Jobbig lördag

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
blomman

Inlägg av blomman »

Skönt att det "bara" var magsjuka!
Då bli hon säkert bra snart igen! :heart:
Ang. svälja fästingar: Mira bet sönder en (äckligt så det vänder sig i magen...) runt ettårsåldern, och enligt sjukvårdsupplysningen så är det ingen fara. Borreliabakterien fräts sönder i magen!
Kram på er!
duggan

Inlägg av duggan »

När dottern hade magsjuka i höstas (8 dagar lång) så var vi in på barnmotagningen och läkaren där sa att vi skulle koka en soppa på morötter och potatis. Och ge banan! endast ett par dagar för att sedan introducera kokt kyckling till morötterna och sedan ris och sedan även rostat bröd, med lite smör på. Detta funkar bra hos oss vid magsjuka.
Vad jag har hört så ska man faktiskt hålla sig borta från sötade drycker (cocacola, blåbärsoppa, nyponsoppa och givitvis INGEN mjölk!)

Och rumstemperede drycker, ej kallt vatten..

Hoppas att nått kanske passar?

Krya på er!!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Åhhhh vad skön och höra att ni är på bättringsväg.

Blåbärssoppa är ju nr 1 har jag hört. :wink:

I USA ger man det som heter BRAT. Rakt upp och ner inga tillsatser eller konstigheter...

B = Banana
R = Rice (kokt utan något)
A = Apple sauce (äppelmos)
T = Toast (rostat vitt bröd, inget smör (men äppelmos på kanske?))

Mina syskon som har barn i usa svär att detta har funkat varje gång. Har aldrig testat själv, men i det landet frodas ju gärna magbakterier.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Skönt att det "bara" var magsjuka. :shock: Jag hade blivit jätterädd.

Vad jag har hört så är det bra med sötade drycker som saft eller soppa(helst utan konstigheter i). Det blir ju den enda energi man får om ingen mat alls går ner. Och energi behövs då, med jättelågt blodsocker mår man ännu sämre. Har man i lite salt så blir det "vätskeersättning".
Mjölkprodukter brukar inte vara bra alls. Bananerna ska vara åt det gröna hållet tror jag.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

J och Å skrev:Tack snälla.

Sprutor har vi massor. Laddade tre till J när han åkte tillbaka in. Mina suger i sig så gärna. Men Lisen vill hellre ha på sked.

Lisen har nu sovit 8.20-9.40, 11.30-14.30 va vaken i 10 min fick i sig lite och kräktes, nån sked till och nu sover hon igen.

Kör sprutor i natt, då tror jag nog hon tar, törstig som hon är. Mina hade ju sond båda nätterna, men vi får köra sprutor i natt till henne också.

Tips på bra magsjukemat? Nu kör vi vätskeersättning blandat m lite nypon till Lisen. Mina vill ha mer, har gett yoghurt och nypon, smörgåsrån. Någon med bra tips. Fjällmor vad körde ni?

Ska krama om dem alla, lääääänge!
om du behöver "tvinga i" vätska:
:arrow: sätt sprutan långt bak i mungipan och spruta in (med attityden på)

:arrow: det viktiga är ATT du får i dem saker de gillar och får behålla - våga prova dig fram!
Avslagen CocaCola är ju en klassiker :wink: Jag vet att Mammamy pratade om att den är jämförbar med vätskeersättning om man tillsätter salt. Men jag minns inte proportionerna... #-o :oops: :-$ ..hon nämnde...

Här är rostmacka med leverpastej det första som åker fram när aptiten kommer. När sen suget efter "varm mat" kommer så serverar jag kokt ris med t.ex fiskbullar... bara som exempel :wink: Det är "snäll" mat som jag vet barna gillar = kroppen får energi, och kan läka.
:arrow: Servera i små portioner, men täta mål :idea:

Kram igen! :heart:
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Här är bra info, kopierad och inklistrad från www.tryggabarn.nu:

Behandlingen syftar till att motverka uttorkning genom att ersätta vätske- och saltförluster och att påskynda tillfrisknandet genom att så snart som möjligt återgå till barnets vanliga mat.

