Behöver råd inför morgonen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tycker det låter klokt att införa spjälis igen. Inte bara för Klaras skull utan även för er själva. Enklare för er att ha den rätta attityden om hon ligger i den.

Nu gäller det bara för er att läsa på ordentligt. Läs om attityden och säkerheten flera ggr. Det ska sitta i ryggmärgen på er så att ni verkligen vet vad ni gör. Ni måste stå för det ni gör och inte tycka synd om henne för då funkar det inte. Det är ju inte synd om ett barn som man lär sova tryggt i sin säng. Hon är ju i trots åldern nu så då kan frågorna vara många och högljudda.:lol:

Den här ambivalensen som detta citatet innehåller får du jobba bort. :wink:
Helst vill hon sova i vår säng, men det undviker jag. Dock vaknade hon klockan 04 i morse, och fick komma över till oss.

Ni kommer klara det galant.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annica72

Inlägg av annica72 »

Susanne! Välbekant namn från när det begav sig sist! :D :heart:

Nu ska jag läsa och läsa. Typiskt nog har min "sova hela natten-bok" valt att gömma sig när jag som mest behöver den. :evil: Får kolla bibblan och läsa här i forumet.

Finns det några bra länkar till kurande av äldre barn?

Jag är så redo att ta tag i det här nu. Mitt mesiga beteende har skrämt slag på Klara och sänkt mycket av hennes självförtroende. :cry:

Läser vidare.
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Annica!

Den här tråden är bra tycker jag:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Klokt tänkt av dig att känna dig trygg i det du gör innan du sätter igång igen!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annica72

Inlägg av annica72 »

Satt just och läste i tråden som du länkade till Mia. :D Avslutade min läsning mitt i tråden efterom jag har en undran:

Är det en sömnfnurra vi har, eller krävs storstilat kurande? Ska vi verkligen lugna fysiskt, då jag tror att vår närvaro snarare stör. Hon verkar så rädd - och jag tror att min närvaro bara släpar in vargarna. Eller har hon glömt allt hon lärde sig och tillämpat i över ett år och behöver kur från dag 1??
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

annica72 skrev:Är det en sömnfnurra vi har, eller krävs storstilat kurande? Ska vi verkligen lugna fysiskt, då jag tror att vår närvaro snarare stör. Hon verkar så rädd - och jag tror att min närvaro bara släpar in vargarna. Eller har hon glömt allt hon lärde sig och tillämpat i över ett år och behöver kur från dag 1??
Nej, jag tror absolut inte hon glömt allt, tvärtom! Om ni ska börja från scratch eller "bara" styra upp det som gått snett handlar mer om vad du känner dig mest bekväm med, tror jag. Hur vi än vrider och vänder på steken handlar det om att du lyckas förmedla säkerheten och tryggheten, lugnt och fint. Att köra kuren från dag två kanske är er modell, dvs att du lägger henne med mer fysisk hjälp och sen backar snabbt från att gå in? Låter ramsan ta över tämligen omgående? Jag tror det kan passa er :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack Mia, det var svaret jag hoppats på och kände skulle passa bäst för oss. Idag bär det av till bibblan för att låna SHN-boken. Ska speciellt läsa om förhållningssätt och säkerhet etc... :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:
annica72

Inlägg av annica72 »

Käran nån! Man har gått och blitt kändis! Min mastodont-tråd är KLISTRAD!! :lol: :heart:

Hade ju varit snyggare om den slutat då för över ett år sen, med att vi red iväg i solnedgången med en tungt sovande tjej. Men här är vi igen... :roll:

På måndag ska vi ta tag i vår absurda sovsituation. För närvarande sover jag och Klara i dubbelsängen. Stackars pappa sover på madrass i vardagsrummet. Herre jösses, när jag försöker beskriva hur situationen är nu, så skäms jag som en hund! :oops: Jag har gått med på alla hennes påhitt, men ikväll drog jag gränsen vid att dela kudde. Hennes var visst för varm...

