Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej hopp! Snart fyller ju våra små 1 år!!! :shock: :heart: Vad ska ni ge i present? Hur ska ni fira? :-({|=

Vi firar med släkten på lite olika helger, en helg kommer mina föräldrar hit och en åker vi till Johans föräldrar. Nu till helgen kommer Elsas faster och firar. Vi kommer att ge henne en "Noas ark" i trä med djur till från Mio. Jättemysig var den! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
LaQ

Inlägg av LaQ »

Snabbt svar, är på väg i säng. Laddar för en heldag borta med Junior imorgon. Ska ta bilen till Juniors mormor ensamma över dagen. Blir spännande att köra bil med grabben som inte gillar att åka bil. Nåja man får väl utmana sig nån gång. :?

Ang. overall då. Tycker idén med tunnare vindoverall låter toppen! Kruxet är att jag inte vill lägga 800-900 pix på en PoP-overall som han kryper omkring med och har sönder knäna på. :? Hur gör man med dessa små krypbebisar när det börjar bli lite kallare? :roll:
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Nillan

Inlägg av Nillan »

Köp begagnat vetja! :D

Våra overaller har ju hållt för flera krypande barn, inklusive kryp på grusig asfalt, det har åtminstone aldrig blivit några hål. Galonisarna också faktiskt.

Annars kanske jacka och två par byxor är ett alternativ om han sliter väldigt på knäna. Många kläder är ju också förstärkta på knäna.

Vi firade vår Klara för två veckor sedan med pompa och ståt när hon fyllde ett. Ljusen och sången var nog det som gjorde djupast intryck på henne. :shock: :shock: :lol:
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Köp begegnat 8) Kolla PoP's hemsida, dom har Köp-och-Sälj marknad där man kan söka på storlek och typ av kläder :thumbsup:

Ang. födelsedag så kommer vi också fira på lite olika dagar, men definitivt med pompa och ståt \:D/ Min mamma har en gammal amerikansk tårtbok med beskrivningar på olika typer av tårtor (kanin, tåg, båt, raket etc) som skärs ut ur sockerkaksbotten så den kommer att användas :D Dag får en trehjulig av oss och en docka (Little Rubens, ursöta :thumbsup: )
Sen har vi "önskat" klossar, xylofon/trumma, böcker, Oscar & Ellen grejer...ja, listan är lååååång :roll: :wink: Jag är väääälidgt svar för Oscar & Ellen!

Här har varit sjukt med feber och fortsatt snuva plus att Dag verkar ha en släng av tidig 3-års trots :shock: :roll: Slänger sig på golvet och sparkar/slår i golvet när han inte får som han vill :? Han har ett sabla humör :evil: ... Nån som känner igen sig?
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Firandet av Elsa finns i bloggen nu. :D

TinasDag: Oscar och Ellen? Måste kolla upp vad det är. Tråkigt med sjukdomar :( . Elsa kan bli irriterad över att man måste ha kläder på sig, det är så tråkigt att klä sig. Hon böjer sig bakåt i en båge och gnäller. Man får passa sig för att ta ifrån henne saker, när hon skulle sova så försökte jag avleda när hon höll i en ballong men det gick inte. Tillslut försökte jag gömma den i förbifarten när vi skojade och hon blev inte alls glad. :roll: Annars är hon för det mesta glad nu, frustrationen börjar lossna lite. I går tog hon sina första små steg själv! :D
LaQ

Inlägg av LaQ »

Junior har ett par vanliga galonisar av märket Abeko som det blivit små små mikroskopiska hål i på knäna när han krupit på asfalt/grus. Han blir inte blöt i dem men om man håller upp byxorna mot ljuset och tittar inifrån och ut så att säga så ser man små små ljuspunkter. Vi siktar på att köra med galonisar, fleecebyxor och jacka ett tag till. Han borde ju lära sig gå innan det är dags för vinteroverall tycker man. 8)

Känner igen det där med påklädningen. Puh... det är verkligen som AW skriver i BB "ett företag jämförbart med att räta ut en mask". :D Att byta blöja och klä på kläder. Vi använder up&go-blöjor men har vanliga till natten eftersom de håller bättre utan att läcka. Försöker använda de vanliga blöjorna dagtid så gott det går eftersom de är billigare men det är ju lite meckigt så när han är på sitt allra maskigaste humör så blir det up&go.

Känner också igen det där med att bryta ihop ifall han inte får titta klart i fönstret/fortsätta greja med "den där saken vad det nu kan vara". I möjligaste mån har vi låtit honom titta färdigt t.ex. i fönstret som han haft dille på ett tag. Det har hjälpt och nu är det inte alls lika spännande längre eftersom han fått lov att stå där 20 min eller längre och titta, öppna stänga osv, några gånger. Det där med saker har jag också haft svårt för förut, att ta ifrån osv. Om det gäller att man ska gå och sova, gå ut, äta eller vad man nu ska göra för att bryta. Har tagit till mig det som står i BB om att bara ta undan barnet och vinka hejdå till saken glatt och gå och göra något annat så är det glömt.

Måste bara berätta om min och Juniors turné till mamma i helgen. Det gick strålande att åka bil med honom själv!!! Jag är helt imponerad! Hela dagen gick hur bra som helst. Han var vaken nästan hela vägen i bilen på vägen dit, glad, satt och tittade ut genom fönstret och pratade och höll på. Somnade när vi nästan var framme. När jag skulle väcka efter fem min så var han svårväckt! Väl där höll han humöret uppe helt och hållet hela dagen. Åt som en häst! Somnade gott på långluren i resesäng i mormors mörklagda arbetsrum. Tyvärr vaknade han i 45-minskarven och ställde några intensiva frågor. Ramsan på det så tystnade han men undrade en sista sak. Svar med ramsan och sedan tyst och somnade om och sov gott tills jag väckte honom. Efter middagen (där jag trodde att han aaldrig skulle sluta proppa i sig) fick han duscha i mormors duschkabin. Kul att spruta vatten på magen! :D På med pyjamas, dricka välling (vilket jag trodde att han aaaldrig skulle vilja ha med den middagen, men jo då det gick i 150 ml :shock: ), i bilen och åka hem. Han somnade nöjd efter bara några minuter och stensov hela vägen hem. Jag parkerade utanför, hade ljuset i bilen avstängt (så att det inte tänds när man öppnar bildörren), prånglade loss honom och bar in honom med snutte, kanin, täcke, kudde och välte ner honom i sängen. Han tittade upp lite men la sig tillrätta utan ett ljud. För säkerhets skull fick han en ramsa när jag gått ut och stängt dörren. Det var stentyst och han sov gott ända till morgon. Heelt fantastiskt! :heart:

Jag är himla glad för jag har aldrig upplevt att ramsan tagit så bra som den gjort det senaste. Junior är ju inte kurad utan vi har försökt köra SM från början så gott det har gått. Ganska slingrig väg har vi haft och jag kan känna i efterhand när jag läser i min tråd att "va korkad jag var" för nu vet jag ju bättre på nåt vis. Inbillar mig att det blir lättare med nästa barn. 8)
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Vad duktiga ni är båda två med frågor och trygga svar! :wink: Visst är det fantastiskt hur bra det går när man tror att det kanske kommer att krångla lite.

Jag har aldrig kört SM, ska göra det om det blir en till har jag tänkt. Det är verkligen en process det här även för den vuxne. Det tar ett tag innan man verkligen förstår allt och känner sig trygg i vad man ska göra beroende på hur de frågar. Den självsäkra attityden har jag nog först nu :oops: , innan satt jag på nålar när hon sov middag för hon hade svårt för att sova hela och jag bara väntade på att hon skulle vakna.

Försöker ibland också med att vinka hejdå och gå undan och "nu ska vi..." Just nu funkar det sådär...hon börjar gråta och säger "Dididää diiddää did" som att hon vill förklara för mig att hon var inte klar. :( För det mesta får hon göra klart det hon håller på med.

