Amning över 2mån och nätter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, man kan ge både Paracetamol (alvedon osv...) eller ibuprofen (ipren osv...) så det är den verksamma substansen som är viktig här. :D Det har ni säkert.

Det man aboslut INTE ger är acetylsalisylsyra (treo, asprin) då detta är blodförtunnande också.

Paracetamol får man ge var 6:e timme och samma med Ibuprofen. Har man barn med jättehög feber så kan man varva dessa med var 3:e timme.

Det vissa gör är att de gnider lite flytande paracetamol på tandköttet, det kan lugna inför luren.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

tack så mycket för svaren. jo jag har gett paracetamol vid feber. Nu gav jag en halv 100 mg suppositorium men borde nog ha gett en hel :( stackarn försökte i en halv timme komma till ro. Hörde hur hon jämrade, tuggade på fingrarna och skulle just somna, men sedan blev enormt ledsen av att inte lyckas. Ramsan hjälper inte precis när man har ont :( så jag solfjädrade/buffade till sömns. Solfjädrade först, lugnade sig, men tuggade fortfarande på fingrarna febrilt och började storgråta när hon inte somnade. Hon var väldigt trött. Så jag buffade. Somnade inom 2min stackarn.

Jag har en känsla av att hon verkligen är ganska känslig. Inte bara för feber och tänder men allmänt en känslig person. Funderade efter och tror jag aldrig vid sömnproblemen hört henne arg! Hon har varit ledsen, vid alla tillfällen. Kan det vara så att hon behöver mera hjälp helt enkelt för att hon är så känslig? Det känns nämligen att vi inte hamnat i något "redskapsträsk" (än :roll: ) trots att jag ibland ännu buffar till sömns tex vid sådana tillfällen som idag.

Tack ännu en gång kära ni för att ni orkar stöda oss alla här på forumet som behöver hjälp. Jag har inte ännu riktigt fattat hur det kan finnas ett så fint forum som detta. Och att vi får detta stöd GRATIS!! Ganska sällsynt i dagens värld. :heart:

/Nette
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Jag har några frågor som jag ställt tidigare i någon tråd men inte riktigt fått svar på. Vad anses vara mycket aktivitet/utevistelse/"krålträning" på golvet för en 7 månaders?? Alla skriver att barnet skall få mycket av det ena och det andra, men vad är mycket eller tillräckligt? Så skall ju det dessutom vara social delaktighet, men som oftast innebär det ju att barnet då är stilla och verkligen med, eller? Är det alltså under social delaktighet meningen att barnet verkligen skall vara med och "hjälpa" eller räcker det med att se på? C är intresserad som oftast av vad jag gör, men jag får nog ibland anstränga mig väldigt mycket för att få det att verka som om hon skulle hjälpa till. Tar jag om hennes hand för att tex röra om i maten då hon vill hålla i sleven sliter hon bort sin hand.Och vad om barnet intresserar sig för annat ünder socialdelaktighet?
C rör inte på sig än något vidare. Menar nu framåt alltså. Runt far hon nog :D Jag funderar ibland på om jag har henne tillräckligt på golvet. Oftast är det nog onödigt mycket grubblande tror jag :roll: Är tacksam för svar
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Agneta84!

