Nea 4mån, dags att sova på natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Neas mamma

Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!

Inlägg av Neas mamma »

Tack snälla du!
Det var bra skrivet!
Jo, övertrött kan hon väl vara! Hon har ju nästan varje morgon vaknat för tidigt. I morse vaknade hon 1h för tidigt med bajs i blöjan. Bytte hastigt o ut med ramsan, men somnade inte. Hon var helt nöjd nog tills det var morgon.
Så kanske jag sku lägga 15min tidigare o se om det hjälper.

Läggningen till kvällen gick bra. Lite klagomål men somnade efter ca 5 min. Dagslurarna ännu skrik. Somnar till musik men vaknar alltid i skarven. Idag behövde hon 2 ramsor och sedan somnade hon på nytt.
Skall man annars stänga musiken genast då protesterna avtar eller ska hon somna till ljudet?

Idag har hon fått 3 vaccinationer så får se hur hon reagerar. Fick hög feber förra gången..

Skall sluta oroa mig över kvällsurken. Hon har ätit helt bra men till mellanmålet dricker hon ingen ersättning, vill bara äta. Har gett frukt o vatten på..

Godnatt!!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vakna i skarven brukar kunna skvallra om hunger... Behåll musiken på du, det är ju ett vanligt husljud! 8)

Hur ser schemat ut nu? tidiga mornar kan oxå tyda på hunger eller dags för schemajustering...

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Har du tänkt ändra i schemat som vi bollade med tidigare? Som Manfred10 här påpekade är skarvar och tidiga mornar en tydlig signal på för mycket sömn på schemat! 12h natt och sedan en fm lur på 45, det skulle jag rekommendera.
Hur du börjar? Väck en morgon efter 45 helt enkelt, så kör du på hela dagen enligt det nya schemat och ta följande natt till 12h. Jag skulle börja alltså på morgonen med de nya tiderna och införa 12h natten som en avslutning på en dag med mycket utevistelse, social delaktighet och mättande mat.
Och angående vällingen! Instämmer med föregående talare - försök ge den lite tidigare om hon kanske är för trött för den. Ibland har vi erbjudit banan, eller gröt , om flaska inte har varit pop. Tänder kan påverka drickandet ur flaska, då sugandet bildar ett tryck som inte känns så bra i det ömma tandköttet..
Och ifall sprutorna skulle ge symptom är det bara att hålla attityden och förmedla ett lugn. Det är inte kul att få feber, men då är det av yttersta vikt att känna sig trygg i sin säng.
Du jobbar jätte fint! :)
Kram
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hejsan!
Ville ge en liten raport hur vi har det...

Vi ändrade schema 12-45-2-45 för några dagar sedan.
Sedan dess har hon sovit hela natten ända tills morgonen.
Läggningarna går bra igen och hon är lugn och på gott humör!

Dagslurarna går bra. Hon kan ligga i vagnen ca 10-15 min ibland o prata innan hon somnar. Ibland lite skrik.
Kan man då låta henne sova 45 min eller blir det då bara 30 min?

På dagen verkar hon aldrig riktigt trött. Speciellt på morgonen skulle hon säker kunna vara 2.5h vaken. Nu har hon 2h vakenpass mellan varje lur..
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

strålande :thumbsup:
Dagslurarna går bra. Hon kan ligga i vagnen ca 10-15 min ibland o prata innan hon somnar. Ibland lite skrik.
Kan man då låta henne sova 45 min eller blir det då bara 30 min?
Du tar alltid upp den tiden schemat säger oavsett hur lång tid det tar för henne att somna. Säger schemat att upptid är kl 9:45 så väcker du 9:45 även om dottern somnade 9:30 :D

Marginalkvartar kan du använda men mycket sparsamt. Fokus just nu är att få schemat att sitta i ryggraden på hela familjen, vilket kan vara svårt om man flexar med tider. Personligen tycker jag att man ska vara sparsam med extra kvartar och använda dom vid sjukdom och tidsomställningar.
På dagen verkar hon aldrig riktigt trött. Speciellt på morgonen skulle hon säker kunna vara 2.5h vaken. Nu har hon 2h vakenpass mellan varje lur..
Men vet du, barn ska inte vara trötta på dagen. De ska vara pigga som små mörtar från morgon till kväll, det är ett tecken på att de sover precis så mycket som dom ska. Sonen springer och leker in i det sista på kvällen och verkar aldrig trött. 10 minuter efter att han är lagd i spjälis så sover han :shock:

När hon börjar vakna tidigt på morgonen och skarvar på lunchluren då är det dags att korta ner dagens tredje lur och så småningom ta bort den helt.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej!
Har fått en liten matrasslare här nu.
Har ingen vidare aptit. Morgongröten är bara trugande. Man sku tro att efter en 12h natt så sku hon vara hungrig, men nej!!
I övrigt så är hon inte intresserad av att dricka ersättning/välling.
Kan ju vara tänder på gång..?

