Kura tvillingtroll på 6 månader.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Ja, BVC brukar väl säga ungefär så där på alla frågor man har.

Alltså jag fattar verkligen inte vad det är för folk som jobbar på BVC. Jag är själv sjuksköterska, men maken till menlösa kollegor (som sköterskorna på BVC) har jag aldrig skådat. :shock: Det är faktiskt ganska hemskt, när man är rådvill som förälder och ens lilla bebis inte mår bra.

MEN tänk vad fantastiskt det är att Eyra sover så himla bra. Då VET ni ju att det funkar. Dom är ju för fasen tvillingar :D Det den ena gör, gör snart den andra lilla rackaren. Håller alla tummarna för att förkylningen snart är över, så hon får en ärlig chans!!!

Kram Anna[/quote]
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Jahapp. Ut och in och upp och kanske man ska beskriva dagarna som?

Natten till lördag som Tilli ostört, lugnt HELA natten! :D \:D/ :heart:
JIPPI tänkte vi, nu ska det sovas!

Natten till söndag höll hon tyvärr inte med oss utan vaknade mellan 1-2 och stormtjöt, precis som det varit de senaste nätterna innan.

Ok, igår tänkte vi "Nya tag, nu SKA du sova GOTT hela natten! Vi vet att du KAN och VILL" Läggningen gick bra. Klockan 1 väcktes vi av ett illvrål. Det var Eyra som grät :shock: Henne fick vi i slutendan tyvärr buffa lugn. :oops: under hela Eyras serenad vaknade Tili flera gånger men somnade om av sig själv! \:D/ men när Eyra väl sov så tog Tili vid. Så hon skrek förtvivlat från 2:11-03:58. Det blev en låååååång krissolfjäder för att få henne att tillslut somna. Så nu sitter vi här med knäckta ryggar och självförtroenden. :(

Vi har kikat med våra jobb och vi får inte ledig innan jul, så vi vet inte riktigt hur vi ska få en omkurning att gå ihop. Det lär väll bli helgen då. Jag känner nästan att vi behöver hjälp eftersom vi sitter fast. Innan vi började denna kurperiod så mejlade jag 4 olika diplomerade kurare, EN svarade, två veckor senare. (Hon hade varit bortrest, därav lång svarstid) Någon som vet hur ofta listan uppdateras?

Så nu står vi här med två stöktroll som blir 8 månader på fredag :heart:
och jag tror banne mig att Tilis 8 månaders ångest redan börjat.

Kram till er alla som orkar läsa, svara, stötta och peppa! NI BETYDER SÅ MYCKET! :heart:
Mamma till Tvillingflickorna Eyra och Tili. Födda 20100403

Kurstart 20101025
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Båda tjejerna har sovit hela natten! :D \:D/ :heart:
Inte ett pip och jag fick väcka dom i morse :!: Åh jag är SÅ glad!
Nu hoppas, hoppas, HOPPAS jag att det håller i sig! Nu ska vi ut i vackra vintervädret :heart:

Kurstart 20101025
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

=D> \:D/ :heart:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Heja, heja! Vill bara säga att jag tycker ni är otroligt duktiga!! :heart: :heart: :heart:

M&M:s mamma

Inlägg av Luvisen »

Båda tjejerna har sovit hela natten!
Inte ett pip och jag fick väcka dom i morse Åh jag är SÅ glad!
Nu hoppas, hoppas, HOPPAS jag att det håller i sig! Nu ska vi ut i vackra vintervädret
Busvissling! =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

Way to go! Vad jag tänkt på er! Vad roligt att ni får njuta av större och större framsteg!

Kramar till er allihop! :heart: :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

\:D/ =D> :thumbsup: :sleep:
Underbart! Grattis!!! :heart:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Hej alla!

Nu har det gått ett par dagar och tjejerna sover! :D :heart:
Läggningarna är fortfarande lite knökiga, men det kan jag ta med glädje när jag vet att dom sover och jag får väcka dom, och får ett leénde tillbaka :heart:

I fredags var det dock lite stök fram till midnatt och sen vid 4 på morgonen, men jag tror det hade med att göra att vi hade besök så det lät mer än vanligt hemma. (kanske börja göra mer ljud på kvällarna? tips?)

Undrar lite bara hur 8 månaders ångesten kan te sig sömnmässigt?
Tili har deffintivt börjat komma in i själva ångesten. Gnällig, klängig, man får inte lämna rummet en sekund utan tjut och blygheten mot folk har slagit till rejält. I övrigt är den en sådan härlig skillnad på barnen! Livet börjar bli riktigt njutbart! Och jag lägger mig vid 22.00 för att få lite sömn jag med :wink:

Tusen tusen tack ALLA som stöttat och tipsat! :heart:

Kurstart 20101025
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ljuvligt! :heart:

När min lille hade sin 8-mån ångest så kunde han bara somna om jag lämnade dörren på glänt (minimalt då, precis en liten strimma bara) och sedan en mjukramsa vid läggning. Han var ganska gråtig då, som jag minns det.

Värme! Luvisen
SM rookie
Toratenshi

Re: Kura tvillingtroll på 6 månader.

Inlägg av Toratenshi »

Hej på er!
Här har det varit fantastisk sovning sen början av december :heart:
8 månaders ångesten syns tydligt vissa dagar, andra inte. Nu har vi stött på ett litet problem.

Båda tjejerna har nämligen börjat kunna sätta sig upp själva! Det var stor glädje först men ikväll när de skulle läggas dök ju genast problemen runt detta upp. Dom sätter sig så klart direkt efter läggningen! :shock: och det följs av illvrål! Än så länge har vi fått gå in 3 gånger och tillrättalagt dem och mjukt men bestämt ramsat oss ut. Men likväl, upp och sitt och skrik. Några tips hur man gör? Vi känner att vi ska fortsätta att vara konsekventa och behålla samma tänk som innan, synd bara att man redan hunnit bli bortskämd med att de somnar fort :oops:

Kurstart 20101025
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! Härligt att det gått så bra för er!

Tänk så här:
Ju mer ni hjälper dem, ju mer förväntas ni hjälpa dem.
Jag är övertygad om att de kan ta sig från sittandes till liggandes själva! :wink: 8) Gå inte in och hjälp dem, för då tar det bara längre tid att bli av med snurran. Ramsa som vanligt utanför dörren. Till slut kommer de tröttna på att sitta där och då lägger de sig ner - jag lovar :mrgreen:

Bianca
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Och på dagen kan ni träna! :P

Låt tjejerna gå fr sittandes till liggandes. Varje gång de lyckas så ger ni dem stående ovationer så de får gott om självförtroende att det kan klara det hela själva.

Tänkte på er häromdagen... så roligt att höra att ni alla fått forts njuta goood sömn!
:heart: :heart:

Värme /Luvisen
SM rookie
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Hej! Tack för era snabba svar!

citat:/ Tänk så här:
Ju mer ni hjälper dem, ju mer förväntas ni hjälpa dem.
Jag är övertygad om att de kan ta sig från sittandes till liggandes själva! Gå inte in och hjälp dem, för då tar det bara längre tid att bli av med snurran. Ramsa som vanligt utanför dörren. Till slut kommer de tröttna på att sitta där och då lägger de sig ner - jag lovar /slut citat

Jo det är så vi tänkt också. Jag hoppas det här ger med sig. I går tog det dem 40 minuter att somna, idag är vi uppe på 58 minuter och de gråter och stökar än :( vi hör att dom SÅ trötta men dom kommer inte till ro. Vi har bara gått in och tillrättalagt när det var tokledsen gråt. Men det blir så hjärtskärande att höra dom. Men det är väll bara att stå ut som sagt. kan tänka mig att det blir samma visa sen när det börjat ställa sig upp. :roll:

Kurstart 20101025
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

Jag förstår att det är jobbigt att höra dem. Man älskar ju de små så otroligt och då vill mn ju bara att de ska vara glada jämt, eller hur!?

Det finns ett alternativ till, om ni tycker att det känns bättre. När ni hör att de sitter upp och verkligen ber om hjälp för att komma till liggandes så smyger ni in, tysta som möss. Och mörkt måste det vara! Lägger dem snabbt med attityd av "det där klarade du själv" och så tyst ut ingen. Inget ramsande då.
Och så öva mycket på dagen. Då kommer de så småning om att lägga sig själva när de vet att "de kan"! 8)

Läs om vändningscirkusen men byr bara till "sittcirkus" istället så får ni kanske lite tips där.
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... ght=#97055

Bianca
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Hej på er!
Tack för alla svaren jag fick :heart: !

Vi körde på att vi vid behov har tillrättalagt, men inte alltid ramsat (vi har känt efter om det behövts eller ej.)

Tjejerna har börjat spy vid sovdax :shock: dvs man lägger dem, dom sätter sig nästan genast upp (man hör det via monitorn) och efter en stund brukar det komma illtjut och då har det oftast varit en spya i sängen. Vi har dock försökt att så tyst, bestämt och "icke-duttit" bäddat om (utan att ta upp den tös som kräkts) tillrättalägga, ramsat mjukt och oftast somnar de direkt efteråt. Ska tilläggas att detta kom efter att tjejerna kunnat sätta sig upp själva. Undrar lite vad det kan bero på eftersom de rapar fint efter vällingen, precis som innan.

Vidare måste vi lägga om vårat schema, tjejerna har nästan börjat lägga om det själva :shock: Dessvärre så började omläggningen dagen innan julafton och igår var de katastrof jobbiga (trötta förstås trodde jag) men idag har tjejerna varit rejält febriga och gnälliga utan dess like. Inte roligt alls. Vad kan man göra? Fortsätta omläggningen eller gå tillbaka till det gamla? dom är ju äldre nu så det är ju inte lika stort behov av långa vilor, men idag har vi låtit dom sova lite till och från eftersom de varit så himla slöa. Ena tösen fick tex sova 15 minuter vid 5 och däckade iaf som en sten nu vid 7 läggningen.

Jösses vilket svammel :roll:

Hoppas ni haft en toppen jul och God fortsättning på er alla :heart: :santa:

Kurstart 20101025
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"