4 månanders schemafundering

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tildis

4 månanders schemafundering

Inlägg av Tildis »

Hej!

Skall göra shn-kuren med dottern och har lite schemafunderingar. Tänkte på följande:
7 vakna
8.30 - 10.00 sova
12.00 - 14.00 sova
16.15 - 17.00 sova
19.00 - 21.00 sova
22.00 - 7 sova

Detta schema verkar passa vår dotter och faller bra in med resten av familjens program. Frågan är om 19-21 är dum sovtid? Tänkte att bara hon blir lite äldre skippar vi sedan 21-22 maten och lägger henne vid 19.00, och förkortar 16.15 luren. Några funderingar någon?

Mvh
Tildis
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Tildis!

Jag hör inte till de som kan mest här, men jag har en liten kille som snart blir fyramånader och jag funderar också på scheman just nu. Tänkte bara säga att min lilla Rufus får nattslurk vid 22 och äter då i max 20 minuter. Först ena bröstet tills det börjar gå lite långsammare och sen andra så länge det flödar på, inget byte av blöja, inga tända lampor och han öppnar knappt ögonen. Sen lägger jag tillbaka honom och han sover vidare nästan utan att ha varit vaken alls. Vi har därför nästan samma schema som det du föreslår, nämligen:

6.45 vakna
8.30 - 10.00 sova
12.00 - 14.00 sova
16.00 - 16.45 sova
19.15 - 6.45 sova natt
nattslurk kl 22

Det ger totalt 8h15min timmar vakentid plus nattslurkstiden så det blir ganska lagom. Det har fungerat bra. Om ett par veckor ska vi gå över till 12-timmarsnatt utan nattslurk (när vi inför välling) men detta schema har fungerat bra! Min erfarenhet är dock att om lillen är vaken en timme (i ljus) vid 21 så är det svårt att somna om vid 22. Men det är ju inte något som säger att det behöver vara ett problem för er!

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Tildis,

Jag säger som Nemita
Tänkte bara säga att min lilla Rufus får nattslurk vid 22 och äter då i max 20 minuter. Först ena bröstet tills det börjar gå lite långsammare och sen andra så länge det flödar på, inget byte av blöja, inga tända lampor och han öppnar knappt ögonen. Sen lägger jag tillbaka honom och han sover vidare nästan utan att ha varit vaken alls.
Nu såg jag inte något födelsedatum i din signatur, men är hon 4 mån skall hon klara 12 timmar natt utan mat, och DÅ är det en KUR du gör. Annars känns det mer som om du bara vill strukturera upp dygnet lite, eller?

Här kommer en tråd med MASSOR av scheman som inspiration.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tildis

Inlägg av Tildis »

Tack för svaren! Problemet är att hon kommer inta att klara 12 timmars natt ännu då hon äter såååå dåligt på dagarna när storebror är vaken. :? Försöker med flaskan nästan varje dag men den duger inte heller. Så därför blir det att försöka proppmata alltid då storebror sover, och till kvällen är det bäst att satsa på stor-mål vid 21. Tror emellertid att jag skall göra som Nemita, bara mata utan att tända lampor osv. Men blir det månne problem då jag lägger henne ut i vagn vid 19.00?

-Tildis
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, jag tycker att du ska lägga för natten 19, inte göra det till en separat lur. Pyamas, ramsa och syora nattningen. Sen lyfter du eventuellt upp henne för ett sista mål vid 21-22.

Och du, dagaptiten kommer när kvällsskrovmålet försvinner. Nu kan hon ju småäta lite under dagen eftersom hon fyller på på natten. :wink:
Lua

Inlägg av Lua »

Definitivt ingen lur mellan 19-21, om jag får tycka! Är det 19-7 du tänkt dig sen? Gör då som TorpSara säger! Lägg för natten klockan 19, ge ev. nattslurk i sömnen vid 22. Har du sett den här tråden på Kackelforum:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10660

Där är vi ett helt gäng som pratar om våra småisar, födda runt årsskiftet 06/07. Välkommen är du :!: :D

Kram Lua.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"