Det tror jag med, och med en SuperSäker Mamma! 8)SaraMilana skrev:Jag tror att vi har med en Säker Sovare att göra!![]()
Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!
-
SaraMilana
Tack Sarisparis!

Usch, magsjukan vill visst inte ge sig av härifrån. Häromveckan låg jag helt utslagen och igår kväll var det Stella som kroknade. Först spydde hon ner hela sig och hela sängen, sedan satt vi med den lilla kraken över en hink där hon fortsatte spy tills det inte fanns mer att få upp. Vad man känner sig maktlös!!
Det är ju inte lätt att få i henne vätska i vanliga fall, så jag var orolig för vätskebrist och funderade på om vi skulle vara tvugna att åka in till akuten. Men jag ställde klockan i natt och var uppe och gav henne lite ersättning i omgångar, lite mer för varje gång. Hon fick behålla allt och är riktigt pigg och glad nu på morgonen! Lite gröt och äppelmos gick också ner och magen verkar få behålla det också. Skönt!
Hon har haft diarré ett par dagar, jag trodde att det kanske var nåt hon inte tål, men nu känns det som att det hänger ihop med spyorna?! Fick veta nu att två av hennes små polare som vi träffade förra veckan också var risiga i magen. Bvc tyckte inte vi behövde oroa oss ännu, men jag undrar jag?
Finns det något mer vi kan göra? Det brukar finnas såna supertips här på forumet som inte finns någon annan stans... 
Usch, vilket äckligt inlägg det blev... men alla ni småbarnsföräldrar är väl vana!?
Usch, magsjukan vill visst inte ge sig av härifrån. Häromveckan låg jag helt utslagen och igår kväll var det Stella som kroknade. Först spydde hon ner hela sig och hela sängen, sedan satt vi med den lilla kraken över en hink där hon fortsatte spy tills det inte fanns mer att få upp. Vad man känner sig maktlös!!
Det är ju inte lätt att få i henne vätska i vanliga fall, så jag var orolig för vätskebrist och funderade på om vi skulle vara tvugna att åka in till akuten. Men jag ställde klockan i natt och var uppe och gav henne lite ersättning i omgångar, lite mer för varje gång. Hon fick behålla allt och är riktigt pigg och glad nu på morgonen! Lite gröt och äppelmos gick också ner och magen verkar få behålla det också. Skönt!
Hon har haft diarré ett par dagar, jag trodde att det kanske var nåt hon inte tål, men nu känns det som att det hänger ihop med spyorna?! Fick veta nu att två av hennes små polare som vi träffade förra veckan också var risiga i magen. Bvc tyckte inte vi behövde oroa oss ännu, men jag undrar jag?
Usch, vilket äckligt inlägg det blev... men alla ni småbarnsföräldrar är väl vana!?
-
SaraMilana
Näe, vet ni vad. Nu får det faktiskt vara nog med sjukdomar här hemma! Stella har precis blivit helt frisk från magsjukan tidigare i veckan och vi var uppklädda till tänderna för att gå på 30-årsfest. Men när jag ska stoppa in Stella i overallen tyckte jag hon kändes varm. Jomenvisst. Feber och en liten rinnande nästa. Så jag och Stella blev hemma, pappan får representera familjen. Surt! Jag som längtat efter att komma ut på lite galej efter denna innesittarvecka. Nåja, vad är väl en bal på slottet...... 
Nämen, så trist!
Jag hade helt missat ditt förra inlägg om magsjukan, men jag beklagar såhär i efterhand
Inte roligt när liten är sådär dålig och man inte kan hjälpa till
Jag håller tummar och tår för att hon tillfrisknar från febern illa kvickt!

Jag håller tummar och tår för att hon tillfrisknar från febern illa kvickt!
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Oj dâ här har man inte hängt med pâ ett tag
Hoppas att pappan tog med sig lite ny glad energi hem frân festen och att Stella nu mâr bättre. Och att du inte blev däckad än gâng till av de här nya bassiluskerna.
