Tidiga mornar - nytt schema

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
AnnaPanna

Tidiga mornar - nytt schema

Inlägg av AnnaPanna »

Jaha, nu är det fnurra på sömntråden och då är jag här igen. Den här gången var vi inte så tröga. Efter ett par nätter med 4 timmars nattklubb, la vi resolut om sovschemat för att drastikst få till hela nätter och få slut på frågorna. Nu sover hon middag 5-10 minuter och resten av timmarna sovs på natten. Det funkar bra, hon sover hela nätterna, även om hon vaknar till så somnar hon om. Men, hon skulle ju behöva sova 13 timmar på natten, inte vakna efter knappa 12 timmar. Hon sover sedan ett par veckor i vanlig säng. Spjälsängen hoppade hon både i och ur och med småsyskon på ingång tyckte vi det var lika bra. Nu behöver jag tips på hur jag ska få henne att sova längre på morgonen, åtminstone ligga kvar i sängen! Är det infr-rött larm som gäller? Tänkte lägga lite tidigare ikväll? Vi går nu in i andra veckan med det nya schemat.

Hilfe Bitte :roll:
Mamma till Amanda född 041121 och Hilda 070623
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. Jag skulle verkligen avråda dig från att ha 13 timmars nätter det blir för mycket. Tolv timmars nätter och 45 min på dagen tycker jag i mina ögon skulle se bra ut.
MEN nu vet jag ju inte hur erat tidigare schema ser ut, och jag vet inte vad ni haft för fnurror men jag skulle nog försöka få in budskapet "att på natten sover man- då händer ingenting" och behålla dags luren och om 45 min är för mycket så åtminstonde 20min... :roll:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Okej, det är alltså svårt att få en sådan lång sammanhängande sömn? Vi har haft 45 min lur och 12 timmars natt tidigare. Under våren har hon en månad inte somnat på vilan för att sedan somna och sova 45 min (minst) på vilan men inte somnat på kvällen. Sedan följde ett par veckor med nattliga uppvaknande som varat i 4 timmar! Hon låg i sängen tyst i 40 min utan att somna om, klev upp, vi la ned osv... Nu har vi kört det nya schemat en vecka honsover natten igenom men jag tycker att hon är för trött. Kanske är det 20 minuter som du föreslår som vi ska ha som tid på dagen.
Till saken hör att de bygger om på dagis och borrar gärna medan barnen ska sova. Min tjej är livrädd för borrar! Kan detta ha ett finger med i spelet?
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Ville bara meddela att det funkar jättebra med 20 min sömn på vilan. Vi väcker och sedan ligger hon kvar och lyssnar på lugna favoriter. På natten sover hon numera sina 12 timmar och morgon är som det ska klockan 7! Hon vaknar till varannan natt, men somnar numera om. 8) Så nu laddar vi för nummer 2. :P
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt!
Och hoppas midsommarbebisen mår bra, och snart vill komma till er :heart:
Varma lycka-till-kramar Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
duggan

Inlägg av duggan »

:thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "