TRÄNING 2016

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
lgh140

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av lgh140 »

Å vad fint ni jobbar på! Och tack för tipset Sarisparis - den ska jag låna nästa gång jag är på bibblan!

Två pass för mig veckan som gick: yoga och styrketräning. Missar pilatesen idag också, men får istället en tur i skogen med mina elever :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D> Vilket cykelpass, GulligaA :lol: =D>

Förra veckan fick jag till och med träningsvärk av yogan så det känns bra. Jag har haft fullt upp med gäster och annat trevligt så det har inte blivit någon mer löpning, men nu börjar jag nästan längta efter det.

Frida (ledsen att jag missat ditt förnamn!), hoppas du får tag på knipboken. Tror att den är helt slutsåld i övrigt, så hojta om bibblan inte har den så kan jag mejla över lite övningar om du vill.

:heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Den finns på bibblan - blir bra sommarläsning :)

Förra veckan två pass, yoga och styrketräning. Och en massa stretchövningar. Hur går det för er?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Nu är jag igång och frisk och pigg igen! :D
6 pass denna vecka:
Mån: nytt gruppcirkelpass (de byter ju var 8:e vecka). Hela tiden triggar de upp så att det blir värre och värre :shock:
Nu är det 7 stationer, 20 sek på varje station, 10 sek att ta sig till nästa. Ett GALET tempo och ingen paus mellan varven - 6 varv.
Det är bara 24 min långt mot tidigare 45 min. Men det är inte "bara" i ansträngningsväg kan jag lova.
Tis: löpning intervall 35 min
Tors: intervall rodd
Fre: cirkelpass (enl. det gamla passet fast själv)
Lör: styrkepass
Sön: rodd intervall 25 min + att jag hoppade på ett mage/ryggpass på 25 min efter det.

Nöjd med veckan men inte med min figur... Nu har jag gått upp i vikt. :(
Tycker verkligen jag tränar bra! :twisted: Tycker verkligen jag äter bra! :twisted:
På fredag har jag beställt tid för träningskonsultation med min PT, så får vi se vad hon säger.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Härlig sommarläsning, Frida 8)

Och härligt att du mår bra igen, Anna! Hoppas att mötet med din PT kan ge idéer om vad som saknas för att du ska se resultat även viktmässigt.

Veckan som gick var kanonbra, med mina mått. Ett bra yogapass, en löptur på nästan 9 km i bra tempo som avslutades vid ett sorts utegym där vi körde lite styrka. Jag klarade två pull-ups! :shock: \:D/ Vi körde lite plankor också och där fick jag bevis på hur mycket yogan ger, kunde stå i lugn och ro hur länge som helst kändes det som.

Nu är mitt mål att få in löpningen lite mer kontinuerligt, så skäll på mig om jag inte rapporterar minst ett pass, men helst två, i veckan.

=D> :D =D>
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Tjena tjejer!

Härligt löpning, Sarisparis! 9 km, så långt har jag aldrig sprungit. Men jag har funderat på om i år är året då jag ska klara milen, så vi får väl se :wink: Vilken slags yoga är det du gör?

Så bra att du är frisk igen, anna! Håller du koll med måttbandet också? Vikten kan ju luras lite ibland. Bra att du kan ta hjälp av din PT. Kanske tränar du för intensivt för många gånger i veckan, kroppen kan ju bli stressad av sånt. Googla på överträning och kortisol. Men jag bara spekulerar lite nu, din PT kan säkert ge bättre svar.

Själv var jag ute på festligheter både torsdag och fredag och hann inte med någon träning, och på lördagen var jag av någon konstig anledning lite sliten :oops:

Men tre pass fick jag ihop :D
Tis: Gång i backe. Gick uppför en kulle vi har här i stan, byggd för militär-träning när sådana fanns här, 10 vändor. Flåsigt!
Ons: Styrketräning
Sön: Styrketräning

Idag var det Vårruset, men mer om det i nästa rapportering :)
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt tjejer, ingen verkar vara sjuk nu! :D

Frida, toppen toppen. Det verkar gå bra för dig!

GulligaA 3 pass är bra det med!

Sarisparis! :o =D> Plankan och 2 pullups!!! Mycket mycket imponerad!! Galet bra av dig!

Anna, som du tränar och sliter och inte får den kropp du önskar :? :(

Det svåra är ju att allt hänger ihop. Jag hade också massa problem med dels vikt och min kropp. Det var när jag slutade på mitt jobb och bytte till mitt nuvarande, fick lite ordning på östrogen/progesteron/testosteron, sköldkörtel, stress och sen träning som min kropp började sammarbeta som jag säger. Nu äter jag det mesta utan problem. Så allt hänger ihop!
Kanske skall föra en dagbok på vad du äter, dricker, hur du mår stressmässigt osv...? Grejen är att om man är jättestressad släpper kroppen inte ett gram, oavsett hur bra man tränar och äter. :(
Hände inget när du avstod från alkohol heller?

