En REN viktväktartråd....
Superbra Lua! =D> =D> =D> Så bra att du tog dig i kragen & ställde dig på vågen!
Är ni, Lua & Mia, med på att formulera ett närliggande delmål för er själva (och oss?)?
Min viktväktarklass har öppet i två veckor till, sedan stängt i tre. Eftersom jag känner mig själv väldigt väl
har jag full insikt i att jag absolut inte [-X =; kan ta ett uppehåll under de veckorna... Så jag kör på som vanligt och väger mig hemma. Mitt enda (lilla) problem är att hemmavågen och VV-vågen väger så olika! Men något hum kan man kanske få...
Jag tror att jag har tipsat innan, men för motivationens skull kan man gärna besöka min nätbekant Åses hemsida: http://56kilo.se . Hon är helt makalös och inspirerande!
Är ni, Lua & Mia, med på att formulera ett närliggande delmål för er själva (och oss?)?
Min viktväktarklass har öppet i två veckor till, sedan stängt i tre. Eftersom jag känner mig själv väldigt väl
Jag tror att jag har tipsat innan, men för motivationens skull kan man gärna besöka min nätbekant Åses hemsida: http://56kilo.se . Hon är helt makalös och inspirerande!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
-
Lua
Oj, det har jag missatGablex skrev: Är ni, Lua & Mia, med på att formulera ett närliggande delmål för er själva (och oss?)?
Jag fuskade (skulle väntat till jag var -5 kg...) och var iväg och köpte lite nya kläder före midsommar - kjolen i en storlek mindre \:D/
När jag har gått ner 10% (vilket kanske inte hinns med i juli...) då ska jag gå till frissan! DET var längesen
Sen tror jag på nån mindre belöning för vart femte kilo...
Vad bra att ni väger er fastän det är klassuppehåll - men om jag ska vara riktigt ärlig här, så kommer mitt mål de närmsta veckorna vara att stå stilla, eller gå ner bara lite! Det är så mycke nu
/Mia
Jag kacklar en del på AFF också, mest om barnkläder och autistiska barn, men även på Ordet är fritt. Där var det igår flera personer som påstod att Viktväktarna inte var ett särskilt sunt sätt att gå ner i vikt på
#-o :-k
När jag bad personerna utveckla så påstods det att VV dels har en dubbelmoral som säljer kakor och godis (med en massa onyttigt sötningsmedel) till personer som försöker ändra ätbeteende, dels att metoden rekommenderar alldeles för lite fett.
Jag tar inte åt mig särskilt mycket
eftersom jag vet att detta är en metod som funkar för mig och jag dessutom vet vikten av att äta en varierad kost.
Jag kan iofs hålla med om att det känns lite konstigt att se kakor & godis till försäljning i VV-lokalen... Men det andra, att det inte skulle vara näringsriktigt, är det något som ni har hört/funderat på? Jag har exempelvis svårare att förstå logiken bakom att äta mycket fett för att gå ner i vikt, än att följa Viktväktarnas metod som jag tycker känns sund. Jag är iofs ganska dåligt påläst när det gäller andra metoder, så jag kanske inte skall uttala mig...

Ikväll blir det vägning för mig! Jag tror & hoppas att jag har gått ner, men det återstår att se hur mycket av de önskade -1,8 kg.... (förväntar mig knappast allt på ett bräde!)
När jag bad personerna utveckla så påstods det att VV dels har en dubbelmoral som säljer kakor och godis (med en massa onyttigt sötningsmedel) till personer som försöker ändra ätbeteende, dels att metoden rekommenderar alldeles för lite fett.
Jag tar inte åt mig särskilt mycket
Jag kan iofs hålla med om att det känns lite konstigt att se kakor & godis till försäljning i VV-lokalen... Men det andra, att det inte skulle vara näringsriktigt, är det något som ni har hört/funderat på? Jag har exempelvis svårare att förstå logiken bakom att äta mycket fett för att gå ner i vikt, än att följa Viktväktarnas metod som jag tycker känns sund. Jag är iofs ganska dåligt påläst när det gäller andra metoder, så jag kanske inte skall uttala mig...
