Träna på ord och trad. läsning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Träna på ord och trad. läsning

Inlägg av blomman »

Började för någon vecka sedan att träna ord med båda mina barn. De tycker det är jättekul och börjar "se" orden!
Felix roar sig med att upprepa orden jag säger och visar hela tiden, samtidigt som jag säger det. Ska jag be honom vara tyst och lyssna? Jag har inte velat det, för barnen brukar ofta veta bäst!
I torsdags började Felix läsa på det traditionella sättet, han har ju varit väldigt intresserad länge av bokstäver, men nu kan han ljuda orden! (Det är ju fortfarande 1,5 år kvar tills han börjar skolan och då hoppas man ju att de tar tillvara på hans kunskaper...)
Jag tänkte fortsätta med orden och utöka med djur, är det rätt, även om han nu läser på det "gamla vanliga" sättet också? Kör ju samma med Mira som läser och skriver vanligt...
Det är så himla kul det här!
De där kurserna i snabbläsning för vuxna, är de uppbyggda något liknande?
Förresten berättade mamma och pappa att de gjorde någon liknande träning med mig när jag var liten! Och se hur intelligent jag blev... :wink: :roll:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Kära blomman - tack för senast! Och de goda bröden jag än kan drömma om...

Jag tycker ni ska fortsätta som ni gör. Själv om han ljuder orden nu, så är förståelsen inte likadan som när du visar ordkorten. Fortsätt med det, i det temopet som du klarar av att hålla igång. Det kommer att påvärka hur man läser sen, som vuxen.

Det gör inget om han säger oden efter dig, det visar bara att han verkligen är intresserad av detta. Säg till honom att visst, det finns två sätt att läsa; Tänka-läsa (tyst, inom sig) och snacka-läsa (läsa högt). Nån gång gör man ena, andra gånger det andra. Han gör som han vill än så länge.

Hur långt har ni kommit? Hur många ord har han sett? Och vilken typ av ord?

Kram, Hege
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Hej Hege!
Nu är lille Felix jättesjuk med hög feber, så nu ligger vi lite lågt med träningen. Annars har vi vl iallafall lyckats med två gånger om dagen, ibland tre.
De ord vi övat in hittills är elefant, häst, tiger, hund, apa, katt, ko. De sitter jättebra!
De senaste, som inte sitter helt ännu är: spårvagn, moped cykel, husvagn, båt, bil.
Mamma håller på att samla fåglar åt oss i sina tidningar, så det ska bli en bildserie med!
Den 19-21 augusti ska min moster (som är barnpsykolog och bildteraput) till Gbg på nån internationell neuropsykologi mässa (eller nåt sånt) och hon lovade att jag skulle få materialet efteråt! Spännande!
Felix och även storassyster Mira är jätteintresserade och jag har förklarat litegrann att det här tränar hjärnan.
Tydligen började detta med att se hela ord redan på 1890-talet, tror jag min moster sa. Och sen var det någon på 60-talet som jag inte minns namnet på...
Felix är överhuvudtaget oerhört intresserad av ord. Nu när han kan läsa håller han för egen maskin på att prova at byta ut en bokstav i orden för att se vad det blir då. T.ex natt - hatt.
Storasyster är inte i ett matte-svep och älskar att räkna!
Men just nu är det som sagt sjukstuga!
Jag tar gärna emot alla tips du har! Kommer du upp till gastsjön igen i augusti? Skulle gärna träffa dig igen!
Kram
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

He-he, jag är säker på att han på 60-talet var just Glen Doman. Han var HUGE i USA efter att read-boken kom ut, tusentals föräldrar lärde sina barn att läsa med metoden. Den gick som följetong i damtidningar, och det ble även gjort TV-program om den.

Sen blev det tystare, kan man säga.

Möjligt att man fant metoden för arbetskrävande. Det är ju några tusen ord ett barn ska genom om man fölger Doman till punkt ock pricka. Det kan bli tufft för de flesta vuxna. Men metoden är i bruk, barn läs sig fortsatt efter den. Alla hjärnskadda barn på Domans programmer, till ex.

Ett tips till dig är att du gör ord som barnen verkligen vill tycka är roligt att se. Ord från favorit-tv-programmet? Växter man kan se ute nu om våren? Bilmärken? Dinosaurier? Kom i håg att detta ska vara som en lek, ha roligt!

