Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag förstår att ni älskar ensamleken ni som har fått rull på den! Vet inte varför jag aldrig infört den. Ska ta mig en funderare på lilltjejen ändå. Hur länge kör ni den i spjälsäng? Tack Cissii för bra tips! :D

Lua, nu blir jag genast intresserad! Gulfordral? Revy? Du är med i en revy?
Själv har jag idag tillsammans med några andra mammor sytt ett antal guldmidjebälten till en musikal jag är med i. Härlig gemenskap, massa kaffe och barn. Underbart! Signe tyckte det var fantastiskt när en mamma satte sig pladusk på golvet och ammade sin bebis. Ut kom de mest härliga tuttar tyckte min lilla (som mest biter och sliter med mammas små sinande hängiga skinnpåsar :roll: ). Hon kröp fram försiktigt och la sitt huvud i den ammande mammans knä och klappade henne på benet. Ibland tittade hon upp och gav ett menande leende, typ "åh, jag förstår precis..." Gud så sött det var! :cry: :D :heart:
Gotlandsmamma skrev:Jag har inte gissat. Eftersom du är så hemlighetsfull så blir man ju onekligen lite nyfiken, i a f jag..
Jag fattar inte! Vaddå inte gissat? Hur visste du då? Och jag är väl inte hemligtsfull :lol:
JennyH skrev:Vad trevligt ni har det här, som ett riktigt kafferep nästan... VIlle bara titta in och säga hej
Visst har vi! Välkommen hit! Kafferep är nästan det bästa jag vet. Gärna med 7 sorters kakor. Jag ska faktiskt iväg på ett ikväll. En riktig goskompis och jag ska sitta på café och prata om livet. Lyllos mig! :D

Och nu blir JAG nyfiken på vad du jobbar med TorpSara. Ska vi ha gissningslek om Det nu tjejer? :lol: Jag tror du jobbar med något inom miljö, kemi, biologi eller så. Kanske doktorand? Något akademiskt är det i alla fall! :wink:
Åse skrev:Och jag sugs också in i den här tråden, som jag en gång sögs in i hela forumet Heja Tinis!
VÄlkommen till det svarta hålet! Sluuuuuurp :lol:

Stor kvällskram!

Er kaffetant
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Är det HÄR kaffedoften kommer ifrån...

:lol:

Kan man få en kopp..?

/Fjällmor
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

God afton!

Kaffe var det länge sen jag drack nu, i förmiddags...hugaliga då! Och det var dessutom så svagt, på ÖF. Jag vill ha det starkt!
Caesar har feber, säkert trött efter 15 h på dagis. Jag funderar mkt på hur jag ska göra till hösten för att allt ska gå ihop. Och så vill jag vara hemma mkt också...hjääälp. Jag hoppas att min man kommer få ett bra jobb och tjäna storkovan! För man blir inte rik på en lärarlön i a f.
Jobbgissning...gud vad svårt! Jag tror också på nåt akademiskt!
Vad gör ni andra då???
:?:
Mannen står o gör piroger med fetaost och en sorts med fetaost, ska ta med mig lite i morrn, det är knyt på träffen jag ska till. Den som man skulle ha läst en bok till...som inte jag läst!
Men jag ska läsa lite i BB om ensamlek.

På lördag kommer några kompisar med grabb i samma ålder som Caesar...nån som har nåt bra recept med fläskfilé i?

Café är inte fel, vad mysigt! Hoppas att ni får en mysig stund. Tinis kids är jättesöta! :wink:

Märklig känsla, jag är rastlös...vad ska jag hitta på? :roll:
Kanske...ja ja...kommer nog på nåt!

Kram i kubik
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Fel ang pirogerna...en med fetaost och en med spenat! Libanesiska sådana!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jamen, då kastar jag mig in i kafferepet jag med. Även om min kafferanson är fylld för idag :roll: :oops: .
Och nu blir JAG nyfiken på vad du jobbar med TorpSara. Ska vi ha gissningslek om Det nu tjejer? Jag tror du jobbar med något inom miljö, kemi, biologi eller så. Kanske doktorand? Något akademiskt är det i alla fall!
Jag är helt övertygad om att TorpSara jobbar inom vården på ett eller annat sätt. Hon svarar nämligen alltid tryggt och proffsigt i sjukdomsfrågor, och jag hoppas att hon inte hittar på :shock: :wink: .

