Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Torpan! :D

Det började med att miar70 konstaterades vara en huldra och sen har det rullat på. Man får utnämna sig själv till det som passar bäst. Dubletter/tripletter går bra men i den här tråden verkar alla vilja vara original, haha!

Lua, forumets dramatiker, har typ nästan lovat att fixa ett manus så småningom.

Jenny, det var jag som lite random valde vätte för du kunde ju inte gärna fortsätta vara gravild när Abbe tittat ut. Men feel free to change. Och alla andra också såklart!

Puss! :heart: Jannika
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Aha. Här är en klassisk bondkatt. Sällskaplig och social, men nästan hellre ensamvarg på strövtåg. Gillar gos och har temprament men gör sällan någon större skada... :wink: Tycker att huldra och skogsrå är lite vackrare... :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Okej, here comes:

SIMA

5l vatten

7 dl socker

2 citroner

en liten bit jäst (mindre än 1/4)

koka vattnet. Stäng av plattan och dra undan kastrullen. Lägg i socker och de skalade skivade citronen + de gula i skalet. (För att BARA få med det gula - INTE det vita i skalen brukar jag skala citronen med en potatisskalare först, och ta vara på det gula. :wink: )

Låt siman stå och svalna. När det är ljummet lägg till jästen.

Låt stå över natten i rumstemperatur. Sila och lägg i flaska. I flaskorna skall det finnas en näve russin. Kork på. Om 24 timmar lägger man siman i kylskåpet. Det tar 3-5 dagar innan det är drickfärdigt. Då har russinen i siman "åkt hiss" färdigt och stannar uppe på ytan även om du skakar om flaskan. :)

Lycka till alla! :P

och var försiktiga med jästen... 8-[
Gäst

Inlägg av Gäst »

receptförtydligande:

skala citronerna med en potatisskalare. ta vara på det gula från skalen. Skala nu citronerna på vanligt vis för att få bort så mycket av det vita som möjligt. Skiva citronen. Både det gula från skalen och det själva den skivade citronen läggs i det kokheta vattnet. Det är bara det vita i skalen som du inte vill ha med. :idea:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Laguppställning so far:

Huldra - miar70
Älva - Nancy
Finsk bastutomte - Päivi
Vildvittra - Jannika
Bergatroll - Ebbab
Skogsrå - Fjällmor
Vättemor med vättebebi - Jenny och Abbe
Gruvrå - K-ina
Lo - LO
Rumpnisse - Susanne*
Bonnkatt - Torpan
:D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

snabbrapport från fjällen:

Trycket ner något - 129/88 med hägrande vaccination av bebis 8-[

Viktökningen stoppad :!: Ner hela 1 kg [-o<

Nu ska jag snusa på Meja i storsängen ett slag innan det bär iväg på skolmöte..

:? :sleep:

/Fjällmor (96 kg and counting)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lycka till på mötet!! :heart:
Gablex

Inlägg av Gablex »

Jamen hallå! Ska det vara pjäs vill jag också vara med! Frågan är ju bara som vad....

Här har ni det ju hur trevligt som helst! Och jag har det hur OTREVLIGT som helst. Jag kämpar som besatt för att inte ](*,) , så illa är det. Det här lagstiftningsprojektet som jag är inblandad i är så stort så stort, och jag är så liten, så liten.... :roll: Ungefär femhundra gånger om dagen tänker jag "och hur TUSAN hamnade jag HÄR??". Till råga på allt har Sessan nyss haft vattkoppor, Pirayan insjuknat i dag och Storprinsen är sannolikt på gång. Och jag har INTE TID att vara hemma med sjuka barn, är det inte hemskt?!

Ni som vet min vurm för siffror och så där :oops: blir kanske inte förvånade när jag säger att jag på nyårsdagen i år drog en lättnadens suck och kände att det här kommer att bli det bästa året någonsin. Och så blir det så här! Jag är helt :o :shock: :shock: :shock: :!:

OK, nu har jag kräkt ur mig. Life goes on. Vädret är fint. Jag är lyckligt gift (än så länge, vi pratar inte så mycket längre utan maken brukar ironiskt tacka för ännu en trevlig kväll när han går och lägger sig på kvällen och jag har några timmars arbete kvar), barnen är relativt friska och Storprinsen är i ganska god form.