Kram!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Ett tips till dig är att du gör ord som barnen verkligen vill tycka är roligt att se. Ord från favorit-tv-programmet? Växter man kan se ute nu om våren? Bilmärken? Dinosaurier? Kom i håg att detta ska vara som en lek, ha roligt!
Vi har tagit ord som Tintin känner igen i tal (mormor, mamma, pappa, osv.), sådant hon tycker om (hund, katt, docka etc.) och så lite "praktiska" ord (soffa, bord, jacka till exempel). Det har blivit en bra blandning för oss även om hon inte är så koncentrerad alla gånger :lol:
Är hon inte riktigt "koncentrerad" så slänger hon ur sig ett ord bara :D
Helst "bord", det är tydligen ett riktigt fint och vackert ord det.
Men får man lite uppmärksamhet från henne och att hon koncentrerar sig ett litet litet tag så kan hon flera av orden! (vi har 10 i taget).

Det är kul och fascinerande att se! Och till och med maken, som nog undrat vad frugan håller på med men låtit mig hållas, har sett och märkt att hon lär sig och kan :D

Tog fram knoppuzzel igår och vi har ett med bilder både under puzzelbitarna men två utan bilder där under. Visst kan man gå på form då när man inte vet, men jag satte mig i går kväll och skrev med så stora bokstäver jag kunde i "puzzelhålen" vad som skulle vara där. Vet inte om det är "rätt" men tänkte att då får dottern se orden där på vad som ska dit. Katt - en bild av en katt ska dit. Rätt? Fel? Jag vet inte. Bara stundens ingivelse.
Får se vad som händer och vad dottern tycker om detta!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hmmm Ms Sophie,

nu blev jag furndersam. Säger HON orden? Det är ju DU som ska säga dom! Hon ska bara kasta en blick på dem, hon kan vara hur okonsentrered som helst. Hennes hjärna ska bara avfotografera ordet, och det går på brökdelen av en sekund. Hon behöver inte vara särskillt konsentrerad för det.

Beskriv för mig hur ni gör en läs-session, så jag kan säga om ni är ute och cyklar, eller om det är jag som misuppfattar helt här.

Kram, Hege
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Hej Hege,

Vi gör som du visade i Gastsjön, men ibland gör vi så som du pratade om - dvs. vi håller upp två olika ord och frågar "var står det XXX" och det är då hon säger orden. Inte annars.
Det var jag som formulerade mig så att det lät som att vi övade henne på att säga orden vilket inte är fallet.
Utan vi visar upp och säger "här står det XXX" och ser till att se på hennes ögon att hon tittar, om än en ytterst kort stund, på ordet innan vi byter till nästa.
Vi har 10 ord åt gången och ungefär var 5:e dag byter vi till två nya och tar bort två gamla ord.
Ibland så håller vi som sagt var upp två ord och frågar "var står det XXX" och det är där om hon är koncentrerad som hon kan peka ut ordet rätt och även säga det. Det går bara en kort stund och med 2 ord, sedan har hon tappat fokus och tålamod. Och pekar hon "fel" säger vi "där står det XXX" och inte "Nej, det där är XXX".

Våra lässessioner är 1-5 gånger om dagen och inget vi "tvingar" på henne, utan i förbifarten när vi kommer ihåg det.

Det där med att jag har skrivit i orden i knoppuzzlet har jag inte pratat om eller visat henne. Hon sitter själv och bygger puzzel eller så frågar jag bara "var ska XXX vara" och hon lägger dit det. Att jag har skrivit orden är mest för min egen skull eller andra som inte "lagt" puzzlet, att veta var de ska vara... *S*. Plus att se om ord sätter sig bara hon ser dem även på detta sätt.

Kram
Sophie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hörs ut som ni gör helt riktig! Här var det nog jag som misuppfattade.

Jag är lite nyfiken, hur stora är bokstäverna på puzzelet? Så stora att hon kan se dom??
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Jag läste igenom hur jag hade beskrivit det och jag förstår att du trodde att vi gjorde på annat sätt... :oops:

Jag har skrivit med STORA bokstäver så stort jag kan i varje ruta.
Ko har blivit väldigt stort medan traktor blivit mindre pga att det är längre ord... Men i snitt ca. 2 cm höga bokstäver, ibland 3 cm. och skrivet med tuschpenna så "fett" som möjligt så det ska bli så stort och tydligt som ytan tillåter utan att det ska bli "plottrigt".

