Natt 4:
Somnade på en minut. Jättetrött var han. Lade ner honom och ramsade ut. Han hann nog inte höra ramsorna ens ...
Vaknade sju minuter innan morgon och grät ej, så jag tog upp honom. =)
Bra natt!
Storebror född februari 2008. Funderingar på att kura ...
Lillebror född april 2010. Påbörjade kuren 26 november. Omkur 25 december.
Jag är själv in i måste-sluta-vagna-under-vargtimmarna-men-jag-klarar-inte-av-hans-gråt-träsket. Därför är det så uppmuntrande att läsa din tråd, att se att det kan lösa sej. Heja, heja!!
M&M:s mamma
_____________________ Stora M 27.6.2009 - sover hela nätter Lilla M 26.7 2010 - kurstart 23.11 2010
Nätterna har jag lättare för än dagarna, eftersom stressen att marginaltiden tar slut försvinner. Han har en hel natt att sova på. Vid en dagslur har man ju begränsat med tid att uppnå resultat.
Hans sömn ser ut som följer (enligt schema):
19:00-07:00
08:30-09:15 (45)
12:30-14:00 (90)
16:30-16:50 (20)
Den sista luren är den allra svåraste att lyckas med, och vi måste alltid använda marginalkvarten. Vi har även tagit upp honom efter en halvtimmes skrik och gråt, och skippat den helt. Det var igår, och då somnade han ju som klubbad vid 19. (Men även vid kvällssnutten slumrade han nästan vid bröstet.)
Hur gör vi för att få dagslurarna att fungera? Kan det vara så att schemat ej är bra, och att vi behöver förlägga sista luren till en tidpunkt då han är mer i fas med sin egen sömncykel? Kan det vara så att vi har för många lurar? Det är för tidigt att säga, gissar jag, men kanske en förmiddags- och en eftermiddagslur är att föredra?
Det är ju inte att föredra att vagna helt och hållet ...
Satsa på att få de 2 första lurarna att funka på det sätt de skall.
Jag hade en puckel vid 7-8 mån med sista luren jag med och då gick jag promenad i 20 min. Ibland sov han 5 min, ibland 5+5 ibland inget. Men han fick sin vila i lugn och ro.
Som AW säger, man kan inte sova åt sitt barn, bara ge förutsättningarna.
Tor 2006 BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.
Vi kämpade som stollar och efter tjugo minuter (nästan inom marginalkvarten i alla fall) sov han. I fem minuter. Kämpade som stollar för att få honom lugn igen så vi kunde ta upp honom ...
Då släpper jag den luren, och slappnar av mera istället med att han får vila. Men är det ok att promenera tills han somnar?
Hur får jag sedan övriga daglurar att fungera då? Bör jag ändra om i schemat sedan?
Nej, du gör som tidigare på alla andra lurar. Samma, samma, samma. Det tar TID och TÅLAMOD!
Det är sista luren som faller bort vid 9 mån som man kan promenera på, gå 5 innan luren skall börja typ och promenera i 20-25 min. Jag promenerade och ibland ställde jag vagnen när det var nära till att vakna.
Tor 2006 BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.
Tid och tålamod, säger Du. Ja, så är det förstås.
Om man inte har ett barn som slappnar av och tar till sig ramsan utan istället skriker sig till sömns, undrar jag faktiskt hur jag ska gå till väga. Igen. Det enda som duger är att vagna, och inte ens det ibland på sista luren. Han är inte bara "förbannad" utan han gråter och krånglar något förskräckligt. Jag är nog för trött för att tänka, fortfarande.
Hej, det sista jag kommer skriva nu är en liten pepping tråd. Den skriver inte hur du skall göra i DETALJ utan ETT FÖRHÅLLNINGSSÄTT! Ta fram en strategi och följ med tålamod.
Tack för svaret. Jag skrattar också. Jättemycket. Ligger på golvet och vrider mig ...
Vill bara inflika att den sista länken som TorsMamma skickade (”Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.”), var jättebra. Den borde jag ha läst i början av kurandet, så kanske jag hade klarat det bättre.
Ett tips är att tipsa nya kurare om den tidigt, eller innan, kuren.
Brukar bäbisarna vända sig till rygg? När han har legat och gråtit/frågar/svurit/kalla-det-vad-Ni-vill ett tag, brukar han ha vänt sig till rygg. Ibland bara halvvägs, men ibland helt. Tror Ni att han hellre vill ligga på rygg, eller har Era magsovare också gjort så när de krånglat?