Har ni råd hur man ska gå tiil väga?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

Halloj!

Ja vid tänder kan det bli lite krux med maten. Jag har upplevt att mat som äts med sked är lättare än flaska. När sonen får tänder brukar vi köra gröt med banan och mjölk till frukost och nattslurken brukar vara en banan och lite varm mjölk i glas.

Det kan ju även tänkas vara en liten förkylning på g, sjukdomar har ju en tendens att ta ner hungern..

Annars tänker jag att hon säkerligen kan ha den där obehagliga dimmiga känslan nu iom att du precis ställde om schemat. Du vet den känslan man får när man är med om tidsomställningar.. man är nästan vimmelkantig och någon matlust brukar man verkligen inte ha. :D

/Nat
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tack för snabbt svar!
Jo, kan nog tänka mig den känslan med tidsomställningar!
Ska ta det lugnt med maten o ge den mat hon äter men
vill inte riktigt ha skedmat heller...

Kan nätterna påvekas iom den dåliga aptiten dagstid?

Ajo, en fråga till.
Nea är nu 5 mån. Ska man nu sträva till 3.4-4h mellan målen(med undantag kvällsurk)?
kan det tänkas att lunchen kommer lite tätare på morgonmålet?

Tack igen!!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

jag tycker det beror lite på om barnen är stora i maten, vad dom äter och såklart även barnens ålder.

Skriv gärna upp vad hon äter och mängd så kan vi kika på om det ser ok ut

/Nat
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej!
Lite svårt att exakt säga för det har varit mycket olika varje dag nu i en vecka.
Morgonmål 8.30: allt mellan 2-3msk grötpulver blandat med nan(oftast ingen dricka)
Lunch 12.30: 5-10 tsk pure(potatis/kött)
Mellis 15(30): Skippar det ofta men om hon äter dricker hon ca 180ml ersättning/bärgröt 1/2 burk.
Middag 18.30: gröt samma som morgonen
Kvällsurk: Tar inte alltid. Provar ännu 21 tiden om hon tar i sömnen..

Tack för hjälpen!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

Go morgon!

Om man slår ihop mängden mat är jag fundersam om det sammanlagda kalorimängden är tillräcklig för ett dygn.. det ser lite klent ut helt enkelt.

Hon är ju fortfarande ganska liten så jag skulle inte se det som ett stort problem om ni även skulle erbjuda en andra frukost alternativt en liten fruktmellis precis mitt mellan frukost och lunch. På så sätt får du ju även mindre press att känna att hon MÅSTE dricka nattslurken.

Frukosten är ju helt ok men sen lunchen som består av 5-10 tuggor riktig mat är alldeles för liten, mer bara en aptitretare. Detta innebär egentligen att hon inte äter nästan något från kl 8:30 till kl 15:30 då hon får mellis.

Ganska uppenbart är hon dessutom väldigt hungrig vid mellisen i och med att hon då utan problem dricker 180 ml välling.

Går det att öka på lunchen en aning alternativt lägga till ersättning eller välling efter den riktiga maten?

/Nat
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Jo,alltså problemet är ju lunchen.
Hon är inte intresserad av mat före ca 12.30, 4h från morgonmålet.
Igår erbjöd jag henne lite frukt 11(så som du kanske hade tänkt med lite mellis före lunch) men hon ville inte ha.
For i väg på babyrytmik och kom hem till lunch 12.30. Då åt hon lite men måste lite "lura" i henne maten.
Vet på riktigt inte hur hon sku äta lunchen bättre?
Har försökt ge den tidigare och senare och med mellanmål mellan.
Om hon äter mat så vill hon inte ha mjölk till. Har gett vatten..

