Tack, Lua

Förutom det Lua hänvisar till, läs också svaren till Vargmor
Novas mamma skrev: Jag talar lugnt och glatt om hur fint det är med flygplan ( vi bor bredvid en militärflygplats så hon är ju van både vid flygplan och oljud sedan födseln...)
För ett litet barn i åttamånadersångesten kan självaste mamma bli skrämmande (och henne borde ju barnet rimligtvis vara van vid, kan man tycka). Det kan räcka med att mamma kommer ut ur duschen med en handduk virad om håret, så bryter barnet samman.
Förtrotsen innebär bl a ett ifrågasättande av just allt det kända. På gott och ont - hon ifrågasätter inte bara katter och flygplan utan också mammas avvisande attityd.
För att inte förstå, att "köra över" (det är fint med flygplan, mopeder är ingenting att vara rädd för, etc) är att avvisa. Man underkänner barnets känslor och i barnets ögon därmed barnet självt.
Du skulle vinna mycket på att "pakta" - se tråden om att gå i pakt med barnet - i stället för att motarbeta henne, vilket är vad du gör i praktiken

I och för sig förståeligt nog, eftersom du tycker HON motarbetar DIG. Men fortfarande fel.
Du säger att det går bättre om du försöker tänka som ett barn. Och där ligger nyckeln till den inlevelse som kan ligga till grund för den sortens ledning ett litet barn med glädje och lättnad kan ta till sig: "Mamma bevakar mina intressen. Mamma vill mig väl. Mamma förstår mig. Mamma är min allra bästa vän i världen."
Det är så vi vill att hon ska känna. Tänka säger jag inte, för så exklusiva, rationella och medvetna tankegångar är hon inte mäktig ännu och ska inte behöva försöka vara. Det kan hon bara inte.
Ömsesidigt förtroende är ett stort och varsamt bygge som tar sin början när barnet är nyfött. Att efterleva det, även om och när barnet sätter sig på tvären av ena eller andra skälet, betyder att aldrig någonsin avvisa barnet - däremot kan man (och bör, och måste ibland) tydligt avvisa barnets BETEENDE stundom, särskilt förstås i trotsåldern.
Med förtrotset får vi en liten försmak av vad som komma skall. Den är en tid av vacker övning, av förberedelse. Den varar i regel bara två månader.
Utnyttja den väl
PS Problemet med katten / hunden illustrerar din avvisande hållning. Eftersom du inte gärna kan göra dig av med barnet, funderar du på att göra dig av med djuren i stället

Förstår du inte vilket lass av skuld du därmed lägger på barnet, redan genom att ens tänka så, och förstår du inte hur hon - med all rätt - försöker värja sig mot detta
"Ingenting hjälper", menar du. Nej, inte så länge du vidmakthåller avvisandets politik. (Som f ö är rätt gängse i detta barnfientliga samhälle, så du är inte ensam

)
Din främsta uppgift som förälder är att på bästa sätt förbereda henne för ett liv utan föräldrar.