Nea 4mån, dags att sova på natten!
-
Neas mamma
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Hejsan!
Jo, det är kanske klokt att inte över analysera just nu. Väntar ett tag till...
Nu förstår jag vad du menar med plockmaten. Man kan ju vara ganska påhittig här!
Hurdan yoghurt kan man ge nu vid 5 mån?
Tack igen!
Jo, det är kanske klokt att inte över analysera just nu. Väntar ett tag till...
Nu förstår jag vad du menar med plockmaten. Man kan ju vara ganska påhittig här!
Hurdan yoghurt kan man ge nu vid 5 mån?
Tack igen!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
Vi gav alla möjliga sorter av frukter, grönsaker, ibland stora bitar att suga på eller mosad som han kunde peta i med fingrarna. Yogurt körde vi på med vanlig enkel naturell utan smaksättning. Ville vi pimpa den så rörde vi helt enkelt i lite mosad frukt eller bär. Man kan variera i det oändliga det är bara fantasin som sätter stopp 
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
Neas mamma
Vi kör med turkisk yoghurt i hela familjen! Kan man ge mjölkprodukter redan?
Bvc sade förra veckan att vänta tills närmare 1 år. Kan det stämma? Int för att jag har följt mycket deras råd men..!?
Bvc sade förra veckan att vänta tills närmare 1 år. Kan det stämma? Int för att jag har följt mycket deras råd men..!?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
Jag är verkligen ingen expert på mat eller näringslära. Jag tror du kan få svar med mycket högre tillförlitlighet inne på "mat och mage". Ett tips är att starta en tråd där du ber om tips på bra mat för småttingar och där du även kan ställa frågor om kalcium etc.
Det jag tror (är dock inte säker) är att man har ändrat eller tänker ändra rekommendationerna gällande kalcium och hur tidigt man bör ge det på grund av att man tidigare trott att kalcium hämmar järnupptaget, men att det nu visat sig vara klart överdrivet. (någon får väldigt gärna revidera detta om det inte stämmer).
När jag skrev om att ge henne varierad plockmat så menar jag då maten hon själv får pillra med, sannolikheten att hon får i sig speciellt mycket är nog ganska låg. Hon kanske får in en knoge i munnen att slicka på men mycket mer är det säkert inte. Åtminstone jag resonerade som så att plockmaten första månaden mer var för att stimulera honom att vilja äta själv och uppskatta mat. Sen vad han fick spelade mindre roll för det var så himla små mängder han faktiskt fick i sig. Jag lade större vikt vid den maten jag själv slevade i honom.
Det jag tror (är dock inte säker) är att man har ändrat eller tänker ändra rekommendationerna gällande kalcium och hur tidigt man bör ge det på grund av att man tidigare trott att kalcium hämmar järnupptaget, men att det nu visat sig vara klart överdrivet. (någon får väldigt gärna revidera detta om det inte stämmer).
När jag skrev om att ge henne varierad plockmat så menar jag då maten hon själv får pillra med, sannolikheten att hon får i sig speciellt mycket är nog ganska låg. Hon kanske får in en knoge i munnen att slicka på men mycket mer är det säkert inte. Åtminstone jag resonerade som så att plockmaten första månaden mer var för att stimulera honom att vilja äta själv och uppskatta mat. Sen vad han fick spelade mindre roll för det var så himla små mängder han faktiskt fick i sig. Jag lade större vikt vid den maten jag själv slevade i honom.
-
Neas mamma
Tog en titt på de sidorna du nämnde. Där finns ju en massa nyttigt att veta. Bra med recept oxå!
Lillen har fått ordentlig snuva. Lite svårt att äta..
Satt just en lök i hennes rum till natten. Hoppas den räcker.
Är det annors bara saltdroppar som kan användas eller finns det nåt annat?
Gonatt!
Lillen har fått ordentlig snuva. Lite svårt att äta..
Satt just en lök i hennes rum till natten. Hoppas den räcker.
Är det annors bara saltdroppar som kan användas eller finns det nåt annat?
Gonatt!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
Usch då förkylning är verkligen inte skoj
Det finns saltlösning och vanlig nässpray som man kan använda vid behov.
Får barnet jätte hög feber är självklart febernedsättande en bra medicin, annars fungerar det bra med bara svalt rum, mycket vätska och mycket vila.
Vätskan är viktig både för att febern gör att barnet förlorar vätska men även för att det tunnar ut snoret vilket gör att det lättare kommer ut samt att det inte fastnar i halsen.
Undvik mjölkprodukter under förkylningen (ökar slembildningen) och öka istället på vattenmängden.
Det finns saltlösning och vanlig nässpray som man kan använda vid behov.
Får barnet jätte hög feber är självklart febernedsättande en bra medicin, annars fungerar det bra med bara svalt rum, mycket vätska och mycket vila.
Vätskan är viktig både för att febern gör att barnet förlorar vätska men även för att det tunnar ut snoret vilket gör att det lättare kommer ut samt att det inte fastnar i halsen.
Undvik mjölkprodukter under förkylningen (ökar slembildningen) och öka istället på vattenmängden.
-
Neas mamma
NP
kram och krya på er
kram och krya på er
-
Neas mamma
Hej det var ett tag sen sist jag skrev.
Har klarat oss igenom vaccinationer, förkylningar och till på köpet 2 tänder. Ätandet gått lite upp o ner men det förstår man väl när man har så mycket på gång.
Skulle ha några frågor gällande schema. Är nu 5.5 mån.
Hon sover nu 12-45-2-45. Hon sover alltid bra den 1:rsta luren och måste alltid väcka henne. Långluren skarvar hon nästan alltid. Somnar ofta bra om men ibland är det nog lite skrikigt. Sista luren är hon oftast jätte arg. När kan man tänka sig att den sista luren faller bort?
På morgonen vaknar hon oftast för tidigt(kl 7), somnar oftast om men inte alltid. Jag gör då ingenting när hon vaknar.
Hon äter kvällsmål 18.30 men vägrar/äter några skedar gröt till slurken. Skall jag ännu ge välling i sömnen åt henne om jag tycker hon ätit för lite till kvällen?
Måste ännu säga att lillen är på så gott humör nästan hela tiden. Envis är hon nog men glad och härligt nyfiken!
Tack igen!
Har klarat oss igenom vaccinationer, förkylningar och till på köpet 2 tänder. Ätandet gått lite upp o ner men det förstår man väl när man har så mycket på gång.
Skulle ha några frågor gällande schema. Är nu 5.5 mån.
Hon sover nu 12-45-2-45. Hon sover alltid bra den 1:rsta luren och måste alltid väcka henne. Långluren skarvar hon nästan alltid. Somnar ofta bra om men ibland är det nog lite skrikigt. Sista luren är hon oftast jätte arg. När kan man tänka sig att den sista luren faller bort?
På morgonen vaknar hon oftast för tidigt(kl 7), somnar oftast om men inte alltid. Jag gör då ingenting när hon vaknar.
Hon äter kvällsmål 18.30 men vägrar/äter några skedar gröt till slurken. Skall jag ännu ge välling i sömnen åt henne om jag tycker hon ätit för lite till kvällen?
Måste ännu säga att lillen är på så gott humör nästan hela tiden. Envis är hon nog men glad och härligt nyfiken!
Tack igen!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
Gomorron!
Va härligt att ni klarat er igenom vaccinationer och allt utan några större krångel! =D>
Kram
Va härligt att ni klarat er igenom vaccinationer och allt utan några större krångel! =D>
Vissa tar bort tredje luren strax innan 8-månadersångesten medan vissa behåller den genom den ganska tuffa fasen. Det vanliga är någonstans mellan 7-9 månader. Men innan den tas bort minskas den först ner till 20 minuter.. Sista luren krånglar för många och man får ha lite is i magen och tänka att hellre vakenvila än ingen vila alls 8)Hon sover nu 12-45-2-45. Hon sover alltid bra den 1:rsta luren och måste alltid väcka henne. Långluren skarvar hon nästan alltid. Somnar ofta bra om men ibland är det nog lite skrikigt. Sista luren är hon oftast jätte arg. När kan man tänka sig att den sista luren faller bort?
Jag tänker att hon inte längre är en liten spädis utan en bäbis som definitivt kan tillgodogöra sig dygnets energibehov på de vakna timmarna. Att äta på natten (vaken eller sovandes) hör till de lite mindre barnen. Jag hade nog tagit bort slurken i sömnen och istället trugat på under dagen vid de befintliga måltiderna. Äts inget vid en måltid kan man tänka sig att hon istället äter mer vid nästföljande måltid..Hon äter kvällsmål 18.30 men vägrar/äter några skedar gröt till slurken. Skall jag ännu ge välling i sömnen åt henne om jag tycker hon ätit för lite till kvällen?
Härligt, det är så livet ska vara när man umgås med småttingar, tryggt, roligt, utforskande och underbart!Måste ännu säga att lillen är på så gott humör nästan hela tiden. Envis är hon nog men glad och härligt nyfiken!
Kram
-
Neas mamma
-
Neas mamma
Undrar lite över ensamleken. Har inte mycket tid till den på morgonen eftersom vi för storasyster till dagis, med bil ofta.
Hon trivs inte alls på rygg och är alltid på mage, även på ensamleken.
