Hjälp med nytt schema för vår 4 mån kille!

Skriv svar
Eremita

Hjälp med nytt schema för vår 4 mån kille!

Inlägg av Eremita »

Hej!

Har en liten kille som sedan han var sju veckor sovit hela nätter. Han har från början haft en inbyggd mat och sovklocka, och genom att googla runt insåg jag att vår strategi och syn på barn stämmer helt med AW:s syn. Sedan dess är jag en flitig besökare av detta forum, och har hittat massor med inspiration om allt från mat, magläge, social delaktighet och utveckling.

Nu till problemet; vi behöver ett nytt schema! David är inte trött (sover inte) längre på de sena lurarna, och vi måste åtgärda, men vet inte riktigt hur. Nätterna är 11 h långa, och vi vill fortsätta att ha den längden, det passar våra rutiner bra. Återstår att fördela dagslurarna på ett bra sätt. Hans naturliga rytm är 45 min och 90 minuter, men det går att få honom att sova 2 h också, med lite hjälp i skarvarna.

I nuläget ser det ut så här:
natt 20-07
lur 9.15-10
lur 11.45-13.15
lur 15.15-16
lur 17.45-18.30

Det är den sista luren som spökar... idag och igår låg han bara och skrattade mest hela luren, men han orkar inte från 16 till 20... (han är helt enkelt tvär, sur och omöjlig i humöret på slutet) så hur gör vi? en kort 20 minutare istället för 45 min? Flyttar de tre andra lurarna framåt, och tar bort den sista 45 minutaren?
I nuläget har han 14.45 h sömn, vilket kanske räknas som lite, men han är glad, pigg och väldigt nöjd på sin vakentid. Han äter massor, både mat gröt och ersättning och sover tryggt i eget rum.

Help please!
Mamma till David, född 16/1-07.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej och välkommen :!:

Vad bra att ni har ett så skönt bebisliv!
Jag skulle, om jag var ni, göra antalet lurar till 3 st istället, och fördela dem jämnt över dagen. Behålla antalet sömntimmar men göra det till tre lurar istället alltså.

Jag skulle också utöka vakentiden emellan lurarna så att det blev MINST två timmar vaket. Till exempel
natt 20-07
lur 9.15-10
lur 12.15-13.45
lur 16-17.30

Det genomsnittliga sömnbehovet är ju 15-15,5 timmar, men om 14,45 fungerar bra så är det också bra för er! Du kan ju alltid lägga på marginalkvartar om det skulle behövas, eller marginalhalvtimme innan gonattet.

Återkom gärna med funderingar!
MVH Jenny
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej och välkommen!

Vi hade en 20-minutrare sist på kvällen just vid fyra månader. Men det behövs nog inte om du glesar ut lite på tuppisarna och gör dem till tre stycken. Han borde nog palla med två timmar vaken varje pass nu. :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åh, dubbelsvar där. :-) Men ense!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol:
Eremita

Tack!

Inlägg av Eremita »

Det låter ju strålande! Och egentligen vad jag själv misstänkte, men det är skönt med bekräftelse på att jag tänker rätt.

Visst är det enkelt med bebisar.... förstår inte varför alla klagar så över sömnbrist? :P Imorse låg solstrålen och väntade på mig (jag hörde honom från halv sju, men han fick vänta på mig till sju) och det värmer så skönt i själen när han fyrar av ett stort tandlöst leende och riktigt sprudlar av entusiasm över att det är en ny dag.

Hur länge tror ni ett sådant schema håller? Över sommaren? Det är ju skönt att slippa ändra scheman så ofta, det tar ju ett par dagar innan det sitter spikat.
Mamma till David, född 16/1-07.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du ska kapa en sömntimme, och då tar du kanske av 45 minuter på sena luren. Det schemat brukar funka bra tills de är runt 7 månader. Då brukar det vara lagom med två tuppisar, men det märker du. Vissa sover glatt tre i ett par månader till.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"