Dagmamman tyker vi ska gå till BVC_psykolog!??!!!

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
gnillis

Dagmamman tyker vi ska gå till BVC_psykolog!??!!!

Inlägg av gnillis »

Hej
Några av er kanske har lästom våra bravader med inskolningen sominte fungerade särkilt bra.
För att göra en lång historia mkt kort så blev det kaos efter ca 3 veckors sjukdom o vi har inte kommit längre än 3 timmar/dag sedan inskolningen började i januari!

Osäkerhet från dagmammans sida smittade på oss föräldrar och gjorde självklart vår dotter otrygg o osäker i situationen också.
Vi fick själva sätta foten i backen o jag började lämna i stället för gubben. med "attityden" gick det kanon o efter ett par dagar var seprationsgrtåen över innan jag hann runt garageporten. :D
Kruxet kommer till fortsättningen-vi kommer iksom inte vidare.
jag försöker se det postiva i att hjärtat med stora steg lämnar sin käraste docka i bilen numera o säger stolt att hon får vänta där o ska inte följa med längre! Jättesteg i rätt riktining i mina ögon! Men det finns liksom ingen vilja att gå vidare.
Vårt troll har en period av "pappas tjej" som visserligen är väldigt stark dvs hon har mkt svårare att pappa lämnar än mamma. Gråter o vill inte att han ska gå. Det är likaså hemma-pappa får inte gärna gå till källaren,in i duschen eller nån annanstans utan trollet.Mamma är det inte lika noga med... :wink: Ser iinte detta sóm ett problem utan tror det är en övergående period och hur i hela friden skulle man kunna göra ngt åt det? Kan inte se ngn annan lösning än att det kommer att "gå över". Visst kan det vara jobbigt men har inte ens tänkt tanken på att man "borde"göra något och kan för mitt liv inte kmma på vad det i så fall skulle vara.. :shock:
Låsa in han i garderoben tills hon blir 4 kanske? :roll:

Nåväl. I torsdags blev det katastrof.
pappa fick av olika orsaker lämna på morognen o en stund senare rings det för hämtning-det går inte ni måste hämta.
Då ska sägas att vi har kört på knappt tre timmar vilket inte border vara ngt knepigt när hon varit där sedan i januari nu...Hur löänge ska vi hålla på så här?
När vi hämtar hjärtat så går hon o ni vet suckar sådär efter gråt en god stund-liksom drar efter andan vilket i mina ögon talar för att hon varit ledsen en större del av förmiddagen :cry:
on hade inte ätit o en naturlig del för mig vore väl att dagmamman tröstade men det verkar som om hon blir handfallen så fort inte allt flyter.

Idag skulle vi ha ett utevecklingssamtal som slutar med att hon själv säger up platsen,säger att hon gjort akllt hon kan o at vå borde gå til bvc-psykoog eftersom hon är så pappig.. :shock:
I själva verket har hon stått mer eller mindre handfallen när det krånglat,ringt till kommunen o antagligen påstått att det givetvis ör oss det är fel på... :cry:
När hjärtat blivit ledsen har hon skyddat de andra barnen som en hönsmamma o tagit upp de två misnta som enligt henne blir rädda för vår dotters gråt o måste lugnas.
En dag när vi kom satt hon också o grät på golvet.. :shock:

O allt har hon gjort o inget går att göra o hon har inga planer kvar-dvs det är en tvåårings fel som är så skadad av at ha vrit hemma med mamma o pappa att hon måste börja hos psykolog bums... :shock: :shock:

Vi har ju med andra ord ingen fungerande plats under två månaders uppsägning o har heller ingen möjlighet att byta förrrän efter sommaren,
Vilken dj...a soppa! Hur löser man detta? jag tar fär mitt liv inte vår dotter til ngn som inte vill ha henna hos sig o tycker att hon är "ett hopplöst fall".
Vet ngn om det går att begära omplacering för att korta ner uppsägningstiden? Lämnar inte henne en dag till där för allt smör iSmåland..

tips? råd?
Mycket ledsen mamma till charmigaste trollet i stan. Inte en kotte vi könner har någonsin antytt ngt liknande om vår dotter. Blir både ledsen förtvivlad o mest av allt är jag förbannad.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:(
Usch, så hemskt trist :cry:

Finns det ingen möjlighet i världen att ha henne hemma längre :?:
Till hösten, eller nästa vår :?:
Har ni funderat på alla utvägar?

Nåt annat kan jag inte komma på, just nu, tyvärr...

Kram på er... :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
gnillis

Inlägg av gnillis »

Vi har verkligen försökt på alla sätt att lösa det men behöver ha i alla fall ca 3-4 fungerande timmar /dag hos dagmamma.
Men hos henne ska hon inte vara en enda dag till om jag så får jobba hela nätterna istället på kuppen.
Jag tycker det är så vansinningt oproffsigt att som dagmamma inte ens ge oss en hint om vad som är på gång-inte ta en diskussion för att se om vi tillsammans kan hjälpas åt att lösa läget uan vips säga upp platsen, lägga sig på rygg o ge upp o sedan tycka att det är barnet-mitt barn! som har problem?!
Hujedamej!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Absolut, ingen skuld på flickan - jag var själv tvungen att ha en av mina stora flickor på dagis en period när hon var liten, jag vet inte HUR många gånger jag fickgå och hämta henne, när de inte fick henne att sluta gråta :( När hon fick sluta där, som 4-åring, sa personalen att de aldrig varit med om att ett barn varit så överlycklig för att slippa gå dit...

Finns det ingen ni känner, nån privat, som tösen känner sig "hemma" med? Kanske nån här på forumet som finns nära, som är hemma?

Självklart ska ni inte gå till en psykolog för att dagmamman inte fixar biffen :!:
Hoppas, hoppas ni kommer på en bra lösning!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:twisted: Fruktansvärt! Helt fruktansvärt verkligen! :!:
Var glada att ni slipper den människan, det hade jag varit!

Min första tanke var som miar70, har ni någon anhörig, släkting som kan rycka in? ELLER, var bor ni? Finns det kanske någon BB-mamma som bor i närheten? Annonsera ut det i en egen tråd, så kanske, kanske någn av "oss" kan hjälpa dig? [-o<

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Mormor Eva
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 17:37

Inlägg av Mormor Eva »

Jobbigt, jobbigt för både tösen, er och dagmamma. Det borde vara dagamman som skickades på kurs. Att utan positiv känsla försöka trösta och trösta går inte. Hittar ni ingen annan lösning får väl dagmamman tillbringa dagarna på golvet, dvs komma ned till barnets nivå. Brukar kunna hjälpa. Själv läste jag alltid tidningen liggande på golvet med barn krypande fram och tillbaka. En gång byggde de också en koja för smådjur av mina ben. Att bara finnas är viktigare än att propsa på och tjata som felaktig tröst kan bli. Hon ser ju inte tösen :twisted: Barn måste känna sig älskade och få vara med. Lycka till säger mormor Eva
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Jag känner bara spontant; jag kan ta henne! Men jag bor väl inte i närheten... :roll:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Det är inte måga "rubriker" som jag blir så skitförbannad på som jag blir VARJE gång jag ser denna :twisted:

Jag tycker det är HON som behöver gå till psykolog :twisted: :!:

Stackars barn säger jag bara :cry:

(så nu har jag sagt det och jag menar inget illa :cry: jag bara är såååå trött på alla som anser sig har rätten att DÖMMA andra :cry: :cry: :cry: )

AW skriver i BB att en mamma som tror det är något fel på sitt barn ger sig inte förrän hon vet vad det är. DU tror inte det, alltså ÄR det INGET fel på ditt barn!

:heart: Se nu till att stå på dig, annars gör någon annan det... :wink: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mrs.mormor
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 26 mar 2007, 15:59
Ort: Gagnef

Inlägg av mrs.mormor »

mrs. mormor här!!!
Ditt inlägg gör mig ledsen och upprörd, så här skall det INTE vara. Var glad att du slipper henne.
Tips hur man kan gör/ hur ni skulle ha gjort. Jag har varit dagmamma många år när mina barn var små, såhär gjorde vi i grova drag med inskolningar, (de var naturligtvis individuella)
Pappa/mamma var med under första tiden. Vid första konakten "brydde" jag mig inte om det nya barnet, pratade bara med föräldrarna och gjorde annat. Barnet fick själv undersöka det nya stället och ev. leka med de andra barnen. helt plötsligt vid första (ibland även då)- andra - tredje besöket tog jag och barnet konakt på ett naturligtvis. Föräldrarna började gå ifrån kortare eller längre stunder. VIKTIGT!!!! Barnet MÅSTE se att föräldern går man får ALDRIG smita iväg. Ibland gick det bra fort ibland fick vi backa tillbaka och föräldrarna var med igen. Blev barnet ledset när föräldararna gick så tröstade man NATURLIGTVIS det ledsna barnet. Man kan strukturera upp barnets dag Tex att hos dagmamma skall jag först äta lunch sen sova efter det blir det lek en stund men efter mellis så kommer mamma/pappa då vet de och känner trygghet. De får tidsuppfattning och vet att mamma/pappa och dagmamman ALDRIG sviker.
Kram och ha det så bra
mrs.mormor
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 26 mar 2007, 15:59
Ort: Gagnef