Handen om handen gör jag ofta när vi ska göra saker och det funkar riktigt bra. Hon klarar att trycka igång tvättmaskinen nu och om det kränglar så tar hon mitt finger till hjälp. :D

Funderar på när hon vill ha bara en lur på dagen, längtar lite efter det. Vore skönare tycker jag. Men hon är trött på morgonen och behöver den där 20 min. Sover som en björn och har gjort det flera veckor nu så just nu kanske är en jobbig period för henne med mycket nytt som händer i kroppen.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jobbig period var det ja. :roll: Oj oj oj vilken dag, liknar 8-mån-ångest. :shock: Vill inte vara själv (ensamleken går men är lite gnällig), försöker att sätta mig ner och låta henne tanka lite. Kan ta ca 10 min innan hon ger sig iväg fån mig men blir gnällig igen när jag fortsätter göra mitt. Hon är nöjd när hon får sin sociala delaktighet i alla fall. Vi kunde ha varit ute mer idag, skippade em-promenaden, regn. :oops:

Hon blir så arg om något inte går som hon vill. Vinkade sådär till tandkrämen idag och hon blev inte alls glad. :evil: Lyckades få henne på andra tankar ändå. Sen var det diskmaskinen. Jag skulle plocka in och sätta på den och det hör hon ju direkt eftersom hon då tror att den ska plockas ur. Jag hinner stänga precis när hon kommer och hon får vara med och stänga. "Ååå vad bra Elsa hjälpte till och stängde!" ... :evil: ... :roll: "Och nu ska vi sätta på den, kan du trycka där?" :evil: "Ja sååå vad bra! Nu är den på" :evil: ... :roll:

Hmm måste vara gåendet som är jobbigt. hon har försökt tagit några steg själv men faller rätt snabbt. Hon ser väldigt glad och lite lurig ut när hon ställer sig och trevande tar stegen. :)
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Oj, oj oj.... :roll: Gud vad skönt att se att vi inte var ensamma i 1-års versionen av 3-års trotsen! :shock: :wink: 8)
Bluna skrev:Man får passa sig för att ta ifrån henne saker, när hon skulle sova så försökte jag avleda när hon höll i en ballong men det gick inte. Tillslut försökte jag gömma den i förbifarten när vi skojade och hon blev inte alls glad.
Så har vi det med. Dag får numera somna med sina fiskar/IKEAs fingerleksaker/strumpor/vaddetnuär i händerna för att släppa dom, det går inte! :evil: :roll: :wink: Om det inte är läggdags kan jag SNABBT vrida loss vad han håller i, slänga bort den, och säga "hej då" jätteglatt. Då kan det gå. Men inte alltid....
Hmm måste vara gåendet som är jobbigt. hon har försökt tagit några steg själv men faller rätt snabbt. Hon ser väldigt glad och lite lurig ut när hon ställer sig och trevande tar stegen.
Tror definitivt att det är frustration över detta som spökar...men usch vad jobbigt...

Bluna, Oskar & Ellen gör massor med pedagogiska tydsaker, tex sångpåsen (deras koncept från början som jag vet många kopierar numera), Världskartan i tyg med löstagbara byggnader, människor & djur, pekböcker (tex den om färg där tex uppslaget om gult har en sida med banan, citron som gåratt plocka loss :D ) Bara massor med SUPERBRA grejer!
Spana på http://www.oskarellen.se
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

TinasDag: Kollade in sidan. Jättefina saker! :D
Nillan

Inlägg av Nillan »

Instämmer. Fina grejer! :D

Apropå humör.

Tänker flera saker om det. Dels att det och vilja och envishet är något fantastiskt bra. Hur mycket skulle man lära sig annars? Tycker faktisk ofta också att det är rätt faschinerande och charmigt med så mycket vilja i så små kroppar liksom :roll: :heart: .

Men visst är det jobbigt när barnen är arga och ledsna. Det är inte roligt alls. Det är nog också meningen att vi ska tycka just så.

