fixa huset inför försäljning - tips?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
marie-d

Inlägg av marie-d »

Jag tror absolut man ska ta bort de flesta fotografier eftersom det får inte köparen att se hemmet som sitt.
Beror väl lite på hur mkt man har. Några kort i bokhyllan spelar ingen roll men väggar med massor av kort är inte så kul.
Jag tror också på att ta bort en del annat så hemmet får ett rymligt och luftigt intryck beror förstås lite på hur man har det från början.
Lite personligt men inte för mkt prylar.
Hellre under en övermöblerat.
Jag skulle inte satsa på att renovera alltför mkt inför flytten. Låna en snygg matta inför visning. Ni har så mkt ni vill småfixa på nya huset, så jag skulle ta det lite lugnt med att dra på mig alltför mkt jobb.
Lycka till och vad roligt att allt gick vägen!!!
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tack alla!!!! :D :D :D
En himla massa bra tips!! :thumbsup:

Jag har färdigställt vindsgarderoben idag! Den blev SÅÅÅ söt, :heart: så man inte fattar varför man inte fräschat till där innan.
Och Per har tapetserat färdigt det sista, så nu är gästrummet en dröm!
Det ska på nytt golv där också.

Och så börjar jag måla taket i badrummet imorgon, inför byte av golv och vägg matta.

marie-d. dessa renoveringar vi gör nu, är absolut nödvändiga!
Badrummet är c;a 17-18 år gammalt. Väggmattan är gulnad och missfärgad, likaså golvmattan. Det är c:a 30 skruvhål runt överallt på väggarna... Vi undrar om förra ägarna hade som hobby att bara planlöst skruva upp skruvar :roll: Det är mjukt runt brunnen, och man vill ju inte åka på någon dolt fel :shock:
Gästrummet är byggt över en f.d trappa, och golvet är inte helt, ej heller väggar och panel. Så kunde man bara inte ha det!
Visst, vindsgarderoben var överkurs, men folk tittar ju överallt :shock:
Vi har dessutom ett gammalt kök på övervåningen, som förmodligen kommer dra ner värdet, och det gör vi inget åt.

Fotografier åker alltså bort.
Jag förstod inte detta innan rktigt.När vi var på visning av Huset, fanns där inget personligt. Man såg något enstaka klädesplagg, inga foton, trots 3 barn, inga saker i förråden o.s.v. På något vis kändes det som en "kuliss". Jag förstår nu att det var en tanke med det hela.

Bjuda på något hade jag inget tanke på, men det känns ju som en trevlig gest!

Jag rensar för fullt...Fick ihop sopsäckar på en halv släpkärra bara på vinden... :oops: :shock:
Ska ta förråd för förråd. Det kommer ta tid, men det är ju det vi inte har...Huset måste ut på visning snabbt, innan det blir semestertider :shock:
Vi kommer flytta bort en del möbler, för det är verkligen övermöblerat här!
Det känns även lite spretigt i inredningen...Men det är inte mycket att göra åt nu.
Kök, matrum, och hallar går i ljusa färger. Oljad ek, och svart klinkers. De utrymmena smälter ihop fint.
Så kommer man in i vard. rummet och "biblioteket", där det är mustiga färger, guld och indiskt så det sprätter i väggarna :shock: :D
Uppe är det mildare färger, men sovrummet är knallblått mitt i alltihop...

Röja i garderoberna ja... :oops: Luftigt...Nej, det kan man inte säga...
Men allt man rensar (men ska behålla) måste väl BORT helt från huset?
Lägger man det på vinden t.ex, blir det ju rörigt där.

Blommor har vi smockfullt i trädgården, så de ska in i fina buketter!
Det känns så sorgligt just med trädgården... :cry: Det tog mig dessa 7 år vi bott här att verkligen FÅ såhär tätt och fint i rabatterna som jag ville från början! Just nu är det fantastiskt här! En paradisbuske har aldrig blommat så intensivt, man ser knappt de gröna bladen för alla blommor! Det är på något sätt som om trädgården tar avsked av mig! :cry: :heart:
Jag frågade han som ska sälja det om man kunde knipa med sig en del perenner, och även göra anspråk på skörden i trädgårdslandet (inte grönsaker, men blommor, som jag behöver ha till min verksamhet)
Det kunde man! Man skriver in det i kontraktet helt enkelt!
Det är så tätt i perennerna, att det inte kommer synas knappt, om jag gräver med mig en del. :wink:

Vi fick nyligen huset besiktigat, för vi bytte försäkringsbolag.
Är det bra att ha?
Det han anmärkte på var att det var mjukt runt golvbrunnen, men det åtgärdar vi ju nu.
En sak till sa han. Och det var att vi skulle rensa bort gamla krukor m.m, som låg i en krypgrund, och lägga byggplast där.
Det är inte ens våra krukor, de följde med huset.
Jag har INGEN lust att krypa in i den där grunden... :shock: Kan det bli så att vi blir skyldiga att fixa det?
I övrigt var det ett synnerligen friskt och bra hus, sa han. :D

