Dags att kura nummer två!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Olava

Inlägg av Olava »

Hej!

Tack för tipset angående thaimassagen! Har läst den tråden nu.

Ikväll trodde jag att jag fixat läggnigen utan vagning.
Vi skrattade till god natt. Jag sa att nu ska du sova, lade ner honom i vagnen o vagnade lite kort, o ramsade. Han muttrade lite, men var tyst. Jag gick ner o började med annat. Men efter fem minuter, så hörde jag honom i babyvakten. Jag gick upp men avvaktade med att gå in. Han grejade i vagnen, o muttrade...jag avvaktade. Men så ökade muttret o övergick till gråt. Jag gick in o vagnade kort. Han tog några sekunder på sig att tystna. När han tystnat, slutade jag tvärt vagningen. Han började igen. Jag vagnade enl tips i tråden jag läste om vagning. Sen hörde jag att hans gnäll inet var så "farligt" utan lät honom hålla på för sig själv. Men edfter en stund tilltog gnället o övergick i gråt. Jag vagnade igen...osv. Vi höll på en stund. Men så lugnade han sig. Han gnällde lite innan han somnade. Jag ramsade innan jag gick därifrån. Sen har ja ginte hört nåt. Från att jag lagt honom tog det ca 30minuter innan han tillslut somnade.

ÅHH!!!

När ska han bara somna...???

O så mår jag dåligt av att jag gnäller. Han sover ju gott hela natten.

kram på er!//olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Olava!

Jag tycker att du jobbar på kanonbra och är noga med att verkligen LYSSNA av sonen och ge honom tid att reagera och lösa saker själv. BRA :thumbsup: Fortsätt så, snaaart kommer han fixa detta helt själv och somna utan hjälp.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Olava

Inlägg av Olava »

Hej på er!

Jo, det känns rätt så bra. Även om jag går bet ibland på sådant jag redan fått hjälp med. Just nu känns det som att jag har verktygen och att jag håller på att lära mig använda dem. Det går bättre o bättre. Vagningen, ja...Igår kväll behövde jag bara vagna en gång. Sen låg Lillebror länge o muttrade o småbökade lite innan han somnade. Han har blivit fenomenal på att röra sig på mage. Snart kryper han väl iväg.
Han vaknade till en gång runt halv tolv. Tror jag bara vagnade en gång...sen fick han hålla på bäst han ville. Somnade om själv. HAn var aldrig ledsen, verkade obekväm på nåt sätt. Samma i morse när han ätit, han höll på länge med att böka "runt" i vagnen.
Det börjar bli lite trångt i insatsen. O jag undrar hur jag ska göra, när han knappast får plats längre... Nån som har tips? Ska jag lägga honom i sin säng då? Och HUR gör jag isåfall den övergången smidigast?

Annars känns allt bra...

kram till er alla//olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig rapport :D De små juvelerna brukar gilla när det är lite trångt och ombonat men om du anser att vagnen börjar bli FÖR trång som sovplats på natten så byt till spjälsängen. Sängen kan du ju göra ombonad och mindre genom spjälskydd och dela av så inte sängen blir stor som ett hav. Flytten genomför du med en stor skopa ATTITYD av självklarhet och visar sonen att precis så här ska det vara nu. Busa som tokar innan och på väg till sängen, lägg tillräta, kort solfjäder och ut. Vid STORA frågor så kan du buffa (kan jämföras med vagningen du gör idag)kort till han lugnar sig och avsluta med solfjädern. Vid mindre frågor men som du ändå känner att han behöver hjälp med så gå in, lägg tillrätta och solfjädra honom lugn.

Olava

Inlägg av Olava »

Hej Elle!

Okej...det måste jag peppa mig för.
Det går rätt så bra, än så länge, tror jag...
Ikväll du, då gick jag inte in en endaste gång för att vagna. Hörde hur han bökade i vagnen...men aldrig så att jag kände att jag nog måste gå in...coolt va´??? 8)
Så jag ska nog vänta med överflytten lite.

På dagarna blir han rejält grinig ibland, när jag lägger ner honom i vagnen för att sova... Förstår inte riktigt vad han vill. Om han tänkt sig nåt annat. Det dröjer dock aldrig länge förrän han somnar...men ändå.

Jag har varit dålig på det här med skratt till godnatt. Ska skärpa mig.

Hur är det med ramsan nu igen... Kan nån vara hygglig o dra det för mig igen...???

Tack alla på förhand!!!
//kram//olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, VAD BRA NI JOBBAR!!!