Här hemma har vi alltid haft mycket utevistelse, ett långt pass på 1-2 tim på fm och lika länge på em. Runt 7 mån så var utevistelsen både i vagnen, i selen, på marken mm. Jag visade världen så som Anna beskriver så fint i Barnaboken. All vakentid inne har antingen spenderats på mage på golvet eller på bänken el dyl under social delaktigheten. Ta fram Barnaboken och läs om sociala delaktigheten. En sak som brukar vara poppis för 7-månaders är att sitta i diskon med alla möjliga redskap och diska och hjälpa till med maten.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tack Elle för ditt svar. Ja så mycket är vi inte ute. Måste nog kanske lite öka på det :) J0 jag har otaliga gånger läst den delen av BB, men får inte riktigt klart för mig tidsmässigt hur mycket det innebär.
Usch vad vi har fastnat nu :( Är så fankens jobbigt tycker jag. Dagslurarna och kvällen strular något förfärligt. Jag sköter detta så gott som ensam och vet nog inte hur länge jag mer orkar utan att tappa attityden och börja storgråta själv (måste medge att jag nog redan gjort det ett par gånger när hon äntligen somnat :( ). Jag kan inte fatta hur vi är i denna situation. Kan det verkligen endast vara tänderna? På morgonen vaknade hon kl 6.50 gråtande, hon lugnade sig vid ramsan men kunde inte somna om. Hon vaknade under lunchluren vid skarven och kunde inte somna om. Jämrar sådär halvt i sömnen och blir sedan ledsen. Ramsade vid behov och har lite vagnat för att få henne lugn vid dags att väckas. Em luren höll på att utebli helt då hon inte kom till ro. Tog 30min före hon somnade, och då vagnande jag till sömns då ramsan inte hjälpte. Det är sällan protester eller problem vid själva läggningen, utan snarare att hon sedan inte kan somna. Vid nattningen idag knorrade hon lite men var tyst i 10min före hon sedan vaknade (?) till gråtande :( Jag ramsade tre gånger under 25min. Kanske för ofta då det verkade som om hon blev mer ledsen då. Men ramsade henne lugn varje gång. Sedan bestämde jag mig att avvakta mer och hon fick halvt jämra halvt (lite ledset emellanåt) gråta i 15min tills hon tystnade och fick bekräftelse. Tycker ni det verkar som om hon känner sig otrygg och därför inte somnar/kan sova sammanhängande?
Hon fick paracetamol ikväll. Är dessutom väldigt röd om baken då hon verkar bajsa under lurarna eller i början av ensamleken, så hon har bajs längre tider i blöjan :(
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Nätterna och lurarna har gått bättre men har nu ny fråga. Em luren strular ännu något förfärligt!!! :( Idag missade hon den helt. Har varit liknande i flera dagar men hon har till sist somnat och då har jag hamnat ge en 20minutare. Idag låg hon och knorrarde/pratarde länge. Sådär missnöjt men inte ledset. Jag ramsade påminnelse först då hon började låta klagande, påväg att börja gråta efter 15min. Och klart är det vad hon sedan börjar, gråta. Hon lugnade sig men började snart igen och hulkar ganska mycket, så jag ramar igen, 5 min sedan senaste ramsa. Hon blir varje gång mer ledsen under ramsan men lugnar sig sedan. Har lite svårt att tolka detta. Är jag för analyserande och borde avvakta helt? Har jag ramsat för tidigt??? Hon lugnar sig alltid emellanåt men blir sedan ledsen igen och får då en ramsa. 30 min inne på 45minutersluren blir hon riktigt ledsen så jag går och vagna. Av någon anledning är hjärnan min gele och jag tar upp henne10 min för tidigt när hon är tyst. Menkan nån kommamed råd om hur jag borde fungera då hon inte kommer till ro?Borde jag avvakta mer?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Roligt att läsa att nätterna går så bra! Hur många gånger sover hon på dagen? Skriv gärna ditt schema, kanske dags för en schemaändring?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

hej,
tror nog inte det är dags att ändra schema. Men skriver gärna hur dagarna ser ut om någon finner nåt konstigt med det :) Hon är alltså snart 7mån, sovit bra nu fm lur, m lur och natten men emluren strular

7.30 God morgon och amning
(8-9ensamlek)
9.00 Morgonmål nr 2 gröt och ammar
9.45-10.30 FM LUR 45 min
12.00 Lunch pure och ammar
12.45-14.15 M LUR 1.5h
15 Mellis pure och ammar
16.00-16.45 (ibland 16.15-17 men har alltså inte sett ut så nu pga strul) EM LUR 45min[b/]
18.00 Middag pure och ammar
kring 18.30 (oftast 18.40) bada
19.00 kvällsslurk ammar
19.30 Natt 12h[b/]