Man behöver kanske inte vara Einstein för att inse att jag behöver en stor, varm famn och en axel att gråta ut mot, någon som sparkar mig i baken och säger "se till att få det här gjort!" och någon som säger att jag är världens bästa Gablex... :roll:

Sorry, nu ska vi inte bara prata om mig, hur intressant det ämnet än är :roll: . Fjällmor, hur gick/går mötet? Visst är det samma bassilusk som våra grabbar har (tror jag i alla fall). Det hade varit spännande att höra dig berätta om Storsonen någon gång. Bakar han :wink: ?

Kram på er alla! :heart: Nu dyker jag tillbaka ner till :twisted:
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
kiki

Inlägg av kiki »

Gablex skrev:Ungefär femhundra gånger om dagen tänker jag "och hur TUSAN hamnade jag HÄR??".
Du är precis där du ska vara :lol: :lol:
Gablex skrev:Man behöver kanske inte vara Einstein för att inse att jag behöver en stor, varm famn och en axel att gråta ut mot, någon som sparkar mig i baken och säger "se till att få det här gjort!" och någon som säger att jag är världens bästa Gablex... :roll:

Låna makens axel.

Du är världens bästa Gablex och du kommer att få det gjort :lol:

här skulle det kommit massa hjärtan men smilisarna funkar inte, du får känna all kärlek ändå :lol:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Jannika

Inlägg av Jannika »

:heart: Men Gablex, vilket skit! Stackars dig! :heart:

Är det inte dags att byta bort det där slitiga jobbet du har? Eller försvinna lite diskret in i tapeten när det ska signas för hästjobben? Det måste ju finnas nån singel med obefintliga fritidshobbys som kan ta hand om det som kräver överarbete så ni med liv utanför lagstiftningen kan gå hem när ni ska. Eller? Ett tips från hon-som-inte-jobbat-med vanliga-jobb-på-evigheter. :lol:

Och du är ju så snygg och energisk så du måste få en storroll i pjäsen. Pick a choise!

Storkramen till VÄRLDENS BÄSTA GABLEX!

Fjällan, hur gick mötet? Bra hoppas jag. Och hurra för ett kilo åt rätt håll! Nu tycker jag att det dumma trycket kan fatta att det är neråt som ger ovationer, inte upp.

Idag är det tyst hos mig. Storbarnen är med mormor och myser, de små sover på varsitt håll och tupparna är tystade med havregryn utblandade med restvälling från frukosten. :roll:

Kraaaam! Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Mäh! Vad mesigt svårt det där blev att läsa då... Nytt försök.

:heart: VÄRLDENS BÄSTA GABLEX! :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Ja en anings mesigt blev det faktiskt Jannika, inte alls vad vi är vana vid från ett rivjärn som du :heart: :wink: 8) :lol: (finns det ingen gubbe som retsamt men ändock kärleksfullt räcker ut tungan :?: )

Är ni friska nu :?:

Läste för övrigt slarvigt och trodde att du utfordrade familjens herrar med vällingrester och havregryn...

Du Jannika, fick brev från Östra förresten... Hoppas att både du och sifferfreaket Gablex blir nöjda med 080826 med tanke på att Leia har 050622 och Lussi 070724. Gissar att Lillasyster kommer att födas på morgonen/förmiddagen den 26:e.

Största kramarna idag går till Gablex och Fjällmor. Känns som om ni behöver det :heart:

Tack för recept Päivi :heart:

Älskar att få rapporter från JennyH, tycker att du skall tänka lite mer på oss i tråden och rapportera typ hela tiden :wink: :heart: Nä min vän, vila och ägna dig du åt att vara i nyföddshetsbubblan.

Ebbab: Idag har jag kört runt, runt i Kungälv. Nästa gången skall vi köra i rondellen åt andra hållet :P

TorpSara: Katter var väl heliga djur i det forna Egypten :wink: :?: Fast om du hellre vill vara nåt annat så går det alldeles utmärkt.

Själv tänkte jag att det där med älva var alldeles felaktigt och förljuget i mitt nuvarande kylskåpstillstånd men så kom jag på att jag är en älva inuti. Så det så :wink:

:heart: Kram från Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej vänner :heart:,

jag MÅR bra. Hela familjen mår bra i bubblan. Fast Anton är ju väldigt förkyld, förstås. Och det är inte så mycket bubbla heller. Livet går vidare, liksom :D. Det tycker jag är skönt.

Amningen går sådär, men jag har (utan att fråga om lov :oops: :heart:) konsulterat Nancy som amningsrådgivare - både via sms telefon och pm. Så nu känns det lite bättre, efter förtvivlat läge inatt (för mig, inte för Abbe som fylls upp med lite ersättning då och då). Ingen mjölk har kommit igång än... Tänk vad lite dagsljus kan göra. Speciellt med denna sol, grönska och värme! :heart:

Abbe är så nöjd hela tiden. Han piper lite när det är dags för mat. Skriker skitmycket när man är lite långsam. Eller om han inte kände för blöjbyte när föräldrarna tyckte det. Annars skiftar han mellan att äta, plira, slumra, äta, titta nyfiket, äta och toksova.

Vi har insett att han nog ändå är en liten kopia av Anton, efter att ha kollat på bilder på nyfödd Anton. Svårt att skilja dom åt, eftersom dom ju har samma kläder...

Nästa punkt på dagordningen är att peppa min syrra, som hade en jobbig dag med Anton när vi var på sjukhuset. Hon var skärrad för att jag var skärrad när vi åkte in, och lyckades smitta av det på lilleman som hade en riktigt jobbig dag. Fast morfar kom till undsättning så blev det bra ändå. Men jag hoppas inte vi skrämt bort våran bästa barnvakt nu... :? :heart:.

Nu får jag sluta!
/Jenny
Nancy

Inlägg av Nancy »

Härligt att du mår bra Jenny :heart:

Tror inte du behöver oroa dig för ev strul då systern din var barnvakt. Jag gissar att Anton jobbat upp en hel del på pluskontot att ta av :heart:
JennyH skrev: Amningen går sådär, men jag har (utan att fråga om lov :oops: :heart:) konsulterat Nancy som amningsrådgivare
Förlåt att jag skrattar Jenny men mycket skall man höra innan öronen trillar av (eller ögonen går ur led :wink: ).

Att bli kallad "amningsrådgivare" var nog ungefär lika väntat som om någon skulle be om coachning inför sin debut i friidrotts-VM 8)

:heart: Käraste Jenny, hoppas du inte tar illa upp. Jag förstår vad du menade men för en som har ammat sammanlagt 5 veckor på två barn så trillade jag nästan av stolen i självironiskt gapskratt. Skönt som fan att upptäcka att det inte är laddat alls längre, tack :heart:

I övrigt stöttar jag självklart så gott jag bara kan gällande SM och eventuell flaskmatning :D

:heart: Kram från Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag gissade att du skulle skratta åt min titulering av dig som amningsrådgivare :lol: :heart:. Fast du är ju det, åt mig... :wink:. Erik är också amningsrådgivare åt mig, och han har ju inte ammat en endaste dag. Ändå är han expert på att kolla grepp och sugteknik :lol:.

Det är iallafall ett otroligt mentalt stöd jag får, Nancy!
Så, för alla er som funderar på fler barn eller redan väntar, jag rekommenderar min sambo som förlossningscoach och Nancy som amningsrådgivare. :D

Nu tror jag att mjölken börjar rinna till. Det börjar ömma iaf, och bli lite varmt. Och jag svettas som en gris. :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"