Ikväll blir det vägning för mig! Jag tror & hoppas att jag har gått ner, men det återstår att se hur mycket av de önskade -1,8 kg.... (förväntar mig knappast allt på ett bräde!)
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Visst kan man tycka att det är dubbel moral när dom säljer godis och kakor till personer som vill ändra sin kost, men viktväktarna står ju lite för: man kan äta allt, men inte lika ofta och inte lika mycket, och att dom sen har utvecklat produkter med lägra antal points tycker jag är bra, för att det ska kunna vara möjligt att också kunna ta en kaka till kaffet utan att hela dagens points går åt till det. Man ska kunna ha "råd" med det och ändå kunna jobba vidare med sin viktminskning, och visst det är konstiga sötningsmedel i, JA men vv produkter är ju knappast ensam om det, om man så säger...
Och även vanliga feta kakor innehåller ju tex transfetter som inte alls är särskillt hälsosamma...
Och VV rekomenderar ju inte light läsk tex, även om det är gratis points mässigt, men våran konsulent varnar iaf för ökat söt sug osv..
Och ja light produkter är ju inte alltid bäst, helt klart är ju "rena" produkter bäst och det kommer jag att använda mig av senare på jämnvikten men inte ofta, men medans jag håller på att gå ner i vikt är det guld värt med mini-creme fraice - så jag också kan unna mig en god dip, till gurkstavarna -OM jag vill...som alla andra en fredag kväll..=)
Jag trivs med VV just för att man inte måste avstå så mycket som med LCHF eller nutrilett eller vad det nu kan vara!
Spännande med rapport ikväll gablex!!!
Och även vanliga feta kakor innehåller ju tex transfetter som inte alls är särskillt hälsosamma...
Och VV rekomenderar ju inte light läsk tex, även om det är gratis points mässigt, men våran konsulent varnar iaf för ökat söt sug osv..
Och ja light produkter är ju inte alltid bäst, helt klart är ju "rena" produkter bäst och det kommer jag att använda mig av senare på jämnvikten men inte ofta, men medans jag håller på att gå ner i vikt är det guld värt med mini-creme fraice - så jag också kan unna mig en god dip, till gurkstavarna -OM jag vill...som alla andra en fredag kväll..=)
Jag trivs med VV just för att man inte måste avstå så mycket som med LCHF eller nutrilett eller vad det nu kan vara!
Spännande med rapport ikväll gablex!!!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Veckorapport:-0,4
Helnöjd!
Nu har jag tyvärr åkt på halsfluss, så nu vet jag inte hur det blir... kan iofs inte äta nästan nåt, då jag har j
ulskt ont, men kan inte heller vara ute och röra mig något...
Vila och vatten gäller här
Kram!
Helnöjd!
Nu har jag tyvärr åkt på halsfluss, så nu vet jag inte hur det blir... kan iofs inte äta nästan nåt, då jag har j
Vila och vatten gäller här
Kram!
Veckorapport här också: -1,0 kg!!
{|= \:D/
Nu har jag bara 0,8 kg kvar till mina första 10 % och jag hoppas att de skall försvinna kommande vecka, innan klassen stänger för sommaruppehåll... Ah, jag är så nöjd med mig själv! 8)
Mia, hoppas på snar bättring för dig. Halsfluss är ett otyg! Gosa ner dig under täcket och kurera dig ordentligt!
Nu har jag bara 0,8 kg kvar till mina första 10 % och jag hoppas att de skall försvinna kommande vecka, innan klassen stänger för sommaruppehåll... Ah, jag är så nöjd med mig själv! 8)
Mia, hoppas på snar bättring för dig. Halsfluss är ett otyg! Gosa ner dig under täcket och kurera dig ordentligt!
Åååh vad duktiga alla är, det är bara jag som står still...
Miar70, Krya på dig!
Gablex:
Vägdag: onsdag
Kvar till målvikt: -12,8 kg
Måltidpunkt mars: 2008
Viktnedgång denna vecka: -1 kg
Sammanlagd viktnedgång: -7,2 kg
Start datum: 25 april -07
Duggan:
Vägdag: måndag
Kvar till målvikt: -18,2 kg
Måltidpunkt nyår: -07
Viktnedgång denna vecka: -0.0 kg
Sammanlagd viktnedgång: -15,4 kg
Startdatum: 11:e feb: -07
Lua:
Vägdag: söndag eller måndag
Kvar till målvikt: -2,8 kg
Måltidpunkt: 16 juli -07
Viktnedgång denna vecka: -0,8 kg
Sammanlagd viktnedgång: -9,8 kg
Miar70:
Vägdag: torsdag
Målvikt: -24,3 kilo
Målvikttidpunkt: Jul -07, Första 10% till i juli!
Viktnedgång denna vecka: -0,4 kg
Sammanlagd viktnedgång: -5,2 kg
Startdatum: 10/5
Total viktnedgång denna vecka: -2,2 kg!!!
Total sammanlagd viktnedgång: -37,6 kg!!!
Miar70, Krya på dig!
Gablex:
Vägdag: onsdag
Kvar till målvikt: -12,8 kg
Måltidpunkt mars: 2008
Viktnedgång denna vecka: -1 kg
Sammanlagd viktnedgång: -7,2 kg
Start datum: 25 april -07
Duggan:
Vägdag: måndag
Kvar till målvikt: -18,2 kg
Måltidpunkt nyår: -07
Viktnedgång denna vecka: -0.0 kg
Sammanlagd viktnedgång: -15,4 kg
Startdatum: 11:e feb: -07
Lua:
Vägdag: söndag eller måndag
Kvar till målvikt: -2,8 kg
Måltidpunkt: 16 juli -07
Viktnedgång denna vecka: -0,8 kg
Sammanlagd viktnedgång: -9,8 kg
Miar70:
Vägdag: torsdag
Målvikt: -24,3 kilo
Målvikttidpunkt: Jul -07, Första 10% till i juli!
Viktnedgång denna vecka: -0,4 kg
Sammanlagd viktnedgång: -5,2 kg
Startdatum: 10/5
Total viktnedgång denna vecka: -2,2 kg!!!
Total sammanlagd viktnedgång: -37,6 kg!!!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
Nancy
Får man komma på litet studiebesök i eran tråd
Måste berätta att jag tjuvläser ganska ofta och tycker att ni är sååå duktiga
Under ett tag av min graviditet åt jag enligt LCHF men fick då så mycket syra i kroppen att de skällde konstant på mig på MVC. För att ändå ha någon slags koll på ätandet plockade jag fram mina gamla viktväktarpapper och äter nu med det "tänket" i bakhuvudet. Mår riktigt bra även om jag kan tycka att det är för lite fett och för mycket kolhydrater. Väljer dock de högsta respektive lägsta mängderna av dessa.
Är ganska så sugen på att köra V-V efter graviditeten
Kanske låter knasigt (och ganska veligt) med tanke på att jag gillar LCHF men som viktnedgångsmetod tycker jag att Viktväktarna är bra.
1. Har aldrig riktigt fattat detta med "points"
2. Går ni alla i "riktiga" grupper eller tycker ni att det kan funka ändå
3. Hur förkortar man "Viktväktarna"
-
Nancy
Jordgubbsfromage
1 dl mellanmjölk
1,5 tsk gelatinpulver
0,5 tsk vaniljsocker
150 gr frysta osockrade jordgubbar (skall ej tinas)
0,5 dl mellanmjölk
0,5 dl mild lättyoghurt naturell
4-5 tsk canderel
Häll nu över gelatinmjölken. Kör i matberedaren eller i litermåttet med en kraftig stavmixer tills allt är blandat och luftigt.
Ställ att stelna i kyl eller frys (går ganska snabbt).
Blir STOR portion
Kram från Nancy
Nämen Nancy! *schas tillbaka till barnaväntan* Du ska ju vara tjock! Skämt åsido.... Ju fler som peppar & berömmer här desto bättre!
Jag var ju inne på samma tanke häromdagen, med tanke på vad jag fick höra på ett annat forum, att VV (som jag förkortar Viktväktarna) inte är den mest hälsosamma viktminskningsmetoden. Mycket är nog vad man själv gör det till!
Jag har också varit med i VV på den tiden det var "val" (OCH på den tiden det var grönt, gult & rött
) men jag tycker det är mycket lättare med points. Visst, du får kanske vara lite mer vaksam på vad du äter så att det blir näringsriktigt, men det är så lättare att variera. Dessutom kan du ju slå ut fettintaget på hela veckan på ett annat sätt (om vi nu talar fett).
Jag går i en "riktig" klass och det behöver jag, annars tror jag att jag kan det och så rinner det ut i sanden. Allt beror nog på hur pass disciplinerad man är. Jag tror säkert man kan klara det själv, särskilt om man har "tänket" sedan innan.
Kul att se dig här också i alla fall! Jag lär hänga här till jul åtminstone, så det är nog ingen risk att du blir ensam

Jag var ju inne på samma tanke häromdagen, med tanke på vad jag fick höra på ett annat forum, att VV (som jag förkortar Viktväktarna) inte är den mest hälsosamma viktminskningsmetoden. Mycket är nog vad man själv gör det till!
Jag har också varit med i VV på den tiden det var "val" (OCH på den tiden det var grönt, gult & rött
Jag går i en "riktig" klass och det behöver jag, annars tror jag att jag kan det och så rinner det ut i sanden. Allt beror nog på hur pass disciplinerad man är. Jag tror säkert man kan klara det själv, särskilt om man har "tänket" sedan innan.
Kul att se dig här också i alla fall! Jag lär hänga här till jul åtminstone, så det är nog ingen risk att du blir ensam
-
Nancy
8) Tack Gablex
Såklart att ni och tråden är en "riktig" klass
Anledningen att jag behöver lite koll är helt enkelt för att jag tycker att hungerskänslor slås ur spel nu. Behöver få lite bekräftelse att det jag äter är ganska "lagom" och då är VV (tack) ett bra mått tycker jag.
Gällande tjockhet så kan jag berätta att jag idag väger 23 kilo än den dagen då jag iklädd tajt, figursydd klänning gifte mig 2004
Vikthistoria:
"min" vikt: 45 kilo (sen många år tillbaka)
då Leia blev till: 47 kg
strax innan Leia föddes: 60 kg
efter förlossning: 55 kg
då lillasyster blev till: 55 kg (inte gått ned ett dugg alltså)
nu: 68 kg...
Att väga 45 kilo kanske inte känns så rimligt längre men skulle gärna vilja gå ned till 50 kilo efter att lillasyster är född
Nancy
Anledningen att jag behöver lite koll är helt enkelt för att jag tycker att hungerskänslor slås ur spel nu. Behöver få lite bekräftelse att det jag äter är ganska "lagom" och då är VV (tack) ett bra mått tycker jag.
Gällande tjockhet så kan jag berätta att jag idag väger 23 kilo än den dagen då jag iklädd tajt, figursydd klänning gifte mig 2004
Vikthistoria:
"min" vikt: 45 kilo (sen många år tillbaka)
då Leia blev till: 47 kg
strax innan Leia föddes: 60 kg
efter förlossning: 55 kg
då lillasyster blev till: 55 kg (inte gått ned ett dugg alltså)
nu: 68 kg...
Att väga 45 kilo kanske inte känns så rimligt längre men skulle gärna vilja gå ned till 50 kilo efter att lillasyster är född
Nancy
Nancy!
Jag menade inte att skälla på dig
Ujuj, jag vet ju att man skall vara varsam med höggravida kvinnor
.
Jag tänkte bara förtydliga lite: jag går verkligen i en vanlig viktväktarklass också, förutom denna eminenta nät-tråd! Min konsulent är ganska ny och ärligt talat inte jättebra, så jag undrar om inte nättråden är den som gör mest nytta!
Jag menade inte att skälla på dig
Jag tänkte bara förtydliga lite: jag går verkligen i en vanlig viktväktarklass också, förutom denna eminenta nät-tråd! Min konsulent är ganska ny och ärligt talat inte jättebra, så jag undrar om inte nättråden är den som gör mest nytta!
-
Nancy
Gablex skrev:Nancy!
Jag menade inte att skälla på digUjuj, jag vet ju att man skall vara varsam med höggravida kvinnor
.
precis så menade jag med "riktig" klass, en sån med konsulent
8) Måste tjata lite till om detta med "points"... Finns det verkligen INGA restriktioner om hur man räknar dessa
Nancy