Dagens Rätt!
Ååh, den här gamla tråden hade fallit i glömska - med all picknickmat och grillning och semesterkok...
Idag: lax i ugn med haricot verts, körsbärstomater, oliver - serverat med basilikaaioli. Tror bestämt det nämts här tidigare. En stående favorit här hemma. Helst tillsammans med egen focaccia. Men idag hade vi inte tid att baka, så det fick bli köpebröd.
Idag: lax i ugn med haricot verts, körsbärstomater, oliver - serverat med basilikaaioli. Tror bestämt det nämts här tidigare. En stående favorit här hemma. Helst tillsammans med egen focaccia. Men idag hade vi inte tid att baka, så det fick bli köpebröd.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Gäst
Snabbmiddag idag:
Färsk tortellini, haricots verts stekta i olja och vitlök, hackad tomat, hackad rödlök. Blandas.
Till detta parmaskinka och en gammal sås från kylen (mosad ädelost+creme fraiche).
Tar max 10 minuter från att man börjar tills maten står på bordet. Om man inte samtidigt matar en bebis och hjälper tvååring med dvd:n. Då tar det 20 minuter...
. Pust.
Färsk tortellini, haricots verts stekta i olja och vitlök, hackad tomat, hackad rödlök. Blandas.
Till detta parmaskinka och en gammal sås från kylen (mosad ädelost+creme fraiche).
Tar max 10 minuter från att man börjar tills maten står på bordet. Om man inte samtidigt matar en bebis och hjälper tvååring med dvd:n. Då tar det 20 minuter...
Jag gjorde nötfärsbiffar idag - lite udda sådana. Kryddade med sesamfrön och kokosflingor, salt och peppar.
Tillbehör - behövs det
Tomat- och squashsallad med raps- och sesamolja och vinäger.
Och sås på grädde i stekskyn
Mumsigt!
/LO
Tillbehör - behövs det
Och sås på grädde i stekskyn
Mumsigt!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
*frieda*
Idag blev maten fullständigt oätlig
.
Anton:
"Sufflén var inte god."
Nähä, tänker mamman. Det har man kanske hört någon gång förut
. Tar en tugga och måste faktiskt SPOTTA ut den
- blä
.
"Ja, men laxen har vi ju iallafall", säger jag.
Sonen tar en tugga och säger återigen:
"Laxen var inte HELLER god."
Jaja, tänker jag, och tar en tugga. Och samma scenario upprepas. Hur jag misslyckats så kapitalt vet jag inte riktigt. Lite improvisation på annars lysande kockars tankar (Renée Voltaire och Jamie Oliver, två stadiga favoriter här hemma) gone - not only wrong - but totally and utterly haywire!!!!!
Så det bidde couscous och falukorv. Mums, och [-o< för snabba, säkra klassiker.
Anton:
"Sufflén var inte god."
Nähä, tänker mamman. Det har man kanske hört någon gång förut
"Ja, men laxen har vi ju iallafall", säger jag.
Sonen tar en tugga och säger återigen:
"Laxen var inte HELLER god."
Jaja, tänker jag, och tar en tugga. Och samma scenario upprepas. Hur jag misslyckats så kapitalt vet jag inte riktigt. Lite improvisation på annars lysande kockars tankar (Renée Voltaire och Jamie Oliver, två stadiga favoriter här hemma) gone - not only wrong - but totally and utterly haywire!!!!!
Så det bidde couscous och falukorv. Mums, och [-o< för snabba, säkra klassiker.
Nöt- och kokos-våfflor med vispad grädde och färska jordgubbar. Det gick hem här i alla fall.
Våfflorna görs på 2 ägg, 1 dl grädde och 1-1,5 dl hackade nötter och kokos. Vispa ihop och grädda i våffeljärn. Det blir tre våfflor och räckte till mig och Vera.
/LO
Våfflorna görs på 2 ägg, 1 dl grädde och 1-1,5 dl hackade nötter och kokos. Vispa ihop och grädda i våffeljärn. Det blir tre våfflor och räckte till mig och Vera.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Grönkålsoppa - på EGEN grönkål *mallig*, som jag visst sådde en aningens för tidigt
, eftersom den invaderat hela pallkragen och stackars morötterna och bönorna inte fick minsta gnutta ljus på sig. Gjorde på samma bas av vitt vin, färska örter och vitlök, som nässel/kirssoppan. Mums, sa egna barnen i vanlig ordning. Och gästande familjs barn ville ha mera även dagen efter. Och nästan gratis var det ju också.
-
Fjällfolket
-
Gäst
Rapport från Öland:
Grillad entrecote med kryddsmör, grillad paprika med getost. Ugnsgrillad nypotatis för den som ville ha det.
/LO
Grillad entrecote med kryddsmör, grillad paprika med getost. Ugnsgrillad nypotatis för den som ville ha det.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum