Son på snart 4 år som trotsar

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
HelleH

Son på snart 4 år som trotsar

Inlägg av HelleH »

Vår son som fyller 4 år i september är så jobbig och nu känner vi att vi behöver lite stöd och hjälp hur vi ska hantera honom.

Han har alltid varit en aktiv och nyfiken kille, men samtidigt glad.
Senaste tiden har han blivit väldigt jobbig pga att han puttar och slår andra barn inkl lillebror på 1,5 år. Han kan helt utan anledning gå fram till något barn hos dagmamman och ta saker ifrån dom eller putta till dom. Så fort man säger till honom så säger han "dumma fula dig". Säger man att nästa gång så tar jag ifrån dig "saken" så säger han "då ska jag skära dig". Vad alla dessa ord kommer ifrån har vi ingen aning om!?!
Det känns även som att han är arg nuförtiden. Frågar man honom exempelvis om varför han gör dumheter kan man få svaret, jag vill inte leka med henne/honom eller att hon/han är dum.

Vi har försökt köra med "skämsstol", reslutatet har varit varierande.

Snälla hjälp oss med lite tips hur vi kan hjälpa vår lille kille.
Lua

Inlägg av Lua »

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen hit :D

Om du går in på sökfunktionen
http://www.annawahlgren.com/forum/search.php
och skriver "fyraåring" som sökord, och barnafostran på forum, så får du upp massor av bra träffar :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Son på snart 4 år som trotsar

Inlägg av annawahlgren »

HelleH skrev: Frågar man honom exempelvis om varför han gör dumheter kan man få svaret - - hon/han är dum.
:D Välkommen är du :lol:

Ser du ett litet samband i citatet ovan :?:

Små barn gör som vi lär dem. Skämsstolen är till för att få små barn att skämmas. Små barn är inte gjorda av annat än vi vuxna. Hur mycket växer du / ni ömma föräldrar av att skämmas, helst offentligt :?:

Jag skulle vilja råda dig att läsa och försöka ta till dig Barnaboken :!: Då finge du, vill jag tro, korn på ett helt annat förhållningssätt än det du / ni har nu.

Små barn ber inte om att få vara riktigt jobbiga här i världen. De vill det inte mer än du / ni vuxna.

Leda, lära, visa, hjälpa är ledorden :wink:

Ungefär som du eller ni skulle vilja gällde på en ny arbetsplats.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"