Sluta med middagsvila - när?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Gäst

Sluta med middagsvila - när?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Vet inte om detta hamnar under rätt rubrik men annars kanske någon kan flytta åt mig?

Sonen fyller 3 år om en månad och har självmat slutat sova middag. När brukar det vara dags för det?

Fram tills för kanske 3 veckor sedan sov han 19-07 samt 13-14.30. Vaknade dock väldigt ofta redan 06. Sedan deklarerade han helt sonika en dag att idag behöver jag inte vila middag. Blev lite tagen på sängen men tänkte att det kanske kan vara dags att sluta snart. Hade de föregående dagarna stort besvär med att få honom att somna öht dagtid, mycket av att gå tillbaka med honom till sängen. Strulade även vid kvällsläggningen. Nu blir han ju väldigt trött fram på eftermiddagen, lägger sig gärna en 15-30 minuter före 19. Sover nu ibland även ända till 07.

Tar det några veckor att anpassa sig helt enkelt och bör det räcka med de 12 timmars sömn det ju nu faktiskt blir? Några bra tips för hur man tar sig igenom de trötta eftermiddagarna? Ibland lägger jag in transportsträckor vid 15-16-tiden och då brukar han somna en kort stund i bilen och vara mycket trevligare under resten av em/kvällen. Somnar ändå gott på kvällen. Ibland tittar vi på någon dvd (20-30 min).

Är egentligen inte särdeles bekymrad utan ville mest höra när andra barn slutat sova middag och förslag på hur man kommer förbi trötta eftermiddagar.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vera slutade med middagsvila i höstas. Jag tyckte att det var väl tidigt, men hon sov 45 minuter och då tog det oftast en bra bit över en timme innan hon somnade på kvällen.
Så hon förlorade sömn på att sova. Fortfarande händer det att hon sover 1,5 timme en av dagarna på helgen, men defenitivt inte varje vecka. Men det är skönt att möjligheten finns och då brukar det ändå inte vara några problem på kvällen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
tove79

Inlägg av tove79 »

Gustav var precis 3 år när vi bestämde oss för att skippa dagsluren. Han var fortfarande trött mitt på dagen men nattningen hade blivit allt segare.
Natten fortsatte att vara 12 timmar, men precis som LO skrev, nu blev den verkligen 12 timmar, innan förlorade han ju en timme på krångel på kvällen.
I en övergångsfas är de oftast jättetrötta en stund mitt på dagen - då får man dansa schottis och sjunga schlager!
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Jag vet ju inte, men kan man inte bara lägga in en 20-minutare när man ser att han är trött? Från 1.5h till inget är ju ganska myket ändå... men vad vet jag, min skrutta är fortfarande så trött att hon ibland vill ha 2 tupplurar på dagen... :roll: :wink:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag tycker Pea har en fin modell - som jag trots att den är så fin skam sägandes inte ännu anammat :oops: - hon har infört vila i 45 min då man ligger i sängen och lyssnar på saga. Sen knoppar hennes in och sover 45 min på det. När min stora hade svårt med insomningen på kvällen, kapade vi från 1,5 tim till 45 min och insomningsproblemen försvann direkt. Och min kille behöver fortfarande sin dagsömn - så det har funkat för oss. Men har man inte middagssömn tror jag ändå att det är skönt att få en stunds riktig vila mitt på dagen, för det tar på att orka med sig själv och omvärlden annars. Så Peas tips kanske kan vara något.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack alla för input. Låter ju ganska normalt då. Ibland sover han som sagt en stund på seneftermiddagen. Har försökt få honom att ligga och vila en stund men det är helt kört. Vi brukar dock kunna sitta och läsa en bok när lillasyster är lagd för sin vila. Han har alltid älsk att läsa som tur är.
Jeanette R

Inlägg av Jeanette R »

Hej!
Runt tre verkar ju väldigt vanligt att de slutar sova dag. Ville bara inflika att min kille, 2 år och tre månader, inte längre somnar på dagarna. Har låtit honom ligga en timme utan att somna och tar sedan upp honom. Funderar nu i dagarna på att införa alternativ vila, typ jag jobbar vid datorn och han läser själv eller kanske ser lite på Mulle Meck eller leker i sitt rum.

Han har även tidigare visat tendenser att ha lång insomningssträcka på dagarna, och jag tror att han antagligen skulle klarat att skippa daglurarna ännu tidigare.

:D
Erik 0503
Elise 0709
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"