Magsjuka hos smâttingar är verkligen jobbigt. Här kör vi med vätskeersättning för de smâ (ett pulver man blandar i vatten, frân 0-36 mânader) när det är mycket diarréer eller kräks.
Jag var tvungen att kolla upp vad det hette pâ svenska
och hittade dâ den här sidan, kanske kan vara intressant om du inte redan känner till det:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... rsattning/
Krya pâ er!

Hoppas att pappan tog med sig lite ny glad energi hem frân festen och att Stella nu mâr bättre. Och att du inte blev däckad än gâng till av de här nya bassiluskerna.
Magsjuka hos smâttingar är verkligen jobbigt. Här kör vi med vätskeersättning för de smâ (ett pulver man blandar i vatten, frân 0-36 mânader) när det är mycket diarréer eller kräks.
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... rsattning/
Krya pâ er!
-
SaraMilana
Jo, vätskeersättning hade vi gärna stoppat i henne när hon var magsjuk, men hon DRICKER ju inte! ](*,) Flaskan tar hon bara i nyvaket tillstånd, vilket numera bara är på morgonen. När hon hade kräkts hela kvällen väckte jag henne flera gånger på natten och gav ersättning, så det fungerade ju då som tur var.
Vatten på flaska fungerar alltså inte, utan vi ger vatten i pipmugg till maten. Vi tragglar och tragglar och visst sväljer hon en klunk då och då, men det mesta rinner ut. Eller numera SPOTTAS det ut eller liksom pruttas ut ur munnen. Jättekul tycker Stella, inte lika roligt tycker jag...
Som det är nu blandar jag i en massa vatten i maten, så hon kissar ju bra och så. Men tips för att få igång drickandet mottages tacksamt!! 
Vatten på flaska fungerar alltså inte, utan vi ger vatten i pipmugg till maten. Vi tragglar och tragglar och visst sväljer hon en klunk då och då, men det mesta rinner ut. Eller numera SPOTTAS det ut eller liksom pruttas ut ur munnen. Jättekul tycker Stella, inte lika roligt tycker jag...
Hej
Kissar hon bra så är det ingen fara. Men om man vill få i vätska när de är sjuka så kan man ge på en liten sked. Det är det enda som gått här ibland. Sen kan man ju alltid mumsa på en vattenmelon, gurka eller andra vatttenrika läckerheter
Kan själv!
Vatten i vanligt glas? Ibland kan dom mer än man tror
Kram och hoppas att ni håller er friska nu [-o<
Kissar hon bra så är det ingen fara. Men om man vill få i vätska när de är sjuka så kan man ge på en liten sked. Det är det enda som gått här ibland. Sen kan man ju alltid mumsa på en vattenmelon, gurka eller andra vatttenrika läckerheter
Vatten i vanligt glas? Ibland kan dom mer än man tror
Kram och hoppas att ni håller er friska nu [-o<
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
-
SaraMilana
Tack videunge för tips!
Vi får prova oss fram... någon gång ska väl poletten trilla ner, har inte hört talas om så många vuxna som inte dricker nåt!
Stella är väl ganska så frisk igen, men hon såg till att dela med sig av bacillerna, så nu har vi andra blivit riktigt förkylda. Atjoo! Men vi ser till att stöka av alla sjukdomar nu, så att vi får en frisk och fröjdefull jul!
[-o<
Idag har Stella minsann gått och blivit 6 månader! Det är inte klokt vad tiden går fort, jag fattar ingenting.
Stella är väl ganska så frisk igen, men hon såg till att dela med sig av bacillerna, så nu har vi andra blivit riktigt förkylda. Atjoo! Men vi ser till att stöka av alla sjukdomar nu, så att vi får en frisk och fröjdefull jul!
Idag har Stella minsann gått och blivit 6 månader! Det är inte klokt vad tiden går fort, jag fattar ingenting.
