Lyxproblem med en säker sovare, som visst är osäker ibland??

Skriv svar
Gäst

Lyxproblem med en säker sovare, som visst är osäker ibland??

Inlägg av Gäst »

Jaha, nu ska jag komma med värsta i-lands problemet.

Min 5 månaders är förvisso en säker sovare, han ger inte ens ett knyst i från sig i vargtimmen. Vad jag vet :roll: olika rum, och efter det, fick vi en grymt bra sömn allihopa, jag får alltid väcka honom på morgonen.

Men, vi har ett par bekannta, de bor några mil bort. Och de vill att vi ska sova över, så vi kan ta ett vinglas, och snacka på.

Vi sovde över förra helgen, och då sov vi alla i samma rum, men då var vargtimmen, verkligen ett problem, han stökade på, skrek till emellanåt, redan vid 4 på morgonen. Jollrade, kröp fram och tillbaka i spjälsängen. det varade i 2.5 timmar.

vid 6.30 hade jag och, han tydligen fått nog. han började skrika :cry: försökte ramsa då, så tyst som möjligt, för att inte väcka folk. men det var ingen attityd i mina viskningar inte :roll: Jag ville inte väcka husfolket. som sovde i rummet brevid.

Nåväl, ni förstår. Jag vill ju kunna sova borta, Jag vill att han ska sova borta.

Svaret på detta blir, från er lär ju bli, ramsa i alla fall. Fast man är borta och andra lär vakna av både skrik och ramsa.

Pojken är ju inget kurbarn, och således så tar inte ramsan för inga uppvak sker ju, för man får ju liksom aldrig tillfälle att ge den. Inpräntandet, har liksom gått förbi. Eftersom inga uppvak sker i normala fall.

Jag har en ramsa, vid god natt. Den sitter bra.

Några tips på att sova borta tas tacksamt emot.

Jag vet att detta är ett lyxprobelm :wink: Men någon kanske har ett supertips på detta problem i alla fall. :D :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tillägas ska, att de är Aw motståndare. Den familj vi i sådana fall skulle sova hos.
dom förvärvade de åsikterna på ett föräldraforum, efter att under graviditeten, läst barnaboken, och hyllat den.
Till att sänka den totalt med missuppfattnigngen om likheten med skrikmetoden. Förvärvat på en icke nämd föräldrasajt :? .

Men de medger i alla fall nu, att när nästa barn kommer kanske de ska försöka med någon metod....
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej sonica :D

Rätta mig om jag har fel men jag uppfattar att situationen du beskriver känns besvärlig på olika plan.

:arrow: att ni inte fått "nöta in" ramsan
:arrow: att ni är osäkra på vad göra om han vaknar tidigt
:arrow: att ni är rädda för att störa andra som sover
:arrow: att era vänner är "AW-motståndare" och således kanske skulle "få vatten på sin kvarn" om ni inte lyckas lugna sonen där i vargtimman...

Jag tycker att ni får angripa detta både på kort sikt och på längre sikt.

:idea: Bekymra dig inte om ramsan, fortsätt använda den och se ev frågestunder hemma som utmärkta övningstillfällen. Även om sonen i nuläget sover hela nätter så kan han ju tänkas ställa frågor senare men då vet ni ju vad ni skall göra.

:idea: Kan ni inte umgås med vännerna i Ert hem ett tag :?: I alla fall jag är betydligt säkrare på hemmaplan.

:idea: På längre sikt är det nog bra om ni tar ett snack med vännerna om er olika syn på detta med "metoder". Jag tycker att de måste kunna respektera Ert sätt att sköta sonen även om de själva inte håller med.

Detta var mina tankar just nu. Vore fint om andra ville fylla på :D

Hälsningar från Nancy
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag funderar mera praktiskt.... Hur var mörkläggningen där ni sov? Kanske inte lika kolsvart som hemma? Ni kanske kan ha med ett mörkläggningstyg som ni antingen sätter på fönster dit ni kommer eller kan hänga över hans säng så han får det riktigt "kolsvart". Tror ni får mindre problem kanseke?

Det känns nog också lite konstigt för honom om han vaknar i vargtimmen och kan SE mamma och pappa, då måste man ju ställa sig frågan varför får jag då inte komma upp?

Mina tankar.... :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nancy, ja du har nog verkligen, rätt.
Är rädd att de skulle få vatten på sin kvarn, och eftersom inte ramsan nötts in, så, skulle de nog få det oxå.

Ska man basunera ut ramsande klockan 4 på morgonen, vill man gärna att den sitter,
Men jag antar att den kommer att göra det såsmånigom. Ska nöta, nöta, nöta.
Nästan (men bara nästan)så att man skulle vilja ha någon natt, med strul :roll: så man fick arbeta med ramsan.

Och ja, mörkläggningen var dessutom sämre. Mörkt var det, men inte total mörkt som vi har här hemma. Vi hade lagt över mörkt tyg över sängen, men tror att den släppte in lite ljus ändå :roll:

Tack för svar, ni goa :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

sonica skrev: Nästan (men bara nästan)så att man skulle vilja ha någon natt, med strul :roll: så man fick arbeta med ramsan.
Tack för gott skratt :D :lol:

Förstår ju precis hur du menar men tänker samtidigt på hur det måste låta för en "oinvigd" 8) :wink: :lol: Liiite småtokiga är vi nog allihop med vårt ramsande men jag är gärna tokig eftersom ramsandet faktiskt fungerar :thumbsup: :D

Lycka till med ramsnötning och mörkläggning :D

Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

:) Skakar liv i den här gamla tråden, det handlar inte riktigt om samma sak, men det handlar ändå om att få ramsan att ta...

Jag införde både dagsramsa, och nattramsa samtidigt, men fick den aldrig att ta(nattramsan), pga att han främst nätterna sovde problemfritt. (Med min äldre son hade jag ingen dagramsa, utan la honom med attityden på dagarna, och första 2 dagarna var det tandgnisslan och tråkigt värre. Ingen åtgärd. Han proteterade, men protesterana var överkommliga, och slutade med god sömn...)

Men nu, så fick jag dagramsan att ta, och började utöva den på nätterna...och ramsan tar i alla fall, innan klockan 6,MEN efter 6, är det kört, jag får den inte att ta, och bekräftesen drar igång nytt uppjagat ilsket skrik, varje gång. Jag har läst detta med att ge ramsa vid första pip..och sen inget mer. men min son jollrar inte, bökar inte. Han skriker, upprört, ilsket. Och låter sig inte lugnas med en enda ramsa...
Eller menas det att pangramsan ger frukt näst följande dag?, eller dan därpå? Fastän han skriker, och inte får någon bekräftelse, fast han är på väg att somna in...men misslyckas hela tiden och är förbannad över det.

Min äldre son, snackade för sig själv, skrek inte alls. Men var dock vaken...
JAG vill inte att han ska skrika sig till morgonen..försöker undvika det. Och ta upp sovandes, nöjd, eller åtminstone tystnad.
Men om han någonsin tystnar under tiden, så när jag går in, tänder lampan, så börjar han skrika. Ungefär som: Nu försökte jag ju somna om, osså kommer du och föstör det...och tänder lampan. (vid den tidpunkt jag tänkt att dagen ska börja)

Förstår ni?, inga sönderhackade nätter, men tråkig ledsen tidig morgon.

(ska jag behålla ramsan, eller går den att ändra, den känns lite fel...som godnattramsa alltså. "sov gott, vi ses sen".
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej sonica :D

:arrow: Lite läsning om tidiga morgnar 8) Hade STOR hjälp av råden i denna tråd då det begav sig och ända sedan dess har de tidiga morgnarna varit ett minne blott. Visst, det har varit enstaka strulperioder men det har varit klart hanterbart. Strax efter att tråden var sktuell införde vi även väckarklocka som ringde på exakt tid. Detta har vi fortsatt med och jag kan varmt rekomendera denna start på morgonen :thumbsup:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... cy&start=0

:arrow: Ordnade det sig med mörkläggningen :?: Tänkte också på antal sovtimmar, ibland växer barnet betydligt snabbare än att man hänger med...

:arrow: Gällande ramsa skulle jag byta om den jag hade kändes obekväm. Bara byta rakt av utan minsta tvekan i rösten. "Vadå lilla älskling, sähär är det nu, inget konstigt alls :!: 8) :D "

Hör av dig igen om du behöver så skall vi nog se till att få ordning på de tidiga morgnarna :D

Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

åh Vilken underbar länk :!: :heart:
Jag tror det kommer att kunna funka..
Tack och åter tack.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"