19 månader och dagssömnstrassel

Skriv svar
HannaMaria

19 månader och dagssömnstrassel

Inlägg av HannaMaria »

Hej!

Trassel är det väl inte, för detta har bara hänt en gång, dvs. idag. Nämligen vår lilla son som somnat sin dagssömn utan gråt i många många månader. Men idag när jag ramsade så satte han sig upp i vagnen och stortjöt. :shock: Jag blev helt ställd. Han grät i en timme. Jag lade ner honom 3-4 ggr, men genast jag gick därifrån var han helt ifrån sig igen. Jag iakttog honom genom fönstret och han var så trött att han nästan somnade sittandes, men han vägrade att lägga sig ner på kudden. Ett tag såg det ut som om han verkligen försökte, men då var det som om han inte kunde då selen var lite ivägen.
Till sist tog jag in honom och tänkte att han kan somna bredvid mig på sängen :oops: :oops: men det gick ju förstås inte alls! Så idag blir det tydligen ingen dagssömn...
Bäst att få ett ordentligt skratt i morgon och att jag låter honom vara...
Är det annars något som är vanligt att en unge som somnat utan problem i månader plötsligt beter sig så här :?: :?:
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig :wink:

Du ska absolut inte bekymra dig! För det första: en gång ingen gång, två gånger en dålig vana. Det är mycket möjligt att detta bara var en engångsföreteelse. Vem vet vad som rör sig i den lillas huvud? För det andra: skulle inte förvåna mig om det ligger lite förtrots bakom.. :roll:

När småttingarna kommer upp i förtrotsen tar det sig ofta uttryck i dagssömnen. Min Saga började plötsligt vägra somna på dagen hon också. Jag hade rätt nyligen bytt till resesäng ute på verandan då, men nu gjorde hon inget annat än hoppade, vrålade, tjatade och busade. En dag började hon dunka huvudet i väggen med enorm kraft... Jag fick byta tillbaka till vagn och där sover hon än idag :lol: (ja alltså inte i ett sträck.. :lol: :lol: )

Under denna period tog det ca en timme innan hon somnade dagtid. Och ibland vägrade hon lägga sig ner vilket ledde till att hon somnade sittande... Så jag vet vad du menar! Det är bara att vara envis. Tillrättaläggning och ramsa vid behov. Visa att inget har förändrats. I bästa fall är allt som vanligt imorgon igen! Och att gossen inte fick sin dagssömn idag klarar han - utrustad med marginaler som den säkra sovare han är :!:

Kram :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Tack Sagalinda! :wink:

Ja, nya tag imorgon! Han har annars klarat dagen otroligt bra. Trodde aldrig att han kunde vara så pigg utan dagssömn. Men det är väl så då man är ss are!
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"