Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge

Re: Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Inlägg av videunge »

Hej
Härlig rapport! =D>
jag tror inte att det är någon fara med ersättningen. Jag tror att enda effekten du kommer att få är att han blev mätt. Jag tycker att om det fungerar så mata på :wink: Men visst kan du göra så att du tar bara lite av något nytt tillsammans med lite mer av det han redan ätit till exempel. Så är vi många som gjort. :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei!

Bekymmret är värmen och luftkvaliten, det var verkligen helt förfärligt - hur får ni luft ? Ja, nå sover ikke vi i samme rom som barna nå, og min mann astmatikeren hadde nok ikke sovet så godt der inne.. MEN når det er varmt lufter vi veldig godt innan läggdags. Deretter full gjennomtrekk (tar ned noe mørklegging en stund) når barna sover godt og vi skal legge oss ca. Vinduet står på vid vegg gjennom hele natta bak rullegardinen i tillegg til dette (utenpå rullegardinen har vi to dynetrekk (täcken?) hengt opp med tegnestifter - ikke fint, men det funker bak den fine vanlige gardinen. Kanskje kommer det litt luft gjennom dette.) Vi har ventilasjon, så det er ikke kjempedårlig luft, men ganske varmt er det jo..
Kanskje dere flytter lillen på eget rom etterhvert - da blir det jo ikke tre i rommet heller, det virker jo også inn på luftkvaliteten. Som sagt hadde ikke vi fullstendig mørklagt når vi sov i samme rom som lillis, delvis pga luften + litt latskap - det var ikke sommer da.

Håper killen sover godt på den mette magen i natt !
Jeg tror også at det går fint med morsmelkerstatningen - det merker dere veldig snart dersom han skulle reagere mot den. :D

Klem
aso

Inlägg av aso »

Hej i sommarsolen :D !

Nu har vi ökat på till två smakisar per dag och det funkar fint, har varierat mellan banan, sötpotatis, majs, morot, päron, potatis. Tar tacksamt emot fler förslag på pureér att göra själv :wink: !
AMAMA du skrev om palsternacka och ärtor, är det från frysta gröna ärtor som du gör pureèn?
Har inhandlat havregröt och risgröt, är det bara att köra på med ett smakis-mål gröt per dag?

Z verkar kämpa med kommande tänder...
Det kliar i munnen och han stoppar in hela handen, skriker, ormar sig och inte vill vara med på något annat än skogspromenader i bärsele man kan verkligen känna sig hjälplös och en smula trött - någon som känner igen sig?
Så fort jag masserar tandköttet med mitt pekfinger slutar han skrika...det är precis som att kliandet kommer i attacker, allt är bra någon timme och sen brakar det loss igen :?:

Nu i eftermidddag har han varit så otroligt nöjd, vilken fröjd det är när det funkar :D ! Han sjunger, ler, busar och vill gärna vara med på allt! Nu vänder han både mage-rygg och tvärtom och lyckas nu finfint ta sig fram flera meter på golvet för egen maskin vilket han verkar jättenöjd över!
Han älskar när vi är iväg och träffar andra, verkar som att han tycker det är långtråkigt att bara vara hemma 8) - någon mer som har liknande erfarenhet?

Nätterna är en blandad kompott av god sömn, uppvak där han gråter lite men somnar om själv med tummen och enstaka uppvak där jag måste vagna, men han har blivit rasande duktig på att både somna och somna om själv :D . Han har inte riktigt varit i fas senaste veckorna men nu börjar det bli bättre på alla fronter.
Märker dock att vi stör varann en del på nätterna, det vill säga han vaknar när jag vänder mig och jag vaknar när han vänder sig. Å vad jag längtar efter en hel natts sömn :oops: :D :o ...tror snart vi ska ta bort nattmålet och sen flytta lillkillen till eget rum och spjälis.
Tänkte ge honom över helgen på sig med smakisar men sen tror jag vi får ta tag i saken, märker att han äter lite på frukosten (är säkert fortfarande lite mätt från nattmålet...).

Kram på er :D !
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Jag vill tipsa om JOhanna Westmans andra mosboken. där står recept på det mesta i mosväg :D

smaka på du med gröt! gröt är smaskigt. :wink:

:idea: det finns bitringar som man kan stoppa i frysen. det lindrar när det kliar. (hittas i vanlig mataffär)
aso skrev: Nu i eftermidddag har han varit så otroligt nöjd, vilken fröjd det är när det funkar :D ! Han sjunger, ler, busar och vill gärna vara med på allt! Nu vänder han både mage-rygg och tvärtom och lyckas nu finfint ta sig fram flera meter på golvet för egen maskin vilket han verkar jättenöjd över!
Åh vad härligt det låter! :D =D>

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
aso

Inlägg av aso »

Vilket fantastiskt sommarväder vi har :D !

Har det finfint och vår lille kille är på strålande humör under vakenstunderna, men vi har en del schemaflex då han vill vara mer vaken och jag inte spikat detta av rädsla för att det blir för lite sömn :oops: ...

Jag har inte orkat vara konsekvent med godmorgon 07.00, har verkligen inte velat "bråka" med honom när han vaknar 06.35 :oops: utan tagit morgon då (ok med allt efter 06.30).
Sen är det eftermiddagen där han nu allt oftare vill vara uppe 30 min längre dvs 2,5 och sen är klarvaken efter 20/30 min lur, bara någon enstaka dag sover han 45 min, han är nu 4,5 månader brukar de små bli piggare då måntro?
Men det blir ju lite sömn :shock: om man räknar timmarna de dagar han vaknar 06.30 sen sover 45/2/20 läggtid 19.00. Inspel någon? Jag bara "surfar" lite på tiderna nu för att försöka se vart han vill...

Nätterna är lite halvstruliga med en ammning och ett par uppvak varje natt (nästan alltid 1 gång innan nattmat och 1 gång tidig morgon), kan det vara så att han sover sämre på natten för att han sover lite förlite på dagen (bara en tanke som slog mig :? ).

Han äter som en häst både på nattammningen (02-tiden), morgonen och vaknar utsvulten efter varje lur, får 2xsmakis per dag (gröt/pureèr) men jag måste amma först för han är ju vrålhungrig när han är nyvaken :shock: . Jag vill egentligen ta bort nattmålet men det känns inte bra så länge han är så sanslöst hungrig :cry: . Vad säger ni :?: :?: :?: ?

Jag längtar massor efter en hel natts sömn och det hade varit bra för oss alla om han kunde sova hela natten så vi kan flytta honom till egen säng i eget rum, så slapp vi störa varann.

Alla förslag och inspel är varmt välkomna, känner mig lite rådvill för stunden :o . Som tur är har vår lille Z haft ett strålande humör senaste veckan, så alldeles galet är det ju inte :D . Men helt klart behov för lite ny fast struktur!!

Kramkram :heart:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Jag skulle styra upp tiderna nu. Bestäm ett schema (när ni är på plats i vardagen om ni är ute och far just nu)

Kolla in Tors Mammas schemaförslag här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Ni närmar er ju 5 månader, ha det i åtanke när du planerar schemat. Jag skulle satsa på en 12 timmars natt, när dom väl sitter så är dom magiska genom trots och allt :D

Tidiga morgnar rådes bot på med eget rum :D , kolmörker och en svalkande bris. Samt en bestämd pangramsa från ansvarig förälder och sen inget mer.

Jag tror att skarvandet handlar om Mat, igen :D
"Smakisar" skriver du - vad ger du och varför inte hela portioner?
Har han fått smaka på den tjocka goda kvällsvällingen ännu?
Sen gröt som mellanmål med massor av fruktpuré :D

Vid 4,5 månad så börjar den stora slukaråldern ,vissa 5-6 månaders är i princip outröttliga ätare, allt är gott och ska serveras i ofantliga portioner. Så kör på!
Jag såg att videunge tipsat om Andra Mosboken - den är min bästa bebismatbok alla tider.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
aso

Inlägg av aso »

Skrev just ett långt inlägg som försvann....suck :shock: !
Får göra en ny kort variant...

Tack Clara :heart: !
MAT, MAT, MAT är nog det som ska till här i huset...beställt mosboken!

:arrow: Mat - vad ska serveras och vid vilka tider? Gröt som mellanmål?
Nu kör vi purè till lunch så mkt han orkar potatis, morot, majs.
Gröt med fruktmos på em. För övrigt bara ammning.

:arrow: Välling - vilken sort, vilken napp (har dr brown flaska napp 1+2), ska jag ge den som kvällsslurk?

:arrow: Eget rum ska det bli för Z - ska jag ramsa utanför stängd dörr?

:arrow: Schema har vi ju "egentligen" om jag bara skärper till mig och följer det 12/45/2/30 (vaknar och ler och har sovit klart...?).

Hur länge ammar de små? När går de över till bara mat? Jag känner mig färdig med ammandet och vill gärna släppa in min sambo på banan :D :? :o . Kan man i tillfälle byta från ammning till ersättning nu vid 4,5 månaders ålder?

Glad kille dagtid :D , lite trött mamma :? , ser fram emot att styra upp detta med mat och sömn omgående :D!

:heart: aso
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

aso skrev:Skrev just ett långt inlägg som försvann....suck :shock: !
Visst är det tröttsamt! :lol: Händer oss alla.

Bra att du beställt Mosboken, den är verkligen kalas. Sen går det utmärkt att servera lite kalvfärs i sötpotatismos tidigare än Johanna skriver..
aso skrev: :arrow: Mat - vad ska serveras och vid vilka tider? Gröt som mellanmål?
Nu kör vi purè till lunch så mkt han orkar potatis, morot, majs.
Gröt med fruktmos på em. För övrigt bara ammning.
Lägg till lagad mat till middag och fruktmos därtill och sen välling till slurk.
aso skrev: :arrow: Välling - vilken sort, vilken napp (har dr brown flaska napp 1+2), ska jag ge den som kvällsslurk?
Havre eller majs välling märkt med 6 månader fungerar utmärkt från 4 månader.

(Denna välling var tidigare märkt från 4 mån men WHO ändrade sina amningsrekommendationer (som är samma i hela världen) till minst 6 månader. Skillnaden mellan Sverige och tredje världen är ju ex att vi här har rent vatten. I Tredje världen är ersättning och välling ofta en katastrof för barnet eftersom vattnet är dåligt. Här har vi kanske världens bästa vatten och så kokar vi det och låter svalna innan vi ger under 8 månader.. Ett perspektiv bara..)

Jag har inte koll på Dr Brown napparna - kolla i butiken om dom funkar för välling.
aso skrev: :arrow: Eget rum ska det bli för Z - ska jag ramsa utanför stängd dörr?
Ja eller med en liten glipa :D

aso skrev: Hur länge ammar de små? När går de över till bara mat? Jag känner mig färdig med ammandet och vill gärna släppa in min sambo på banan :D :? :o . Kan man i tillfälle byta från ammning till ersättning nu vid 4,5 månaders ålder?
Ja du, det var allt en fråga! Vissa ammar inte alls, andra kämpar på nån månad eller två, andra får svung på det hela och ammar gladeligen upp till året - men om det ska sovas så äter dom förstås också annat. Om du vill släppa ammningen så introducera mat och välling. Då brukar det gå fort. Om ni vill så kan ni hålla kvar lite bröstmys morgon och kväll, som en liten tradition, om det känns bra för dig.

Mina två små är uppfödda i princip på flaska - förutom ett evigt kämpande med amningsnapp under stora V´s första två månader och pappan gav flaska. När också jag gav flaska så infann sig det stora lugnet hos oss alla :lol: :heart: .

Så, vill du sluta, gör det och ge ersättning (NAN 2) eller välling och mat. Det blir fint folk av dom ändå! :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D

Hei,

Ja, mat hjelper på det meste!

Vi har ikke gitt velling til lillesøster. Vanskelig å få ak i i Norge bla. Man kan også lage egen velling, billigere og bedre :) Nyamammans recept fra Råsmart mat er veldig bra. 2 msk bohvetemel, litt kanel 2,5 dl kaldt vann - visp og kok opp. Spe med 2,5 dl havremelk. Tilsett 2 msk med rapsolje eller kokosfett før servering. Sil gjerne i sikt før vellingen helles på flasker.