Kan ju vara att hon sedan blir för trött o inte äter därför?? Inte vet jag. Blir inte riktigt klok på detta!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

Ja du din dotter är ju inte så gammal än så visst kan det vara både trötthet och att hon inte riktigt greppat (mat = välmående) :D . Sen finns det ju barn som aldrig blir stora i maten hur utvilade de än är. De tycker helt enkelt att mat är ett nödvändigt ont och vill helst inte bli avbrutna mitt i sina vilda leker för nåt så fjantigt som mat :shock: 8)

I vilket fall tycker jag att man gott kan lägga lite tid och energi på att försöka få i barnen mat, men det får ändå lixom inte vara allt för mycket krav och måsten. Varken på föräldern eller barnet. Som sagt var så kan man som förälder bara erbjuda mat men äta måste barnet göra själv. Kan vara bra att påminna sig själv om det om man får press att barnet måste äta si och så mycket.

I vilket fall så funderar jag om hon kanske helt enkelt inte riktigt greppat det där med mättnad och mat ännu och kanske därför lättare äter om hon erbjuds en flaska?

Hur vore det att lägga till ett litet vällingmål mellan frukost och lunch? inget jätte stort mål som förtar hungern inför lunchen utan bara ett litet mål för att hålla blodsockret på fin nivå..

Att hon inte vill dricka mjölk utan föredrar vatten ser åtminstone inte jag som ett stort problem. I vår familj dricker man bara vatten till alla mål utom nattslurken som är lite varm mjölk och en banan eller smörgås beroende på hungernivån. Kalcium kan liten få i sig genom en smoothie, turkisk yogurt, ost etc.

Har du testat att ge plockmat? kanske om hon får pillra själv med maten att det blir roligare?
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tack för fint svar! Helt super att få så bra råd hela tiden!!

Nu åt hon fint till lunch. Gav den 1h tidigare än vanligt. Hon var hungrig, 1 liten skål mat och mycket mjölk och 1 hel fruktburk(liten). Kan ha varit tröttheten som varit boven..
Kan ju vara schemaändringen som påverkar henne. Är van att sova 2h på morgonen. Nu bara 45 min...!
Nu till mellis 200ml ersättning.

Jo alltså plockmat mellan morgonmål o lunch låter som en bra ide!! Men vad kan det vara? Hon är ju bara 5 mån...
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Nat

Inlägg av Nat »

:D
Kan ju vara schemaändringen som påverkar henne. Är van att sova 2h på morgonen. Nu bara 45 min...!
Helt klart, och det jag skrev om att man kan bli dimmig några dagar till nästan en vecka efter en tidsomställning kan definitivt också sätta käppar i hjulet för aptiten. När jag flyger över Atlanten äter jag knappt något alls under flera dagar, det är som att tisomställningen helt förtar min aptit, har även hört många andra nämna exakt samma mystiska fenomen :shock: :D

I vilket fall kan vi ju ta det lite lugnt med att analysera allt för mycket innan det nya schemat helt satt sig. Kanske ge det fram till den kanske 24.e september och sedan göra en ny analys?!?!
Nu åt hon fint till lunch. Gav den 1h tidigare än vanligt. Hon var hungrig, 1 liten skål mat och mycket mjölk och 1 hel fruktburk(liten). Kan ha varit tröttheten som varit boven..Till
Härligt :D Kanske en god idé att ge henne lunch lite tidigare då innan hon blir allt för trött där nära lunchluren..
Jo alltså plockmat mellan morgonmål o lunch låter som en bra ide!! Men vad kan det vara? Hon är ju bara 5 mån...
När jag tänker plockmat för en sån liten krabat så menar jag inte att hon ska få i sig sin måltid genom plockmaten utan mer som något som tar hennes uppmärksamhet och gör henne nöjd MEDAN du matar henne med den riktiga maten. Alltså hon får något att pillra med, men det gör inget om hon inte får i sig något alls av det hon håller i händerna.
Plockmaten kan exempelvis vara saker man kan hålla i och suga på. En stor övermogen melonbit som är söt och god och lätt att hålla i handen? banan som knappast går att sätta i halsen och även om man gör det så gör det inget :D stora äppelbitar som går att hålla i och gnaga lite på, här blir det nog mest suga på. Min son fick bröd som jag bakat själv med glutenfria produkter vilket fungerade finfint. Vissa kan ha problem med bröd och sätta i halsen så man får vara aktsam. Jag gav honom även en egen tallrik med exempelvis lite yogurt som han själv fick kladda med. Ibland fick han i sig lite och ibland hamnade allt i håret men skoj hade han. Samtidigt matade jag på med mat från min tallrik
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"