Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: :lol: Bara för dig då i så fall! :wink:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Father A skrev:
Fjällfolket skrev: Garnera om ni har gäster =P~ :heart: 8-[
Går det bra med strössel om man inte har gäster :?:
:lol: :heart:

Helvklart :!:

krama familjen!

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

En sömnig hälsning från tröttödlan Jenny kommer här... :sleep:. Känns som ajg inte orkar skriva varken här eller där längre, men vi mår fortfarande bara fint, och särskilt bra mår Anton :heart:. Det är jag glad för, för jag sitter fortfarande mest i soffan och ammar, så jag saknar mina långa sköna dagar från i våras med Anton ganska mycket.

Gonatt!
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jannika! 19 åringen... Fantasy och SF är min sämsta kategori!!! :shock: Jag har typ börjat i Bilbo 17 gånger och vet precis hur Hobbiten ser ut och vilken pipa han röker - sen är det kört! Jag somnar!
Tack vare Axel har jag läst 1,5 Harry Potter-bok... men vi tycks aldrig bli klara med tvåan!

Troligtvis har han redan läst de böcker jag kan tipsa om... Fantasy-läsarna brukar plöja böckerna på engelska innan de ens är påtänkta i sverige! Så jag tänkte så här: En GAMMAL bok?????!!!!! Kanske det vore nått? Nån riktig klassiker av tex. Asimov. Kanske inhandlad på antkvariat?

Eller surfa in på SF-bokhandelns hemsida och titta runt litet! Man blir nästan litet SF/fantasy-sugen efter en stund! www.sfbok.se
Päivi! Läser inte du Fantasy????
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

sf....vad vills...? 8)

/Fjällmor (som t.o.m haft en katt vid namn Asimov)
K-ina

Inlägg av K-ina »

S som i Science och F som i Fiction min kära! :D
Du vet såna där helt realistiska skildringar! :lol:
Mamma till två pojkar.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Eller NU förstår jag vad du menar Fjällmor!!! :shock: Du vet ALLT om SF!!!! Och jag som trodde att du inte visste vad SF var?!!!! :oops: :lol: :shock:

KNÄPPA KNASIGA jag!!!
Mamma till två pojkar.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Stephen Baxter har skrivit en alldeles UNDERBAR mammut-trilogi! :D

mammutar lever. Idag. 8) Det är där det börjar... :P

Jag har läst de finska översättningarna men de kanske finns översatta till svenska också? :roll:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

En mammut-trilogi låter ju helt underbart!

Annars har vi en trilogi (tror jag) av en nisse som heter George RR Martin som cirkulerar mellan grabbarna och gubbarna i min familj. Första boken heter Kampen om Järntronen. Det är fantasy, fast känns historiskt, på något sätt, enligt min bubbe, som inte är särskilt förtjust i den rena fantasy-genren. Finns på SF-bokhandeln (länken fanns här ovan) och skall vara riktigt bra! Min man bara försvinner när han läser de böckerna!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Asså, nu är ni ju på min gata så nu måste jag lägga mig i! :lol: :roll: :lol:

Det finns väldigt mycket bra fantasy och det finns väääääääldigt mycket dålig också. Dessutom kan man med fördel skilja på olika typer av fantasy: saga, episk fantasy, grisfarmarfantasy osv. Saga är mer likt äldre tiders sagor och kanske ofta lämpliga för ungdomar (yngre än 17 ungefär), episk fantasy är ofta storslagna berättelser med ett historisk perspektiv och mycket hjältedikt. Grisfarmarfantasy kanske ni kan gissa vad det är. Vanligast av alla är dock genren "ung pojke växer upp utan sina föräldrar, visar sig vara arvinge till någon kunglig person, har magiska färdigheter, förföljs av ond trollkarl, finner magiskt föremål, besegrar trollkarlen, får prinsessan"... :lol: Typisk representant är David Eddings serie om Belgarion, men min gissning är att den är för barnslig för en på 19 som läst fantasy sen tidigare.

