Två-åring firar med att inte sova middag...

Skriv svar
Gäst

Två-åring firar med att inte sova middag...

Inlägg av Gäst »

:D Hurra för två-åriga kejsare!

På sista tiden har gossen i mitt liv ägnat sig åt spännande/främmande aktiviteter :roll: när det skall sovas långlur: :shock: man sover inte. Ibland alls. Man sitter/står upp i sängen och snackar - häromdagen snackade han bort HELA luren :o och var hur pigg som helst sedan resten av dagen. Nu hör jag honom snacka glatt i sängen - lagd blev han för en halv timme sedan... :roll:

Jag har börjat mörklägga i hans rum även för dagluren.

han sover vanligen mellan 12.30 - 14.00

Jag märker också att till kvällen kan han sitta i sängen - fullständigt nöjd och pladdra-pladdra-pladdra i en halvtimme - eller en hel timme! :shock: Man skulle tro att han då var trött nästföljande morgon. Icke! Mr. Sunshine!

Vad skall man tro...?

Dags att förkorta dagluren till 45 min?

Eller förkorta natten?

Vi lägger honom 19.30, och då ÄR han så trött att han absolut inte skulle orka vara med oss någon mera - men det går alldeles utmärkt att sitta i sängen och snacka med herr Tiger i 30 - 60 minuter. Alldeles oavsett hur mycket eller lite han har sovit middag. 8-[

Input..?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej Päivi och Grattis Hugo :D

Sådär hade vi det också strax före Vegas två-års dag. Vi kortade natten med en halvtimme 19.30-07.00 och behöll 1.5 h mellan 13-14.30. Insomnandet på kvällen blev bättre direkt, däremot har vi fortfarande lite svårt med insomning på middagsluren emellanåt. Jag håller ändå hårt på tiden. Om hon tar jättelång tid på sig att somna brukar jag klocka 45 min från tystnad, annars har jag märkt att det blir för tröttsamt framåt kvällskvisten. Det har ännu inte hänt att hon hoppat över att sova HELT och det är mycket bättre när nu natten blev lite kortare.

Tänker gå tillbaka till 12 timmarsnatt när lillebror flyttar in till hennes sovrum (om en månad eller två). Jag kommer då köra saga/musik i ca 45 min och sedan sova 45 min på det.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Ewa

Inlägg av Ewa »

Lite synpunkter härifrån också! :wink: :D

Ja, vi hade det också så ett tag i samband med 2-årsdagen, typ. Men jag satte det inte i samband med minskat sömnbehov. Utan snarare lite förtrots. För det var mycket stök då också. Jag har skrivit om det ett par gånger tidigare - kast med liten säl och strumpor på/av osv :roll: . Så det KAN vara lite förtrotsfrågor också. Om det verkligen är tänkt att det ska vara så att man sover varje dag, vid samma tid, verkligen, är du säker, och så vidare 20 gånger till, ungefär.

JAG tror att de flesta 2-åringar behöver den där sömnen, men kommer in i lite strulperioder då och då. Det brukar jag inte ta något extra för. Typ. Men pågår tjattret över sådär en 30 minuter, brukar jag kasta ur mig en rätt barsk upplysningsramsa, som markering 8) . Och jag tycker det brukar ge sig efter ett par veckor. Om man håller på strukturen själv. Och givetvis beckmörkt, svalt och minst 1 REJÄLT och helst AVANCERAT utepass per dag. Här brukar pappa ta med de små busarna ut efter middagen vid 17 också så de får springa och rasa en stund innan gröten. Då brukar det inte orkas med så mycket mer tjatter när det ska sovas.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

:oops: Just ja, litet förläget GRATTIS också förstås!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Linda och Ewa!

Jag skall ta till mig det där med sago/musikstund när det väl blir så dags! Idag gjorde han en gullig grej, apropos musik: jag satte på en finsk barnskiva som vi inte har lyssnat på på eeeeeeevigheter, och han skulle bestämt ner från sin stol, där han satt medan vi lagade lunch. Och så sprang han till vardagsrummet, kröp upp i soffan, och satt där och lyssnade, tyst som en mus. :heart:

Så musik/saga att lyssna på kan vara poppis här med!

Hugo brukar också gå ut med sin far på kvällskvisten! Väldigt poppis!

Jag brukar också upplysningsramsa lite barskt när det har snackats upp till en halvtimme - men... :roll: Ibland tystnar han, för en stund... ibland INTE. :o

Just nu tänker jag att jag skall kanske inte göra en sån grej av det här snackandet - han är ju inte missnöjd, så... :roll:

Så får vi se - det här är inget nytt - det har hållit på redan ett tag - men om han nu är nöjd och glad med tingens ordning, så..? Kanske jag skall tagga ner, i vanlig ordning... :roll:
Fialoppan

Inlägg av Fialoppan »

Hej, min pojk blir snart 2 han med o jag känner igen det där. Han sitter i knäet hos en annan o gonattkramas i soffan, skiner upp som en sol när man frågar om han ska "nana".Då är han trött. på oss. För han har en stund för sig själv i sängen o den gillar han.
Jag har låtsats som det regnar, har inte behövt gripa in. Förrän häromdan då han klättra ur spjälisen..men d e en annan historia :wink:

Jag vet inte om det är "rätt", men jag har låtit bli att ingripa.Det lilla problemet delar nog vi med många andra. Grattis åxå.Tänk vad fort tiden går, man har de verkligen bara till låns.. :heart: Kram på er.
Fialoppan mamma till Albin 050719
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej Päivi och alla andra :!:

Då vår äldsta var drygt två år började han mitt i allt skippa dagsluren. Jag fortsatte/fortsätter ännu att lägga honom 12.30-14.00. Ibland sover han hela luren, ibland pratar han hela luren, ibland knycker han någon bok eller leksak ur hyllan brevid och sysselsätter sig. Vi tycker alla det är skönt med en stunds avkoppling på eftermiddagen, oavsett om man sover eller inte. Jag har aldrig gått in eller ramsat. Jag bara ger förutsättningarna, så får han själv välja vad han gör med tiden (så länge han hålls i sängen). Sonen sover natt 19.30-7.30. Ibland kan lillebror och han prata bort en halvtimme innan de somnar, men det tycker jag inte gör något. Maken och jag gör ofta det samma då vi lägger oss..

Tagga ner är alltså mitt förslag :D :!:
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"