Desperat tvilingmamma

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
twins

Inlägg av twins »

Japp, förstår vad du säger. Om vi ramsar på rätt sätt och tror på det vi gör så lyssnar så klart tjejerna. Det är bara det att vi inte har behövt göra det i princip så mycket, så vi får helt enkelt öva i duschen osv :D . Ta till lite magstöd och attityd!

Tjejerna sov första luren lungt. Hanna vaknade 15 min för tidigt, ramsade x4 och det blev tyst ett tag, gnölade på och somnade om :D , glömde dock att bekräfta. Meya vaknade oxå förtidigt, protesterade lite och blev tyst, trodde hon sov men när jag kom in så låg hon och filurade nöjt.

Andra luren gick bra att lägga, lite protester men inte länge. Verkade dock inte trött alls :? . Dom börjar väl tro att de inte är trötta eftersom de sover så mycket mer nu än tidigare. Men mamma vet bäst så här ska sovas när schemat säger det :wink: .

Inatt tänkte min sambo sova i sovrummet med Hanna, får se om hon störs av hans timmerstockar :sleep: :lol: .

Lite fundersam när vi ska våga flytta ihop dem, vet ej om de kan komma tillro när den andra fortsätter att fråga på. Någon som kurat tvillingar som vill berätta om hur det gick för dem och hur länge ni väntade? De måste ju vänja sig någon gång, för det blir trångt att ha både vardagsrummet och sovrummet till tjejerna :roll: .

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
twins

Inlägg av twins »

Nattning gick lite bättre än igår, men tog ca 20 min. Ikväll var det Meya som inte ville. Vi tokskrattade verkligen i ca 10 min, hon sken som en sol, och detta verkade göra henne pigg och blev ledsen och vill busa mer kändes det som. Ska man verkligen ha dem skrattande hela vägen till sängen sedan lägga dem i ett kolsvart rum och ramsa sig ut? Ingen mjuk övergång? Påminde vid två tillfällen, andra gången kändes det som hon lyssnade lite men skrek upp sig igen. Ingrep inte mer utan lät henne snyfta på i några minuter, kändes inte riktigt bra :( , tystnade sedan, bekräftade. När jag gick in sedan för att se hur hon låg så var hon vaken, så backade snabbt, tror inte att hon la märke till mig.

Måste jobba mer på ramsan och få dem att lyssna, några tips? Än så länge har vi inga uppvak på natten utan har bara chansen att ramsa vid läggning och ibland vid tidigt uppvak vid dagslurar. Försöker tänka 18 andra barn att natta och kor att mjölka men det verkar inte nå fram. Vill så gärna sätta ramsan!!!

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du(/ni jobbar på så bra så! Du behöver inte hasta, ramsan kommer att sitta! Klart de kan klagas lite, det är inget farligt, snart nog så kommer det att vara färdigfunderat från tösernas sida, i allafall för nu. :roll:

Om skrattet: Här funkar det inte att sluta abrupt. Vi väljer en mjukis, säger godnatt till lampan, drar för fönster och lägger på täcke. Det tar kanske 2 minuter, in alles. Huvudsaken är att man inte fastnar inne hos dem. Idag hade jag en jätteledsen läggning för vi hade så tokskoj innan och Edvard han inte busa sig mätt. :D Så, man ska låta skrattet ta sin tid, helt klart. Bättre att de är skratt-trötta efter ett tag, bara glädjen är med ner i sängen.
twins

Inlägg av twins »

Tack för allt stöd Sara, och alla andra med. Är ju självklart jätteglad att tjejerna får sin välbehövda sömn :D , det är huvudsaken. Men skulle ändå vilja ha bakslaget överstökat så jag kan slappna av och veta att vi fixar ramsan. Men nu ska jag släppa mina orosvargar och njuta av det vi har. När den dagen kommer så tar jag itur med det då!

Tjejerna sov som vanligt hela natten \:D/ . Ibland hör jag dem skrika el gnöla till, men är så van att de bara somnar om själv så tar inte till ramsan. Dagslurarna inga problem, de verkar gilla att sova när de väl kommer tillro, tar vanligen 5-15 min dagtid, och måste oftast väcka de små änglarna :sleep: .

Tar till oss ditt tips om att ge dem en mjuk avslutning av skrattet. Vi har kört med redan mörklagda rum när vi går in, så idag gick vi helt enkelt omkring i rummet och gosade och myste lite innan läggning. Tror du att det är bättre att införa godnatt till lampan? Det kanske är bättre att ha det som rutin när de blir lite äldre.

Soliga hälsningar :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åh, jag måste ju göra skäl för vinet! :D

Visst kan man natta lampan om man vill.
Men nu ska jag släppa mina orosvargar och njuta av det vi har. När den dagen kommer så tar jag itur med det då!
Good girl! SÅ ska det låta! :thumbsup: :D :D
twins

Inlägg av twins »

Men snälla Sara det gjorde du sekunden du och din underbara familj klev innanför dörren här, och mer därtill :D . Ert besök blev ett stort steg mot att sparka igång planer för kurandet (och min sambo :wink: ).

Nattning á världens goaste Hanna tog 2 min :D . För gullungen Meya behövdes 20 min, sambon glömde bort ramsan på vägen ut :roll:. Men en gång är ingen gång så han är snart förlåten :evil: .

Nu ska jag göra mitt bästa för att få lite sömn jag med, nattinatt :sleep:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nattinatt! :heart:
twins

Inlägg av twins »

Här sov vi alla som folk inatt, så känner mig tröttare än någonsin, förmycket sömn helt enkelt :wink: .

Meya vaknar varje morgon vid ca 6-6.15. Hör hur hon stånkar på för att orka lyfta huvudet, lite morgontrött alltså, Klagar lite halvhjärtat och inser efter ca 15-20 min att det inte är morgon och somnar om. Ska jag ramsa här för att försöka hjälpa henne på traven att somna om, eller stör jag mer här?
Om hon skulle skrika upp sig så ramsar jag så klart, men har varit ganska lugn hittills.

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad härligt för er! Och välkommen till zombiestadiet! :lol:
Låt henne somna om själv tycker jag. Ju mer de sköter själv destå bättre, alltid, alltid.
twins

Inlägg av twins »

Kanske ska sluta med mina inlägg nu, har ju inget av intresse att berätta :wink: . Här kommer iaf kvällens nattning bara för att jag tycker det är så roligt att berätta hur bra det går. Hanna har börjat parkera sig själv i sängen :D , den lilla godingen. Tar någon minuts gnöl innan hon kommer tillrätta. Meya vill vara uppe längre och berätta historier så hon pratar på från sängen lite nöjt i 15 min innan hon gör natt. Pappsen har dragit iväg på lite kvällsfiske och zombin ska oxå göra natt nu, helt färdig av all sömn :roll: .

Kommer det förresten att finnas någon tråd att följa årets kurande i Gastsjön? Jag tycker det är underbart roligt att följa andras kur och läsa om hur det går. Blir så glad över hur det hjälper små sömntrasslare få ro.

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Såklart vi vill läsa hur det går för er :wink: :!:
twins skrev:Kommer det förresten att finnas någon tråd att följa årets kurande i Gastsjön? Jag tycker det är underbart roligt att följa andras kur och läsa om hur det går. Blir så glad över hur det hjälper små sömntrasslare få ro.
:D Jodå, vi kommer att skriva och berätta för er hur vi har det i Gastsjön! Det är det minsta vi kan göra :wink:
Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
twins

Inlägg av twins »

Har sovit oss igenom vår 8:e natt på kuren \:D/ . Hanna är som klockan själv, vaknade kl 7. Meyas uppvak därimot har flyttat sig från 6- tiden till 5. Så hon sov oroligt de 2 sista timmarna, med vakna somna vakna. Vid 6.40 hade hon varit vaken ett tag, men inte speciellt missnöjd lite gnäll får man räkna med :wink: . Kände dock att hon undrade om det var morgon så skickade på henne ett svar att det var det inte! Tystnade genast och somnade om :D . Kanske ska ramsa lite tidigare om det blir så här igen så hon får svar och kan sova vidare.

På måndag börjar min sambo att jobba :( , så då blir jag själv igen, men det kommer så klart bli mycket lättare nu med all sömn :D . Men hur gör jag vid läggningar under dagen? Ska vi flytta ihop tjejerna nu till samma rum, det är trots allt protester i hög stämma vid nästan varje läggning, så de kanske "skrämmer" varandra med sitt skrik och har svårt att komma tillro. Det är ju så klart lättare att lägga dem om det är i samma rum. Om vi kör på det så hur gör jag? Lägger båda lite snabbt och ramsar ut, eller lägger första och ramsar direkt, medans jag stoppar om nr 2? Får man absolut inte lägga dem när de grinar för det kommer nog bli lite svårt när de är trötta. Är lite rådvild nu och skulle helst inte ändra på något när det går så bra, men de måste ju in i samma rum tillslut.

Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Hej twins!
Jag måste säga att kuren verkar gå som smort för er - strålande jobbat! =D>
Angående att ha dem i samma rum, så kan jag ju berätta att våra tvillingar ALLTID sovit i samma rum - om en skriker upp sig, så lugnar ramsan även den andra tvillingen. Vi lägger båda tvillingarna innan vi går ut med ramsan, har inte varsin rams-omgång så att säga. Detta är vad som varit enklast och funkat bäst för oss iallafall.
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror också helt klart att du lägger båda och ramsar dig ut när du är klar, de tål att vänta på ramsan någon minut.
twins

Inlägg av twins »

Sovit hela natten som vanligt :D . Meya vaknade vid 5 men somnade om och sov till 7. Läggningen igår gick inte så bra, tog 20 låånga minuter med ledsna protester. Kanske var för att min sambo fyllt år och det var lite mer folk här än vanligt under dagen.

Läggning till första luren nu katastrof. Hanna var hur ledsen som helst, ramsade och hon tystnade men satt igång så fort jag slutade. Provade dammsugaren isf, inte mycket bättre. Efter 45 min kände jag att jag behövde gå in, och då hade hon bajsat. Inte undra på att man inte kan somna med smutsig blöja, bytte i sängen. Hon har fortfarande inte kommit tillro och nu ska dom upp om 35 min :( . Kommer nog vara en mycket trött tjej till lunch.

Tack för råden angående läggning när jag är själv. Men är det ok att lägga en ledsen tös för det finns stor risk att en av dem grinar upp sig medans jag lägger nr 1? Eller ska jag försöka få henne glad, men vill inte dröja kvar för länge i rummet heller...

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"