Nybörjare med SM behöver feedback på schemat

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

MUMS! :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Ett litet resonemang ang plötslig matvägran. Vad tror ni?

Nu har vi ett nytt matschema som vi är nöjda med, i alla fall jag... Elsa har matvägrat de två senaste dagarna. Nu i efterhand inser jag att det kanske blev för mycket på en gång, JAG blev lite för exalterad och beslutade mig för att sluta amma (bara ge bröstmjölk i flaska) i samma veva eftersom hon har visat mer och mer ointresse för bröstet + all ny mat :roll: :oops:
Förutom morgonvällingen och mellanmålet som gick ok så har jag trugat och skyffla in mat under STORA protester. Hon har fått i sig lite men jag känner att jag typ tvingat i henne och vill ju inte att mat ska sammankopplas med något negativt. Fick bara i 50 ml kvällsslurk idag, det brukar gå ner 130-150 ml.
Jag ger "nattmackan" på kvällen. Hon verkar iof inte det minsta hungrig så hon kanske är mätt och belåten :?: Hon verkligen snörper på den lilla munnen och vänder bort huvudet.

Antar att jag ska ha is i magen och fortsätta med maten som planerat. Har hört om andra barn som matvägrat efter förkylning och feber. Elsa har ju varit risig igen (feber). Hon fick feber mitt på dagen samma dag som vi började med det nya matschemat och det var tre dagar sedan... Eller så är det just det att det måste ta tre dagar innan det fastnar. Hård imagen är hon också. Kan detta bidra till matvägran :?:
Mamma till Elsa, född 080707 (v. 38+4)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Jag tror alla dessa faktorer du nämnde spelar in. Ge henne katrinplommonpuré så löser magen sig snart!

Självklart är det viktigt att hon äter men du får inte tvinga henne så att det blir en prestige att äta. Äta är självklart och det behöver alla människor så ge förutsättningar, truga men inte tvinga.

Överkoncentration är en STOR bov i barnvård :wink:

Gott nytt år!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Mattrasslet var bara tillfälligt nu äter hon med stor aptit :D Innan långluren ger jag henne grönsakspuré + vatten/utpumpad bröstmjölk och mer än en halv banan men hon vaknar ändå efter 30-45 min. Igår protesterade hon i 30 minuter och i slutet var hon om vart annat både förbannad och ledsen så jag tog upp henne för jag blev orolig när inget jag gjorde hjälpte. Har inte gjort det förut och en gång ingen gång eller hur :wink:

Inatt sov hon sin första natt i eget rum och spjälsäng. Det gick bra. Några små uppvak som hon tog hand om själv (somnar om på några sekunder) och ett litet större vid 06.30 då hon fick ramsan som tog med en gång. Superglad god morgon!

Idag kommer hon ju även sova sina dagslurar i spjälisen eller ska jag fortsätta ha dessa i vagnen. Hon börjar bli lite för stor för vagnen nu men är det viktigt att göra skillnad på dags- och nattsömnen? Olika miljöer mm. Vi har satt upp mörkläggningsgardiner i rummet så det är helt mörkt och svalt.
OM det verkligen krisar idag på långluren (annars också) så tänkte jag ta till solfjädern om hon inte lyssnar till ramsan. Ingen idé att introducera buffningen eller hur?
Elle

Inlägg av Elle »

Vad skönt att mattrasslet är förbi! Hur ni gör med dagssömnen bestämmer ni, gör det som passar er bäst. Många har fm och em lur i vagn och lunchlur i sängen men som sagt var, det ska ju passa er! Så gjorde vi och har nu långluren i ett ganska mörkt och svalt rum.

Jag rekommenderar att du har solfjädern som ett krisverktyg, annars är det ramsan och husljud som gäller som svar på hennes frågor. Tänk på att du inte kan sova ÅT henne utan endast ge henne FÖRUTSÄTTNINGARNA!

Är schemat anpassat efter hennes ålder?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Hon fyller 6 månader imorgon och hennes sovschema är 12-45-2-20 men verkar vara en piggis. Funderar på att korta morgonluren till 20 min. Får tänka långsiktigt, det är väl först runt 7 månader som sömnen bör ligga på ca 14 timmar.

Hur har ni gjort med magläget när ni bytt till sittdelen då liggdelen blivit för liten?
Elle

Inlägg av Elle »

5-6 mån rekommenderas 15 tim, 7-9 mån 14,5 tim och 9-11 mån 14 tim. Nästa steg blir att korta ner fm-luren till en 20-minutare. Jag rekommenderar att ni behåller em-luren tills ni är förbi 8-månadersångesten. Jag såg em-luren som förutsättningen till 20-min sömn, ibland blev det 20 min, ibland 5 min och ibland bara vila men pausen var välbehövlig för alla.

Fortsätt att mata på så mycket som bara går ner. Man kan bli förvånad över de enorma mängder mat som en halvåring kan äta :shock: Hur går det med ålningen?

Vi har kvar liggdelen på vagnen, vi har en rymlig brio duo och hon sover gott i den fast hon är 14 månader. Till Storebror bytte vi tidigare till sittdelen och "bullade" vi upp så det blev plant och han sov de korta lurarna i vagnen och långluren efter lunch inne i spjälsängen. Sedan när han blev för lång för att ligga på mage i sittdelen så kunde han sova korta lurar på rygg i vagn.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Just nu bryter hon ihop varje gång jag lägger ner henne/lägger henne ifrån mig :roll: Spelar ingen roll om det är på rygg, mage eller sittandes men hon visar iaf tendenser till att vilja ta sig framåt när hon ligger på mage. Lättast är ju om hon ligger vid en kant och tar tag om kanten med händerna och drar dig framåt.
Ligger hon på golvet håller jag emot med mina händer så att hon kan ta spjärn.

Jag blir också förvånad över hur mycket som kan gå i. Men det är väl bara till att lassa på tills lilla munnen snörper ihop sig ordentligt.

Ska ta mig en funderare ang. vagnens vara eller icke vara som "lurplats" ska test-bulla-upp imorgon.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Det där låter verkligen som en liten dam som är trött på att ligga still 8)

Jätte bra att du trycker under fötterna. I början så sprattlar de ju som fiskar på land ( ser så roligt ut :lol: ) men ju mer du underlättar för henne, desto snabbar fattar hon.
Barfota ska hon vara och med body/ tröja utan tryck, så att det är riktigt halt.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
mathias

Inlägg av mathias »

Hej,

Nu är det Elsas pappa som är här.

Våran lilla tjej har börjat vakna upp efter 45 min på hennes 2 tim lur, efter att ha ätit sig proppmätt på puré och banan och sovit perfekt hela natten, även sovit sin 45 min lur.

Kan vi hjälpa henne på något sätt?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Elsas pappa och välkommen! :lol:

Nu är ju er "lilla" inte så liten längre. Sover hon ute i vagn på långa luren? Har ni ligginsatsen kvar? Kanske dags att lägga i sittdelen eller inne i sängen?

Det som brukar vara det mesta med en 6 mån som inte sover hela luren är att de är hungriga, trot eller ej, men det är det vanligaste. Jag fick i ett par veckor lägga in en extra mosad banan precis innan långluren, sen satt jag dessutom vakt och direkt vid skarven när jag visste (minsta ljud) fick sonen en mjuuuk fin ramsa med sig tillbaka in i sömnen.

Men det är också vid denna tiden som det för oss blev viktigare med mörkläggningen att stänga ute synintrycken även på dagen.

1. mer mat!
2. ramsa över skarven (om ni har ramsan) Annars vagna lite mjukt precis innan i några dagar. Sen backa med ramsan. INFÖR den, den är ovärderlig
3. stäng ute MER synintryck/mörklägg om möjligt

Lycka till
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mathias

Inlägg av mathias »

Hej och tack!

Ja, hon är ju inte det...

Hon sover både ute och inne. Inne har vi mörklagt ordentligt och i vagnen (som nu är bytt till sittdel) Har vi samma mörka filt över som vi har haft innan. Hon sover dock sittandes nu.

Hon får en hel mosad banan 15 min innan hon ska sova, men det kanske behövs mer...

Ramsan använder vi och den fungerar utmärkt.

Tack för tipsen!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej !

Jag måste bara flika in och fråga varför hon sover sittandes?

Kram, Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Jag var nog lite otydlig, hon vaknar när hon sover i sin säng (på mage i ett mörklagt rum). Vi har haft henne liggandes i sittvagnen när vi har "rullat" vagn, man kan fälla den så den blir helt horisontal. Det har också fungerat bra men nu har hon börjat vakna upp...

mvh
Mathias
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Ok, då är jag med :thumbsup:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"