Sitta i stol

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Livans mamma

Sitta i stol

Inlägg av Livans mamma »

Tösen är 1 ½ år gammal och klättrar upp på stolarna så det står härliga till. I köket har vi mammas stol, pappas stol och Livans stol, men så står där en stol till och vems är den :?: :?: undrar tjejen.

Jag är väl stor nu, så jag sitter på en vanlig stol, den är väl tänkt till mig, den där andra plasthistorien kan ni slänga upp på vinden :)

Saken är väl bara den att hennes mamma måste andas tio djupa andetag varje sekund, för hon ställer sig upp, hon hänger över bordet och balanserar på ett ben. Hon kan ramla och slå sig!! Ve och fasa! Nä, inte alls. Jag är jätteglad för varje framsteg hon gör, jag vet hur viktigt det är att motoriken fungerar och jag vill att hon ska klara av svårigheter (som att ta sig upp och ner på stolen). Men samtidigt så vill jag ju äta middag i lugn och ro!

Hur gör man :?:
Ska hon få sitta på en vanlig stol och äta eller ska hon det inte?
Om hon inte ska det, hur ska jag få det så?
Mamma till Livan som kom till jorden i oktober 2005 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Några alternativ

:idea: Ta bort den tomma stolen
:idea: Låta stolen stå kvar men förklara/visa om och om igen att/hur hon ska sitta i sin stol
:idea: Låt henne sitta på vanlig stol och stå ut med kladdet

Vega ( 2 år) sitter fortfarande i sin tripp-trapp stol. Jag hade INTE haft tålamod med att låta henne sitta på stor stol. Hon är också en klätterartist av rang och hade varit överallt UTOM sittande på stolen. :shock: Jag hade tagit bort den tomma stolen om vi hade hamnat i samma sits. Klättra och balansera kan man ju göra när man inte äter.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Några alternativ

:idea: Ta bort den tomma stolen
:idea: Låta stolen stå kvar men förklara/visa om och om igen att/hur hon ska sitta i sin stol
:idea: Låt henne sitta på vanlig stol och stå ut med kladdet

Vega ( 2 år) sitter fortfarande i sin tripp-trapp stol. Jag hade INTE haft tålamod med att låta henne sitta på stor stol. Hon är också en klätterartist av rang och hade varit överallt UTOM sittande på stolen. :shock: Jag hade tagit bort den tomma stolen om vi hade hamnat i samma sits. Klättra och balansera kan man ju göra när man inte äter.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Min son har alltid varit förtjust i att klättra. :) Jag har inte låtit honom klättra när vi äter, för det stör matron, både min och hans.
Han äter bäst i lugn och ro när han sitter fast, han slipper liksom fundera på om det ska klättras då. Han har ett gammalt skärp runt magen i sin stol. Om jag glömmer skärpet så säger han till, han har ju "alltid" haft det. :)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"