Mormorskackel

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Mormor Eva
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 17:37

Inlägg av Mormor Eva »

Så är det fredag igen :!: Vart tog veckan vägen :?: Alla trötta efter arbete, dagis m.m. Behöver tanka ny energi. Och så alla planer. Roliga :D eller "måsten" :cry: Eller måste du verkligen göra ALLT du tror :?: Gör en del och lägg dig på kvällen och tänk: Det har jag gjort, och det, och det..... och se hur mycket det blivit :P . Räkna inte vad du inte gjort - den listan kan alltid bli hur lång som helst. Glöm inte räkna skratt och kramar :wink:
Lua - glöm inte att räkna alla goda tankar till din mamma!
Helgkramar till alla från mormor Eva
hilloholic
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 21:18

och vad gör en mormor när hon är riktit ledsen...

Inlägg av hilloholic »

jo, hon åker och snuffar med sina barnbarn. Bara att sitta o prata eller vara med läker det mesta. Nu är mitt äldsta barnbarn så stor att i veckan sa hon... mormor är du ledsen för att gammelmorfar dött?? Ja det är jag, men hans kropp fungerade inte längre så det var bäst för honom.
Sen pratade vi en jättelång stund och när vi la på mådde jag bättre.


Jag sänder böcker till mina barnbarn för att jag vill att de ska läsa som mina barn gjorde. Häromdagen sa barn nummer två mormor jag tycker det är orättvist att du ska slösa dina pengar på böcker till mig.
Då sa jag, jag är så glad att ni läser och det är momrors jobb att se till att ni har ngt att läsa, när ni tycker om det. Kan man läsa klarar man det mesta,

Men eftersom man har dåligt minne ibland kommer det en bok som de redan fått... då säger jag ge bort den... så får ngn annan en bok att läsa.
:lol: 8)
Mamma, mormor, lchfare
Mormor Eva
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 17:37

Inlägg av Mormor Eva »

"Den bortglömda konsten att sitta still". Att som mormor ha privilegiet att ta det lugnt, att bara vara, att inte ha så många "måsten" - det är skönt. Tyvärr är vi annars dåliga på att göra ingenting här i Sverige. Stackars barn och föräldrar.
Jag minns en gång när jag hade varit borta några dagar. Kom hem och möttes som vanligt av alla goda kramar och glada barn. Så vid middagen kom en uppräkning av att: tyvärr har vi inte diskat, inte städat, inte tvättat m.m.
Då berättade jag följande:
"Den stora hövdingen hade varit borta från sitt älskade folk. När han återvände och de på kvällen satt runt lägerelden frågade han: -Vad har ni gjort under min frånvaro?
Folket svarade: -Vi har tänkt.
- Bra sade den stora hövdingen. Vad har ni mer gjort?
- Vi har lekt och njutit; sade folket
- Bra sade den store hövdingen. Vad mer har ni gjort?
- Vi har vilat; svarade folket
- Gott mitt älskade folk; sade hövdingen och var mycket nöjd med sitt folk"

Ta det lugnt och glöm inte värdet i att "göra ingenting" :!:
Ha en bra dag önskar Mormor Eva :wink:
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Ja, tänk vad bra jag blivit på att göra ingenting :wink: :wink:
Kanske liite för bra... :roll:
Minns faktiskt den episoden!
Bibban
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 02:42
Ort: Karlskrona

Inlägg av Bibban »

Jag har tre barnbarn och ett fjärde på väg. Har insett att både barnbarnen och jag mår jättebra att få vara tillsammans ett barnbarn i sänder och jag. För ett par dagar sen var det Smillas tur att vara här ett par dagar. Smilla är fyra år och mittemellanbarn. Vi hade underbara dagar! Hon fick åka vagn på stan, bestämma maten, hyra film mm och vara nr 1. Och vi fick möjlighet att prata med varandra utan syskon som avbryter. Både hon och jag hade det jättefint!
Tidigare såg jag till föräldrarnas bästa och hade alla tre( snart är de fyra) samtidigt för att föräldrarna skulle få ledigt. Men jag är gammal och tyar(Blekingedialekt) inte! Nu ser jag egoistiskt till mitt och barnbarnens bästa. Så här mår vi bäst! :lol:
Trevlig helg med värme både utifrån och inifrån önskar Bibban
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Hej Bibban

Det är inte egoistiskt det är kärleksfullt...
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
mrs.mormor
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 26 mar 2007, 15:59
Ort: Gagnef

Inlägg av mrs.mormor »

mrs. mormor här!!!
Va glad jag blev när jag hittade denna tråd. Längtar så efter mina små, de bor ju långt bort Västerås och Vagnhärad. Det är så underbart när telefonen ringer och Amanda (2.5) eller Tintin (2 i juli) finns i andra änden. Våra samtal består mest i - Vad säger mormors katt? - Vad säger hunden- osv...
Sen brukar vi sjunga en stump - I ett hus i skogensslut tex.. Sen brukar deras tålamod vara slut och jag får prata med mammorna. De minns mig iallafall fast vi inte ses varje dag. Senast i påsk då va hela gänget hos mig i Gagnef. Snart åker jag ner det MÅSTE bli så
Kramen
mamma till Sophie - 73 och Anna - 74
mormor till Alexander -95, Amanda - 04, Tintin -05
Mormor Eva
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 17:37

Inlägg av Mormor Eva »