George RR Martin har jag också läst, ÅsaB. Det är en väldigt bra bokserie men den har väl inte kommit ut fullständigt ännu, tror jag.

http://en.wikipedia.org/wiki/A_Song_of_Ice_and_Fire

Några böcker återstår i serien och då kan det ju vara bättre att ge något i present som blir "färdigt", lixom. Typisk episk fantasy hur som helst. Och bra. :lol: Världen ligger också till grund för ett strategiskt brädspel som heter A game of thrones (som första boken). Det är ett väldigt bra spel som skulle kunna bli en bra present till en 19-åring som gillar såna spel. Kan med fördel beställas på

http://www.worldofboardgames.com/

Robert Jordan och Stephen Ericson skriver också bra fantasy i samma stil. Jordan är stor och känd bland fantasyläsare, men inte lika bra som de andra två, tycker jag. Sen finns det mycket annat som är bra. Terry Brooks, Reymond Feist, Elizabeth Moon, Catherine Kerr, Chris Bunch. Jag föreslår nog särskilt Moon's trilogi om Paksenarrion (en kvinnlig riddare) och Bunch's böcker med The Seer King i spetsen.

När det gäller SF är jag mer insatt i film och tv-serier än i böcker, av någon anledning. Jag kan rekommendera tv-serien Battlestar Galactica (BSG) (nyproducerad remake av originalet från 60(?)-talet) och Firefly. Båda serierna är väldigt bra men kvaliteten varierar rätt mycket mellan avsnitten. Firefly är skriven av Joss Whedon (Buffy) och består bara av 12 avsnitt plus en uppföljare i form av den fantastiska filmen Serenity. BSG är inne på fjärde säsongen i USA och produceras alltså för tillfället.

Fråga mig nu ingenting om Buffy the vampire slayer, för då skriver jag ännu längre... :D

/Ewa

(Ja, det är möjligt att skriva längre. Vänta ni bara.)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ah! Ni är så bäst! :heart: Tusen tack Nemita, Åsa B och Päivi. Jag har precis sms:at de närmast sörjande för att kolla om han har G R R Martins böcker. De verkar vara i helt rätt stil för min kusse. Tyvärr var brädspelet slut annars hade det varit en finfin kombi-present! Har han serien hoppar jag direkt på mammutarna. Roligt och garanterat inte i hans ägo.

Puss Jannika
K-ina

Inlägg av K-ina »

Instämmer med Jannika i hyllningskören! Här har jag min referenskälla så fort jag får en knivig fråga här på biblioteket - det förstår jag nu! Och det borde jag förstått tidigare... Vart ska man vända sig med frågor???? :idea: :-k Jo AW-forumet så klart! Ännu en anledning till att hänga här på arbetstid!

Kram!
Mamma till två pojkar.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Men Nemita, vilket SF-orakel! Jösses! Imponerad!

Själv är det inte min grej alls, även om jag, som bibliotekarie, har läst en del ändå, för att "hänga med". Ser gärna Harry Potter på film och samma sak med Sagan om ringen, men that's it.

På bokfronten är det mest Cesar Millan och Nalle Puh just nu... :D Man blir ju hur nostalgisk som helst av den där nallen! Men vad jag hade glömt är hur svåra böckerna faktiskt är! Inte är det några barnböcker, inte!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

...och swooouuusch :shock: sa det igen :!:

:lol: :lol: :lol:

Nåja, det viktiga var att Jannika fick svar :thumbsup: :heart:

För er som nosar på sf bara måste jag tipsa om Peter Nilson...

/Fjällmor (som har sjukstuga och läser "I marsfjällens skugga")
Jannika

Inlägg av Jannika »

Nämen, är ni sjuka nu igen! :( Det finns ingen rättvisa. Krya på er! :heart:

Peter Nilsson har jag tänkt läsa många gånger men aldrig kommit till skott.

Apropå skott så har jag varit på min första fotbollsträning som förälder. Min lilla Jaja far som en blixt över planen och det lyser i ögonen på honom av lycka. Gullungen. Träningen är ett halvorganiserat kaos men det verkar mest bekomma diverse föräldrar. Jaja är bara så nöjd, så nöjd. :D

Det var ingen lek att sitta still i en timme på en hård bänk i snålblåsten men jag hade i alla fall vett att dra på mig långkalsongerna innan.

Nu är darlingen och köper thai till oss för kvälls-vuxen-mys. Barnen åt fiskbullar vilket jag personligen har lite svårt för efter hälsovådlig överdos när vi var fattiga och unga. Men barnen älskar det förstås.

Näe, nu ska jag återgå till mitt spännande horoskop. Det är en så vacker astrologisk person som utkristalliserar sig när jag jobbar. Jag blir nästan alltid lite kär i "mina" horoskopinnehavare. Det känns ju som om jag känner dem när jag är färdig.

Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"