-
SaraMilana
Vilken mysig jul! :santa: Stella är i en så härlig ålder, hon är glad och nöjd mest hela tiden. Hon är verkligen i sitt esse när det är fullt med folk och det är riktigt roligt att ha med henne på kalas, bara vi anpassar oss efter hennes tider.
Nu äntligen (peppar, peppar) börjar vi bli friska här hemma. Stellas näsa har slutat rinna och läggningarna är äntligen sådär snabba igen som de var förut. Inte lätt att somna med en täppt näsa såklart. Vad härligt det är att vara frisk!
Med en frisk Stella så känns det äntligen som att hon orkar vara uppe längre perioder än tidigare då hon kroknat redan efter en och en halv timme till en och trekvart. På släktkalaset tidigare idag showade hon och var riktigt i gasen och slog vakenrekord på två och en halv timme!
Häromdagen kom vändningscirkusen till stan! Jag trodde vi skulle slippa det, då Stella vänt sig dagtid bra länge nu. Men senaste dagarna hittar vi henne nästan alltid på rygg i sängen, ofta ovanpå täcket och ofta uppe på tvärsen i huvudändan. Sovandes och utan ett ljud!
Till saken hör att vi har ganska svalt i hennes rum, runt 18 grader, så hon blir ju rätt kall. Jag hoppas att cirkusen drar vidare snabbt, annars får vi hitta på nåt smart så hon slipper bli helt nerkyld. Jag tänker sovpåse eller något som gör sängen lite smalare... tips någon?

Nu äntligen (peppar, peppar) börjar vi bli friska här hemma. Stellas näsa har slutat rinna och läggningarna är äntligen sådär snabba igen som de var förut. Inte lätt att somna med en täppt näsa såklart. Vad härligt det är att vara frisk!
Med en frisk Stella så känns det äntligen som att hon orkar vara uppe längre perioder än tidigare då hon kroknat redan efter en och en halv timme till en och trekvart. På släktkalaset tidigare idag showade hon och var riktigt i gasen och slog vakenrekord på två och en halv timme!
Häromdagen kom vändningscirkusen till stan! Jag trodde vi skulle slippa det, då Stella vänt sig dagtid bra länge nu. Men senaste dagarna hittar vi henne nästan alltid på rygg i sängen, ofta ovanpå täcket och ofta uppe på tvärsen i huvudändan. Sovandes och utan ett ljud!
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
Ja visst är det en härlig ålder då kring 6 månader
Får de bara tillräckligt med mat, verkar livet vara soligt
När Arvid var inne i den där cirkusen, kom jag på nåt jag tyckte var smart
Jag la två avlånga gosedjur (en på var sida) så han liksom blev lite inpackad, lite som när de var små. Han hade alltså inte så mycket utrymme att vända sig
har man dessutom svalt i rummet, brukar de bli ganska stilla.
Det avstannade vår vändningscirkus
Sovpåse är säkert också bra, jag tänkte inte så långt bara! 
Anna
Ja visst är det en härlig ålder då kring 6 månader
När Arvid var inne i den där cirkusen, kom jag på nåt jag tyckte var smart
Det avstannade vår vändningscirkus
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
SaraMilana
Tack ska ni ha för tipsen! 
Vi har nu lagt i en (ganska stor) rulle med handdukar för att göra sängen smalare och i morse låg hon visserligen på rygg, men åtminstone under täcket. Klar förbättring!
Vi har nu lagt i en (ganska stor) rulle med handdukar för att göra sängen smalare och i morse låg hon visserligen på rygg, men åtminstone under täcket. Klar förbättring!
Håller med om att sex månader är en bra ålder! Hoppas hon får ordning på vändningarna snart. Tränar ni på dagtid? Vi brukar hitta liten på tvärs i sängen högst upp vid huvudänden så då får man också försöka bulla upp lite kuddar för att bromsa...