Jo, det är nog dags att vara riktigt noga med "skratt till go natt" även dagtid igen. Låt det GÄRNA ta 10 min eller så om du kan. Riktigt färdigbubblad och skrattad skall man vara. Så där du vet att man har ont i magen och ber någon sluta killa en nu, för nu ORKAR man bara inte mer. Så skall de känna sig.

Här kommer det jag brukar svara om ramsan för barn under 4 mån.

Du citerade en del under ramsan och då citerar jag det som stod innan också. :wink:
Barn under tre och en halv månad/fyra månader kan ”bekräftelseramsas” mer eller mindre sovande.
Man bekräftelseramsar dem!!

Jag sade ramsan precis när Tor höll på att somna precis som du skrev i ditt citat nedan! Mera i förbifarten som personliga husljud. Detta hör man i bakgrunden utanför dörren när man håller på att somna, med tonen som säger, precis så här mysigt är det när man sover och mamma VET precis vad hon gör.

Sov gott, lugn och trygg! Alltid x4!

Det är "pavlos hundar vi talar om här". Kan du den principen?

Han ringde i en klocka i "bakgrunden" NÄR hundarna åt. Och när han gjort detta under en tid så när han ringde i klockan började hundarna dräggla... Det triggade altså deras ÄT reflexer.
Samma sak gjorde jag med ramsan, jag sade den mera i bakgrunden när Tor somnade och den blev en "tingad reflex" och sen dess har jag faktiskt aldrig "kurat, minikurat, halvkurat, omkurat eller någonkurat" Tor. Jag har väl då kanske "bekräftelsekurat" honom kan man säga. Har vi någonsin problem med läggningar numera ser jag till att det är JAG som har sista ordet! ALLTID! Diskussion avslutad typ. 8)

Tror detta har varit en stor nyckel till att vi har haft oerhört "korta" och näst intill obefintliga fnurror på våra trådar. Och sen Tor blev diplomerad SS har han aldrig haft anledning att behöva erövra det igen. Jag har inte varit uppen 1 enda natt sen han var 6 mån. (förutom runt 23, då han när han varit sjuk eller haft tandproblem vaknat fått en alvedon och sen sovit vidare med en bekräftelse ramsa)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Olava skrev: Ikväll du, då gick jag inte in en endaste gång för att vagna. Hörde hur han bökade i vagnen...men aldrig så att jag kände att jag nog måste gå in...coolt va´??? 8)
=D>

Olava

Inlägg av Olava »

Hej TorsMamma och Elle!

Tack för tips o peppning!

Skratt o bus.
och Bekräftelseramsa.

En annan fråga, jag vet bara inte var jag ska ställa den eller om det finns trådar redan som tar upp detta...men Storebror har börjat bitas. Både i mig o i sina små vänner. Allvarligt, tycker jag, men hur gör jag...???

//olava
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Olava!

På Barnafostran finns det mycket matnyttigt att läsa om bla bitande men även i BB såklart!

Olava

Inlägg av Olava »

Hej där!

Nu går det tugnt för mig vad gäller nätter o dagar för Lillebror.
Alltså det gick så bra till att börja med. Men så fick han för sig att vakna o böka runt två halvtretiden. Jag visste inte annat än att vagna.
Sen blev det bra igen. Han sov som en stock.
NU har det varit två nätter med stök o bök på raken. O nu börjar jag liksom tappa attityden. Jag är trött o då blir jag lätt deprimerad. Så det är det som ligger till grund för att jag vacklar i min övertygelse om att det här ska gå.
Han somnar rätt så fort på kvällarna. SÄllan att jag behöver gå in. Isåfall är det en gång för att vagna lite snabbt bara, sen ligger han bökar för sig själv o tillslut somnar han. Då brukar jag bekräftelseramsa.
Samma sak på dagen. Han är vaken lite längre nu innan förmiddagsluren. Han klarar bilresan till o från dagislämningen utan att somna för det mesta. Så jag hinner skratta till "gonatta" även då numer.

Idag har det varit lite rörigt i hans liv o jag bävar inför natten. Har ju blivit så van att få sova hela nätter att en tredje natt med störd sömn är absolut inget jag ser framemot. HInner inte direkt vila nåt på dagarna längre. Så jag kommer inte ikapp.

På nätterna när han vaknar så vagnar jag först. Korta svar. Men han ligger o suger o suger på händerna o tillslut är det som att han blir galen om han inte får mat. Så runt tre halv fyra har jag tagit upp honom för att ge honom att äta. Sen sover han gott tills det är dags att vakna. Fast de senaste mornarna har han vaknat före klockan. Jag vagnar först, men tar upp honom runt halv sju.

VIll inte tappa greppet men det känns som jag är på väg att göra det.