Plats för skor har vi gott om, ifall vi rensar undan alla vi har :roll: Var kommer alla ifrån? Förökar dom sig :?:

Det där med att folk tittat överallt...Jag gjorde inte det i Huset! :shock:
Jag tyckte det kändes som övertramp att titta i både köksskåp och badrumsskåp, så jag vet inte hur det ser ut i det :shock:
Men jag ska se till att det ser bra ut i mina skåp :wink:

Det är ett problem med vårt sovrum...Det är ett stort rum, men dubblsängen går inte att ställa mot en vägg, för det är 2 dörrar in i rummet, och 2 fönster. Alltså har vi sängen stående så den sticker upp lite i fönstret :? Inte bra alls, men det går inte på anat sätt.
Det signalerar ju att det egentligen inte får plats en dubbelsäng där.

Rensa bort på kylskåpet behövs, men det går ju snabbt! Även nya fräscha växter behövs, oj vad de ser ut... :oops:

TV:n är en platt-TV, men en enklare modell. Den får nog bli kvar.

Ja, är det ljust kan man ju inte tända, men jag bara måste tända en lampa. Den Per monterade in i vårt barskåp vi platsbyggde i en smyg, av gamla fönster. Det blev så bra!

Det ingår visst lite hjälp med styling, sa mäklaren. Han ska komma hem till oss när vi är färdiga med badrummet för att ge lite tips.

Vita lakan på tork i sommarvinden, låter vackert, det tar vi! :D

kram från en tacksam anna :heart:
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
blomman

Inlägg av blomman »

Lycka till nu med visningen!
Vi håller på att starta upp vårt badrumsprojekt härhemma, så jag återkommer säkert efter utbygget med frågor om våtrumsgolv... :lol:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Lycka till, anna! :heart: Jag tycker det låter som om ni har tänkt på allt och lite till.

Kram Jannika
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Åh, vad kul att gå vidare till ett nytt drömhus :D . Och vad sorgligt att lämna det gamla :cry: !
anna skrev:Det är mjukt runt brunnen, och man vill ju inte åka på någon dolt fel
anna skrev:Det han anmärkte på var att det var mjukt runt golvbrunnen, men det åtgärdar vi ju nu.
Jag tror inte ni behöver oroa er för dolt fel. Bara man är ärlig med sådana saker så är det ingen fara, tex om ni skulle visa mäklaren papperet från försäkringsbolaget.
Dolt fel kan ni däremot åka dit på om ni gör en halvdan badrumsrust, tex om ni bara byter matta utan att åtgärda det som orsakar fuktskadan. Men ni gör väl en riktig rust?

Det ni kan tänka över är att ni kanske inte får igen pengarna för badrumsrusten - men det är nåt ni kan prata med mäklaren med. Det är han proffs på att bedöma!
anna skrev:Och det var att vi skulle rensa bort gamla krukor m.m, som låg i en krypgrund, och lägga byggplast där.
Det är inte ens våra krukor, de följde med huset.
Jo, ni är skyldiga att åtgärda det! Dom kan nämligen orsaka fuktskador.
Och det är visst era krukor, de ingick i huset när ni köpte det 8) :D . Det ni skulle ha gjort var att kräva av säljaren då att han skulle ha tagit bort dom... Lätt att vara efterklok :roll: .
anna skrev:Alltså har vi sängen stående så den sticker upp lite i fönstret
Det gör nog inget tror jag! Flytta bara ut den en bit från förnstret så att gardiner kan hänga fritt där bakom så kan det ge ett bra intryck ändå. :D
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Hej! sa kul med hus!! jag ar val sent ute som vanligt for du har fatt sa manga bra tips har uppe!

Vi har precis kopt hus och da var jag inne pa lite olika maklares hemsidor som hade tips om hur man skulle gora! Mkt bra! Jag kan ge ett exempel som ajg tycker ar ganska talande. I utkanten av den stad jag bor i sa saldes tva hus med samma kvadratmeter (110) Bada hade tradgard, ungefar lika stora. Det ena huset var mkt snyggt renoverat, med vita vaggar, snygga tragolv och valdigt sparsamt och fint moblerat, lite vackra bilder pa vaggarna men inga personliga fotografin. Pa visningen kande man direkt att har kan jag bo! Det andra huset hade tusen foton overallt, fullt med prydnadssaker, vaxter i fonstren och det kandes morkt. Golven var visserligen valdigt snygga och taket och vaggar likasa, men allt skrafs fick en verkligen att kanna sig inklamd och som om man var gast i ett hem och borde ga darifran. Det forsta huset saldes for DUBBELT sa mycket som utgangsbudet. Det andra huset ar itne salt an och ingen har gett bud (Det var samma utgangspris pa dem)....
3 fina...2005, 2007, 2010
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D

Ebbab, din gamle Marillion-fan :wink:
Vi gör badrummet ordentligt!
Min pappa har haft golvfirman i 49 år :wink: Han högg upp det som var mjukt, lagade i med ny skiva, och har spacklat fall m.m ordentligt och jättebra! Vi klär golvet med en våtrums-plastmatta, och sätter väggmatta på väggarna. Enda "fusket" är i så fall bakom ett element. Där låter vi den gamla väggmattan vara kvar, annars hade vi fått tömma hela systemet, kopplingarna är dumt gjorda (men godkända!) . Detta är inget som öht. syns, och det blir tätt och ordentligt, våtrumssäkert!
Mäklaren bedömde det som ett OERHÖRT bra beslut att fixa badrummet!
Huset kan öka med uppåt 100.000:- i värde, eftersom det vi hade såg så eländigt ut! :shock:
Ja, det där med krukorna visste vi ju inget om DÅ :? Vi visste inte att det där med krypgrunder var så viktigt.
Vi vet dock att träet i huset är friskt, och inget har hänt - hittils...
Ja, det blir väl att krypa in där då, vi ska fråga vad mäklaren tycker.

Mamma S: Ja, jag har verkligen fått många tips, men fler skadar aldrig :wink: Det där var VERKLIGEN intressant att höra! Tänk vad det kan göra med bara hur det är inrett! :shock: Vi ska köra bort en del möbler från huset, helt klart, för det är övermöblerat som det är...
Kanske be att få låna någons soffbord, till något nättare, det vi har nu är stort och stjäl mycket utrymme i vard.rummet. Just vard.rummet känns (ock ÄR :shock:) verkligen trångt.
Jag ska kolla mäklares hemsidor också! Perfekt!
Jag har dessutom en väninna som är en fena på inredning, kanske man kan utnyttja henne, när vi kommit så pass långt att det är dags för finliret :wink:

Tack igen, alla! :D :heart:

kram anna
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Du maste aterkomma och beratta hur det gick!! Vi ska salja var lagenhet i augsuti, sa du far bli forsoksperson :lol: Sen gor vi precis som du! :lol:
3 fina...2005, 2007, 2010
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D jajamensan! :wink: Det ska jag göra! :D

Jag har fått enorm insikt i vad det gäller hur man tänker/ser när man ser ett hus i den här tråden!

Vi har varit på några visningar.
Huset (som jag tyckte var lite som en "kuliss",) som jag såg Huset, själen, rymden, ljuset, möjligheterna i.

Ett annat hus, som Per gillade, men inte jag så mycket.
Det var ett hus från 1920. Utanpå. Inuti hade de blåst ut allt som fanns, och satt in italienskt kök, vräkiga badrum, öppnat planlösningen, panoramafönster med sjöutsikt o.s.v.
Designat som attan. Väldigt tjusigt, glest möblerat, men i mitt tycke var själen i huset bortbyggd. Man förstod inte att huset var ett gammalt hus.
När man öppnade uthuset stod det saker staplat ända upp till tak :shock: Antagligen det de rensat inför visningen. Det får mig att inse att det man rensar måste BORT från huset!

Ett annat hus (som var för litet för oss), där ägarna verkligen hade smak, och känsla för hur man inreder och tar fram själen i ett gammalt hus! Saker var bortplockade, stod snyggt, och allt var smakfullt in i minsta detalj! Man såg att någon bodde där, men såg huset ändå. Den perfekta balansen, tror jag.

Ett sista hus, där det verkligen bodde folk. Fullt av grejer överallt, barnsaker, namnskyltar, foton, tapeter med stora blommor, satt utan mönsterpass :shock: Halvdana renoveringar, en källare som såg hemsk ut, o.s.v. Man fick ingen som helst lust att bo där, för där bodde dom. Fint utanpå, men även där antagligen renoverat, och alla fina detaljer dörrar, lister o.s.v bortbyggda mot släta dörrar m.m, på 70-talet. Inget för oss.

Nu, med den här tråden i bakhuvudet förstår jag så mycket mer! :D
Och ska försöka omvandla det på oss och vårt hus.

Ett problem är min pappers-verkstad i källaren. :-k Den GÅR ju bara inte att göra utan personliga detaljer. Den ÄR jag, och det vilar mycket kreativtet i utrymmet. Jag har gjort en storstädning där nu, och det ser snyggt och prydligt ut, men det är svårt att få bort känslan av att de är min arbetsyta...

kram anna
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej anna!

Det tror jag faktiskt inte gör något, du kanske tom inspirerar någon potentiell köpare att bli mer kreativ. Dessutom gissar jag att ditt arbetsrum avspeglar den sorts trädgård ni har. Gillar man trädgåren kommer ditt rum att kännas som en naturlig förlägning bara.

Lycka till!

Kram Jannika
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

anna skrev:Vi gör badrummet ordentligt!
:thumbsup: :D
Inte för att jag var särskilt orolig!
anna skrev:Huset kan öka med uppåt 100.000:- i värde
Det där är tydligen lite olika på olika orter. På vissa ställen så gör inte en badrumsrust så mycket om man nu inte gör värsta spaet :shock: . Men mäklaren vet bäst!

Det ÄR viktigt vilket intryck ett hus ger när man tittar på det. Det behöver inte vara superstajlat för det kan tillmoch med stöta bort en del - man vill ju känna att det går att bo där, inte bara ha det som uppvisningslokal!

Däremot ska man INTE göra som en familj vars hus vi var och tittade på. Saker överallt, smutskläder hängde över stolarna i barnens rum, sängarna obäddade, persienner hängde på trekvart. Men droppen var faktisk när man gick in i badrummet och såg kvinnans BH hänga på en krok :shock: . DET var nåt jag skulle ha velat sluppit se!!!
Behöver jag tillägga att dom inte fick huset sålt?
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: Ja, vi är alla olika! Jag kan tycka att det är lite skönt att inte alla hänger på trenden med stajl...
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Jannika, det skulle ju vara väldigt bra om man inspirerar någon :!:
Vi hoppas på den varianten! Och, ja. det är en slags förlängning av trädgården, eftersom jag odlar de flesta blommorna till mina papper!
Jag hoppas ju såååå mycket att det kommer någon som gillar blommor och trädgård hit!! [-o< som kan förvalta allt jobb jag gjort! :heart:
Håller med om att det inte får bli FÖR stajlat! Det är ingen risk hos oss, för det är lite udda allmänt :wink: Men rensa bort möbler behövs definitivt!
Igår tog jag bort 2 piedestaler (hur stavar man det? :shock: ) som vi hade i burspråket, och skuffade soffgruppen närmare burspråket.
Bara en sån liten förändring gjorde hur mycket som helst!!

Ebbab: Det där lät ju fruktansvärt! :shock: Då är det svårt att se huset bakom alla prylar och tvätt! Och t.o.m en BH :shock:
Förresten, jag pratade med mäklaren idag om besiktningspappren.
Han undrade om de var bra. Jag sa att det han anmärkte på var golvbrunnen i duschen, men det rättar vi till ju.
Och så berättade jag om krypgrunden.
Han sa att det är våran skyldighet att tala om för köparen att det behöver åtgärdas, men det är inte vi som behöver göra det.
I och med att huset var så friskt och bra i övrigt, tyckte han att det skulle vara ett plus vi lämnade kopior på protokollet.
Vi gör så. Vi upplyser om det, och är det så de kräver att vi åtgärdar det, får vi väl göra det då.
Krukorna, och gamla tegelpannor, når vi från öppningen i källartrappan, så det kan man ju ta bort i vilket fall, så får vi se vad köparen säger.

Jag röjer och röjer...
Under alla saker växer det verkligen fram ett bedårande hus :cry: :heart: Det känns i hjärtat att lämna det, men det kommer ju att bli så mycket bättre i den nya! Känslorna går i skov, verkligen!
Badrummet blir klart idag, (SÅ fint!) och man undrar ju varför vi bott här i 7 år utan att rätta till det! :shock: Vi renoverade så mycket i övriga huset, och hade tänkt göra stort badrum i det gamla köket uppe. Men tiden gick, under tiden kunde man ju faktiskt haft det drägligare än vi haft nu!

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jösses, vad vi slet i helgen!! :roll:
Men nu är det finstädat, en hel del möbler bortstädade, piffat o.s.v.
Så nu har mäklaren varit och tagit kort, och antecknat.
Han tyckte utgångspriset skulle vara 1.175 000:- Lite av en besvikelse, nu när allt blivit så bra...
Men han sa att det är bättre att ligga lite lägre, så kommer det mycket folk, och det blir lättare budgivning då.(han sa innan vi rustat i ordning allt, att värdet var mellan 1,2 -1,3 milj),
Samtidigt ligger vi lite väl nära semester, det måste ut snabbt :!:
Huset kommer ut i lokaltidningen på torsdag, och visningen blir ti-ons, nästa vecka, troligen.

Nervöst är det :!: :shock:

kram anna
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Oj vad spännande! Nyss stod jag när jag stod med händerna djupt ner i disken funderade jag just på hur det går med huspiffning och försäljning. Vilken följetong. Tror dock att mäklaren har rätt genom att sätta ett lägre utgångspris. Fler kommer nappa, förälska sig och betala mycket mer än vad de tänkt sig. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"