Den mängd vätska och salt ett barn behöver bestäms av:
- vätskeförlusterna genom kräkningar och diarré
- vätskeförluster p g a feber,
- barnets vikt och ålder.

Späda och små barn har stort vätskebehov. Per dygn motsvarar vätskebehovet ungefär:

0-6 mån 6-9 dl vätska (ca 150 ml/kg)
6-12 mån 9-12 dl vätska (ca 125 ml/kg)
1-2 år 10-15 dl vätska (ca 100 ml/kg)

Risken för uttorkning är mindre om barnet får vätskeersättning redan från början. Det kan vara svårt att få i ett barn som kräks ovanstående mängder. Graden av uttorkning bestäms då ofta av hur stora och många diarréer barnet samtidigt har.

Vid insjuknandet
Om barnet får bröstmjölk - fortsätt att amma men något oftare än vanligt.

Annars börja med vätskeersättning, hemlagad enligt recept nedan eller Semper vätskeersättning® eller Semper vätskeersättning med rismjöl®. För barn över 3 år och vuxna finns Semper Resorb®, en brustablett som löses i vatten. Om Du är osäker på vattnets kvalitet använd avsvalnat kokt vatten.

Undvik söta drycker t ex sockerdricka, Coca Cola® eller söt saft då det ofta ökar diarrén. Mata skedvis om barnet kräks. Ge små mängder men ofta (kanske en tesked var 3:e minut till att börja med), motsvarande 1/2-1 dl/tim de första timmarna. Om barnet tolererar dessa mängder utan att kräkas kan volymerna försiktigt ökas och matningen kan glesas ut.

I fortsättningen
- Om barnet inte får bröstmjölk - fortsätt med modersmjölkersättning eller smakportioner.
- Om barnet ånyo börjar kräkas häftigt återgå då till enbart vätskeersättning.
- Om barnet är över 6 månader försök också med morotssoppa (se recept nedan), nyponsoppa eller potatismos, ris, kyckling, kokt fisk, kokt kött, rårivet äpple etc. om barnet fått det tidigare. Majs- och risvälling är skonsammare för magen än fullkornsvälling.
- Återgå så snart det är möjligt till barnets vanliga mat. Pröva t ex lite youghurt eller filmjölk fr o m 9 månaders ålder och försök med skonkost enligt ovan.
- Tillsätt gärna lite extra matfett t ex olja eller margarin, 1-2 tsk/mål till maten. Men var lite återhållsam med fullkornsprodukter.

Tänk på att:
- tvätta händerna efter varje blöjbyte eller toalettbesök
- använda flytande tvål och en egen handduk till varje familjemedlem
- många frukter och bär ger lösare avföring
- undvika alltför söta drycker som läsk etc som vätskeersättning vid kräkningar och diarréer
- vänta med grovt bröd och andra fiberrika livsmedel tills barnet tillfrisknat

För många barn dröjer det flera dagar innan aptiten återvänder, - ha tålamod - att behandla diarré och kräkningar hos barn är både arbetsamt och tidskrävande!

Recept
Hemlagad vätskeersättning:
- 1 liter vatten
- 2 msk (30 ml) vanligt socker (alt. druvsocker)
- 1/2 tsk (2,5 ml) salt
- Vätskeersättningen kan smaksättas med 2 tsk (10 ml) fruktjuice eller saftkoncentrat per liter.

Morotssoppa
- 1 liter vatten -
- 2 msk (30 ml) vanligt socker (alt. druvsocker)
- 1/2 tsk (2,5 ml) salt
- Vätskeersättningen kan smaksättas med 2 tsk (10 ml) fruktjuice eller saftkoncentrat per liter

Text: Eva Gärdsmo Pettersson, Gisela Zeime

Faktagranskad av:

Henrik Arnell, barnläkare
Henrik Arnell,
barnläkare på Astrid Lindgrens barnsjukhus.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nä usch, stackars er :shock: !!
Jag tror det är rotavirus, det har båda mina haft en varsinn omgång av. Det är särskilt långvarigt och tufft. Efter vad jag har hört ska man bara få rotavirus så kraftigt EN gång, sen ska man tydligen kunna "ta" det bättre. Hoppas det!

Jag VET, det är fruktansvärt! Nu verkar det ändå vända för er, men vi har precis som ni hållit på i flera dar så det kan ta sin tid. Huvudsaken att dom inte är slöa längre, det är ju då man blir rädd!

Kör ni med rostis med gott smör på? Lite fett är bra för de små kropparna i det här stadiet har läkarna sagt till oss. De sista dygnen, när det kanske bara kommit nåt enstaka kräk, har vi kört med just rostis, ris med smör, frikadeller på burk, ja allt de är sugna på egentligen utom mjölkprodukter.

Kämpa på, snart är det över!
stor kram från familjen magsjuka :wink:
Åsa
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tack alla söta och snälla.

En liten rapport. Karl insjuknade i onsdags, och han spyr lite då och då fortfarande. Mina mår fint, strular lite vid läggning men tror vi behöver justera deras schema lite. Lisen slocknar direkt. Äter hela tiden nästan, känns det som. När kan man börja ge annan välling? Nu får de majs.

Maken jobbar, han måste göra 32 tim praktik per vecka, så det blir lite svårt att få ihop det. Jag är rätt slut nu, och mår pyton så det är väl min tur nu då! Har ätit 3 ägg i dag. Vad sjutton käkar man när man äter LCHF? Jag kan inte äta rostat och så, för det reagerar magen på. Fjällmor, vad käkade du?

Åsa, tack, helt klart rotavirus. Sökte lite på det, och det stod ju att man enkelt kunde ta ett avföringsprov. Konstigt att de inte gjorde det på Mina. Johan t o m gav dem blöjan och sa att de kunde ta till prov. Men å andra sidan fick han säga till om allt, kan ju inte direkt påstå att de va speciellt självgående där.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
marie-d

Inlägg av marie-d »

Vid 6 månader kan man börja med mild havrevälling
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
marie-d

Inlägg av marie-d »

Jag svarade utan att tänka. Antar att du menade pga av magarna. Sorry!!
Jag har väntat tills magarna varit i relativt god form och då provat i liten mängd.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

J och Å skrev:Vad sjutton käkar man när man äter LCHF? Jag kan inte äta rostat och så, för det reagerar magen på. Fjällmor, vad käkade du?
jooo...det var samma dilemma här :? tills jag läste att äggrör är bra magsjukemat :wink:
Jag körde på vätska - the med smör å grädde t.ex....
fet yoghurt med blåbär och grädde
lite och ofta...
och sen äggröra då...

Blev du klokare...?

Kram :heart:
/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kokt fisk med smör! (För oss LCHF:are alltså)

/Pea
J och Å

Inlägg av J och Å »

marie :lol:

Fjällmor, har fått in mig en halv dl yoghurt. Har inte spytt ännu men är helt däckad som människa. Kan inte gå upprätt så ngt skit med magen är det. Fick i mig ett ägg till frulle, men det ägget åker upp och ner.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

lysande Pea! :thumbsup:

och, nej, kokt ägg var inte ok för mig heller...men äggröra gick :!:

Men oavsett vilket - lite och ofta är modellen...

/Fjällmor
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Jösses :shock:
Har läst tråden först nu och sicket elände :wink: Trots eländet så bra att det "bara" är magsjuka.

När vi fick vårt eländiga långdragna magvirus förra året så tyckte den läkaren att det var viktigt att vi åt "skräpmat" ej period efteråt. :wink: Speciellt barnen. Hon menade på att tarmarna kan vara retade så bra att ge dem processad mat ett tag så de får "vila".

Minns fortfarande 10-åringens blick på doktorn "du menar att jag får äta hur mycket chips jag vill"?

Krya på er alla :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"