Hon kan se dem, men jag vet inte om hon tänkt på dem eller reflekterat över dem. Där tränar jag inte något alls utan bara låter dem vara för att se om de "slinker in" bakvägen när hon lägger puzzlet.

Förresten så var hennes kusin, 2.5 år, på besök i helgen och då visade jag för min syster hur vi gjorde med ordträningen och gjorde det för systerdottern. Och oj vad intresserad hon var!
Hon nickade igenkännande när jag sa orden och "förklarade" även lite till varje ord jag sa :D
"mommo, ja de ä mommo" kunde hon säga när jag sa "här står det mormor".

Så jag ska fixa detta åt syrran så hon kan börja med det också! Hon såg ju klart och tydligt att det var intressant och kul för dottern :D
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag glömde helt svara på detta... :oops:

Vad roligt att du sprider budskapet!! :D :D :D
Det blir som när jag var i Gastsjön och visade, när man bara får SE hur det ska göras, hur glada och intresserade barnen blir, då är det ju så mycket lättare att ta till sig än om man läser vad jag tjatar om här på forumet.

Du är en bra Doman ambassadör!

Jag tror orden bak på pusselet är för små för hennes syn att se, men NÄR hon kan se dem (dvs. se dem kan hon ju redan nu, men bokstäverna är för små till att hon kan skjelne dem från varann och se vilka ord de danner) då vill du veta det. Med besked!

Kram, Hege
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Jag förstod eller misstänkte att orden i puzzlet skulle vara för små och jag pratar inte om dem heller utan de får "slinka in bakvägen" tänkte jag. När hon ser dem så kommer hon läsa dem tänkte jag :D

Och visst är det som du skriver, när man SER själv hur det fungerar så blir man sporrad. Jag har nu läst Domans bok om att lära barn att läsa och ska strukturera om lite och verkligen ta tag i detta med läsningen.
Och fastän jag varit "ostrukturerad" jämfört med hur man "ska" göra så märks det att Tintin gillar detta även om hon ofta ser okoncentrerad ut, men som sagt var så behövs det bara en blick från henne på ordet och det går ju snabbt att visa upp 10 ord :D
Vissa ord gillar hon bättre och vill gärna hålla i ordet TV till exempel :lol:
Sedan har hon börjat säga "XXX står det här" om saker när hon pekar på något :lol:
Och hon frågar också "står det här?", så nog märks det att hon är väldigt intresserad av detta.
Och just därför kommer jag nu att backa bandet, sätta mig ner och strukturera upp detta mer så att jag har en bra och bred ordbank att börja med, för hennes skull!

Har även börjat läsa om hur man lär sitt barn fakta... och jösses så intressant! Det ska vi börja med också, men det kräver ännu mer struktur känns det som och definitivt mer förarbete. Och tänk vad både hon och jag kommer lära oss saker här framöver!!! Speciellt hon... en annan är ju lite segare i inlärningen som sagt var :lol: 8)

Tack Hege för att du sprider detta fantastiska budskap!
Kram
Sophie
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Kul att det är så många som håller på!
Jag funderar på ira som är sju, blir åtta i december. Och hennes enorma (just ni iaf) matte-intresse! Är det sent att börja med prickarna? Och hon är väldigt intresserad av själva räknandet, kan man hjälpa henne mer där?
Var på utvecklingssamtal och enligt läraren så (prcsi som vi sett här hemma) så har både läsandet och räknandet exploderat i utvecklingen senaste månaden... ungefär samtidigt som vi började med detta.. kan det hänga ihop? Átt man tränade hjärnan på flera sätt än det tradtionella och då startade igång nåt? Eller är det önsketänkade?
I allafall visste inte läraren något om IAHP :cry: , synd..
Men på Felix dagis håller de faktiskt på och tränar i liten skala med barnen! :lol:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Intressant, blomman, mycket intressant! Jag ha ingen aning om vad orsaken kan vara.

Jag tror att prickarna för en åttaåring inte är så bra. Hon har förlorat förmågan att se mängden i prickar som de som är under två år kan göra, eller barnen med hjärnskada som är över två år. Jag vet att IAHP har upplägg för störra barn med matte, men jag vet tyvärr inte hur det går till.

Vad är det för övningar de gör på dagis??
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

På dagis visar de ord och bilder, säger de, jag har inte sett det...
Så nu är det traditonell matte som gäller för lilla matte-tokan här hemma alltså!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "