Melodifestival -09

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:sleep: Sov gott!

:D Såklart vi ses här!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
emelie

Inlägg av emelie »

Jag minns knappt Måns låt alls och då lyssnade jag ändå på den senast igår på SVTplay. :?
Jag tror EMD blir farliga. Tyvärr. :roll:

Jag röstade massor på Star Pilots, mest för jag är så svag för Johan Becker.
Storebror röstade på Amy Diamond och det var inte roligt alls det när hon åkte ur (mamma som hejade på Star Pilots fick sköta glädjen snyggt).

Jag kommer att sakna BWO. 8)
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ok då var det klart för final då! Här kommer mitt betyg:

Alcazar: Jag gillar inte deras discodunk egentligen men denna låt går jag igång på! Utstrålningen är verkligen bra. :D

Emilia: Hon är söt och det är en trevlig låt. Men hon når inte riktigt fram. :)

Måns: Som alcisarna bra utstrålning. Låten har ett bra drag. :D

HEAT: Nja. Ja det är väl en rätt bra låt, men jag gillar inte hårdrock. Och de ser ju för löjliga ut på något vis. :roll:

EMD: Ja...en bra låt. Bra framträdande men...den är lite skrikig i musiken liksom. Visslingarna är söta dock. :)

Molly: Hon har en jättefin röst. Men låten är tråkig. :roll:

Agnes: Jennifer Lo, nej just det Agnes var det ja. Jo hon gör det bra...och låten är ok. :)

Malena: Jag har inte riktigt förstått det här med att blanda in opera. Men ja, rätt ok låt då. :)

Ugglan: Hon är ju rolig, men låten är sorglig så...sådär bara. :)

Sarah: Jag gillar solen och hon gör låten mäktig. :)

Sofia: Nej. Inte grekiska mitt i allt. :roll:

Allstå mina högsta betyg går till Alcazar och Måns.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag läste i Aftonbladet i kväl, hur svårt det nu blir för Måns, Molly och EMD, nu när det fins snarlika "kopior" hos andra länder och deras bidrag.

Såhär sa jeg om det NORSKA bidraget för några veckor sedan:
Jag har varit i Norge nyss och inte sett något Melodifestivalen för i år.

MEN! Jag har sett Norges Måns, och höll på att svimma!

Killen är 20 år, och har gjort låten sin själv. Nu har inte finalen varit i Norge än, men han har finalplats, och jag kommer lägga pengerna på att han vinner där. Och SEN sopar han banan med resten av gänget i Moskva.
He-he.


Och såhär säger Måns i Aftonbladet i dag:

Måns Zelmerlöw kollar in Sakis Rouvas som tävlar för Grekland i Eurovision Song Contest. Men han tycker inte att de är lika – han vill hellre bli jämförd med Norges Alexander Rybak (lilla bilden). ”Ja, det är ett helt fantastiskt nummer. Han är riktigt bra och vi är mer lika”, säger Måns.


Kul, va!! 8)


(Egentlig var inte detta poengen. Poengen är att Norge kommer vinna hela alltet. Kom i håg var du hörde det först!)

Hege :wink:
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Men Hege jag förstår inte vad som är så bra med den låten. :shock: :roll: :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Men Bluna! :shock:

Den tar ju av redan efter några sekunder! Innan man hunnit tänka något om den mycket norska introen, så exploderar hela låten, i en så "catchy tune" att man blir tagen direkt. Melodien är så enkel, och den sitter vid första gångs lyssning.

Sen börjar killen sjunga lågmält och charmigt och det är så vackert...

I några sekunder, till det hela lyfter med det fantastiskt catchande refrenget. Var texten går så här: I'm in loooove with a fairytale... Vem blir inte sålld på fläcken??

Han är så snygg och så charmig, titta på honom! Titta på glädjen! Jag har bara sett sån här glädje hos BARN, som inte har fått förstört den än...

Han spelar häcken av de flesta på sin viol, medan han dansar och sjunger i ett jäkla högt tempo.

Och har du kollat dansarna där i bakgrunden? Hur häftigt är inte DET? Jag ser både riverdance och kosack, och SKICKLIGHET. Och körtjejerna har kläder på sig!

Hela numret är fantastiskt, säger Måns, och jag håller med. Har hållit med en månad nu.

Låten är enkel, mycket bra arrangerat, har en melodi som fastnar och den lyfter så många gånger att den knappt hinner ner mellan varven. Killen är snygg och charmar publiken upp från stolarna.

Det här var väl en fin och objektiv förklaring, Bluna? :wink:

Och för dem jag har gjort nyfiken, här är länken:

http://www.youtube.com/watch?v=-8JRtGMBUz0

:D Heja Norge! :D
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hege: Jag lyssnade igen. Ja...den är ok men inte tar den väl hem det hela :?: Vi får se, kanske skrällen ugglan tar sig upp mot toppen! :shock: :lol:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Ja, Ugglan tycker jag mycket om när hon står på scenen i sina blå stövlar, men annars har jag lite svårt för henne.

På lördag tror jag att jag hoppas på EMD, för den låten är mer fängande än Måns. Även om Måns är så vacker att man vill dö.

Men sen är det mäktiga SDF...

Ganska svårt att skulla sia något här. :roll:
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Spännande spännande! :D

Man kan väl inte annat än gilla Norges bidrag nu då Hege, när du ger en sån målande beskrivning. :lol: Kommer att tänka på dig när jag ser den på tv sen. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Det är svårtippat i år tycker jag. :-k

Jag gillar EMD! Första gången direkt och fortsatt. Darlingen höjde inte ens på ögonbrynen, haha!

Jag gillar alltid Alcazar men det här är första året fler håller med mig, haha! :lol: De är proffsiga på gränsen till utslätat men ändå....så bra.

Måns gör sin låt asbra (och det tar emot för han är ingen favvo hos mig) och jag tycker den bär.

Hur Sarah INTE kunde komma till Globen direkt är en gåta men jag tror den låten växer sig på folk. Eller jag hoppas.

Uggla, tack men nej tack, haha! :lol:

Man ska aldrig underskatta den hårdrockande publiken. Den är stor och har visat musklerna förut.

Ernman är ju nästan gävlebo så henne håller jag lite på av lokalpatriotiska skäl även om jag tycker att hon gör de "vanliga" partierna i låten så dåligt att det lite förtar den kompetenta opera-delen. Men hon är cool den bruden. :thumbsup: Skulle hon motförmodan vinna tror jag att hon har stor chans i internationella tävlingen.

Och Molly har ju gått i sångskola hos min bästa killkompis så jag hoppas så klart att det går bra för henne också men det är inget bidrag i min smak. Men hon är ung och duktig!

Vilka fler? Greken, Agnes och Emilia. Relativt hög melodifestivalsklass - inga vinnare men givna radioplågor.

De tre som slåss om segern tror jag blir de fetade.

Oraklet på Pliggvägen har talat... O:) :lol:

Kram Jannika
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

He-he, Bluna, du var en riktig inspirator där! Och så bra jag lyckades! Helomvänding!

(Eller så vill du bara ha tyst på gnället, och då är ju hålla-med taktiken inte så dum...)

:wink:

Kram!
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Här har melodifestivalskivan körts dygnet runt i några dagar... Sonen köpte den för egna pengar i söndags och vi börjar kunna det här nu... :lol: :lol: :lol:

Jag gillar plötsligt alla låtar! :shock: :roll: :?:
Eller så gillar jag dem inte alls???? :shock: :?: :?: :?: :roll:

Gissar iallafall på EMD som slutgiltiga vinnare. Eller måns... Eller Alcazar... Eller Sarah... :-k
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Filip
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 13:21
Ort: Norrland

Inlägg av Filip »

Ernman vinner både hemma och i Moskva, måste bli så nu när det äntligen finns en låt som håller nästan hela vägen
allt kan ju inte vara perfekt

filip
Plastpappa till tre, pappa till tre
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hege: Tyst på gnället? Nej nej... 8-[ :lol: Jo gillar din entusiastiska beskrivning men när jag bara ser den och lyssnar så...nja. :wink: Gnället ligger nog i den där violen. 8)

K-ina: Jag har också låtarna och har lyssnat för fullt. Vissa kan man ju verkligen börja tycka mer om när man hört dem flera gånger. Idag har jag nynnat på EMD hela dagen. :? Och Alcasar har fastnat helt. "Hoooo hooo"-andet sätter sig. :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hm - jag tror inte vi har en chans, vilken låt vi än skickar. Det finns ingen som är tillräckligt bra.

Ernman, ok - jag gillar det INTE, men det är ju annorlunda. Men tyvärr sjunger hon för dåligt i popdelen.
EMD - för mycket amerikainspirerat för att ha en chans i öst (vi pratade om det förra året, de har ju liksom inte alls samma kulturella musikbakgrund som vi - öst alltså)
Måns - jo han är ju söt, det tycker min mamma och min Vera
Alcazar gillar jag också alltid! (du är inte helt ensam Jannika) Tycker nog att årets låt är ok och gillade den def första gången. Men i Europa? - Tror inte det.
Hårdrockarna med trummisens tighta brallor kan ju inte bli fel :D
Ugglan - underbar låt och hon är hur häftig som helst på scen. Men i Moskva? Nä.
Sarah har en fantastisk röst, låten växer helt klart, men inte tillräckligt bra första gången man hör den för att den ska vinna i Moskva
Molly, Agnes och Emilia är söta flickor, men inget jag gillar. Mollys låt är ju så smörigt klistrig att man (...). Hur kan man få göra så dålig musik när man är så ung?
Grekiskan - nä inte för sverige!

/LO
(Trista tanten har talat)
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"