Ja, det är något visst med att träffa barnbarnen utan föräldrarna :P Ska få privilegiet att ha båda nästa lö/sö. Då ska vi ha roligt :!: :!: Hoppas på varmt & gott väder. Finns de som redan plaskar i havet här 8-[ Vad har man barn och barnbarn till om inte för att få göra allt det där man kanske inte skulle göra annars; säger Mormor Eva :wink:
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu ska jag till Tyskland om ett par dagar (två gånger i maj) och tröska mig igenom dagisdebatten sådan den såg ut här i slutet av 1970-talet och framgent ("ROPEN SKALLA! DAGHEM ÅT ALLA!) och sådan den tagit sin början där, nu. Favorit :evil: i repris :evil: :evil:

I Tyskland har man hittills inte haft daghem för barn under tre år. En följd av det har blivit att 40% av kvinnorna i fertil åder avstår från att "skaffa" :evil: barn därför att arbete och familj inte låter sig kombineras. Familjeministern -en kvinna som är mor till fem :!: barn (men givetvis med hemhjälp, barnhjälp, städhjälp, hela baletten - HEMMA) har nu bestämt att den svenska modellen är det som ska gälla och få barnafödandet att skjuta fart. Den svenska modellen med daghem åt åtminstone 650.000 ettåringar till att börja med, ska göra susen :wink:

Och jag ska dit och gaffla, även med familjeministern direkt i egen hög person, så som jag har gafflat sedan 1977 i det här landet, i Sverige, där alla små barn har det så bra O:)

Och det som hände under mitt evinnerliga debatterande i ämnet var - ja, platt intet; daghemsutbyggnaden blev total och alla ettåringar i Sveriges land har nu rätt till en plats på dagis. Alla.

Så vad ska jag fortsätta gaffla för? och HUR :?:

Jag minns i alla fall en bild från Tyskland, från Berchtesgaden alldeles häromåret, när jag och min resekompanjon satt och fikade ute i vårsolen på ett ställe. Där kom två mor- eller farmödrar förbi med varsin liten 1,5- eller 2-åring som de såg efter. Bägge små barnen spankulerade i snigeltakt - i frihet :!: - med mormor / farmor ett halvt steg bakom, beredd att ingripa vid behov men annars görandes absolut ingenting.

De små barnen möttes, tittade på varandra - i sju evigheter - och gick sedan vidare, lite hipp som happ. I frihet :-({|=

Och mormor / farmor lät dem syssla med vad det nu var de sysslade med, och la sig inte i.

De såg ut som om de hade all tid i världen. De var ute och vallade små barn. De gjorde det antagligen vareviga dag. Och de såg inte på något vis missnöjda ut. En massiv kärlek strålade lugnt från ansiktet på dem.

Och det slog mig och slår mig stundligen att i dag, i Sveriges land, där alla små ettåringar har RÄTT till dagis - här ser man aldrig (i alla fall inte ofta och i alla fall inte jag) den synen: en unge som rör sig i frihet, vänligt och sakligt beskyddad av en mormor / farmor som går ett halvt steg bakom och bara har all tid i världen.

Jag tänker säga det till Tyskland och fru familjeministern: "Era dumhuvuden, ni fattar inte vad det är ni berövar era små barn: FRIHETEN, och, inte minst: själva BARNDOMEN".

Någon som har sett en liten tvååring röra sig fritt, gå själv, i sin eget takt, på sitt eget vis, i en svensk stad i modern tid :?: :!:

Det kan man fortfarande få se i Tyskland. Snart är det slut med det :shock:

"Den svenska modellen" erövrar världen.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bibban
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 02:42
Ort: Karlskrona

Inlägg av Bibban »

Vi är många som vet att kommer att göra ett bra jobb i Tyskland, Anna! Och vi är med dig!!!!
Kämpa på! Tappa aldrig sugen! Världen är alldeles för full av tappade sugar, tyvärr! Fortsätt i evigheten att föra barnens talan! Sluta aldrig! Små barn kan inte själva tala om hur de vill ha det, det vet vi ju alla! Därför är du ju så viktig!!!!!!
Kämpa-på-kram! Bibban
Mormor Eva
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 17:37

Inlägg av Mormor Eva »

Barnpassning & daghem. Det är ju inte bara arbetet som ska ha sin tid via dagis. Det är ju barnet också. Det skulle vara obligatoriskt med åtminstone dagmamma för barn under tre år och inte dagis.llt med BB som grund. Sedan har ju mor- och farföräldrar något annat att ge också: tradition, tillhörighet, historia, trygghet på ett annat sätt. Att vara hos familjen eller släkten betyder inte att barn går miste om delaktighet i samhället. Varför blir inte mor- och farföräldrar obligatoriska "dagmammor" om de och föräldrarna vill? Eller en kombination? Lycka till Anna och stå på dig önskar mormor Eva :wink:
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
mrs.mormor
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 26 mar 2007, 15:59
Ort: Gagnef

Inlägg av mrs.mormor »

Mrs.mormor här!
Stå på dig Anna.
Kramen!!!!!!!!!!!
mamma till Sophie - 73 och Anna - 74
mormor till Alexander -95, Amanda - 04, Tintin -05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:heart: :heart: :heart:

Tack!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mormor Eva
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 17:37

Inlägg av Mormor Eva »

Regniga dagar? Vad gör man: 1. Bilutflykt med matsäck - turas om att bestämma höger eller vänster vid korsningar. Var hamnar vi?? :P 2. Utflykt inomhus med matsäck, långpromenad, äventyr, kanske bygga koja?? :)
3. Cirkus - kan räcka hur många dagar som helst :D 4. Man kan åka och bada ute även om det regnar 8-[
Hade äran att ha barnbarnen i helgen. 7-åringen lärde sig att virka efter frukost. Det blev nästa 5 meter "tömmar" innan kvällen. Mysiga kramar hela dagen :wink:
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"