Jag behöver pepp och tips, men kanske framförallt pepp.
Lilleman har blivit så gnällig. Vara still på samma ställe mer än 10 minuter åt gången går bara inte. Iaf inte utan att mamma sitter och underhåller på alla möjliga vis.
Den sociala delaktigheten lider tyvärr av detta eftersom jag sällan hinner göra något speciellt avancerat på 10 minuter.
Har verkligen försökt.
Har testat att avvakta när han börjar gnälla för att visa att han får/kan roa sig själv om jag har annat att göra, men det slutar bara med skrik och gråt iallafall. :l
Sitta i babysittern med leksaker, ligga i babygymet, ligga på mage var som helst med leksaker framför men inget verkar duga. Han verkar nästan tröttna på en gång. Eller nåt sånt. Jag vet inte.
Det enda som funkar är att jag underhåller honom, hela tiden, jämt. Och det funkar inte alltid det heller, så då blir det bära runt, vilket han också tröttnar på efter en stund.
Vad ska jag hitta på? Är han understimulerad? Vet han inte hur han ska göra? Ska jag visa? Hur?
En buffråga också.
Ska man buffa tills de blir tysta bara?
Grejen är den att vaknar han och jag har avvaktat med det nte funkar och jag buffar honom tyst börjar han skrika/gnälla och böka så fort jag solfjädrar. Och går jag då ut direkt på det iallafall skriker han bara upp sig igen och han lugnar sig liksom aldrig.
Har läst nånstans att de ska bli sömntunga under solfjädringen, men han blir aldrig det. Han verkar inte gilla det alls. :l
Ska jag minikura honom och liksom börja om från början så han lär sig på "rätt" sätt?
Ge mig tips!!
Kram //Lovis
Hela-dagen-gnäll och buffrågor..
Hela-dagen-gnäll och buffrågor..
Har en liten liten W född 25 Februari 2007.
Standardmodellerad sedan 29 April 2007.
http://loviset.bilddagboken.se <--- Massa bilder på oss!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Hela-dagen-gnäll och buffrågor..
Jaha, varför skulle livet vara skoj med underhållning och "leksaker" frågar jag mig?Loviset skrev: Sitta i babysittern med leksaker, ligga i babygymet, ligga på mage var som helst med leksaker framför men inget verkar duga. Han verkar nästan tröttna på en gång. Eller nåt sånt. Jag vet inte.
Det enda som funkar är att jag underhåller honom, hela tiden, jämt. Och det funkar inte alltid det heller, så då blir det bära runt, vilket han också tröttnar på efter en stund.
Om du var på grönalund VARJE dag skulle du kanske också tröttna på samma gamla åk?
Svaret är som alltid, social delaktighet på HÖG nivå. Han börjar bli stor nu och måste känna att det ni gör görs för "flockens" överlevnad. Inte för hans goda nöjesskull. HÄnger du med??
AW skriver också i BB att barn som kan greppa skall ALLTID ha något i händerna. Och då menar hon nog inte leksaker, som vi "moderna" föräldrar så gärna vill erbjuda. Utan gärna nya saker man hitta i skåpen. Slevar, vispar, skedar osv...
Tror att du vet mitt svar på detta, visstLoviset skrev: En buffråga också.
Ska man buffa tills de blir tysta bara?
Grejen är den att vaknar han och jag har avvaktat med det nte funkar och jag buffar honom tyst börjar han skrika/gnälla och böka så fort jag solfjädrar. Och går jag då ut direkt på det iallafall skriker han bara upp sig igen och han lugnar sig liksom aldrig.
Har läst nånstans att de ska bli sömntunga under solfjädringen, men han blir aldrig det. Han verkar inte gilla det alls. :l
Ska jag minikura honom och liksom börja om från början så han lär sig på "rätt" sätt?
Minikura i stor stil och inför solfjäder, ramsa och hela kitet!
Tor "gillar" inte solfjäder, men den ÄR svaret på frågan. VARFÖR får jag inte mera THAIMASSAGE??
Jag kan hålla en solfjäder i upp till 20 min och bara stå där och andas lugnt och djupt och HÖGT. När Tor blir sömntung går jag med en mjuk fin bekräftelseramsa.
Sen MASSOR av husljud.
Du vet att du klarar det här. Tänk på hur bra känslan var när ni började och häll kursen. Nu är det dags för steg 2. Backa, backa och backa. Ett steg i taget med MÅLET för ögonen och mycket tålamod.
Det fixar du, du har ju fixat det förr
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Han får ju inte samma åk varje gång heller. Han har några leksaker och platser jag varierar mig emellan och där kommer en annan sak in.
Han greppar inte saker än, han försöker ibland men väldigt sällan.
Det är bland annat det jag försöker stimulera med leksaker. Det enda han försökt att greppa är mitt ansikte och några leksaker, annat verkar inte intressera alls. :C
Och ska jag bara göra 10-minutersgrejer hela tiden så blir det ju 3-4 olika saker under varje vakenpass och gärna kanske inte bara de tre under hela dagen så jag vetetusan vad vi ska hitta på då.
Jag har ingen direkt hobby, iaf ingen man kan hålla på med i 10 minuter åt gången. Och vi är bara vi två och bor i en tvåa så det är sällan speciellt mycket att göra i hushållet.
Tvätta gör jag i tvättstuga och bara en gång i veckan, vilket ändå bara blir ett vakenpass.
Och dammsuga i babybjörn går inte, han somnar bara.
Diska är ganska poppis iaf. Men det är det enda jag hittat där han inte gnölar efter 2 minuter för att jag inte ger honom uppmärksamhet.
Och mat lagar jag knappt längre. Jag har inte ork att engagera mig.
Jag känner mig som världens tråkigaste mamma, men jag kan inte komma på vad vi ska göra!
Kanske just för att jag inte hade nåt liv innan honom och nu har jag svårt att hitta på ett. :l
Ramsan vågar jag inte, jag förstår inte hur det är meningen att den ska låta, jag har läst texten om den massor med gånger, men jag förstår inte ändå.
Sen vill jag nog ha moraliskt stöd de dagar jag minikurar också, för jag orkar nog inte själv. Jag börjar bli innerligt trött i själen.
Jag vill bara ha struktur, men jag ser ingen! :C
Han greppar inte saker än, han försöker ibland men väldigt sällan.
Det är bland annat det jag försöker stimulera med leksaker. Det enda han försökt att greppa är mitt ansikte och några leksaker, annat verkar inte intressera alls. :C
Och ska jag bara göra 10-minutersgrejer hela tiden så blir det ju 3-4 olika saker under varje vakenpass och gärna kanske inte bara de tre under hela dagen så jag vetetusan vad vi ska hitta på då.
Jag har ingen direkt hobby, iaf ingen man kan hålla på med i 10 minuter åt gången. Och vi är bara vi två och bor i en tvåa så det är sällan speciellt mycket att göra i hushållet.
Tvätta gör jag i tvättstuga och bara en gång i veckan, vilket ändå bara blir ett vakenpass.
Och dammsuga i babybjörn går inte, han somnar bara.
Diska är ganska poppis iaf. Men det är det enda jag hittat där han inte gnölar efter 2 minuter för att jag inte ger honom uppmärksamhet.
Och mat lagar jag knappt längre. Jag har inte ork att engagera mig.
Jag känner mig som världens tråkigaste mamma, men jag kan inte komma på vad vi ska göra!
Kanske just för att jag inte hade nåt liv innan honom och nu har jag svårt att hitta på ett. :l
Ramsan vågar jag inte, jag förstår inte hur det är meningen att den ska låta, jag har läst texten om den massor med gånger, men jag förstår inte ändå.
Sen vill jag nog ha moraliskt stöd de dagar jag minikurar också, för jag orkar nog inte själv. Jag börjar bli innerligt trött i själen.
