4 veckor gammal nattsuddare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma Lena

4 veckor gammal nattsuddare

Inlägg av Mamma Lena »

Hejsan!

Jag har en tjej som snart är två som enligt konstens alla regler lärde sig sova hela nätter med lite hjälp redan vid 8 veckors ålder och trodde minsann jag hade kläm på det här.

Nu har jag fått en son som är en riktig nattsuddare. Han är snart 4 veckor. Trots magläge, mild buffning etc vill han ha mat så ofta som med 1,5-2 timmars mellanrum på natten och har långa perioder efter 4-snåret som han är relativt vaken (skriker ej men gruffar och har sig). På dagen sover han förstås som en stock! Har sedan födseln kört standardmodellen och verkligen pratat och visat att det är kul att vara vaken på dagen så länge han orkar, men fortfarande efter en månad ser jag inga som helst resultat. Nu sover han inte längre jättemycket på dagarna så jag tycker det borde ge sig (sover ung 9.30-12, 14.30-17). Vid 19.30-20 somnar han för natten och vaknar då när vi lägger oss vid 21.30 och ammar lääänge, vaknar sedan vid midnatt, 2, halv 5, 6 och så vaknar han för morgonen vid 7-snåret. Han sover inte längre pass av att ligga på magen som sagt och den milda buffning som jag körde med Louise fungerar till en viss gräns men inte längre.

Nu till frågan: är han för liten för en vagnings-kur tycker ni. Tänkte man kanske skulle kunna amma vid 22 (när vi lägger oss) och sedan försöka få honom att hålla sig till 2 och sedan hela vägen till 5 innan nästa mål. Och nästa gång han vaknar efter det går vi upp (även om klockan bara är 6). Låter det vettigt? Han går upp bra i vikt och har inga problem fö med amning eller så. Eller ska jag avvakta lite till och se om det rättar till sig?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och grattis till lilla killen.

Det är först nu efter tre till fyra veckor som du kan använda standardmodellen. De tre första veckorna tar de sig den sömn de behöver och ska få äta när de vill.

För att vända på dygnet så kan du visst köra en vagningskur och i övrigt standardmodell. Se till att ha HELT mörkt i rummet på natten och ljust när han sover på dagen - så han märker skillnaden.

Jag kan inte riktigt hur länge varje mål ska vara i standardmodellen närde är så små, men det står i Barnaboken och kanske kan någon annan svara på det.

Planera in 16 timmars dagssömn totalt varav ca 6 timmar i sträck på natten.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D

Dags för struktur. Inte klaga på barnet :twisted: Läs gärna "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" så tror jag du har alla goda chanser att komma rätt :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma Lena

Var hittar jag ovan nämda text?

Inlägg av Mamma Lena »

Om Marie och Samuel?

Så vill jag bara poängtera att det är klart att det inte är lillkillens fel eller att jag anklagar honom. Han är ju pytteliten och vet ingenting annat än vad som han hittills gjort: sova på dagen och vara vaken på natten. Han behöver väl lite guidning helt enkelt, frågan var bara om jag var lite väl forcerad och snabb att vilja ändra hans beteende. Jag är jättelycklig över att han överhuvudtaget finns, men det kan ju aldrig vara skoj att ligga halvvaken på nätterna när alla andra sover... Mycker roligare att umgås med sin familj på dagen tycker jag. Men jag förstår vad ni menar...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Förlåt om jag lät sur! Det är det här som för mig luktar klagan:

"Nu har jag fått en son som är en riktig nattsuddare. Han är snart 4 veckor. Trots magläge, mild buffning etc vill han ha mat så ofta som med 1,5-2 timmars mellanrum på natten och har långa perioder efter 4-snåret som han är relativt vaken (skriker ej men gruffar och har sig). På dagen sover han förstås som en stock! Har sedan födseln kört standardmodellen"

Han ÄR ingen nattsuddare. Han VILL inte ha mat så ofta på natten. Han gör precis som du lärt honom och inget annat (och det är inte Standardmodellen så långt ögat når).

Marie och Samuel finns under "shn-kuren - så här kan det gå till" och även i Barnaboken. Jag tror du framgångsrikt skulle kunna följa det "receptet" till bokstaven :lol:
Mamma Lena

har läst och har en fundering...

Inlägg av Mamma Lena »

När jag läser schemat reagerar jag på två saker.

1) jag har nog lagt lillebror lite för tidigt

2) Enligt ditt schema kör en stor standardmatning à 1,5 timme igång när han vaknar vid 5, varför gör man inte en liten nattmatning à 20 minuter där och sover vidare?

Jag vill på sikt få nätter från 21.30-6, dvs 8,5 timme utan mat för att sedan lägga lillebror tidigare så att han får samma läggningstid som sin syster och får så långa nätter han behöver.

Enligt ditt schema för 5-6 veckors bäbisar skulle jag då börja med att lägga honom vid säg 22.30 och försöka få honom att sova till 5 utan mat och sedan gå upp. Efter ett par veckor skjuter man på uppgången till 6.30 (eller dyl) och så småningom lägger man honom tidigare.

Skulle inte ett annat sätt vara att lägga honom 21.30 och ta en matning på natten nu i början vid säg 3-4-snåret och sedan sova vidare till 6 och senare plocka bort nattmålet?

Måste fundera på ett fungerande schema innan jag agerar. I natt sov han från 21.30 till 2.30 och sedan till 6.30 helt av sig själv. Kanske håller han på att vänja sig själv... Eller så var det så mycket som hände igår att han inte riktigt hann sova så mycket på eftermiddagen som han är van vid helt enkelt.

Nåväl, tacksam för lite hjälp med ett schema. Dagsömnen får jag schemalägga när jag lagt upp en strategi för nätterna. Nu måste jag ta hand om lilleman som vaknat...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Du tänker högt här och det är precis vad du ska göra (med papper och penna). Schemat kan ingen annan göra åt dig. Jag kan bara ge förslag och det har jag gjort, inte minst i Barnaboken (Standardmodellen, Marie och Samuel, lille Hugo, där själva schemaplaneringen diskuteras) - mer individuellt än så blir det inte :wink: LYCKA TILL :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"