Efter några lugna månader senast sista testandet är det alltså dags för sovtrots igen!
Igår kväll började kastandet av gossedjur. Jag plockade upp första gången, och andra gången då jag hade ramsat men lilla tjejen ändå snyftade kritiskt och hulkande och jag fick gå in och solfjädra. Tredje gången plockade jag inte upp utan ramsade regelbundet men kortfattat, men fick henne tyst majoriteten av gångerna. Resultatet: hostande skrik på nallar och till slut kräk (
Känner mig otroligt inkompetent, som lät henne skrika tills hon kräktes. Jag hade ont i magen hela kvällen. Nu lät jag pappa ta lunchluren, då hon skrek igen på utkastade gossedjur. Han använde sitta vid dörren taktiken istället och fick henne att ligga ner på det viset istället. Hon gnydde och ropade på mamma eller pappa och kastade djur till slut ändå när pappa gått bort från dörren (hon står upp då hon gör det). Sömn blir det inget antar jag men hon får ligga kvar tiden ut.
Nu är förstås frågan – vad gick fel egentligen? Det skall ju inte vara så att hon skriker tills hon kräks. Nallarna är ju tyvärr henne mycket kära, så det verkar stört omöjligt att inte ge henne nallarna, men samtidigt kan vi ju inte ha nallekast halva natten heller!
Finns det något sätt att hantera nalle-problem med ramsning? Är det någon som har erfarenhet? Eller är "dörrvakt" en bra idé? Finns det något tips för vaktare? Sitter man där tills de somnar, och hur gör man nattetid?
Tacksam för hjälp!
Idun