Jag vill bara ha struktur, men jag ser ingen! :C
-
TorpSara
Jag har lite liknande problem, en lätttråååkad liten herr Prins. Och skitsur i sina utvecklingssteg... Urtråkigt ibland, verkligen. Men ett tips har jag, eller två, egentligen: Gå ut och gå och det andra är måla. Att titta på en bild som blir till är jättespännande.
Du syr ju också? Det är definitivt bra för kampen om överlevnaden. Han kan ligga på mage och kolla om du syr på golvet, eller i babysittern om du håller till på bord som han kan åla av.
Du syr ju också? Det är definitivt bra för kampen om överlevnaden. Han kan ligga på mage och kolla om du syr på golvet, eller i babysittern om du håller till på bord som han kan åla av.
Torpsara>> Jo, jag syr, funkade en liten stund idag, han fick sitta i babysittern alldeles bredvid med full uppsikt, men det var inte helt populärt, men funkade en liten stund iaf.. men det blir ju inga jätteprojekt när han är med tyvärr.. 
Jag var jätteduktig på att rita förut, och har faktiskt funderat på att ta upp det igen, och att börja smått vore ju faktiskt en idé.
Tack för tipsen hörni!
Är på lite bättre humör nu.. ;P
Jag var jätteduktig på att rita förut, och har faktiskt funderat på att ta upp det igen, och att börja smått vore ju faktiskt en idé.
Tack för tipsen hörni!
Är på lite bättre humör nu.. ;P
Nu har jag kommit på vad den väldiga gnälligheten berott på senaste dagarna.
Lilleman börjar få tänder. >.<
Men iaf har jag lite frågor angående min "minikur" och allt det där.
Har försökt titta på sova-hela-natten-dvd'n, men min dator är lite trög så jag har mest hört den. ;P
Vad jag kunde uppfatta går en buffningsomgång till ungefär så här: Lägga tillrätta, buffa till tystnad (ska de bli stilla med?), solfjädra (trots protester?), ramsa på väg ut.
Buffa bara en liten stund, men solfjädra länge, eller?
Om han nu fortfarande skriker, eller börjar så fort jag slutar buffa, ska jag göra hela grejen igenom som om han inte gjorde det?
När ska jag gå in igen i så fall?
Ska jag strunta i schemat när jag minikurar?
En 45-minuters lur kommer bara bestå av buffning är jag rädd.. och han måste ju sova och jag kan ju inte plocka upp honom vaken!!
Jag kommer inte på fler frågor nu, men det kommer garanterat.
Kan förresten stoltsera med att han sover 12-timmars nätter numera.
Lilleman börjar få tänder. >.<
Men iaf har jag lite frågor angående min "minikur" och allt det där.
Har försökt titta på sova-hela-natten-dvd'n, men min dator är lite trög så jag har mest hört den. ;P
Vad jag kunde uppfatta går en buffningsomgång till ungefär så här: Lägga tillrätta, buffa till tystnad (ska de bli stilla med?), solfjädra (trots protester?), ramsa på väg ut.
Buffa bara en liten stund, men solfjädra länge, eller?
Om han nu fortfarande skriker, eller börjar så fort jag slutar buffa, ska jag göra hela grejen igenom som om han inte gjorde det?
När ska jag gå in igen i så fall?
Ska jag strunta i schemat när jag minikurar?
En 45-minuters lur kommer bara bestå av buffning är jag rädd.. och han måste ju sova och jag kan ju inte plocka upp honom vaken!!
Jag kommer inte på fler frågor nu, men det kommer garanterat.
Kan förresten stoltsera med att han sover 12-timmars nätter numera.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Grattis till små tänder.
Och supergrattis till 12 timmars nätter! Dessutom INNAN han fyllde 4 mån (och justerad -3 veckor)
Ni gör ett superjobb
Och supergrattis till 12 timmars nätter! Dessutom INNAN han fyllde 4 mån (och justerad -3 veckor)
Ni gör ett superjobb
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Torsmamma>> Tackar tackar.. jag är själv lite förvånad.. trodde jag skulle få kämpa liiite iallafall för att få det till 12 timmar.. ;P