Är det något speciellt man ska tänka vid ensamleken, hur länge, samma saker osv.?.
Trivs för övrigt ensam ganska länge men just på morgonen(just före luren) är det frågan om ca 10min.
Hon trivs inte alls på rygg och är alltid på mage, även på ensamleken.
Är det något speciellt man ska tänka vid ensamleken, hur länge, samma saker osv.?.
Trivs för övrigt ensam ganska länge men just på morgonen(just före luren) är det frågan om ca 10min.
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
Halloj
Ja ensamleken kräver sin tid, det är ju en hel del föreberedelser men sen när allt fungerar är det helt underbart. Man märker hur barnet utvecklas då denne får ordentligt med tid att lösa problem utan någon vuxen att fråga vid första lilla motgång. Som förälder får man tid att dricka morgonkaffet i lugn och ro och sedan förbereda för dagens aktiviteter. Verkligen uppskattat från båda sidor
Hur ser "ensamleksplatsen" ut?
Vad gör ni innan ensamleken?
Hur byter du ut leksakerna?
Hur presenterar du ensamleken?
Har du en trevlig skiva med barnmusik som körs i bakgrunden?
Beskriv gärna utförligt så kan vi bolla tankar
Ja ensamleken kräver sin tid, det är ju en hel del föreberedelser men sen när allt fungerar är det helt underbart. Man märker hur barnet utvecklas då denne får ordentligt med tid att lösa problem utan någon vuxen att fråga vid första lilla motgång. Som förälder får man tid att dricka morgonkaffet i lugn och ro och sedan förbereda för dagens aktiviteter. Verkligen uppskattat från båda sidor
Beskriv gärna utförligt så kan vi bolla tankar
-
Neas mamma
Alltså, då vi kommer hem från att ha kört till dagis så sitter hon en stund i bumbostolen medan jag städar undan morgonmålet, diskar etc. Sedan går vi upp och bäddar allas sängar o busar en stund på sängen.
Efter det sätter jag henne på lekmattan, ger en puss och vi ses snart!
Har haft henne i hennes liggdel i vagnen med saker hängande från suffletten. Gick bra i ca 1 vecka, men iom att hon är ett sånt magdjur så tänkte jag att hon inte trivdes där pga det.
Skulle egentligen villa ha henne i egen säng o leka men rummet är i övre våningen och jag är ofta nere o fixar under tiden.
Men kanske det inte är ett problem?
Har faktiskt funderar över leksakerna. Det borde väl vara såna som man kan greja länge med och fixa/lösa problem? Vet inte riktigt vad det sku vara för saker? Tycker att vi har en massa här hemma men tycker att hon gått igenom allt. Måste kanske ta en sväng till leksaksaffären.
Hoppas du får någon ide hur det ser ut här och vad jag skall ändra på för att få det att lyckas.
Måste tillägga att hon är superduktig med att vara för sig själv och fixa med sina grejer. Är nöjd mest hela tiden. Är mycket delaktig i familjens sysslor och trivs med det.
Tack!!
Har inte bytt leksakerna. Inte heller haft musik hos henne. Det är en bra ide för hon gillar musik. Har alltid radion på här nere men om hon skulle leka i sin säng så kan hon ju ha egen musik.
Så har nog haft mycket brister här...
Du sade om hur jag presentarar ensamleken. Ska jag göra något speciellt här?
Efter det sätter jag henne på lekmattan, ger en puss och vi ses snart!
Har haft henne i hennes liggdel i vagnen med saker hängande från suffletten. Gick bra i ca 1 vecka, men iom att hon är ett sånt magdjur så tänkte jag att hon inte trivdes där pga det.
Skulle egentligen villa ha henne i egen säng o leka men rummet är i övre våningen och jag är ofta nere o fixar under tiden.
Men kanske det inte är ett problem?
Har faktiskt funderar över leksakerna. Det borde väl vara såna som man kan greja länge med och fixa/lösa problem? Vet inte riktigt vad det sku vara för saker? Tycker att vi har en massa här hemma men tycker att hon gått igenom allt. Måste kanske ta en sväng till leksaksaffären.
Hoppas du får någon ide hur det ser ut här och vad jag skall ändra på för att få det att lyckas.
Måste tillägga att hon är superduktig med att vara för sig själv och fixa med sina grejer. Är nöjd mest hela tiden. Är mycket delaktig i familjens sysslor och trivs med det.
Tack!!
Har inte bytt leksakerna. Inte heller haft musik hos henne. Det är en bra ide för hon gillar musik. Har alltid radion på här nere men om hon skulle leka i sin säng så kan hon ju ha egen musik.
Så har nog haft mycket brister här...
Du sade om hur jag presentarar ensamleken. Ska jag göra något speciellt här?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012