Välkomna till Nancyfamiljen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nancy - hon är tre månader nu, inte sant? Det lilla jag vet om kräkningar är att det brukar bli bättre när fast föda introduceras. Du KAN introducera bär och fruktpuréer till en tremånaders även om det står fyra månader på burkarna. :wink:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Nancy

Jag har ju själv en kräkare av rang och Ian är nio månader nu. :roll:
Men det jag har förstått är att, precis som Päivi skriver, det ofta avtar när de får mer fast föda. Min ringa erfarenhet i ämnet - när jag frågar runt i ämnet hos vänner och bekanta och deras barn - så har de flesta slutat kräkas i 6-7månadersåldern.

/Åsa
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Här är en kräkis till.
Han gillar inte heller att ligga på en blöt kall plats - och vem skulle göra det?

Så jag försöker låta honom ligga och kräkas av sig någon annan stans. Och kommer det ändå i sängen/vagnen, så är det bara att byta så snabbt det går.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
vanna

Inlägg av vanna »

Åh så roligt det var att läsa i den här tråden! Jag blir helt nostalgisk när jag kommer att tänka på allra första tiden med mina små tre. Ja, de är ju fortfarande ganska små iofs.
En sån cool och klok morsa du verkar vara, Nancy!

kram vanna
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ett år tog det för oss... :roll: Men för de flesta går det ju fortare. :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Päivi: Tack :heart: Börjar allt snegla åt både puré och välling... :wink: :roll: 8)

/LO: Nä vem sjutton gillar det :wink: 8) :lol: Tack för jättebra tips :thumbsup:

Kantarella: Även ringa erfarna råd är så välkomna så :wink: :heart:

TorpSara: Ok, vi ser tiden an då :wink:

Schemafråga: Lani börjar växa ikapp sin ålder gällande sömntimmar. Dags att korta ned från de drygt 16 tim hon har på schemat.

19.30-07.00
08.30-10.00
12.00-14.30
ca 16.30-17.00

Hon har inga tendenser, inga preferenser, inga hyss och inga stök alls dagtid som kan ge vägledning. Nädå, hon är så nöjd bara hon får sova :wink: Däremot är hon en utmärkt liten guide till min senaste SM-övertygelse: orsaken till problemet ligger ofta någon annanstans än där symptomen visar sig.

Problem/symptom: har börjat sova sämre på morgonkvisten, tror att det är morgon redan vid 06.00
Orsaksteori: för mycket sömn dagtid

Fråga: Var skulle ni korta sömnen :?: Första passet :?: Andra :?:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hm, om jag räknar så tror jag att Ivar sover mer...
19-07
9.15-10
12-13.30
15.30-17
Totalt 14 timmar och 45 minuter
Eller nä, sorry... Jag såg inte att det var 2,5 timme där mitt på dagen. Varför tar jag inte bort inlägget och låter bli att svara... Eftersom jag ändå inte har något svar ;) Ingen aning :lol:

Puss!
/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej Nancy!
Läser ju din tråd med stort intresse! :D Så kul att läsa om era dagar med flickorna.

Jag funderar på en sak. Är det säkert att det är sömntimmarna som är för många? Det är inte så att lilla fröken kräver lite mer mat för att vara nöjd även innan morgonen infaller? Hon har ju trots allt varit tidig med sömn och annat. Visst, man kan ju korta ner sömnen men man kan ju också fylla på matförådet först under dagen och se om det gör nytta. Kanske räcker med gröt framåt kvällskvisten för att göra damen nöjd? Det är ju snällt mot magen och går snabbt att komma upp i portion på. Eller vällingdags?

Mina tankar bara.... :heart:

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor

faaaast nu ser jag ju att hon har 16 timmar på schemat :lol: 8) trodde efter en snabb koll att Ivar och Lani hade lika många timmar... Jag får väl backa då kanske... fast det kan vara gott med välling också :lol: :lol: :lol:
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jo, men alltså... :roll:
Hjärnan var inte påkopplad igår. 15 timmar och 45 minuter blir det faktiskt 12 timmar natt, 2 st 1,5-timmes och en 45-minutare. Borde inte vara svårt att räkna ut...
Jag känner inget behov av att korta ner än (han äter ju dock nattetid än så länge)

Lani har 11,5 timme natt (mycket svårare att räkna helt plötsligt ;) ) +1,5 +2,5 + lite till. Vilket blir 15,5 timmar + lite till.

Ursäkta att jag bara är inne och förvirrar saker och ting helt utan konstruktiva förslag eller idéer. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

:lol: :heart: :lol:

Blir ganska rejält full i skratt över era inlägg :wink: 8) :lol: Hoppas ni fattar att jag skriver detta med hjärtligt skratt genom cyberspace.

Nu känner jag mig genast så mycket klokare 8)

:heart: Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Fast du har nog rätt gällande maten blivandemamma, vi sneglar allt åt vällingpaketen för Lani fixar nog det ganska snart. Däremot tror jag inte det spelar nån roll i nuläget för om hon vaknar vid 06 och sover till och från är hon ändå inte vidare hungrig vid 07 utan väntar gärna en stund på maten.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Haha, du är för söööt Nancy! Jag är van vid svårare gliringar än så! :lol: :lol:
Jag skrattade själv när jag läste våra svar. Tänkte att nu kommer Nancy in och ser att hon minsann fått svar, vad skönt. Också står det inte någonting vettigt haha!

8) skall kanske hålla mig till kafferep :lol: kakan, någon?! 8)

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Nancy

Inlägg av Nancy »

blivandemamma skrev:Jag skrattade själv när jag läste våra svar. Tänkte att nu kommer Nancy in och ser att hon minsann fått svar, vad skönt.
:wink: Ja tänk vad synd det är om mig som aldrig får några svar. Om vi säger såhär, era "icke-svar" om schemat tvingade mig ju att genomföra på egen hand. Nyttigt. Och eftersom jag är så in i helsike erfaren vid det här laget så vet jag ju precis vad jag sysslar med.... nä.

Det fick bli kapning av första luren så schemat blir 11,5-45-2,5-45.

Förmiddagen var över förväntan men eftermiddagen ovanligt gnällig för att vara nöjda gos-Lani. Nåja, det går nog över.

Visste ni att man kan bli brutalt utslängd från rummet av en 16-månaders :shock: :?:

Lussi ville inte ha sin välling. Inte idag heller. Jag har bytt till "storflickepip" och det är inte populärt. Den går däremot alldeles utmärkt att dricka juice eller cola med... :roll:

Pyjamas och säng 20 min före läggdags. "Gosarna" runt huvudet och vänster tumme i munnen.

Eftersom det var lite tidigt ville jag skyla mitt dåliga samvete med en cd-saga och öppen dörr. Som plåster på såren för Leias skull och säkert kul för Lussi också. Jo visst.

:x Ilvrål, tårar och förbannelse. Pekar mot dörren.

Vill du ha välling Lussi :?:
Åh, bebisen ligger och skriker i soffan, jag går och hämtar henne så du får säga godnatt :?:
Är du säker på att du inte vill ha välling :?:
Fryser du :?:
Välling, anyone :?:

Lussi fortsätter att peka och vråla mot dörren. Jasså, ingen saga då. Ändå ingen idé för Leia hör ju inget ändå så som Lussi vrålar. Ja ja, jag ger mig väl då. Går ut från rummet och drar igen dörren samtidigt som jag slänger iväg en ramsa eller två.

Tystnad råder frid det är i huset. Och ungefär två sekunder senare sover alla barnen :sleep:

:heart: Nancy
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: :-({|= :sleep:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"