Nej, nu gäller det att ladda inför måndag. Vi har inhandlat spjälis på Blocket och jag ska tills dess ha läst mig supersäker. Med två barn är tidsbristen ett faktum, så snälla:
Var hittar jag bra läsning om förhållningssätt, säkerhet o dyl? Har läst januarikrönikan 2008. Trodde att det skulle finnas hela kapitel om detta i SHN-boken, men jag kanske bara inte hittar... (har den äldre SHN-boken från bibblan).
Hur talar jag om för Klara att hon nu ska sova i egen säng i eget rum? Äsch, det är ju egentligen självklart. Som den bästa nyheten sen skivat bröd, som amerikanarna skulle säga!

Märker hur jag skriver fråga efter fråga, som jag sedan raderar eftersom jag redan vet svaren. Det är egentligen bara övertygelsen och attityden som behöver bättras på - så lästips emottages tacksamt!
annica72

Inlägg av annica72 »

Började läsa i SHN-boken och den är ju sprängfylld av attityd! 8) :lol:

Återkommer säkert snart med andra frågor.
Elle

Inlägg av Elle »

Här är en toppenbra tråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Lycka till, ni fixar det här!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annica72

Inlägg av annica72 »

Då har vi kört igång med att sova i spjälis i eget rum. Klara var orolig fram på kvällen och bad gång på gång om att få sova bredivid mig i stora sängen. Vi svarade likadant varje gång att alla skulle sova så gott i sina sänger. Efter ett tag nöjde hon sig med svaret. :)

Natt 1:
20:55 Gonatt, smek på ryggen en stund (istället för solfjäder), ut med ramsa x4
Ställde sig genast upp och protesterade.
20:58 Duns! Klara kommer gående. Spjälisen hjälpte inte där inte! :lol:
Meddelade Klara att jag ska sätta mig och läsa utanför hennes rum och att hon kommer att kunna se mig. Satte mig med datorn utanför med ryggen åt hennes håll. Somnade på några minuter! :sleep:

Nu blev läggningen så sen av olika anledningar. Ordinarie läggningstid är 19:30.

Vid uppvak i natt får jag väl sätta mig på vakt igen på samma sätt. Nu undrar jag hur man sedan backar ifrån detta. Hon var ju så nöjd med att jag skulle sätta mig där. Jag gick därifrån när jag hörde att hon somnat. Var det meningen, eller ska man sitta kvar på vakt hela första natten?
annica72

Inlägg av annica72 »

02:10 Vaknade och skrek. Innan jag knappt hade vaknat stod jag vid hennes säng och försökte lägga henne ner. Naturligtvis skulle jag ha ramsat istället… Det blev en längre argumentation om att hon skulle sova i sängen och jag skulle sitta utanför. Hon ville ha löfte av mig att jag skulle sitta utanför rummet ”länge, länge” och inte sova mera. Satt tills jag hörde att hon somnat, vilket tog en timma. Hon försökte inte hoppa ur.

07:00 Väckarklockan ringer i hennes rum och jag går in och gör god morgon.

Det här att sitta på vakt blev liksom fel. Det blev som en säkerhetsgrej för henne att jag var i närheten. Jag riktigt kände hur jag släpade med mig hela vargflocken i det hela.. :? Jag skulle bara ha ramsat, men då antar jag att hon hoppar ur. Jag leder alltså tillbaka henne och får i henne i spjälisen. Men sen då? Ska jag vara kvar tills hon har lagt sig? Som det är nu blir det ett väldigt dividerande och handgriplig kamp för att hon ska lägga sig ner.
Hur ska jag göra?
annica72

Inlägg av annica72 »

Måste rapportera att kvällens läggning kändes jättebra! :D

Vi hade hur kul som helst på kvällen med bus, dans och skoj. Under toabesöket berättade jag i glad och exalterad stämma om att klara skulle lägga sig i sin säng och jag skulle skura trappen utanför och sjunga "Snickerboa hopp fallera". Vi skojade om spindlarna som jag skulle jaga bort. Vi skojade om att jag inte skulle kunna dansa, för då kanske jag ramlar. Jag kunde ju inte sjunga för högt, för då skulle inte Klara kunna sova alls!

