tillbaka men jag tror ändå att han mest av allt var i behov av en time-out.
Vid fem var vi på konsert och lyssnade på fem superduktiga ettor som framförde Musik på kornett, baryton och valthorn. Axel hade valt kornett och mammahjärtat är stolt! Han spelar Spanien, spanien vackrare än NÅGON annan 8-åttaåring nånsin spelat den! När vi hade kommit hem planerade han för sin framtida karriär som trumpetare och började lyfta med pappas hantlar som ligger oanvända på altanen. Varför? frågade jag...
-man vill vara snygg på scenen!
Nu ligger gossen i sängen och kopplar av till tonerna av Miles Davis. En inte helt oäven förebild!
8)
I morgon bär det av till sommarstugan i Bergslagsskogarna för årets första övernattning - bara vi jagat bort all spindelväv och sopat ut råttskiten! Så nu hörs vi inte på något dygn. Jag ska utrusta mig med en blodig deckare och ett gott vin - DET blir lördagsunderhållning det! Lite data och TV-semester!
Kram på er och trevlig helg!
Dagis ringde vid lunchdags och berättade att sonen var hängig. Han hostade och ville mest bara sitta och hänga. Jag åkte och hämtade honom och begav mig till hemmets ljuva vrå. Han utrustades med DVD-film lånad på bibblan och ett STORT glas saft. Själv satte jag mig i solen och gottade mig. FÅR man verkligen göra så? När filmen var slut och saften var uppdrucken skuttade han ut i solen och deklarerade:
-jag är frisk nu mamma!
Nu på kvällen kom hostan tillbaka men jag tror ändå att han mest av allt var i behov av en time-out.
Vid fem var vi på konsert och lyssnade på fem superduktiga ettor som framförde Musik på kornett, baryton och valthorn. Axel hade valt kornett och mammahjärtat är stolt! Han spelar Spanien, spanien vackrare än NÅGON annan 8-åttaåring nånsin spelat den! När vi hade kommit hem planerade han för sin framtida karriär som trumpetare och började lyfta med pappas hantlar som ligger oanvända på altanen. Varför? frågade jag...
Nu ligger gossen i sängen och kopplar av till tonerna av Miles Davis. En inte helt oäven förebild!
I morgon bär det av till sommarstugan i Bergslagsskogarna för årets första övernattning - bara vi jagat bort all spindelväv och sopat ut råttskiten! Så nu hörs vi inte på något dygn. Jag ska utrusta mig med en blodig deckare och ett gott vin - DET blir lördagsunderhållning det! Lite data och TV-semester!
Kram på er och trevlig helg!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Jag tror jag är kär i Axel!Axel hade valt kornett och mammahjärtat är stolt! Han spelar Spanien, spanien vackrare än NÅGON annan 8-åttaåring nånsin spelat den! När vi hade kommit hem planerade han för sin framtida karriär som trumpetare och började lyfta med pappas hantlar som ligger oanvända på altanen. Varför? frågade jag...
Hoppas ni får en underbar stugvistelse!
Själv ska jag snart ta min snart treårige son i rosa klänning och åka och köpa nån bra bärbuske till en annan blivande treåring.
Häromdagen slog jag följe med två andra föräldralediga mammor från dagis. Den ena av dem tyckte att Milo var häpnadsväckande tålmodig som väntade medan vi pratade. Hur gammal är hon? Det tog ett tag innan jag fattade att mamman menade Milo.
Kram Jannika
-
Fjällfolket
MEN vilka underbara barn
jag blir KÄÄÄR!
Och så skönt att höra (läsa) att det finns fler som mina
Storsonen älskade volanger och lullull lääänge. Stordottern har aldrig befattat sig med dylikt trams
Lotass älskar roooosa och är min lilla blomsterpojke. Stolt travar han runt i sina rosablommiga gummistövlar... hans dröm är en rosa traktor
Nu ska jag vissla på storbarna mina, de fiskar idag med
Solvarm kram från fjällen!
/Fjällmor
Och så skönt att höra (läsa) att det finns fler som mina
Nu ska jag vissla på storbarna mina, de fiskar idag med
Solvarm kram från fjällen!
/Fjällmor
-
Fjällfolket
mäh
Det föll bort en del
Visst är det fantastiskt att vara med när de små upptäcker musiken? (Eller annan passion för den delen!) Här är musiken högst närvarande, always.. Men skolavslutningar
aj mitt hjärta
{|= som jag grinar, varje gång.
Och i år ska storsonen min spela gitarr i kyrkan
Fram med storduken
Här firas skolavslutningen vår:
http://www.fatmomakke.se/index1.html
Kram igen!
/Fjällmor
Det föll bort en del
Visst är det fantastiskt att vara med när de små upptäcker musiken? (Eller annan passion för den delen!) Här är musiken högst närvarande, always.. Men skolavslutningar
Fram med storduken
Här firas skolavslutningen vår:
http://www.fatmomakke.se/index1.html
Kram igen!
/Fjällmor
-
Gäst
Åh mitt hjärta...
skolavslutning... Fjällmor du får tänka på vad du säger! [-X Jag blir ju helt svettig bara jag tänker på spektalket...
Jag slipper i år igen - HURRA!
Jag har varit och handlat, jag. Det slank ner två Smirnoff Ice från systemet märkte jag. O:) Kan aldrig vara värmen... O:)
Jag tycker att instrumentspelande barn är uuunderbara!
Mera såna.
Jag blir liksom inte mätt. Sprang på tre stycken i mataffären idag - de går gymnasiet numera
och skulle delta i en final av något slag på stortorget klockan ett idag med ett band som bildades när de gick högstadiet. \:D/ Hos mig. \:D/
Underbara är vad de är.
Nu kommer snart ÅsaB med medhavd parvel. 8)
Jag har varit och handlat, jag. Det slank ner två Smirnoff Ice från systemet märkte jag. O:) Kan aldrig vara värmen... O:)
Jag tycker att instrumentspelande barn är uuunderbara!
Nu kommer snart ÅsaB med medhavd parvel. 8)
Hon har en post doc-tjänst i USA men nu är de på "semester" och på fredag är det stalltjejsfest ute i deras stuga. ALLA som är nåt att ha kommer dit. Skojsigt, skojsigt! Det blir en finfin inledning på den här sommaren känner jag.
Solen skiner, barnen badar i zinkbaljan, darlingen pysslar i trädgården och grannarna är glada igen (de var lite sura på vår huligantupp som sandbadat i en känslig plantering men jag har gjutit olja på den vågen). Jag ser nästan presentabel ut i bikini men de är så små skavanker att de med lätthet passerar när man är så närsynt som jag, det borstas en hel del tänder och äts god grillad mat utomhus. Livet leker helt enkelt!
Kram till alla lata surödlor! Jannika