Tomma bröst över en natt..typ...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
LindaVega

Tomma bröst över en natt..typ...

Inlägg av LindaVega »

:D

Sedan Malte sover 12-timmarsnätter ( i en veckas tid ungefär) har jag märkt att han kräver mer mat på dagen. I samband med det känns det som att jag helt plötsligt har fått mindre mjölk. :shock: Igår märkte jag t ex att han inte blev nöjd efter amningen på em ( har aldrig hänt tidigare) Jag mosade en halv banan som efterrätt, som han slukade. Försökte pumpa ur innan jag gick och lade mig igår. Ivanliga fall har jag kunnat pumpa ur 150-200 ml utan problem, men igår var brösten tomma. Då hade han senast ätit nattslurk ca tre timmar tidigare :shock:

Kan en nedgång gå SÅ fort. :?: Jag dricker amningste samt fet mat + dricker flera extra glas vatten.

Vad kan jag mer göra :?: Pumpade ur efter morgonamningen, då fick jag ur 15-20 ml...

Har planerat att amma i ca en månad till i alla fall. Vill kunna amma eftermiddagsmålet samt även pumpa ur på kvällen för att ha i mat och ev flaska.

Tips/erfarenheter/funderingar

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag upplevde precis samma sak. Det är inte lätt när man är känslig för dessa saker som ammande.

Som jag ser det har du några olika alternativ...

:arrow: Ge mer mat och amma det du har den tid du då har kvar.

:arrow: Öka genom att pumpa, MASSOR mer!! Gärna på kvällarna och flera gånger/dag. Men om kvällarna måste man då sitta i typ 20-30 min och gärna växla från bröst till bröst och dra fram nya omgångar helt enkelt.

:arrow: Pumpa det du får ut och servera som extra i flaska då och då efter amningsstunden. På detta sättet så får han i alla fall lite mera mjölk en tid till.

:arrow: Att försöka amma lite oftare typ både före och efter mat.

Sen är det ju det där med VILA.... Även om du sover super på natten kan man inte vara en "duracellkanin" om dagen. Även om man gärna vill :wink:

Skall fundera på om jag har fler saker...
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack TorsMamma :D

Upplevde du att du ökade din produktion :?: Vet ju att du mer eller mindre "hobbyammade" efter 4 mån. Ungefär HUR mkt ammade du :?: Hur mkt pumpade du ur :?:

Funderar på att pumpa ur efter morgonmålet samt efter läggdags för båda barnet. Känns inte realistiskt att hinna pumpa mer dagtid.

Idag fyllde jag på med både lite flaska och banan på em-målet. Till lunch ammade han först båda brösten och sedan 150 g mat :shock: I vanliga fall brukar han äta motsvarande en halv burk mat + lite frukt.

Känner mig lite villrådig. Hade ju tänkt introducera välling till kvällen, men då lär väl mjölken fösvinna HELT om jag inte pumpar (som en tok :? .)..då känns ju inte amningen så bekväm längre direkt... :roll:

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

....är det någon mer som upplevt samma sak :?: dvs att produktionen minskar vid 12-timmarsnatten

Linda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Svaret är väl att jag fick amma 1 bröst ca. 2-3 ggr dagligen i kanske 1 mån om jag hade tur. Sen pumpade jag upp till 7 mån.

Och ja, jag pumpade som en TOK! Men jag hade pumpen i kylen så den stod alltid redo och diskade inte imellan utan pumpade hela dagen (tycker inte det är riktigt lika superviktigt när de är så gamla som 4 mån+).

Ett slag pumpade jag andra bröstet när Tor ammade första och då fick jag ut mycket vill jag lova, men då tog jag ju den maten som Tor annars kanske kunde ha ammat. Men jag hade ingen prestige kvar i just amningen utan i BM. Så då var det ju pumpning som gällde.

Men sen är det också så att han är ju stora killen nu och har fått smak på mat, det behöver inte betyda att du ligger JÄTTELÅGT bara för att han ökar matintaget. Utan att efterfrågan på just MAT är så gott. :wink:
De blir ju lätt gärna lite suglata när de kommer på finessen med "snabbmat".
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack igen för svar :D

hmm..det märkliga är att Malte har börjat tycka om amning MER nu när han äter fast föda. :shock: Nu känns det som att han kan amma "närsomhelst"

Pumpade igår kväll utan resultat. :cry: Satt i flera omgångar men det kom bara ut futtiga 25 ml :shock: :x

Imorse kändes inte brösten det minsta spända. De brukar i ofs inte göra det, förutom på morgonen då....

funderar så det KNAKAR just nu.. :roll:

Linda
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Jag har nästan aldrig kunnat pumpa efter amning. Jag är nämligen helt beroende av utdrivningsreflexen för att få ut någonting, om det inte har gått mer än två timmar sen sist (då slår den igång även på pumpning). Efter amning kan jag pumpa i 10-15 minuter och få ut kanske 10-20 ml. Det är iaf ganska fet mjölk så den har varit värd att spara ändå.

Jag fick nässpray med oxytocin på BVC och det har jag använt vid pumpning. Det underlättade betydligt och jag fick ut mjölken som jag ju kände fanns i brösten.

(Men jag är lite lur på att det egentligen är när kroppen själv sätter igång "oxytocinpåsläppet" som den verkligen förstår att den producerar en massa mjölk och att den ska producera ännu mer. Det är ju därför det rekommenderas att man ammar oftare när man har låg produktion. Så det kan ju hända att sprayen inte är att rekommendera om man försöker öka produktionen, men jag vet inte säkert.)

Mina bröst har börjat sloka rejält nu också :( , men jag kämpar ju inte med pumpning och annat så mycket. Jag pumpar fortfarande innan jag går och lägger mig och får ut ca 150 ml (sammanlagt) men idag resulterade det i att jag inte hade särskilt mycket på morgonen (=inte spända bröst). Rufus ammade och åt sedan dryga 250 ml ersättning också... :roll: För en vecka sen pumpade jag oftare på kvällen, varannan timme, och då fanns det mer under dagarna också.

Jag kände inte den direkta kopplingen till 12-timmarsnatten, snarare en drastisk minskning när det blev 8-timmars natt.
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack Nemita

Intressant det du skriver om oxytocin-sprayen. Använde den flitigt med syrran ( hon låg på neo sju veckor och jag fick pumpa igång min produktion i tre veckor innan hon kunde läggas till bröstet) Tyckte att den var effektiv, det bara sprutade ur mjölk, men jag vet inte om det blev MER, bara snabbare (om du förstår)

Malte uppvisar verkligen ett HELT annat amningsbeteende just nu. Efter första luren ( som var orolig) tuttade han i nästan en halvtimme, sedan bröt jag och serverade lunch. 150 g mat även idag. Efter lunchen ville han tutta igen. Bra såklart om produktionen ska upp, men konstigt eftersom jag tidigare upplevt honom som lite lat vid bröstet. Dvs äta så länge det flödar fort och sedan bli arg när det går långsamt. Nu tänker jag fylla på med tillägg efter långluren så får vi se vad det ger.

Annars har jag nästan bestämt mig för att lägga om matschemat lite

idag har vi
7.00 amning
10 amning + lunchpure
13.30 amning + frukt
16.30 amning + gröt
18.30 amning

Tänkte ge gröt på fm, lunch efter långluren och sedan gröt igen. Amning + tillägg på morgon samt risvälling till kvällen ( vill inte ha FÖR många glutenmål än) Men som sagt, behöver fundera lite längre..Kanske kommer mjölken tillbaka :roll: eller är det svårt när man har så långt uppehåll på natten :?:

Kram
Linda
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vissa säger ju att det blir lite mindre om nätterna blir långa. Jag upplevde det, men för oss inföll det med annan mat, vid ca 5 månader. Rätt raskt införde jag då sån här ätning:

Morgonamning
Matlunch + ev flaska, fasades ut kvickt, han gillar mat.
Mellisamning
Grötmiddag
Kvällsamning

Så har det räckt bra, och jag har kört så i drygt två månader, och tänkte fortsätta så någon månad till. Tre amningsmål alltså. Någon enstaka dag ammade jag efter lunchen, för att boosta produktionen lite. Det verkade nämligen som om det var påfyllningen som gick långsamt, tyckte jag.
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