Gotlandsmamma: Tack för det, behövde en grej till på min matlista för nästa vecka. Piroger blir det! :D

Jag är ju "hemmafru" på heltid för första gången sedan Anton föddes för snart två år sedan :shock: . Har jobbat deltid sedan han var knappt 5 månader... Var lite jobbigt i början :oops: innan vi hittade våra rutiner, jag och sonen. Eller också berodde det jobbiga på att vi båda var däckade i ett jobbigt virus i nära två veckor samtidigt som vi flyttade, i mitten på januari :o . Men nu är vi igång igen! Nu blir det nästan lite jobbigt när sambon är hemma, han vet ju inte hur vi BRUKAR göra olika saker.

Anton har förresten också hjälpt till att planera maten. Han önskade sig vattensoppa :lol: (han brukar göra vattensoppa med en kastrull och en visp och ett dl-mått). När jag frågade vad som var i den, för att kunna skriva upp på handlingslistan, svarar han ärtor och ägg :D . Sedan tog han pennan och lappen och skrev lite. "Här står det ägg!". Skriva är hans stora intresse. Oftast skriver han Uff (Ulf) och Ida, eller nioff. Nioff vet jag inte riktigt vad det är, men det är viktigt att skriva ner iaf. Han blir irriterad om han säger att han ritar. Han SKRIVER. :lol:

Ensamlek inför vi med jämna mellanrum, innan den rinner ut i sanden igen. Ingen orkar uppdatera lådorna, och då blir det så. Men ganska ofta har vi lite improviserad ensamlek när vi behöver lite paus från varandra. Då plockar jag ihop de leksaker som är poppis för tillfället eller så frågar jag vad an vill ha. Lätt med ungar som kan snacka :wink: .

Kram På Er!
kiki

Inlägg av kiki »

Gissningslek ang TorpSara :lol: jag gissar apotekare :shock: av samma anledning som JennyH angav, alltid så proffsig

kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

JennyH skrev:
Och nu blir JAG nyfiken på vad du jobbar med TorpSara. Ska vi ha gissningslek om Det nu tjejer? Jag tror du jobbar med något inom miljö, kemi, biologi eller så. Kanske doktorand? Något akademiskt är det i alla fall!
Jag är helt övertygad om att TorpSara jobbar inom vården på ett eller annat sätt. Hon svarar nämligen alltid tryggt och proffsigt i sjukdomsfrågor, och jag hoppas att hon inte hittar på :shock: :wink: .
:lol: :lol: Nix, jag jobbar inte i vården. Men jag är digert inpackad i vårdpersonal av allaehanda slag. En lång lista kort: Närmaste bror är läkare, svägerska dito, mor medicinare med inriktning på barnhabilitering, exet är vårdcentralchef etc etc... Så mina vårdsvar är antingen förvärvade eller förvärvas på minuten... :wink: Dessutom jobbar jag ofta nära läkare i ett specifikt projekt...

Inte heller är jag apotekare. Tinis är något på spåren, men har en bit kvar... :wink:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej på er kaffemostrar!

Får man vara med och fika även om man mest tycker om te? :D

Gotlandsmamman, jag är en fuskande och senfärdig ensamleksmamma. Jag provade faktiskt med första när han var liten men det gick inget vidare så det lade jag snabbt ner. Men när trean började dribbla bort sin em-vila med att hitta på bus istället för att sova började jag lägga med lite olika leksaker i sängen. Ibland sov han och ibland lekte han, efter behov. Innan det provade jag att ta bort vilan helt men då blev min yngsta son förvandlad till en Duracellkanin på kvällen så jag insåg att behovet av den mentala vilan kvarstod.

De två största barnen blev väldigt nyfikna och krävde att också få ha ensamlek. :lol: Så nu har jag två barn som ensamleker fast inte på morgonen utan timmen innan middag mellan fyra och fem. Den tredje hjälper mig att laga middag, duka och göra lite småfix. Det ger mig chansen att jobba med ett barn åt gången och vi hinner prata, mysa och summera dagen innan pappa kommer hem och lillaste Nella vaknar från dagens sista vila. Nella har alltså ingen ensamlek alls än.

Jag tycker att MIN ensamlekstid är ultimat. På morgonen vill mina barn upp och ut, tre morgnar ska de stora dessutom till dagis medan sista timmen innan middag lätt blev lite gnisslig och stressig med ibland trötta barn och en massa middagstrixande innan vi införde "det rullande schemat".

Oftast lägger jag med någon nyttig men tidskrävande grönsak att knapra på i ensamleksväskan typ morot, vitkål, blomkål. Jag är lite dålig på att uppdatera mina väskor och de intressanta grejorna hamnar lätt någon annastans när allt ska packas ihop innan middagen. Men jag jobbar på att hitta ett system som funkar även med det. Egentligen är det bara Milos som behöver vara tipptopp eftersom han leker i sängen, de stora är på sina rum och hittar på eget kul att pyssla med om det inte finns nåt roligt i väskan.