Jag har gjort same same same. Karate sön 1,20, Tis 1 tim, Ons 2,5 men i lördags plussade jag på med ett Karateläger på 4,5 tim där ca 45 min lunch ingick. Måste ju gradera mig och klara det nu om 10 dagar. :D

Sen börjar min granne med sitt crossfit pass på helgerna, får se om jag kör lite av det i sommar om det passar och något pass Karate i veckan som sommarunderhållning.

KRAM alla ni duktiga tjejer! <3
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Sarisparis, bra förra vecka - men hur har det gått denna?? Fick du till 1 löppass?? Eller rentav 2? Vi skäller om det inte är så, det vet du! :wink: Pull-ups är bara att gratulera till, det hade jag inte klarat en enda!

GulligaA: Bra förra vecka (man får vara lite sliten ibland... :wink: ) Hur gick denna vecka?
Jo, även måttbandet har ökat, så det är inte bara vågen...
Min PT var lite inne på överträning faktiskt. Att kroppen måste få 2 vilodagar. Jag ska inte - som jag gärna gör - sträva mot 6 pass/vecka, utan ha 5. Kvalité framför kvantitet.
Hur gick vårruset??

TorsMamma: Bra förra vecka för dig med - lika bra denna?
Ja, stressen har jag också tänkt på... För jag stressar verkligen jämt. Det är inget jag direkt lider av för det har blivit som vardagligt, men alldeles säkert hänger det ihop lite. Hände inget när jag avstod alkohol? 8-[ Jag gjorde aldrig det... Jag dricker rödvin fredag och lördag, det erkännes... :oops: Jag funderade över det, det gjorde jag... Men så när fredagen kommer.... :roll:

Intressant PT-snack i alla fall. Hon menar på att trots att jag byter mellan de olika 2 styrkepassen och de 2 intervallpassen var 8:e vecka vänjer sig kroppen vid det. Det är samma slags intervaller Jobba 5 min, vila 1, jobba 4, vila 1, jobba 3, vila 1 osv.
Nu ska jag byta till riktigt explosiva korta intervallpass. Mina intervallpass förlade vi ute eftersom jag ville det. Jag ska köra löpintervaller som ska vara riktigt tuffa där jag kör till 85% av max i 2 min, gå 1 min. x 8. Det är alltså över på 20 min, men då ska jag vara så slut att jag inte skulle klara 1 sträcka till. Två sådana pass/vecka. Cirkelträningen ska jag fortsätta gå på, på måndagarna (de byter ju hon var 8:e vecka).
Jag ska även (som jag gjort nu lite) ha ett cirkelpass på egen hand - det gamla vi körde. Det är 5 stationer 1 minut styrka, 30 sek puls. 5 varv som tar 45 min. Och så ska jag ha 1 styrkepass, men nu istället för 2x10 reps/station ha 3x8.
Så nu blir det tuffare! Men jag ska inte sträva mot 6 pass/vecka utan köra 5. Är det så det kliar i mig att jag vill ha ett 6:e pass ska jag på sin höjd gå en powerwalk.
Maten sköter jag bra sa hon. Men jag ska byta och ta knäckebrödsmellanmålet efter träningen istället för banan som jag gör nu, och ta bananen på det andra mellanmålet i stället.
Det nya schemat börjar jag med i morgon. Detta är denna vecka:

Mån: cirkelträning
Tis: joggade 35 min
Tors: rodd intervall
Fre: egen cirkel
Sön: joggade 40 min.

Kram Anna
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Yoga och två löpturer, varav en med ett extra litet yogapass själv efteråt \:D/

Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva yogan jag går på, GulligaA. Jag gillar verkligen min lärare eftersom hon varierar väldigt från en gång till en annan. Det är mitt första år med yoga, så det har varit kanon att få testa lite olika saker. Man kan väl säga att hon lägger fokus på bäckenbotten hela tiden, det blir faktiskt väldigt mycket knipande av alla invärtes muskler i de flesta övningar vi gör. Ibland har vi en hel timmes avslappning (yoga nidra), ibland en hel timme då vi yogar på en stol, ibland nästan bara balansövningar... Kanon för mig som upptäcker allt eftersom!
Men till hösten ska jag försöka byta yogacenter så det blir lite enklare i vardagen, tappar för mycket tid som det är nu.

Förresten, är det någon som läst boken Yoga och jogga? Jag gillar ju båda och funderar på om det kan vara värt att läsa på lite mer om just den kombinationen.
http://www.bokus.com/bok/9789187371509/ ... ngskombon/

Anna, lyssna på TorsMamma om det här med stress och vikt. Lägger också en röst på alkohol och en extra på dålig eller för lite sömn.

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Anna, ja att stressa så det blir vardag.... [-X (been there done that...) Alkoholen.... :lol: Jag tjatar inte mera om det. Du får ha det gnagande i dig själv en tid tills du känner dig mogen att prova ta bort den i 4 veckor, bara för att se, om man säger. :wink: :lol:

Sarisparis, heja heja heja!! Låter ljuvligt att kunna prova på en massa så där!

Jag har kört mina vanliga pass. Dock lite för mycket stress veckan innan och förra veckan. Tur man har pyttelite denna så man kan sova extra och vila lite. :P Så det blir 3 pass/v 3,5 tim Karate sammanlagt och 1 dryg timme Kobudo.

Det där med att kroppen vänjer sig märker jag med. Det är då det är tur att alla, precis alla Karatepass är olika! Inget är det andra likt och alltid nya övningar och nya utmaningar. Kanske därför det passar mig. =P~ :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Det är inte lätt det där att stressa ner när det blir vardag.. Hoppas du lyckas Anna och att du får de resultat du vill ha!

Fint jobbat TorsMamma och Sarisparis också! Yoga gillar jag, men inte jogg ;)

För mig blev det ett pilatespass och styrketräning veckan som var. Plus dagliga stretch- och knipövningar. Laddade ner appen "tät" som jag faktiskt kan rekommendera för att få in kniprutinen. Kändes ju bra att de första tre övningarna var för lätta också :P
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Så var bredbandet igång igen :D Fina rapporter tjejer! Alla verkar ha haft en bra vecka.

Min träningsvecka:
Mån: Vårruset, 5 km (5,3 enligt runkeeper :shock: ) på dryga 30 min. Nöjd med det. Men vädret var inget vidare :(
Tors: Styrketräning
Lör: jogg, 4;5 km
Sön: Styrketräning

anna, lyssna på PT:n nu! Hoppas du hittar rätt med kosten och träningen. De där intervallpassen lät ju verkligen supertuffa :)
Låter som en kul yoga det där, att prova en massa olika, Sarisparis. Jag borde nog också börja på någon organiserad kurs, försöker komma igång med yoga hemma, men det blir aldrig av :( Yoga och jogga kompletterar nog varandra bra.
Hehe, "tät" ska jag också testa. Tycker det är svårt att få in rutinen...
Jag avstod socker och alkohol i 5 veckor, och gick ned 3 kilo, men gick upp 2 direkt igen när jag började med vinet igen :oops: Så det får bli en prioriteringsfråga det där, men jag tror vinet vinner. Det får vara värt de där två kilona :wink:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
lgh140

Inlägg av lgh140 »

5 km på drygt 30 min är väl inte fy skam GulligaA, särskilt som du nyss kommit igång för fullt igen! Jag är så impad av er som fixar att springa - förutom att få komma ut i frisk luft tycker jag det är sjukt tufft :roll:

Yoga och styrketräning för mig denna vecka. Och så var jag på kvartalsutbildning i sh'bam igår. Supermesade mig igenom passet men känner mig ändå helt förstörd i ryggen. Nu har jag iaf licensen kvar i ytterligare ett halvår :P Laddade även ner appen mammamage för inspiration till att få lite fler stabilitetsövningar för bålen gjorda hemma. Dyr för att vara en app, men bra för mina trötta muskler. Och något att hänga upp sig på första månaderna efter förlossningen.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Halloj brudar! Superjobbat, jag bara hatar att springa så bra jobbat. Kul Frida du lyckades förnya din licens ett tag till!!

Kört som vanligt Tis, Ons och idag 1tim träning och sen 1,5 tim gradering på det. Lyckades nu bryta min andra lilltå m.m. men sjukt nöjd jag klarade det i alla fall!! :D

Nu sommarschema så förmodligen inte så mycket, men tänkte haka på det sjukt tuffa crossfitpasset på lör förmiddag i hopp om lite extra armträning. Kram på er!
Tor 2006

anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ja, det var då ett gnällande på min livsstil! :lol:

Sovandet har jag ju fått till ganska bra med hjälp av en liten tablett från farbror doktorn.
Jag sover c:a 6 tim/natt och tycker jag klarar mig bra på det.
Stressandet - ja vad ska jag göra då :?: Jag har fått en ruskig snurr på min firma helt enkelt och order bara strömmar in! Det är mina diktkort http://www.annasideer.se/Diktkort.htm som gjort att det är så här galet mycket att göra. Jag har inte råd att anställa någon, så då gäller det ju helt enkelt att ligga i hårt själv. Det är ju roligt att det går bra, men jag jobbar jämt. Min "frizon" är träningen då jag släpper jobbet en stund. I och med att jag har företaget hemifrån är man ju aldrig ifrån det.
Alkoholen - ja det är också en sorts avkoppling på helgen kan man nog säga. Förbereder massor av arbete och slår mig ner i soffan med arbetet, en bra film och rödvin och njuter...

Sarisparis, vad kul att få prova så mycket olika yogaformer! Hoppas du hittar ett yogacenter som är lika bra som detta när du byter!
TorsMamma: jag lär inte bli mogen över sommaren i alla fall... Men NÄE!!! Inte andra lilltån också?! Hur bär du dig åt??
GulligaA: Att avstå socker och alkohol i 5 veckor - gå ner 3 kg, som du sedan fick tillbaka 2 av när du drack vin igen??!!
Då är det nog vinet som vinner där för mig också... :oops:

Första veckan av min nya träning avklarad, 5 pass:

Mån Cirkelträning i grupp
Tis: Löpintervaller
Ons: Egen cirkelträning 1 min styrka/30 sek puls, 5 stationer. 5 varv=45 min.
Fre: styrkepass
Lör: löpintervaller

Kram Anna
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"