Snälla hjälp mig med schema för 7 månaders!

Skriv svar
karinpatring

Snälla hjälp mig med schema för 7 månaders!

Inlägg av karinpatring »

Hej,
Jag har använt AW på min lilla tjej sen hon föddes och det har fungerat toppen fram tills nu då jag har förstört allt!!! Vi har nämligen flängt runt en hel del och jag har frångått schemat mer och mer och nu står jag här helt desperat och arg på mig själv.
Jag måste ha ett nytt schema för min lilla tjej som snart är 7 månader och hon vill uppenbarligen sova 1.5 timme på sitt första pass och sedan bara 1 timme på nästkommande pass och därefter inget mer, samtidigt som hon verkar för trött för att inte sova en tredje gång :?: Hur gör ni som har 7-månaders :?: Och sedan känner jag att det är ett problem att hon inte vill sova mer än 1 timme på sitt andra sovpass efter lunch, för det är väl den luren som sedan för lång tid framöver ska vara 1.5 timme :?: Jag skulle vara jättetacksam för lite schematips för 7-månaders för nu är jag så trött och ledsen att jag inte orkar någonting. Hon sover tack och lov sin 12-timmars natt hyfsat än så länge (förutom ikävll...).
Alla tips och all inspiration uppskattas å det varmaste :!: :!: :!:
(Natten är tänkt att vara 07.15-19.15)
/Karin
Mamma till Linnéa 061113 och Elsa 091103
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard sover två lurar, om vardera 1,5. Men varför inte ge 45, 1,5 20, som är jättebra?

Kapar du den tidiga så kommer hon säkert att sova den andra. Om inte, så kan du ha den längre tidigt också, det GÅR ju att byta sen, när det är dags för en lur! :D
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!
Jag tycker du ska köra 1 1/2 timme på första passet och sedan 2 st. 45 minuters.
Här kommer ett schemaförslag:
09.15-10.45 sova
13-13.45 sova
16 -16.45 sova
19.15 gonatt
Vad tror du om det?
Funkar att ha långlur på den första sovstunden. När de blir äldre så drar man ihop de 2 första och det gör du ju oavsett om den långa kommer som etta el tvåa. Hänger du med?
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej! :D

Vi gick ner till 2 st. 1½ h lurar vid 8½ månad, men då hade dottern försökt tala om att det var dags i minst en månad :oops: :lol: . Om jag bara fattat detta då så skulle jag ha ändrat tidigare, och då hade vi ändå "bara" 11 h natt :idea: . Så jag tycker nog att det kanske kan vara dags med bara 2 lurar hos er också. Men självfallet är det DU som bäst vet vad som passar er!

Angående schemat så är det nu kanske för kort tid mellan första andra luren? Om du sköt fram den andra så kunde hon kanske sova 1½ h då också utan problem? Jag har i alla fall märkt att vår dotter kortar ner sömnpassen till 30 min istället för 45 min om hon inte varit trött nog, vilket ju gör att hon då bara sover 1 h istället för 1½.

Vårt schema såg under den tiden ut så här:

7.00 Morgon
9.30-11.00 Sova 1½ h
14.30-16.00 Sova 1½ h
20.00 God natt

Kanske det bara blir svårare för dig med olika åsikter, men detta funkade utmärkt hos oss :wink: :D
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nu är kanske inte jag den bästa på att ge just råd om 2 eller 3 lurar. Jag har resonerat som så att han erbjuds (får förutsättningarna) för 3 lurar och att de 2 första genomförs och den 3 är mellan 5-20 min beroende på behov.
Jag har märkt att på Tor nu med 8 mån ångesten så har 3 lurar varit ett måste ibland och ett besvär ibland. Det alla verkar ha gemensamt är att lurarna strular i samband med just 8 mån. Skall man ha 2 lurar tycker jag nog att man inför dem i samband med 7 mån och schemat då, för då har du det i 2 mån. Inte ändra om du inte måste runt 8 mån.

Det finns dagar jag absolut märker att han INTE skulle behöva sova 3 ggr/dag, men så denna veckan är han sjuk och då är 3 lurar super, jag och Tor tycker också det är skönt med lite "egentid" så då kan han få vara i sängen och hålla lite låda tycker jag, han är ju inte ledsen och ligger där och snackar osv. Det är ju ganksa jobbigt att behöva utvecklas i ett rasande tempo som man gör första året så jag och Tor känner att även "vilan" är välkommen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Oj, vårt schema ser ut så här:

19-07 natt
9.00 sova 45
12.00 sova 1,5
15.45- sova 20
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
karinpatring

Inlägg av karinpatring »

Tack för alla snabba svar, efter mycket klurande i går natt så bestämde jag mig för att köra på 2 lurar direkt, tack för schematipset med två lurar :!: Det innbär dock stora förändringar för henne i sovtider och delvis i mattider. Men som man brukar säga - allt hänger ju på attityden :lol: Idag första dagen hade hon lite svårt att somna på första sovpasset och matvägra på lunchen men annars har det fungerat toppen. Jag la henne nu 19.15 för natten och hon somna på två sekunder. Det har inte heller varit något gnöl under dagen så hon klarar uppenbarligen längre vakentid än jag trodde :?
Tusen tack.
/Karin
karinpatring

Inlägg av karinpatring »

Hej igen,
Idag gick det inte så bra på hennes sista vakenpass, hon blev alldels för trött och orkade inte äta sin middag utan tog bara flaska :? Med facit i hand så skulle jag ha gett henne en 5-minutare när jag märkte att hon var trött....
Jag tänkte bara höra med Antonias mamma om du har lust att bjuda på dina mattider :?: För som det ser ut nu så sover hon sin sista lur 14.30-15.30 och sedan när hon vaknar så får hon gröt som mellis och sedan middag strax efter 18.00 och sedan nattslurk men jag upplevde som sagt idag att hon blev för trött till middagen. Vore intressant att se dina mattider eftersom jag har tagit nästan exakt samma schema som du, skillnaden ligger bara i att jag har 12-timmars natt som börjar och slutar lite annorlunda än din.
Tack på förhand.
Karin
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej!

Ja, tröttheten vid middagen känner jag igen :? . De första veckorna när vi ändrade från TVÅ lurar till EN var jobbiga just pga detta - också Antonia var dödstrött när middagen skulle ätas och satt bara och gned sig i ögonen :( . Men för att få till en 5 minutare med henne måste man antingen åka lååångt med bil ELLER åka traktor :shock:. Men vi kämpade på och efter några veckor blev det ju bättre. Jag upplevede ändå att det under ca 2 månaders tid var för lite med en lur och för mycket med två.
När vi gick ner till 2 lurar från 3 var detta dock inget problem eftersom vi gjorde det så pass sent (8½-9 mån).

Vårt schema med 2 lurar såg ut så här:

7.00 God morgon och frukost: Välling
9.30-11.00 Sova
11.00 Lunch: Varm puré med potatis/ris/pasta, grönsaker och kött/fisk
14.00 Mellis: Fruktpuré och mjölk/ Yoghurt och frukt/ Gröt med fruktpuré
14.30-16.00 Sova 1½ h (ibland sov hon 2 h och jag lät henne göra det då...)
17.00 Middag: Som lunchen
19.00 Bad
19.30 Nattslurk: Välling
20.00 Sova natt

Antonia valde själv att gradvis förlänga natten och sover numera 20.00-8.00, med en lunchlur 12.00-13.30. Denna förlängning gjorde sredan under tiden med två lurar, och då kortades den sista luren ner till 45 min. Men då var hon redan 10 mån. gammal och orkade bättre på eftermiddagen. Observera också att vårt schema innehåller 14 h sömn eftersom vi ändrade så pass sent. Din dotter behöver ju ännu 14,5 h sömn.

Får du till ett schema med mellis FÖRE andra luren och middag lite tidigare?
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"