Ellers har vi gitt grøt til morgen og kvelds.

Noen raske tanker fra meg.

Klem!
aso

Inlägg av aso »

Hej goa mammor :D !

Har idag spikat och kört på fast schema, inget att vänta på och vi var ändå hemma - vi har ju "nästan" haft fasta tider så det var skönt att bestämma sig. Blev 12/45/2/45, hoppas jag ska få till 45:an på slutet det funkade idag.

Har inte fått möblerat runt i huset så han sover i vårt rum ett par nätter till...

Har kört på med mer mat idag, purè 10.30/gröt 14.00/purè+fruktmos 16.00 - kort fråga: Vad menar ni med "mat" på em? Har hämtat min mosbok idag :D , ska jag bara servera det som är från 4-6 månader, tänker på vad du skrev om kalvfärs Clara...?
Försökt med kvällsvälling men det ville unge herr Z inte alls ha, nytt fösök imorgon. Han kan vara lite kinkig med att ta flaska så det blir till att kavla upp ärmarna och servera välling som den självklaraste sak i världen nu ett par kvällar och hoppas att det funkar då. Tack för fint recept AMAMA :wink: !
Gav du gröt som nattslurk eller som middag?

Läggningarna går nuförtiden för det allra mesta alldeles strålande, bara att busa, lägga ner, ramsa och gå :D :D . Men de få gånger det inte funkar ska jag då ramsa igen efter trasslet, det vill säga efter jag vagnat?

Tack för dina fina ord om ammning och flaska Clara :heart: !!!
Vi börjar med mat och välling och så får vi se vad det blir...ska känna lite på det.

Kramkram
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Vi gav grøt som frokost (etter brystmelk) og som nattslurk (tilbød brystet helt til slutt). Etter å ha truet med velling lenge var det det som gikk ned - litt, en stund. Vi må måtte etterhvert innse at lillesøster var god og mett etter dagen og er ikke noe kveldsmenneske.

Middagstid kan jo den lille få lagad mat også, som Clara skriver - kanskje sammen med resten av familien? (ikke alle behøver å spise usaltet mos... :oops: :wink: ) og så dessert med fruktpurè etter det ?

Jeg ammet lillesøster til hun var ca ett år. Da glemte vi begge det en morgen. På slutten var det bare en slurk på ett bryst om morgenen. Jeg tenkte at vi tidlig skulle få henne på flaske slik at alt skulle være så himla smidigt osv. Men når det bare var jeg som hadde mulighet til å være noe særlig hjemme ble det enklest med brystet likevel. Storebror ville ikke ha brystet eter 3-4 mnd, han var opptatt med annet og vi gikk over til morsmelkerstatning ganske raskt. Så forskjelliig kan det være.

:heart: :heart:
aso

Inlägg av aso »

Vad skulle jag gjort utan er support här på forumet :heart: ?
Ni är fantastiska som dag efter dag svarar på alla tänkbara frågor som dyker upp - ni är ovärderliga bara så det är sagt!
Jag gläder mig till att logga in och kolla vad ni svarat, det blir liksom en av dagens små höjdpunkter - en stund då man får vara själv med sina funderingar kring detta härliga men hektiska liv med en liten bebis :D .

Så till senaste dygnets upplevelser med Z, igår möblerade vi om och han fick sova själv i kolsvart rum inatt.
Simsalabim - ett uppvak vid 01 men det redde han ut helt själv på 3 minuter, lite gråt, lite gnöl och sen hittade han tummen och somnade om. Vaknade 02 och fick mat sen sov han ända till 07 då jag väckte honom med ett glatt godmorgon :D :D :D !

Men han sov som en kratta igår på dagen :shock: och har 2 hemskt jobbiga nätter i bagaget...