Så ser mina barns ensamlek ut.

Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej alla gamla och nya kaffehönor! :lol:
fjällfolket skrev:Är det HÄR kaffedoften kommer ifrån...
Kan man få en kopp..?
Gissa OM! :D Hjältinnan Fjällmor får så många koppar blodtrycket tål!

Mmmm, Gotlandsmamma, mums säger smaklökarna! För att inte tala om Antons vattensoppa, JennyH! :lol: Idag har jag gjort massa mat (och är heligt less på det... :roll:). Storkillen är ju inte på dagis på fredagar så idag bjöd jag in bästa dagisvännen att vara med oss. Så roligt dom har haft, och som dom har ätit vitlöksmarinerade kycklingspett. Sen blev det vegetarisk lasagne till middag (men blä, jag förstörde lite genom att använda Kelda ostsås, inte så god :( ) Så nu har vi lite sköna rester till helgluncher, vilket är mycket skönt tycker jag.
TorpSara skrev:Dessutom jobbar jag ofta nära läkare i ett specifikt projekt... Inte heller är jag apotekare. Tinis är något på spåren, men har en bit kvar...
Jaha... hmmmm :-k Då ska vi se, TorpSara. Nära läkare i ett specifikt projekt.... då gissar jag på att du forskar inom läkemedel (bara sådär generellt :lol: )
Jannika skrev:Får man vara med och fika även om man mest tycker om te?
Få se nu..... nja.... OK då! :lol: Och nu när jag har dig på tråden Jannika, så är jag så nyfiken på dig! Jag läste om Nellas fina dop i en annan tråd och blev så intresserad av hur du ser på dopet och kyrkan i kombination med att vara astrolog... Förlåt om frågan är närgången, i så fall behöver du förstås inte svara.

Har ni andra döpt era barn? Mina är döpta och jag är ganska kyrkvan av mig från att ha sjungit massor i olika kyrkokörer hela livet. Men kanske är jag mer kulturellt och rituellt kyrklig än något annat.... jag vet inte riktigt... :-s

/Tinis
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej alla gamla och nya kaffehönor! :lol:
fjällfolket skrev:Är det HÄR kaffedoften kommer ifrån...
Kan man få en kopp..?
Gissa OM! :D Hjältinnan Fjällmor får så många koppar blodtrycket tål!

Mmmm, Gotlandsmamma, mums säger smaklökarna! För att inte tala om Antons vattensoppa, JennyH! :lol: Idag har jag gjort massa mat (och är heligt less på det... :roll:). Storkillen är ju inte på dagis på fredagar så idag bjöd jag in bästa dagisvännen att vara med oss. Så roligt dom har haft, och som dom har ätit vitlöksmarinerade kycklingspett. Sen blev det vegetarisk lasagne till middag (men blä, jag förstörde lite genom att använda Kelda ostsås, inte så god :( ) Så nu har vi lite sköna rester till helgluncher, vilket är mycket skönt tycker jag.
TorpSara skrev:Dessutom jobbar jag ofta nära läkare i ett specifikt projekt... Inte heller är jag apotekare. Tinis är något på spåren, men har en bit kvar...
Jaha... hmmmm :-k Då ska vi se, TorpSara. Nära läkare i ett specifikt projekt.... då gissar jag på att du forskar inom läkemedel (bara sådär generellt :lol: )
Jannika skrev:Får man vara med och fika även om man mest tycker om te?
Få se nu..... nja.... OK då! :lol: Och nu när jag har dig på tråden Jannika, så är jag så nyfiken på dig! Jag läste om Nellas fina dop i en annan tråd och blev så intresserad av hur du ser på dopet och kyrkan i kombination med att vara astrolog... Förlåt om frågan är närgången, i så fall behöver du förstås inte svara.