"Tomma" bröst efter en lång natt tror jag inte på...Jag ammade min flicka idag, och det var mer än två VECKOR sedan sist!!! Jag vet att det fanns mjölk för jag hörde hur hon klunkade och svalde samt att det kom en vit liten rännil i mungipan. Däremot, när tvillingarna var nyfödda kämpade och slet jag med en pump, hade "ingenting" och pumpade som en galning för att få upp produktionen...Gav så småningom upp och ammade det jag hade och sedan fick de tillägg....DÅ fick jag plötsligt tillräckligt med mjölk!!! Från att ha gett ganska mycket tillägg kom jag upp i helamning, för TVÅ!!! Så en pump är verkligen inget jag rekommenderar, det kan vara bra om man vill dra ned på amningen och pumpar ut lite för att undvika mjölkstockning, men för att öka produktionen tror jag barnet och du fixar det bäst själva...Och egentligen behöver kanske inte din produktion öka?! Lägg ned alla prestationskrav och amma för att det är mysigt och roligt! Det är ju jättebra att först amma och sedan ge lite pure´, banan, risvälling...Pumpa är jobbigt och tråkigt, men amma är hur mysigt som helst...tycker JAG! Kram och lycka till! :)
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack TorpSara :D Precis den matordningen har ju vi också, och jag skulle gärna fortsätta med det så länge jag ammar, ja förutom att jag tänkte byta ut nattslurken mot välling.

Idag har jag låtit Malte ligga till bröstet i stort sett hur ofta han vill under vakenpassen, av någon anledning har han tyckt att det har varit mysigt.

Premiär för risvälling ikväll. 50 ml klämde han efter amningen. Kändes bra.

Har också lyckats pumpa ur ikväll. Till slut kom utdrivningsreflexen igång
(efter 15 min med pumpen :shock: ) Fick ur 130 ml på 5 minuter \:D/

ja jag får fundera lite till. Kommer att fortsätta pumpa på kvällen så att det inte blir så långt uppehåll mellan nattslurk och morgonamning.

Linda
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi har ju grötmiddag, och jag kan säga att intresset för bröst/flaska för nattslurk är mycket ljumt. Välling var inte nån idé alls... Killen är proppmätt. Det blev lite tokigt ett tag då han blåvägrade nattslurk men så klart inte stod sig från 17-07... :roll: Nu när jag bara ammar tre gånger om dagen så är det lite trevligare, och då äter han oftast en del, men understundom bara ett bröst.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Såg ditt svar förs nu Solglimt :D

Har själv goda erfarenheter av att öka produktion med pumpning, tex fick jag pumpa igång produktionen för storasyrran när hon föddes ( 10 v för tidigt) Det var inte så roligt att sitta och pumpa varje dag, men jag hade jättemkt mjölk till henne när det var dags att börja amma.

Vet samtidigt att flera andra upplever det motsatta, så det kan nog vara individuellt.

Däremot tror jag precis som du att det BÄSTA för att få upp produktionen är att amma såklart.

Jag tror kanske inte att brösten har blivit tomma, bokstavligt talat, över en natt MEN det har blivit mindre sedan 12-timmarsnatten. Såklart påverkar ju även att han äter mer mat på dagarna också.

TorpSara: ja vi har också kämpat med nattslurk här hemma. NU verkar den vara pop igen. Faktiskt i samband med att han sover hela natten. Jag är nöjd bara det blir en liten slurk.

Linda
Sandy_7

Inlägg av Sandy_7 »

Se om du kan få några goa tips från Amningshjälpen (se rosa sidorna). Själv har jag märkt att det kan ta 2-4 dagar innan mjölken är helt igång igen efter en omställning.

Bra amningshjälp: dricka alkoholfri öl, brygga te på anis och fänkålsfrön, själv har jag druckit Hipps amningste som är helt suveränt. Finns dock inte att få tag på i Sverige (har du någon som åker till Tyskland eller dyl så beställ).
/Sandra
Mamma till Laura :heart: född 050406
och Julia :heart: född 061007
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"