Han har börjat med något nytt nu, istället för att vakna mitt i lurarna och gråta vaknar han och är KLARVAKEN med en gång fast vi springer till vagnen vid första varning på baby-callen hinner han lyfta på huvudet och försöka kolla in omvärlden innan vi hinner fram - igår tog det 45 min mitt i 2 timmars luren (vaknar i skarven 45 min) innan vi fick honom att somna om. Han är ju supernöjd när man kommer fram till vagnen och vrider på lilla huvudet som är alldeles upprest för att kolla vad vi ska göra för något kul :? inte tillstymmelse till gråt eller klagan. Har provat låta honom vara men då låg han vaken i vagnen 30 min och stirrade på snöret till baby-callen, som för övrigt är svart och allt annat än intressant - då gav jag upp. Idag kom han på att han kunde hasa sig bakåt i vagnen och kolla ut över kanten på barnvagnen :shock: om han ställer sig på sträckta armar når precis ögonen upp till kanten och då fanns ju hela vackra naturen att spanan in istället för att sova!
:arrow: Tips på åtgärd för pigga små killar?
Vi har lagt tillrätta och sen vagnat, men han gråter ju inte så det blir lite fel men vad tusan ska man hitta på? Han blir dock småarg efter en stund och först då "tar" vagningen och man har en chans att få honom att tänka på sömn igen. Idag gick jag en promenad efter "fågleskådningsuppvaket" tills han somnat om tog ca 5min och parkerade sedan vagnen efter skak i handtaget.
Samma gäller på sista 45 min luren, han vaknar efter 30 min och är klarvaken, första 45 min luren på morgonen är den enda som funkar för tillfället.

Välling var inte poppis igår heller inte en ml går ner han suger in lite i munnen men sen spottar han ut, provade med sked oxå men samma sak. Tack för tipset om gröt AMAMA bra att ha en back-up-plan :wink: . Blir spännande att se vad som händer med ammningen...fint att höra hur du haft det AMAMA så jag får lite perspektiv :D !

:arrow: Tycker ni jag ska mata på för allt vad jag är värd ett tag till innan jag funderar något mer på nattmålet (han äter som en häst då och uppvaket varje natt vid 01-tiden är nog en liten fundering på om det snart blir mat...)?

Ha en fin dag!
aso

Inlägg av aso »

FANTASTISKT BRA NATT :D ! Vaknade för nattmål vid 03.12 och slog sedan upp de ljusblå 06.55 förövrigt inte ett endaste litet host eller pip på heeeeeeela natten =D> - HEJA LILLE Z!

Jag gick å la mig vid 21.30 och fick nästan 6 timmars sömn i sträck, det gjorde underverk [-o< .

PS. Har knutit en bred sjal runt barnvagnen precis bakom suffletten för att förhindra vår naturintresserade son att titta på omvärlden när det ska sovas :wink: .

PS. Igen... någon som har använt sele i vagnen för sina magsovare?
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, låter som om ni har det ganska bra, :)

Vad det gäller magsovare med sele så har jag satt på selen åt fel håll så det stora spännet hamnat på ryggen istället. Det har funkat bra med de selar jag haft.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
aso

Inlägg av aso »

Bra natt igen, vaknade som en pigg och glad mamma imorse - Z körde samma variant som natten innan med god sömn och bara uppvak för nattmålet :D =D> sen vaknade han lite för tidigt (30 min) så då körde jag ett par ramsor som han godtog och somnade om :shock: :D :lol: .

Tack för tipset om sele Susan :wink: !

Men jag känner mig som en riktig nybörjare på RAMSA framförallt på punkten NÄR SKA JAG RAMSA (har övat in dag/natt ramsa som sitter fint i munnen i olika tonlägen men har än så länge bara använt den som "introduktion" när jag lägger honom) och nu måste jag bli supersäker på det fortare än fortast.
Kan ni rekommendera någon länk?
:arrow: NATT:

-Ska jag ramsa vid minsta pip under vargtimmen eller bara vid gråt? Imorse vaknade jag av sång, avvaktade och ramsade först när det övergick till gnäll, rätt/fel?
-Vid uppvak före nattmålet, ramsa först, ev vagna, ramsa igen, rätt/fel?

Kram på er :D !
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"