a' la punktsättande till den som satte igång sist. Och DET tar nog i såfall på båda.
Desperat tvilingmamma
-
TorpSara
Du kan se till att ladda på med mycket skratt, men sedan, om hon behöver protestera lite, så tar ramsan hand om det när du går. Och gör den inte det (vissa barn behöver visst summera dagen lite extra högljutt
) så tror jag faktiskt inte att det kommer att störa. I sådant fall levererar man en ramsa
a' la punktsättande till den som satte igång sist. Och DET tar nog i såfall på båda.
Wao STORT GRATTIS =D>
Helt otroligt vad ni fick dem fort att sova.
Vi har oxå twins och vi har kämpat länge med att försöka få dem att sova en hel natt. Ena sover jättebra hela natten får väcka honom på morgonen
medans den andra sover varannan natt nu och så väckning på morgon åt mamma och pappa.
Ja man blir som en zombie när man äntligen får sömn konstigt va!?
Ha så bra fortsättning.
Kram från en annan tvillingmamma
Helt otroligt vad ni fick dem fort att sova.
Vi har oxå twins och vi har kämpat länge med att försöka få dem att sova en hel natt. Ena sover jättebra hela natten får väcka honom på morgonen
Ja man blir som en zombie när man äntligen får sömn konstigt va!?
Ha så bra fortsättning.
Kram från en annan tvillingmamma
stolt mamma till en dotter
född mars -03 och 2 pojkar 
födda juli -07
Ja då har vi flyttat ihop småttingarna, och det gick över förväntan
. Läggningen tog ca 15 min men det gjorde det ibland innan oxå, lite svårt att överrösta dem bara när jag ville påminna. Hörde dem sen inte på hela natten så de sköter fortfarande sina uppvak själva. På morgonen vid ca 6.30 var det någon av dem som vaknade och skrek lite men dom somnade om. Första dagsluren gick oxå smidigt, sov sina 1,5 h utan problem. Andra luren därimot var ingen höjdare. Hanna vaknade och höll låda i 20 min mitt i luren, men hörde därimot inte Meya så hon kanske sov vidare? Hoppas på att natten blir lika smärtfri.
Vi har nu 14,5 timmes sömn på schemat, (kortade sista luren med 15 min eftersom de aldrig sover längre än 30 min här) och jag undrar om det är för tidigt att utvärdera om det är för lite sömn? Vi är inne på 12:e natten nu om jag räknat rätt. De sover ju inte alla dagslurar igenom, utan har oftast korta uppvak och vaknar som sagt till lite på morgonkvisten ibland. Men det är mycket ögongnugg och gäspningar under dagarna.
Imorgon ska jag försöka fixa alla läggningar själv för sambon börjar jobba på måndag
. Usch vad jobbigt att vara själv igen hela dagarna. Tur att zombi stadiet börjar gå över

Vi har nu 14,5 timmes sömn på schemat, (kortade sista luren med 15 min eftersom de aldrig sover längre än 30 min här) och jag undrar om det är för tidigt att utvärdera om det är för lite sömn? Vi är inne på 12:e natten nu om jag räknat rätt. De sover ju inte alla dagslurar igenom, utan har oftast korta uppvak och vaknar som sagt till lite på morgonkvisten ibland. Men det är mycket ögongnugg och gäspningar under dagarna.
Imorgon ska jag försöka fixa alla läggningar själv för sambon börjar jobba på måndag
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Jag kan knappt tro att det är sant. Nattade de små prinsessorna i vanlig ordning och ramsade mig ut. Inte ett gnäll! Hörde hur de rörde sig för att hitta rätt sovställning och efter ngn minut sov de utan protester. Så otroligt skönt, känner mig så glad
.
Nattinatt sov så gott
Nattinatt sov så gott
Visst är det fantastiskt när det funkar!!?
Jag har just "hamnat" på din tråd men har inte riktigt tid att läsa igenom hela, men jag hann se att prinsessorna har lite magproblem? Jag vet inte om du redan har fått råd och tips kring detta, så jag slänger in ett tips i alla fall
. Jag fick tipset från en kompis i Tyskland att dricka fänkålste så länge jag ammar och om bebisen har det lite tufft i magen kunde man ge en tesked eller två till den också. Det finns fänkålste på påse att köpa i välsorterade mataffärer eller på hälsokosten. Det andra alternativet är att köpa fänkål, kummin och anis på kryddhyllan i mataffären (finns i småpåsar Santa Maria). Sedan är det bara att ta 1 tsk av vardera i en tesil, hälla på hett vatten och låta dra 5-10 minuter. Drick en kopp te ca 1 timme innan amning och som sagt kan man också ge bebisarna 1-2 tsk avsvalnad te innan eller under amning (dvs efter exvis en rap 8) ). Fänkål löser upp gaser, kummin ger bra smak och anis är bra vid hosta...
Lycka till!
/HÖNSMAMMA
Lycka till!
/HÖNSMAMMA
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
Tack för tipset hönsmamma. Det är lite bättre i tjejernas magar, men om knipen kommer tillbaka ska jag genast inhandla fänkål
. Provar allt som kan hjälpa. Tusen tack.
Tjejerna sov hela natten som vanligt =D> , de är så duktiga. Lät dem sova 10 min längre tills de vaknade av sig själva.

Tjejerna sov hela natten som vanligt =D> , de är så duktiga. Lät dem sova 10 min längre tills de vaknade av sig själva.
Vilka härliga rapportertwins skrev: Tjejerna sov hela natten som vanligt =D> , de är så duktiga. Lät dem sova 10 min längre tills de vaknade av sig själva.
Det är en nog så viktig del i shn, att man som förälder hela tiden ligger steget före.
Man ser till att barnet får lägga sig innan han/hon är stuptrött och se till att väcka innan han/hon vaknar själv - allt för att barnet (-n) ska känna att det är mamma/pappa som har full koll, och de kan ägna sig åt att soooova goooott
Så var noga, tycker jag, med att hålla sovtiderna och väck med jubel och klang varje sovpass!
Kram Mia
Oj, det hade jag inte tänkt på
. Ska hålla tiderna nu!
Men är fortfarande lite fundersam om de får för lite sömn, som jag skrivit ovan. Mycket ögongnugg och gäspningar genom nästan hela vakentiden, är det förtidigt att ändra schemat. De har nu 14,5 timmes sömn. Men det kanske blir bättre när de sover dagslurarna som de ska, vaknar oftast lite förtidigt.
Imorse så höll Hanna på att somna under frukosten och då har hon ju just sovit 11 timmar
. Morgontrött kanske...

Men är fortfarande lite fundersam om de får för lite sömn, som jag skrivit ovan. Mycket ögongnugg och gäspningar genom nästan hela vakentiden, är det förtidigt att ändra schemat. De har nu 14,5 timmes sömn. Men det kanske blir bättre när de sover dagslurarna som de ska, vaknar oftast lite förtidigt.
Imorse så höll Hanna på att somna under frukosten och då har hon ju just sovit 11 timmar
Och precis som du skriver så är barnen oftast tröttast på fm, trots att de har en hel natts sömn i bagaget. Sömn föder sömn, som AW brukar säga
Kram!
Har 14,5 timme på schema så de sover ännu mindre nu eftersom dagslurarna inte sitter som berg.
7.00 Godmorgon
7.15 Frukost ammning
9.15-10.45 Sova
11.00 Lunch puré+ammning
13.15-14.45 Sova
15.00 Mellis ammning
17.00-17.30 Sova (nerkortat från 45 min då de ALDRIG sover längre)
17.45 Middag välling+fruktpuré
19.30 Nattslurk ammning och skratt
20.00 Nattinatt
Vad tror ni om detta, ska jag förlänga natten för jag tror inte det fungerar med mer sömn dagtid
. Kanske 15 min vid läggning och 15 min på morgonen?

7.00 Godmorgon
7.15 Frukost ammning
9.15-10.45 Sova
11.00 Lunch puré+ammning
13.15-14.45 Sova
15.00 Mellis ammning
17.00-17.30 Sova (nerkortat från 45 min då de ALDRIG sover längre)
17.45 Middag välling+fruktpuré
19.30 Nattslurk ammning och skratt
20.00 Nattinatt
Vad tror ni om detta, ska jag förlänga natten för jag tror inte det fungerar med mer sömn dagtid
Hej igen!
Nejdå kom med tips du bara.
Har faktist provat det där med väckarklocka förra gången jag körde in deras nya sovtider ute funka riktigt bra. Skulle behöva ta det igen tror jag men först skulla jag behöva bolla ett nytt schema med Torsmamma
.
Visst är det härligt att den här sidan finns de anar inte hur mycket de har hjälpt mej när man varit för trött och uppgiven för att orka fundera ut ett som annat själv.
Nejdå kom med tips du bara.
Har faktist provat det där med väckarklocka förra gången jag körde in deras nya sovtider ute funka riktigt bra. Skulle behöva ta det igen tror jag men först skulla jag behöva bolla ett nytt schema med Torsmamma
Visst är det härligt att den här sidan finns de anar inte hur mycket de har hjälpt mej när man varit för trött och uppgiven för att orka fundera ut ett som annat själv.
stolt mamma till en dotter
född mars -03 och 2 pojkar 
födda juli -07
Visst kan du lägga en kvart på morgon och en på kväll, det viktiga är att det passar för er!twins skrev: Vad tror ni om detta, ska jag förlänga natten för jag tror inte det fungerar med mer sömn dagtid. Kanske 15 min vid läggning och 15 min på morgonen?
Annars kan du välja att lägga en halvtimme tidigare alt. väcka en halvtimme senare!
Eftersom de verkar vara 30-minutersbarn
Och 1+2´s tips om väckarklocka är toppen, om du inte använt dig av det! Många, många har löst fnurror med hjälp av den!
Kram!