Välkomna till Nancyfamiljen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ElinN

Inlägg av ElinN »

Kikar in här! Hoppas jag inte klampar in i en privat konversation -sorry i så fall- inte min mening!

Stort GRATTIS till ännu en dotter Nancy! :D

Underbar läsning både här och i Lucines tråd och SM-kompendiet! Du skriver så mitt i prick! Och väldigt roligt och klokt! :thumbsup:

Håller på att införa skak i handtag i min lilla Elviras liv (7 v) och har en liten fråga, som jag tänkte ställa direkt till "skak i handtagsmästarinnan". :wink: -Hur gör man? :D Jag har avslutat vagning (som förövrigt använts mkt sparsamt hittills) med skak i handtag och vid dagslurar lägger jag i vagnen och skakar handtaget och går. Vid uppvak på natten stoppar jag in nappen :oops: och skakar handtaget (vagnar nån gång ibland vid "kris"). Är det så man gör eller? :-s :?: :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:shock: Privat konversation :?: Nej gud nej, inte alls meningen :!: Jag blir så jätteglad varje gång någon skriver. Stort tack för dina ord :D

:D Grattis till din lilla Elvira :D

Såhär skrev jag tidigare om just "skak":
Nancy skrev:"Om "skak i handtaget"

Då Lucine var nyss hemkommen från BB avslutade jag varje läggning dag som natt med ett kort sidledes skak i handtaget på barnvagnen. Sade också ramsan ibland lite nonchalent i förbifarten på väg bort från vagnen.

Efter ett tag räckte det med "skaket" om det blev uppvaknande mitt i sovlurar eller på "fel" tidpunkt nattetid. En betingad reflex, precis som senare då ramsan tog över.

Tack AW för ett utmärkt verkyg :thumbsup:
Besvarar det din fråga :?: Lova att du säger till i annat fall :!:

Lani
Har nu gjort två suveräna nätter ca 19.15-06.45 då jag hört henne vakna till vid 04 men skakat varpå hon somnat om nästan omedelbart. Nu väntar jag på den dagen då jag får väcka henne 07 utan att ha hört ett enda litet knyst på hela natten 8)
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej Nancy!
Du skall ta till dig av alla fina ord, det är ju inte för intet som så många skriver dem! :wink:

Skak i handtaget skall jag helt klart ta med mig, tycker det verktyget känns kanon. Speciellt när jag nu har en riktig 80-tals kärra med riktigt GUNG i :lol: den skakar nog nästan av sig självt! :wink:

Hur tycker du att det funkar med familjens/övriga barns rutiner nu när ni har en liten som skall "inskolas"? Skall man sätta dem åt sidan lite grann för en tid eller går det att upprätthålla de äldre (den äldre för min del) barnens scheman?

Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Hej Nancyfamiljen :D Ville bara kika in och heja på litet 8) Duktiga är ni minsann. En ren njutning att läsa och låta sig inspireras av :wink:

Jag känner viss bävan inför att att ha två små tätt. Men Lucine var ju ännu yngre än Engla kommer att vara när lillasyster kommer. Engla är såpass stor att hon vet vad "bebis" är, vi lånar hem pekböcker med tema "syskon-bebis" och jag visar (lämpliga) bilder ur diverse vuxenböcker och hon är faktiskt ganska med 8) :lol:

Kram på dig "pretto-morsan" :P :lol: Fortsätt gärna att vara just sådär... Pretantiös :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

blivandemamma: :heart: :wink: Åh det ÄR ett suveränt verktyg :!: Jag vet att jag låter som en väckelsepredikant men det är för att det funkar så jäkla bra. Är ju inte mitt eget påhitt men jag gör mitt bästa för att sprida ordet :wink: O:)

Angående syskon och rutiner så tycker jag att de äldre syskonens scheman är basen som man utgår från. Lillasyskonet får hänga på av bara farten 8)

*frieda*: Engla kommer att bli en jättefin storasyster :heart:

Gällande "pretto-varning" så tänker jag ibland att man av min tråd att döma tror att vi minsann går runt och bara myser och älskar varandra gränslöst precis hela tiden O:) . Det gör vi. Också. Ibland. Och mellan varven fuskar jag hejdlöst för att få ihop tillvaron, du har väl sett min tiostegsplan på s.6 :?:

Däremot är vi banne mig riktigt bra på att få töserna våra att sova ordentligt så där tänker jag inte ens låtsas vara blygsam :wink: 8) :lol:

Mitt övergripande syfte med tråden är egentligen detta: jag kan - och du som läser kan också :thumbsup:

:heart: Nancy
Elle

Inlägg av Elle »

TACK Nancy :heart: för att du låter oss vara med på ett hörn och ta dela av er vardag! Du hjälper många med dina berättelser :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nancy

Inlägg av Nancy »

Stor kram till vår fina supporter Elle :heart:

Lani sov inatt 11 tim utan minsta pip (inte vad jag hörde i alla fall). Sov sen lite oroligt sista 45 min innan morgonen men inte så det var nån panik.

Lekpremiär

Idag hade flickorna premiär för lek där alla tre var delaktiga. Lani låg i babysittern när Leia hämtade sin doktorsväska. Innan Lani blev undersökt blev hon storstilat insvept i Leias och Lussis älskade "gosar" (snuttefiltar).

Doktor Leia undersökte Lanis hjärta och lungor med stetoskop och gav henne sprutor i händer och fötter.

Syster Lussi bidrog med att slå Lani över hela kroppen med en liten reflexhammare i plast.

Mamman övervakade med hjärtat i halsgropen och tvingade sig att tänka "så länge ingen gallskriker får de hållas".

:heart: Nancy
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ljuvliga ungar! :heart:
Mamman övervakade med hjärtat i halsgropen och tvingade sig att tänka "så länge ingen gallskriker får de hållas".
Känner igen så väl!
Vera säger att hon ska skydda sin unge och lägger sig över Ivar. Ofta helt utan tyngd på honom, men det är ju inte alltid lätt att hålla ordning på alla tentakler man har, så ett knä på armen eller en armbåge i bröstet kan ju få lillebror att vråla till. "Syrran, ta det lugnt, det gör ONT"
Något som han inte protesterar mot med ljud, dock en hel del grimaser är när hennes hår hänger ner och killar honom i ansiktet :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
ElinN

Inlägg av ElinN »

Nancy skrev::shock: Privat konversation :?: Nej gud nej, inte alls meningen :!: Jag blir så jätteglad varje gång någon skriver. Stort tack för dina ord :D

:D Grattis till din lilla Elvira :D

Såhär skrev jag tidigare om just "skak":
Nancy skrev:"Om "skak i handtaget"

Då Lucine var nyss hemkommen från BB avslutade jag varje läggning dag som natt med ett kort sidledes skak i handtaget på barnvagnen. Sade också ramsan ibland lite nonchalent i förbifarten på väg bort från vagnen.

Efter ett tag räckte det med "skaket" om det blev uppvaknande mitt i sovlurar eller på "fel" tidpunkt nattetid. En betingad reflex, precis som senare då ramsan tog över.

Tack AW för ett utmärkt verkyg :thumbsup:
Besvarar det din fråga :?: Lova att du säger till i annat fall :!:
Tack! Då har jag tänkt och gjort rätt! :D

Vet inte om du minns mig från "det andra forumet" men jag minns så väl hur ni kämpade med Leia som aldrig aldrig sov och ni gick på knäna... och ni bar och bar hela nätterna och tillslut efter tips i den tråden köpte du en rosa bärsjal, som sen aldrig användes nått särskilt för du hittade Anna och detta underbara forum och fick riktig hjälp! Och senare hittade jag också hit och fick massa hjälp och hittade en barnasyn som passade vår familj. :heart: Jag är så otroligt tacksam för den hjälp jag fått och får här och minns verkligen uppgivenheten jag kände innan. :heart: Det var jobbigt med barn för jag visste inte hur man gjorde och var osäker på det mesta känns det som. Kände att jag gjorde fel hela tiden men hittade inte rätt. :oops: Och jag tror du vet hur man känner sig i den totala sömnbristens kaos... inte tänker man klart och konstruktivt i alla fall. :sleep: :wink: Min bärsjal var förresten min räddning då Elicia var bebis. Där sov hon i alla fall! :o Med Elvira finns inga behov att bära på det sättet. Kommer säkert att använda sele eller sjal nån gång på museum eller så, men inte som vardagens räddande ängel!

Det bästa av allt: Jag njuuuuuter av min lilla bebis! Visst njöt jag förra gången också, men jag minns mest första halvåret som otroligt jobbigt... Det hade många orsaker... barnsängsfeber, mjölkstockningar, bröstböld, sömnbrist, snutträsk osv. Tror den stora orsaken till att allt känns så bra nu är att jag känner mig säker på att jag gör rätt. Att jag visar henne vägen från början. Vägen till god sömn, vägen till glädje, vägen till livet.

Ursäkta min utsvävning :oops: O:) -det bara flödade på! :wink:

Stor KRAM i alla fall -Ni verkar vara en underbar familj!
Nancy

Inlägg av Nancy »

LO/: Tack :heart: Hälsa till dina rara barn :D Ja Ivar har jag ju inte träffat men jag är övertygad om att han är ljuvlig han med :D

ElinN: Tack för ditt inlägg :heart: :!: Du är mer än välkommen att "sväva ut" om du vill :wink: :lol: Tack för att du delar med dig.

Vilka minnen dina ord väcker... :roll: Hade nästan förträngt :shock: Kommer ihåg att maken en natt gick omkring 2 tim med Leia i bärsele. Eller att jag själv ett tag var vaken mellan 03-08 varje natt och matade en gång i kvarten... Hade vi haft tre barn utan AW :?:

:heart: Grattis på tremånadersdagen Lani :heart:

För tre månader sedan satt vi i väntrummet på Specialförlossningen/Östra och väntade på att bli omhändertagna av en sköterska. Vi visste inte då att det var många och långa timmar kvar tills det äntligen var vår tur till operation.

Jag visste att sista veckorna av graviditeten varit rätt gräsliga eftersom mina ben svullnat till oigenkännlighet men på det hela sammantaget var det den smidigaste av mina tre graviditeter.

Lite orolig var jag allt för hur det skulle gå med tre små barn men aldrig i livet att jag under resans gång skulle visa minsta spricka i fasaden. Alla olyckskorpar som gärna talade om för mig hur besvärligt det skulle bli skulle f*n inte få rätt i första taget.

Om Dig Lani visste vi inte så mycket mer än att du säkert var lika söt och fin som dina systrar. Det var du :heart:

Jag visste inte att du skulle äta och sova efter schema redan vid 2 veckors ålder eftersom du var en sådan liten tröttegosa.

Jag visste inte att du vid 3 månader skulle sova 11,5-timmarsnatt utan mat och det sedan du var 2,5 månader.

Jag visste inte att du skulle bli både underbart social och samtidigt så nöjd med ditt eget sällskap.

Jag visste inte att man så tidigt kunde "prata" och jollra med en så ljuvligt klingande röst.

Jag visste inte att det skulle gå så smidigt att införliva dig i familjen och att dina systrar skulle se det som så självklart att du hörde till oss.

Men jag hoppades :wink:

Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. mamma, om du läser det här så vill jag berätta att vi längtar efter att träffa dig idag :heart: :wink: ds.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart:

/Fjällmor
Elle

Inlägg av Elle »

GRATTIS Lani :heart:, stora tjejen!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag har varit på besök hos trebarnsfamiljen och måste säga att den Eminente Modern sköter sin barn med Den Äran :-({|= och att jag är vällldigt imponerad över

a) Henne

b) Lani

c) alla andra i familjen... ingen rangordning här, förståss... :P

Grattis på din tremånadersdag, Lani! :D Du har valt den bästa familjen! 8)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Stora kramar till fjällmor :heart: , Elle :heart: och Päivi :heart:

Fråga: Har berättat tdigare om Lanis kräkningar. Hon kräks i princip efter varje måltid men inga kaskakkräkningar och hon verkar inte må dåligt av det. Däremot blir hon jätteledsen då hon kräks på örngottet i vagnen och innan vi hinner byta gråter hon hjärtskärande :(

[-o< Hur lång tid kan det ta innan det avtar tror ni :?:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"