Ropar mamma och pappa hela tiden?!?!

Skriv svar
Elin och Ebba

Ropar mamma och pappa hela tiden?!?!

Inlägg av Elin och Ebba »

Vår underbara dotter Elin, 18 månader, har precis fått en syster Ebba för fem veckor sedan. Läggningarna har gått perfekt tills för några dagar sedan, då Elin efter ramsa och god natt hoppar upp i sängen och ropar mamma och pappa konstant. Vi ramsar utanför men inget hjälper. När ropen går över i gråt går vi in och lägger henne till rätta, ramsar och går ut. Igår kväll tog läggningen två timmar och hela familjen går på knäna :( Tyvärr börjar även samma visa på morgonen, runt 0630. (Elin läggs 1930 och vi brukar väcka henne 0730, sover 1,30 på dagen).

Vi behöver hjälp :? Alla tips är jättevälkomna!!!
Ulrika
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Ulrika och varmt välkommen till forumet :D :!:

Det osar nog lite förtrots här. Använd sökfunktionen och skriv förtrots så hittar du massa läsning :wink:

Så får jag också en känsla av att ni är lite för generösa med ramsan. Om ni svarar med ramsa då hon ropar på mamma och pappa blir det utmärkt underhållning på kvällskvisten :? Ni ska inte ramsa om inte tösen är LEDSEN och förvirrad. Vill hon hojta lite så varsågod. Dessutom tar ni udden av ramsan om ni går in. Är ni tvungna att gå in, vilket ni bara är om ni upplever att den lilla håller på och drunknar och ni måste rädda henne ur den iskalla vaken, ja då får ni inte gå in strax efter att ni ramsat. Då desarmerar ni den. Vänta alltid med åtgärd efter en ramsa. Den ska få arbeta.

Så när ropen går över i gråt - då först RAMSAR ni :wink: :!: Men inte innan.

Lycka till :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Elin och Ebba

Ännu en tuff läggning

Inlägg av Elin och Ebba »

Hej Sagalinda och tack för snabbt svar och välkomnade!!

Ännu en tuff kväll; Direkt efter läggning började Elin skrika våra namn men vi tog det lugnt och ramsade endast då hon sjöng upp sig. Efter ca en timme hade ropen övergått till gråt och hysteriska skrik och Elin ville ha vatten. Jag gick in, gav vatten, solfjälder och gick ut med ramsan, Innan jag hade stängt dörren står Elin upp i sängen och skriker helt hysteriskt. Efter ca 2 timmar går pappa in och håller solfjädern i ca 5 minuter och då somnar Elin av utmatttning.

Tidigare har vi haft ganska tyst i huset men ikväll hade vi en radio i bakgrunden, känndes bra men tveksam om det hjälpte :?:

Vad skall vi göra :?: Självförtroendet är väl inte allra bäst just nu och vi misstänker att Elin är svartsjuk på sin 6 veckor gamla syster. Vi böjrade SHN-kuren för öveett år sedan och den har hitintills funkat perfekt :!: Hur kan vi göra för att få in henne på spåret igen :?: Vi märker hur dåligt hon mår när hon inte sover :!:

Kan man sätta in en sk "snabbkur" :?: eller något dylikt? Detta är kväll nummer 4 som vi har " Cirukus Scott" på besök, känns som om det är dax att de drar vidare :)

Undrar en trött men beslutsam SHN-fan!
Ulrika
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Halloj!

Jag är ganska säker på att det är förtrots och inte svartsjuka. Varför skulle hon vara svartsjuk? Finns det orsak? Läs på i Barnaboken, kapitlet om syskon sidan 819. Så förstår du vad jag menar :wink:

Nu när förtrotsen spökar är det extra viktigt att ni håller på rutinerna och verkar om möjligt ännu säkrare i er attityd. Det ni kan göra är att förbereda läggningen lite noggrannare i form av godnattande :lol: Säg godnatt till lampan, stå vid fönstret och natta gräsmattan, solen, träden, bilarna, blommorna där ute o.s.v. innan du låter tösen själv dra ner rullgardinen så det blir mörkt och härligt skönt att sova. Och när du lägger ner henne i sängen får du gärna påpeka att mamma/pappa kommer och väcker när hon har sovit klart. Och så ska förstås detta föregås av ett härligt skratt till gonatt, gärna 10 minuters skoj och tjo och tjim och ett litet avslutande skratt ännu när hon dyker ner i sängen.

Gör sedan ljud i huset så hon hör att ni är upptagna med att ladda bössan om vargen skulle stryka runt knutarna. Och låt dörren stå aningen på glänt så lite ljus sipprar in och ljuden hörs bättre. Dessutom tror tösen att ni inte hör henne då ni är upptagna med annat och då är det inte så kul att hålla cirkus längre...

Detta ger med sig. Sök ännu på förtrots och läs på. Så vet ni lite mer vad som händer i lilla hjärnan!

Och så till sist: frisk luft i massor samt social delaktighet befrämjar alltid en god nattsömn :!: Så servera detta i stora doser :wink:

Lycka till :!:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Sagalinda :wink: :D

Här hittar jag nu en tråd till med samma rubrik och med identisk fråga som en annan. Ber dig Elin och Ebba / Ulrika att hålla dig till en tråd. Det blir svårt för oss alla som vill stödja och hjälpa att hänga med i svängarna annars.

Ta med dig Sagalindas kloka synpunkter tycker jag och håll dig till den andra (första?) tråden där också jag har svarat dig :wink: :D

Jag ber härmed om att få sätta punkt för denna.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"