Du startade som sagt med att kritisera AW för förvisning.
Sedan berättar du att du förvisar själv, på sätt som du hoppas inte ska agressionshämma din dotter. Samtidigt är det hennes ilska som hon blir förvisad för och utbrotten du berättar om.plutteli skrev: Förlåt, men på vilket sätt ignoreras inte barnet om man förvisar det från gemenskapen för att det inte har ett önskvärt beteende?
Jag tycker att AWs råd om förvisning är mer respektfull. Den för orsaken till förvisning bort från barnets ilska till ilskans handling, vilket jag tycker är befriande när man testar i praktiken. Man får vara fly förbannad utan att just ilskan ska komma i fokus som det problematiska. Däremot får man inte kasta, banka, spotta eller annat konkret som ibland också händer när man är ilsk och inte kan ge det andra utlopp.
Mer begripligt för ett barn än att det ska "varva ner", "lugna sig" och att "diskutera det som skett", som du nämner i din metod.
Detta är inte en beskrivning av det AW förespråkar. Men det kanske inte var det du menade heller.plutteli skrev: På så vis tycker jag det är farligt att sätta sina barn på rummet och säga att de får komma ut när de är glada/snälla igen för det gör dåliga saker med små barns självuppfattning och förmåga att hantera känslor.
Däremot känner jag igen utvecklingen av den här tråden. Många AW-kritiker kritiserar för sådant AW inte förespråkat, eller kritiserar och gör sedan egentligen ganska snarlikt själva, fast med andra tankar om det - eller kritiserar utan att ha en egen metod som kan fungera för fler än - kanske - just det egna barnet.