Nelly f. 28 maj 2011
-
SaraMilana
Dagtid så ligger Stella max två sekunder på rygg och sen har hon vänt till mage! Aningens svårt att byta blöja numera...
Men eftersom hon trots allt sover på nätterna utan ett pip så är vi nöjda ändå, så länge hon håller sig under täcket! 
-
SaraMilana
Vi har det lite tjorvigt just nu. Vändningscirkusen på nätterna fortsätter. Oftast hittar vi Stella under täcket på morgonen, men ibland ovanpå. Ibland på mage och ibland på rygg. Hon säger inte ett knyst på hela natten, men när vi sov borta en natt i samma rum hörde jag ju hur hon höll på och bökade ganska mycket (själv fick jag såklart inte en blund i ögonen). Summa sumarum tror jag inte att hon sover hela nätterna, för hon är så hemskt trött på dagarna. Men vi kan ju inte gärna gå in och kolla om hon behöver hjälp när hon inte ber om det!?
Så i förrgår började maten strula. Helt plötsligt skriker hon när hakklappen åker på. Vi sitter helt oförstående - vad hände med vårt lilla matvrak? Vi försöker låta henne äta i fred så mycket det bara går, även om det ju är svårt, man måste ju hålla ett öga på om lilla munnen öppnar sig för mer. Får hon någon majskrok eller kaka eller potatisbit att pilla med så går det lite bättre, men bara lite. Från att ha ätit en rejäl portion på tio minuter till att det tar minst 30 minuter med mycket sura miner, från en dag till en annan, känns så konstigt. Eller?
Med mindre mat än vanligt och mindre sömn har hon inte riktigt samma tålamod, även om hon överlag är glad och nöjd. Mer gnäll har det blivit sista dagarna.
Det är mycket som händer nu för lilla fröken. Efter ganska många veckors sjukdom blev Stella frisk och sedan kändes det som att utvecklingen exploderade! Hon vänder sig blixtsnabbt (fast rygg till mage är lättast) och hon sitter obehindrat. Hon har blivit en social liten typ som håller låda och showar som bara den. Hon orkade vara vaken mycket längre (innan den nattliga vändningscirkusen). Ålningen har hon inte fått kläm på än, även om hon ser ut att göra rätt ibland. Hon är ju rätt tung, så då kanske det blir svårare.
Vad är det som händer? Är första tanden på gång? Är det vändningscirkusen som tar ut sin rätt? Är det åttamånadersångest på gång (känns tidigt)? :-k
Så i förrgår började maten strula. Helt plötsligt skriker hon när hakklappen åker på. Vi sitter helt oförstående - vad hände med vårt lilla matvrak? Vi försöker låta henne äta i fred så mycket det bara går, även om det ju är svårt, man måste ju hålla ett öga på om lilla munnen öppnar sig för mer. Får hon någon majskrok eller kaka eller potatisbit att pilla med så går det lite bättre, men bara lite. Från att ha ätit en rejäl portion på tio minuter till att det tar minst 30 minuter med mycket sura miner, från en dag till en annan, känns så konstigt. Eller?
Med mindre mat än vanligt och mindre sömn har hon inte riktigt samma tålamod, även om hon överlag är glad och nöjd. Mer gnäll har det blivit sista dagarna.
Det är mycket som händer nu för lilla fröken. Efter ganska många veckors sjukdom blev Stella frisk och sedan kändes det som att utvecklingen exploderade! Hon vänder sig blixtsnabbt (fast rygg till mage är lättast) och hon sitter obehindrat. Hon har blivit en social liten typ som håller låda och showar som bara den. Hon orkade vara vaken mycket längre (innan den nattliga vändningscirkusen). Ålningen har hon inte fått kläm på än, även om hon ser ut att göra rätt ibland. Hon är ju rätt tung, så då kanske det blir svårare.
Vad är det som händer? Är första tanden på gång? Är det vändningscirkusen som tar ut sin rätt? Är det åttamånadersångest på gång (känns tidigt)? :-k