Har ni andra döpt era barn? Mina är döpta och jag är ganska kyrkvan av mig från att ha sjungit massor i olika kyrkokörer hela livet. Men kanske är jag mer kulturellt och rituellt kyrklig än något annat.... jag vet inte riktigt... :-s

/Tinis
Gäst

Inlägg av Gäst »

2 gånger så ni verkligen läser!!! :wink: :lol:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jotack, som prostdotter har jag döpt min son. Även om även jag och min far är överens om att dopet i sig är rätt överflödigt... Stackars byprälle som behövde ha dopsamtal med OSS (pappa och mig!)! :mrgreen:

Nå, dagmamman känns helt ok. Jag jublar inte, men det gör inte ont i magen heller. Vi hoppas att det håller i sig. Det har varit Per som har tagit fyra av fem inskolningsdagar, så jag har inte hunnit känna in så mycket. Hon är nogrann med långsam inskolning och det gillar jag. Och hon har bara fyra barn, typ 1, 2, 3, & 4 år. Varav två på kort tid. Det är skönt. Hon har varit dagmamma sedan -75, men tycker fortfarande om det. Sånt är också skönt.

Nej, Tinis. Fel, fel, fel!! :^o :D Jag jobbar bland annat med alkoholprevention, därav mitt (stundtals täta) samarbete med läkare. Jag jobbar som expert på alkohol-, livsmedels- och miljöfrågor i en organisation. Det blir en hel del hälsofrågor då... :wink: Men i övrigt är det mycket lagstiftning också.
Gäst

Inlägg av Gäst »

TorpSara: vad sköööönt att det känns bra med dagmamman. Har tänkt lite på hur ni skulle lösa omsorgsfrågan (ja, jag vet, jag tänker för mycket). :D

Tinis skrev: Har ni andra döpt era barn? Mina är döpta och jag är ganska kyrkvan av mig från att ha sjungit massor i olika kyrkokörer hela livet. Men kanske är jag mer kulturellt och rituellt kyrklig än något annat.... jag vet inte riktigt... :-s
Vi ville inte ha dop i kyrkan, efersom de kändes...främmande? Men ändå ha någon slags välkommen-in-i-släkten-och-livet-tillställning :roll: :D . Plus att eftersom våra familjer bor på olika håll i landet, ville vi att Antons farföräldrar, morföräldrar, fastrar, mostrar, morbror och några till skulle få tillfälle att träffas. Liksom knyta ihop hans skyddsnät lite.

Så, när han var 5 månader ordnade vi ett namngivningskalas. Vi träffades i en park (en minimal pytteliten mysig park), där det serverades snittar och bubbel :lol: . Ungarna (för att inte tala om föräldrarna) på lekplatsen intill undrade nog vad tusan som stod på när drygt 20 finklädda människor börjar skåla i champagne kl 15, i en PARK?! Syftet var att plantera Antons träd, ett fint päronträd. Eftersom vi inte har hus eller trädgård, så fick vi helt enkelt plantera trädet i en park (platsen är vald med stor omsorg, och för tre veckor sedan flyttade vi nästan grannar med trädet :shock: :D ). Om någon undrar står det i Söderlingska trädgården, det minsta päronträdet i hela parken, mellan lekplatsen och Djurgårdsgatan.

OBS: Man får inte plantera i träd på allmän plats bara sådär, utan först komma överens med markförvaltaren. I vårt fall inga problem, eftersom markförvaltaren satt några kontor bort från mig på jobbet :lol: .

Trädet planterades, Anton vattnade med lite hjälp och sedan tog jag med honom hem för eftermiddagslur så han skulle vara pigg till kvällen! Väl hemma igen serverades storstilad middag för alla släktingar, Antons namn presenterades, han fick lite presenter, hans faddrar introducerades i uppgiften och alla var glada. Anton skötte sig fint, satt och sög på en servett tills klockan blev 19. Då somnade han i sin säng, medans kalaset fortsatte hela kvällen!

Hmmm, undrar vad vi ska hitta på till nästa bebis?? :heart: :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Oj, vad fint JennyH!! :shock: :D :heart:
vad sköööönt att det känns bra med dagmamman. Har tänkt lite på hur ni skulle lösa omsorgsfrågan (ja, jag vet, jag tänker för mycket).
Jätteskönt! Jag blir ju såklart glad för att du tänker på oss! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har många vänner som haft namngivningsceremoni. Jättefint!

Signes dop var min målbild under förlossningen. Det skulle ske i vår trädgård i maj, med blommande körsbärsblommor och kvittrande fåglar. Det var det jag tänkte på under dom värsta värkarna. Istället var det den kallaste dagen i majaminne :lol: så vi fick gå till stora kyrkan 200 m bort. Men min goda väninnna var präst, jag hade sytt dopklänning av mormors brudlakan och jag, maken och faddrarna sjöng så tårarna sprutade. Henning hällde upp dopvattnet förstås.

Aha, TorpSara Prostdotter, det var gaaaaanska nära i alla fall. Förklarar ju dina goda insikter i diverse kost-, hälso- och miljöfrågor. :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"