Och vad anser ni om att morföräldrarna skulle sköta barnet (middag-> med nattning och allt) då vi är bortbjudna imorgon. Min mamma har skött någon enstaka gång ett par timmar på dagen och sedan förra lördagen var både hon och min far här övernatten. Mamman min var lite osäker, vilket ledde till gråt vid nattning men hade lyckats lugna sedan och vill göra som vi gör, men det blir ju inte kanske helt så. Försökte betona attityden mer än hur vi gör. Det var några dagar lite strul efter det men är inte säker på om det var tanden? Jag vill så gärna att min mamma skall få sköta då hon så gärna vill. Men när jag inte vet hur barnet tar det hela?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vid 7 månader brukar det vara lagom att ta bort en halvtimme så att barnet får ca 14,5 timmar per dygn. Det vanligaste brukar vara att man kortar ner em-luren till 20 minuter. I ert fall så verkar det som om hon signalerar att det är dags nu tycker jag.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

ok. men vi har ju i flera dagar oberoende endast lyckats få en 20 minutare på eftermiddagen pga att hon inte somnat inom 15min!? och igår alltså ingen lur alls.
om man går ner till 20 minutare så skall den börja samma tid som tidigare eller sluta samma tid som tidigare? funderar nu på om det är fel på fördelningen av sömn? fast hon nog idag vaknade strax innan jag skulle väcka på förmiddagsluren och hölls nöjd tills jag gick ut för att ta upp henne.
Nu vaknade hon precis efter att ha sovit ca 50 minuter på middagsluren. Ramsade en gång bertyggande då hon inte lugnat sig inom 2min. Lugnade sig av ramsan men nu fortsätter hon bara. Svårt att kunna känna efter när man skall gå och ge ramsa. Tycker nog inte om när hon gråter på ett sätt som i mina öron låter ledset.
Skulle gärna höra åsikter om låta någon annan sköta henne ikväll??
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Nu är det ju redan kväll så hur gjorde ni? Vi har haft barnvakt som har lagt flera gånger och det brukar gå superbra! Vi har skrivit ner vad som gäller bara. Annars kan man ju alltid lägga och gå iväg när de somnat.

Vi hade två lurar vid den åldern så ett alternativ är ju att ni slopar alla sov-ambitioner och ser till att hon får en stunds vila i vagnen bara, behöver ju inte ens somna.

Kram Emma
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

vi åkte och min mamma nattade. allt gick bra! jag har nåt emot att lägga och sedan åka iväg. fast vi är hemma så får den som sköter över natten natta henne eller vara med och natta.
Det var svårt att se det som en stunds vila i vagnen när hon storgrät nästan konstant hela tiden :roll: Så nu tog vi bort liggdelen så hon ligger på fårskinn och i filt. Ungen var nöjd. Inget gråt eller skrik trots att hon på långluren vaknade efter 45 min, så låg hon där och pratade emellanåt tills jag tog upp henne efter 30min. :)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

:thumbsup:
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Nej vet ni jag orkar inte mer. Varendaste en dag är det problem med sömnen för oss än. Så kommer mannen hem och frågar varför jag låter henne skrika hysteriskt. Jag blir osäker och går och buffar. Jag ger säkert henne så motstridiga signaler man bara kan ge. Liknar så nu 5min metoden :( Nu ligger hon i sin säng och skriker. Hon har endast en kort tid, under en vecka, sovit bra och sedan började detta igen. Skulle inte kalla det för ett helvete men hon kan ju inte må bra av att inte sova!!! Och jag mår verkligen inte bra av allt detta skrikande och att hon inte sover natten eller dagslurarna bra.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

När jag läser de senaste inläggen så är min första tanke att det är för mycket överkoncentration här. Och inte blir det ju bättre av att ha någon som kommer hem och frågar varför man gör si eller så. Där behöver det nog pratas igenom så att du känner att du får stöd eller åtminstone ro att genomföra det du tänkt.

Jag tror att ni måste få igång själva kommunikationen med ramsan, där du verkligen lyssnar av och svarar på hennes frågor. Dvs inte tänker att du ramsar si och så många gånger inom en viss tid eller så...utan verkligen lyssnar av och svarar därefter. :wink:

Känner du själv att du inte orkar och att du inte har attityd nog att genomföra så är det klokt att avsluta och göra något som passar er bättre.

Mina råd:

:arrow: Tänk igenom riktigt noga om du verkligen tror på kuren och läs sedan på om attityden och annat du behöver för peppning. Genomför sedan med verkygen du har och bestäm dig för att du verkligen ska nå fram med det. Få igång dialogen med ramsan och sätt den riktigt innan du backar mer. Du kommer absolut att fixa detta om du bara vill, vi finns här och stöttar. :heart:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"