Träning -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lovis

Inlägg av Lovis »

Bra gjort alla :D
Jag har i alla fall fått ihop antalet pass denna vecka till 3 st vilket är min målsättning. Tyvärr har det bara blivit snabba promenader.
Det är något konstigt med min vänstra höft, det sitter i sedan förlossningen (för 8 mån sedan :? ...) och jag trodde det skulle gå över. Hade ont i ischiasnerven mot slutet av grav. så jag tror det är det som spökar.
Ska man kanske ta kontakt med en sjukgymnast? Höften låser sig på nätterna och det gör sååå ont! Sådär....då fick man klaga lite också!
Någon annan som har haft långdragna "efterdyningar" av graviditeten? Lite off topic kanske...

Tjohej!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vad duktiga ni är allihop :D En extra eloge till Ottilia såklart :!:

Min veckorapport

Måndag: jogga 45 min
Tors: jogga 30 min
Fre: Gå från jobbet till pulkabacken på Frösön, 45 min + dra pulkor upp och ned i backen i ca 1 h efter det = SVETTIGT :!:
Lör: promenad till Friskis + gympa med Vega (Buss hem)

Jag är nöjd med min joggning, ska försöka få in ett träningspass med vikter någontsans i veckan också :roll: Sedan har jag ju tänkt åka skidor, men får inte tummen ur verkar det som :oops: Kanske denna vecka 8)

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej igen!

Vad rara ni är som kommer med extra heja-rop till mig! Det betyder mycket! Det lilla jag skriver hamnar i denna tråd. Dels för att den är så positiv och dels för att alla kämpar med sin träning helt efter egen förmåga 8) .

På onsdag nu i veckan ska jag börja på Yoga som riktar sig till cancersjuka i samma situation som jag. Det börjar med 2h (!) yoga för nybörjare och avslutas med 45 minuter fika och gruppdiskussion som leds av en sjuksköterska och kursledare. Visst är det fantastiskt! 5 ggr ska detta hålla på och jag känner mig hel-lycklig över att få prova på yoga. Försöker ägna mig åt avslappningsövningar hemma och fokusera på här och nu, men det känns skönt att få hjälp att finslipa tekniken lite... :wink:

Extra långt svammel från mig.

Heja alla andra också!! /Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Lovis

Inlägg av Lovis »

Åh, hoppas du kommer gilla yogan Ottilia! Vilket bra upplägg med både träning och samvaro/info i ett! Jag upplevde att det är lättare att ta till sig yogan med en ledare, det blir lättare att släppa allt och "gå in i sig själv" då. När du "lärt dig" andningstekniken och avslappningen så kommer du fascineras av att det är ett superbt redskap att använda i alla möjliga situationer.

Kram!

anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Det låter jättebra med yogan Ottilia!! :D Det ÄR skönt, både för kropp och själ! :D

Jag höll på med yoga en halvtimme varje morgon i 7 år, :shock: innan tjejerna kom. Sedan rann det tyvärr ut i sanden, något enstaka pass då och då bara... Förra veckan när jag var hemma med Clara som var sjuk körde jag ett pass hemma i vardagsrummet, vårsolen sken in, mjuk musik, fridfullt, och Clara hängde på och tyckte verkligen det var skönt hon också! :D Jag ska ta upp detta igen, kände jag! Ett par pass i veckan ska väl inte vara så svårt att få till.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag behöver en spark i häcken! Det är så T R Å K I G T!!!

Igår tex var jag på Pilates och hade ingen som helst förmåga att fokusera. Ville bara hem till soffan. :roll:

Men veckan före det var vi i alla fall och åkte skidor. Jag stod mest nedanför backen med lillis, men sista dagen fick jag mig ett längdskideåk. Oh, sa hela kroppen och susade iväg på 7-kilometersrundan. Och det iklädd termoutstyrsel eftersom vi kom direkt från backen. Men det det gick hur bra som helst och jag gav onda ögat efter folk som körde om mig och muttrade "vänta ni, ni skulle se mig UTAN termoställ och MED riktigt vallade skidor..." :D

Springet kom helt av sig. Hilfe!!! :shock:

Kram Tinis
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

SPARK, SPARK tinis!! :D :twisted: :wink:

Jobba med målbilder.
Hur är känslan EFTER ett pass, när du står i duschen.
Visst är man NÖJD med sig själv då, eller hur!
EFTER passet kan man ju krypa upp i sffan, och ha gjort sig förtjänt av det :!: :wink:
Jag vet verkligen hur det tar emot ibland... :? Men varje gång man övervinner den känslan styrks man ju.

KOM IGEN NU, VI HAR ÖGONEN PÅ DIG!!! :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

8-[
Lovis

Inlägg av Lovis »

Hmm....Tinis, jag känner mycket väl igen mig. Annas tips med målbilder är bra. Känslan efteråt...
Jag har lagt ribban lågt för att istället för besvikelse känna mig nöjd även om det bara är tre promenader på en vecka. Känner man sig nöjd blir det lättare att gå vidare utifrån det.
Jag har en bok som bl.a handlar om motivation. Eftersom barnen sover och mannen är bortrest kommer ett lååångt utdrag här. Hoppas det peppar (från en som behöver peppas själv :roll: )!
Det här vinner du om du tränar:
* Bättre självkänsla
* Bättre sömn
* Bättre förmåga att hantera stress
* Bättre kapacitet att tänka/koncentrera dig
* Mindre depression (gäller milda och måttliga former)
* Färre psykosomatiska symtom (t.ex. kronisk smärta)
* Starkare hjärta
* Bättre blodcirkulation
* Ökad lungkapacitet
* Starkare muskler, senor och ledband
* Starkare brosk- och benvävnad
* Mindre värk i axlar, nacke och rygg
* Bättre ledfunktion och ökad rörlighet
* Minskad risk för benskörhet
* Bättre balans och koordinationsförmåga
* Mer effektiv omsättning av fetter och bättre kolesterolbalans
* Bättre reglering av kroppsvikten
* Bättre reglering av blodsockerhalten
* Minskad risk för diabetes
* Minskad risk för högt blodtryck
* Starkt minskad risk för hjärt- kärlsjukdomar
* Minskad risk för blodpropp och stroke
* Stärkt immunförsvar
* Minskad risk för flera cancerformer
* Bättre matsmältning
* Minskad muskelspänning
* Färre fysiska och psykiska problem i samband med menstruation och senare klimakteriet.
* Ett längre och friskare liv
* Ett större leende, starkare skrattmuskler och en skön känsla av glädje!

:shock: Detta var nog det längsta inlägg jag skrivit på forumet....

anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

WOW, lovis!! :D :D :D
Den där ska jag ta fram när motivationen tryter!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Lovis! :D Men varför är hjärnan så tröööööög då? :shock:

Och du, om det där var det längsta inlägg du gjort då behöver du komma till min Kackeltråd och kackla lite... :lol:

Kram på er!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

jag har gjort det..igen!

Slängde in "Fit Mama - post natal" i dvd'n... förra veckan fick jag ge upp efter 20 min...

:-({|= :-({|= :-({|=

Ikväll klarade jag 40 min :!:

!YES!

\:D/ \:D/ \:D/

/Fjällmor
Sussi

Inlägg av Sussi »

Heja Fjällmor! Heja Ottilia! Spark i rumpan till de som behöver ;) Tack till Lovis för tänkvärda ord! Och applåder till alla som kämpar på, mycket eller lite!
Själv kom jag äntligen iväg på ett 30 minuters Body pump-pass. Jisses vad jobbigt det var, efter 2 1/2 veckas uppehåll :roll: Men ack så skönt!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Bra gjort Sussi! Och Fjällmor!
Och Tinis, din tråd hette duga! Den var jag inne och kikade på i smyg idag 8)

Gäst

Inlägg av Gäst »

Du menar min kackeltråd? Jo, den sjuder av aktivitet

vilket inte min träningsmoral gör.... :oops:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"