Inlägg av mrs.mormor »

mrs. mormor IGEN!
Glömde säga en sak! Erat barn är INTE ett hopplöst fall. Däremot verkar dagmamman vara det, bra att hon la av. Hon skulle byta arbete tycker jag!
Ni skall se att det ornar sig, jag håller tummarna för er. Ni är kloka och inkännande föräldrar som älskar ert barn. Lycka till!!!!!!!!!
Kramen
gnillis

Inlägg av gnillis »

Ååh vad jag blir glad för alla svar o engagemang! :D

Kändes så bra att läsa mrs mormors inlägg om hur en "riktig" dagmamma funkar. Japp helt korrekt mrs mormor hon är ett sånt hopplöst fall att inte ens när vi åkte dit för att göra ett "avslut" o hämta alla saker så tar hon inte i vår dotter...Hon verkar nästan rädd att ha kroppskontakt med barnen.
Stod heltupprätt o sade ja hoppas du får det bra nu lilla hjärtat :roll: o ha en skön sommar. Ingen kram ingenting. Jag trodde knappt mina ögon o gicvetivis kom mina tårar..Vilket avslut och vilket konstigt sätt att visa att man tycker om barn o antagligen därfär jobbar med barn...eller? :cry:

Sorgligt men jag tyckte det var viktigt för vår dotter att säga hejdå till de andra barnen o inte lämna några lösa tråda o frågetecken. Hon vinkade glatt o gick därifrån med en ledsen o mkt arg :evil: mamma...

Nåväl nu är det gjort!

TorsMamma du har så rätt-jag tänkte precis så som du skrev med att man känner sitt barn bäst själv o så tänkte jag på de mammor som känner att något faktiskt är fel o inte får ngn hjälp...Ja hur världen är--- :shock:

Puffis-mycket o nästan allt gör jag för mitt troll men vete katten om 20 mil eller så enkel är sååå skoj... :wink: tusen tack ändå o visst ösnkar man att det fanns fler av alla goa själar härinne i grannhuset eller så.. :D

Mormor Eva-helt rätt hon ser henne inte o går aldrig ner på deras nivå...dvs golvet. "BArn ska leka själva-mitt jobb är att sätta igång de." :shock: :?:
Inte så lätt att leka när man är otröstligt ledsen..

anna-vi har löst det redan! :D

miar70 -tack för stöd o visst är det skönt att barnen trivs bäst hemma.. :wink:

Det har löst sig så fantastiskt bra att jag ska gå o köpa en trisslott tror jag. :lol:

Vi såg en annons om ett föräldralkooperativ falktiskt runt knuten där vi bor som söker barn-tjejer i just vårt hjärtas ålder.
Ringde o sade att vi hade ett barn.. :wink:
Åkte dit på besök o hör o häpna fick plats bums o hör o häpna ännu mera kommunen var så välvilligt inställda då vi förklarade den katastroflaa situationen att de förkortade vår uppsägningstid så vi kunde tacka ja! :D :D

"Fröken" o trollet fann varann bums o hon pratar redan om henne, dockorna o allt annat som fanns där.
En liten grupp med gott om personal,lagad mat med egenm kockerska o mycket ute och ännu mera hörohäpna "bredvidvaramedommanvillsyn" vilket hjärtat älskar.Det ska hängas tvätt o diskas o pysslas hemma så¨får hon göra det även där + att få kompisar + att få kompetenta,välutbildade fröknar-kan det bli bättre?

Känner mig såå glad o vid samtalet med kommunen framkom det att de ansåg den ena "fröken" vara en av de mest kompetenta o duktiga fröknarna i hela kommunen-just henne som vår dotter fastnat för!

Jag är så glad hela vår lilla familjs skull.

Trevlig helg på er alla :D
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

gnillis skrev:Jag är så glad hela vår lilla familjs skull.
Det är jag med :D Inget ont som inte för nåt gott med sig... trevlig helg nu :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mrs.mormor
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 26 mar 2007, 15:59
Ort: Gagnef

Inlägg av mrs.mormor »

mrs mormor här!
Nu kan jag sluta hålla min tumme som vid det här laget är röd stor och svullen (hi, hi)
GRATTIS och lycka till!!!!!!!!!
Ha en trevlig helg och inte minst LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!!
mamma till Sophie - 73 och Anna - 74
mormor till Alexander -95, Amanda - 04, Tintin -05
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Men, å vad skönt för er!!! :D :heart:
Lycka till nu, men både företaget, och inskolningen!!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"