/Olava
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Olava!
Jag vet att det kan kännas tungt ibland och då om något gäller det att försöka fokusera på det positiva. Tänk vad mycket du gjort för lillebror och så mycket bättre han sover nu än innan! Sedan tror jag att du skulle behöva samla lite kraft genom att få sova några nätter. Så be sambon att ta några nätter och vagna vid behov så kan han väcka dig sedan när det är matdags.

Vad tror du?
Olava

Inlägg av Olava »

Jo, det är sant. Jag ska försöka få till det i helgen.

Men i natt var den värsta natten sen jag vet inte när... Inte ens innan vi körde igång med att få Lillebror att sova hela natten har det varit som denna natt.

Som jag skrev igår, så var gårdagen en rörig dag. Natten blev lika rörig.
Han somnade rätt bra själv igår kväll. Så allt var frid o fröjd. Jag passade på att gå o lägga mig tidigt, så strax efter nio somnade jag. Så Skönt!!!
Men.
23.33 vaknade Lillebror. Gnydde o gnällde i sin vagn. Jag svarade kort o koncist med vagning. Vi höll på i en kvart kanske. Sen somnade han.
00.15 var det dags igen. Jag började tvivla på om jag gjorde rätt. Men jag vagnade o han somnade efter tio minuter en kvart.
01.05 var det dags igen. Då var jag skitirriterad. Vagnade kort o argt. Han somnade om.
När han vaknade 02.57 tog jag upp honom för att ge honom mat. Han åt. O somnade sen.
05.25 vaknade han igen. Jag vagnade direkt. Han gav sig direkt.
06.30 ringer klockan, då sover han som en stock. SÅÅÅ nära jag var att skita i det. O bara sova vidare. MEN näej, jag tog upp honom, lade honom till bröstet o han käkade.

Nu halv nio somnade han gott ute i sin vagn, efter en kvarts bök. Han har inte varit ledsen. Bara irriterad. Jag gick ut en gång o vagnade lite snabbt, som markering. Gick in med en ramsa o strax därefter somnade han.

Jag vet inte vad det är som händer.
Om han känner av min trötthet o ledsenhet o det gör honom orolig.
Den röriga dagen ställde nog till det för honom i natt, men han har haft rätt struliga nätter nu. Det här var den tredje, får hoppas det ger sig med det sen.
Är det mjölken tro, som börjar ge sig? Fast jag tycker jag har mjölk. Den ser fet o fin ut. Och han får äta länge...
Jag har varit mer noga med skratt till godnatt. Och socialdelaktighet - det har vi iofs alltid. Alltså, han är med iallt. Disk, matlagning, hänger tvätt, sorterar tvätt mm.
Ja, jag vet inte. Måste jag kanske minikura honom???
Jag har överlåtit mer ansvar för Lillebror till pappan. Storebror o jag har gjort små utflykter på cykeln nu när våren kommit. Då har pappa fått ansvara för Lillebror o fått lägga honom om det varit i samband med det. Kan han känna av det månntro Lillebror?

Ja, jag skulle kunna analysera ihjäl mig, sån är jag.
Men nu måste jag passa på att göra saker för mig själv, då Lillebror sover i vagnen där ute.

//Olava
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Olava!

Ta det lugnt och dra inte för stora växlar av lite "struliga" nätter. Jag tycker att du sköter detta galant och svarar på hans frågor med kort vagning. Och den svarar han ju på, eller hur?!

Vad skönt att du och Storebror får lite egen tid tillsammans, det kan ni behöva. Å, härligt för sambon också att rå om Lillebror på egen hand.

Hur ser hans schema ut? Har han ca 15,5 tim sömn per dygn? Vad ger du som nattslurk?

Olava

Inlägg av Olava »

Hej Elle!

Som tur är var det bara den natten.
Han har sovit som en stock sen dess. Skönt.

Du frågar om schemat.
Natt 18.45 - 6.30 (nattmål 3.30)
6.40 Mål 1
8.30 Sova 45minuter
10.15 Mål 2
11.30 (12 om det går) Sova 2h
13.45 Mål 3
15.30 sova 45 minuter
16.45 Mål 4
18.15 nattslurken
18.40 skratt till god natt
18.45 god natt god natt o sov så gott (ibland blir det runt sju)

Så ser schemat ut ftf.
Alltså det är ungefärliga tider. Tycker det är svårt att hålla exakt tiderna, men det överskrider sällan kvarten. Det blir heller inte tidigare än en kvart innan.

Mvh//olava

ps. jag har hittat en anna wahlgrendiggare in real life. kul. trodde inte de fanns där jag bor. men det är många som tycker det låter bra, det vi "håller på med". ds.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Olava! Go!!! :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"