För mig har det varit stor hjälp att läsa olika delar av Barnaboken kring detta. Anna beskriver det så bra tycker jag just att små (sådana små som våra) barn ju bevisligen inte hanterar motgångar särskilt bra och att den egentliga fostran därför bör påbörjs först i samband med den egentliga trotsen.

Inte hindra! Visa, leda och lära! Undvika vanmakt. Ta bort saken inte barnet o.s.v. upprepar jag som ett mantra när det behövs. Det hjälper mig mycket även om det självklart är svårare i praktiken än i teorin.

Men kanske eftersom det är tredje barnet känner jag också att man inte ska vara så rädd för reaktioner. Även om barnen är större så kan man ju se det som frågor liksom. Frågor som kräver svar. Och även om de är aldrig så teatraliska så går det ju över, eller hur?

Om det är någon tröst så lättar det också i takt med att den egna förmåga ökar. Har den senaste veckan haft en solstråle hemma som också behärskar att gå korta sträckor. \:D/ :heart:
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
LaQ

Inlägg av LaQ »

Nu börjar det bli så blött ute att Juniors sköna skor inte håller vätan borta så länge. Även om han klarar sig ute en halvtimme-timme utan att bli blöt så hinner skorna inte torka till eftermiddagen och det är ju ingen höjdare för då får han sitta i vagnen hela eftermiddagspasset ute. Vilket inte är så kul. Vi brukar vara ute en timme på förmiddagen och två timmar på eftermiddagen. Hundarna måste ju ut en promenad så lite vagnåkande blir det ju ändå men inte hela tiden.

Sen blir han så blöt och kall om händerna när han kryper runt ute. Det är så att han verkar bli störd av det nu. Galonvantar är ju praktiska men finns de till såna här små händer? Lite bökigt det också för då kan han krypa men inte pilla och greja med saker. :roll:

Muddarna på jackan blir också blöta och hinner inte torka till eftermiddagen. Bah nu måste vi nog skaffa lite bättre kläder. Lurade lite på PoPs skaljacka och överdragsbyxor. Vad tror ni om det? Håller dem för att krypa i?

Funderingar?
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nillan: Försöker också att inte hindra så mycket som möjligt, eller avleda så gott det går. Kanske att hennes humör blir lite lugnare när hon behärskar gåendet. Hon ser väldigt stolt ut när hon stapplar några steg. :D Jag brukar också vara väldigt lugn när hon skriker rakt ut eller blir ledsen. Pratar lugnt med henne och gör saker sakligt bara. "Ja nu ska vi äta, vad gott det ska bi, kan du se lampan då? Titta nu gungar lampan, oj,". Funkar för det mesta om hon är ur balans. Det här med oro tror jag också är viktigt. Att all oro skapar bara mer osäkerhet. Om hon är arg så kan jag säga "Ja Elsa blev arg på stolen, vilken dum stol som stod i vägen" istället för att oroligt fråga "Vad är det?".

LaQ: Det där är så svårt! Vi använder fortfarande lager på lager under regnoverallen. Vantar har vi bara tunna än så länge. Fast vi är ute ca 45-1 tim två gånger per dag, ni är ju ute MYCKET längre!
LaQ

Inlägg av LaQ »

Bluna skrev:LaQ: Det där är så svårt! Vi använder fortfarande lager på lager under regnoverallen. Vantar har vi bara tunna än så länge. Fast vi är ute ca 45-1 tim två gånger per dag, ni är ju ute MYCKET längre!
Min tanke var också att köra lager på lager med skaljacka och överdragsbyxor.

Junior har ett par tunna stickade tumvantar typ fingervantar. Men de blir ju blöta på nolltajm och värmer inget.
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nej kan tänka mig att vi får börja med tjockare vantar också, än så länge har hon utan när hon är ute för om de blir blöta blir hon ju ännu kallare. Hon brukar ha dem när hon sitter still i vagnen på promenad istället. Skaljacka och byxor blir nog bra tror jag. Men jag har ingen aning vad ma ska satsa på för märke... :?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"