Att vara utom synhåll men inom hörhåll kändes mycket vettigare än om hon skulle se mig. Jag gjorde husljud helt enkelt. Berättade att om hon vaknar i natt så ska jag först ramsa och sedan skura och sjunga igen tills hon somnar.

Under läggningen hoppade hon ur spjälisen en gång och fick ledas tillbaka. Här bestämde jag mig för att inte lägga ner henne, utan svara lugnt och betryggande på hennes oroliga frågor. "Alla ska sova skönt i sina sängar", "Mamma skurar, du kan lägga dig och sova så skönt" etc. Efter några minuter av frågor och svar la hon sig, nöjd med mina svar. Jag ramsade mig ut och hon låg kvar. Nackdelen med att hon ligger tyst är att jag ju inte vet när hon somnar, men trappen blir skinande ren! :lol:

Tyvärr glömde jag att notera tiderna, men vi uppskattar att det tog en halvtimme. Tror nog att hon somnade kort efter urhoppningen, så hon somnade kanske redan efter en kvart.

Det känns som att jag förmedlade både lugn och säkerhet efter att ha läst på i SHN om detta. :D :sleep:

:?: Så vad säger ni, är det okej att svara på hennes frågor tills hon blir lugnad och går med på att lägga sig ner? På en fråga som "jag är hungrig" svarar jag "vi äter frukost imorgon, nu ska vi sova så gott så lägg dig ner". Får jag en bekräftelse ramsa på detta blir jag ännu gladare än vad jag redan är! :lol:
Elle

Inlägg av Elle »

Bra jobbat!!

Jag har kopierat en text där Anna beskriver kuren för äldra barn:

För det första: behåll spjälsängen eller återinför den. Två- treåringar är för små för att ligga i öppna landskap. De tar sig ur, inte nödvändigtvis för att de längtar efter sina dagars ömma upphov utan för att de inte vet var de hör hemma längre. De saknar sin kära gamla säng, som var deras trygga "rum". De blir så innerligt glada när de får den tillbaka. Vänta med ökensäng till åtminstone efter trotsåldern! Kör sedan kuren. Lägg tillrätta enligt ovan. Träna in en effektiv ramsa. Pratar barnet och ropar ord, upprepa ramsan utifrån i glatt orubblig evighet à la goddag-yxskaft - lika många gånger som barnet kör sina diverse tricks (frågor), och en gång till.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annica72

Inlägg av annica72 »

Nattens uppvak gick inte lika bra som läggningen.

01:45 Gråt som besvaras med ramsa. Gick upp och mötte henne i dörren då hon hoppat ur spjälisen. Ledde tillbaka och lyfte i. (Förstår inte hur man ska få dem att hoppa tillbaka själva.) Sen följde en lååång frågor-svar session. Jag lade med tvång tillrätta en gång och fick henne att slappna av, men när jag gick ut med ramsa var hon snabbt ur spjälisen. Tänkte att hon nog kommer att hoppa ur fler gånger, så jag införde vakt utanför. Dvs jag sitter vid datorn. När jag sa till henne att nu ska mamma sitta och läsa utanför ditt rum, du kan lägga dig ner, så gick hon med på det. Jag vet inte hur vettigt det är...

I texten du klistrade in Elle, så står det att man ska lägga tillrätta även större barn. När de inte vill, så urartar det ju till brottning! :shock:
02:38 Hörde att hon var på väg. Ramsade och mötte henne i dörren. 10 minuters goddag yxskaft-svar följde. "Nu kan du sova, mamma sitter utanför och läser" etc.

Det vore tacksamt om någon kunde svara på hur jag ska agera vid dessa uppvak. Jag förstår att det är en process och att det inte går klockrent direkt, men jag vill ju inte toka till det och dra in vargarna i rent oförstånd.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "