Hej!
Jag och mannen var ihärdiga tältsovare innan barne kom, men sedan dess har det inte blivit av. Nu i sommar tänkte vi ge oss på ett försök. Men hur ska 2 åringen sova?? Minstingen sover utan problem i sin vagnsinsats, men hur löser man sömnen för den stora tjejen? Hon är en säker sovare sedan länge och fullkomligen älskar sin spjälsäng och resesäng. Jag är osäker på hur hon kommer att sova utan kanter så att säga... I tältet kan vi inte få in resesängen. Jag tror dessutom att hon skulle rulla av ett liggunderlag inom loppet av någon minut, så mycket som hon bökar omkring. Ni som campat med barn, har ni några tips?
Tälta - hur lösa sovningen för 2 åring
Tälta - hur lösa sovningen för 2 åring
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
-
Pia Pojkmamma
Det bästa skulle förstås var om ni kunde klämma in resesängen i tältet...
Då vi var ut på liknande äventyr en gång och hade minimalt med sovutrymme snickrade min man ihop en låda med ca 30cm höga kanter. Vi förvarade den i bakluckan och hade saker i den på dagen. Då det blev sovdags flyttande vi in den i vårt lilla kryp-in och bäddade vi med madrass, lakan och mysig filt. Killen sov gott. Han kan forfarande krypa ner i lådan, som nu blivit på tok för kort
.
Trevlig semester!
Då vi var ut på liknande äventyr en gång och hade minimalt med sovutrymme snickrade min man ihop en låda med ca 30cm höga kanter. Vi förvarade den i bakluckan och hade saker i den på dagen. Då det blev sovdags flyttande vi in den i vårt lilla kryp-in och bäddade vi med madrass, lakan och mysig filt. Killen sov gott. Han kan forfarande krypa ner i lådan, som nu blivit på tok för kort
Trevlig semester!
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
och moster till en lady född -09.
-
Pia Pojkmamma
-
Fjällfolket
Hej Majamamma!
Här är en tältälskande familj till
Då vi helst slår läger uppe på kalfjället kan vi inte bära med oss något onödigt alls. Det skulle bli på tok för tungt att släpa med sig sängar och annat.. 8)
Så här gör vi:
Efter middagen bäddas det för samtliga i tältet (vi sov alla tillsammans i stor tältkåta förra sommaren) under tokglada busfniss från den minsta. Man måste ju prova ALLA sovsäckarna!
Nattslurk bland alla sängarna medans de stora diskar å fiskar..
UT! för kvällsbus, tandborstning och andra hyss
Nattnattpussen till alla närvarande, ute eller inne..
Bums i säng (sovsäcken) vi vänder ryggen till med ramsan...
Vid ev. fråga 8) svarar vi med ramsa x1 precis som hemma
Allt detta belyst av midnattssolen
Hojta om du har fler frågor..
Go' tur!
/Fjällmor
Här är en tältälskande familj till
Då vi helst slår läger uppe på kalfjället kan vi inte bära med oss något onödigt alls. Det skulle bli på tok för tungt att släpa med sig sängar och annat.. 8)
Så här gör vi:
Allt detta belyst av midnattssolen
Hojta om du har fler frågor..
Go' tur!
/Fjällmor
-
Fjällfolket
-
Gäst
Hejhej!
Det finns en gammal tråd om just den sängen. Vi är väldigt nöjda med vår, men har aldrig använt den i tält. Den är inte stor, men har lite skrymmande bågar som sticker ut. Kan ju göra att det blir trångt?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4ng+t%E4lt
MVH Jenny (som precis laddar för fjällsemester!)
Det finns en gammal tråd om just den sängen. Vi är väldigt nöjda med vår, men har aldrig använt den i tält. Den är inte stor, men har lite skrymmande bågar som sticker ut. Kan ju göra att det blir trångt?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4ng+t%E4lt
MVH Jenny (som precis laddar för fjällsemester!)
Hej och tack för tips och tankar!
Jag har spanat in resesängen Pogy (finns med i samma länk som JennyH´s sängvariant). Räcker dock bara i år för hennes del, men sedan får lillasyster ta över den. Den ser gosig och hemtrevlig ut. Hon klättrar dock lätt i och ur, men det är ju i ett tält, så hon kommer ju inte så långt...
Annars tror jag som Fjällmor nämner att attityden löser sovningar på de mest konstiga ställen utan problem.
Ha en härlig fjällsemster JennyH!
Jag har spanat in resesängen Pogy (finns med i samma länk som JennyH´s sängvariant). Räcker dock bara i år för hennes del, men sedan får lillasyster ta över den. Den ser gosig och hemtrevlig ut. Hon klättrar dock lätt i och ur, men det är ju i ett tält, så hon kommer ju inte så långt...
Annars tror jag som Fjällmor nämner att attityden löser sovningar på de mest konstiga ställen utan problem.
Ha en härlig fjällsemster JennyH!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902