Dagis tveksamt för barn under 3 (Telegraph)

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Dagis tveksamt för barn under 3 (Telegraph)

Inlägg av annawahlgren »

:D Mamma S har översatt en uppmärksammad artikel ur Telegraph, London.

Tack, Mamma S :!: :D

* * * * *

Registreringsdatum: 11 augusti 2005
Inlägg: 370
Ort: Asien
Postat: fre dec 08, 2006 3:25 am Rubrik: Daily Telegraph, Day Nursery may harm under 3s, (Svenska)

--------------------------------------------------------------------------------

Här kommer en översättning av artikeln från Daily Telegraph. Jag är inte en professionell översättare, men har gjort så gott jag kunnat.

Ur engelska Telegraph*: (Svensk översättning)

:arrow: En framstående grupp av barnexperter tar upp nya orosmoment runt den långsiktiga effekten av att låta barn under tre vistas på undermåliga dagis.

I ett brev till den engelska tidningen Daily Telegraph, kallar dessa experter till en brådskande nationell debatt beträffande huruvida barn under tre ska tas hand om av någon annan än pålitliga familjemedlemmar.

Gruppen, som inkluderade Psykologen och författaren Steve Biddulph, Sir Richard Bowlby, VD för Centre for Child Mental Health I London och professor Allan Schore, en berömd barnpsykolog, begär klarare visioner vad det gäller små barns emotionella utvecklingsbehov.

I brevet stod det ”Beständig, fortlöpande omsorg av en tillförlitlig person är nyckeln till en säker och omsorgsfull omgivning för små barn” vidare skrev de, ”forskning visar på att frånvaro av detta kan leda till beteendestörningar”

Genom att regeringens ”Sure Start” program** uppmuntrar fler dagis, är det möjligt att fler föräldrar sätter sina barn I “förhållanden som kanske inte är lämpliga för deras emotionella behov”

Detta medför en risk att “lagra beteendemässiga svårigheter I ett betydligt antal barn som tillbringar längre perioder” separerade från sina mödrar och i olämpligt omsorg. Effekten av detta kan märkas i åratal.

Andra undertecknare är Sue Gerhardt, en psykolog och författare av boken ”Why Love Matters”, Chris Ponsford, utvecklings chef för What about the Children en kampanjgrupp, Tom Conti, verkande i och supporter av Centre for Attachment based Psykoanalytisk psykoterapi i London, samt Sue Palmer, författaren av ”Toxic Childhood” och coordinator av ett brev till Daily Telegraph förra månaden, signerad av 110 experter.

Det brevet drog uppmärksamhet till det illavarslande hopkok av influenser som undertecknade sa förstörde bardomen. Den nyligen snabba tillväxten av barn på dagis, nu fler and 500 000, var en av faktorerna som identifierades som mest oroväckande.

Dagens brev är en följd av ett 2600 ord långt paper, skriven av Sir Richard, och cirkulerad bland 30 av världens ledande experter och godkänd av de flesta av dem.

Sir Richard lade fram alla existerande bevis på hur man på bästa sätt tar hand om barn, särskilt under den kritiska perioden från födslen tills 30 månaders ålder.

Han kom fram till följande: ”I samhällen där båda föräldrarna är uppmuntrade till att arbeta utanför hemmet medan deras barn är under tre år, är det beroende-fokuserade barn-omhändertagande arrangemang som har en viktig roll att spela i att erbjuda en hälsosam känslomässig utveckling”

I en intervju i Daily telegraph sade Sir Richard : Jag säger inte att alla dagis är dåliga mer än att jag sager att att alla mödrar är perfekta. Men det är svårare för ett dagis att erbjuda en miljö där ett barn kan utveckla normala känslor än det är för en mor eller en far en morförälder eller en barnvårdare.

”Hellre än att underhåla dagis genom Sure Start, borde regeringen göra det lättare for föräldrar att använda sina bidrag att betala morföräldrar eller andra släktingar att se efter deras barn, eller att anvädna det som lön för att se efter sina egna barn.

Mr Biddulph, en australiensisk psykolog som har skrivit en serie respekterade böcker om föräldraskap säger:

”Det finns Tydliga Psykologskt neurologiska bevis att detta inte är godtagbar omsorg för en tillfredsställande utveckling av hjärnan hos barn som är under två år.”

”Tillfredsttällane omsorg av spädbarnets hjärnbark beror på kärleksfull omsorg på tu man hand, ändå har vi aldrig förr haft en ekonomi eller en regering som sätter mindre värde på lärlek.”

Att hjälpa unga mödrar och fäder att ha mer tid är god ekonomisk planering. Genom att förebygga att sociala icke-fungerande unga människor fyller framtidens skolor och arbetsplatser

”Vi behöver människor som är lugna, omsorgsfulla och har möjlighet att knyta relationer och vara nära. Som det ser ut nu föder vi upp det motsatta.”

* Engelsk dagstidning för mer information se http://www.telegraph.co.uk/
** Engelska regeringens program för att försäkra den bästa starten I ett litet barns liv. ”Sure Start is the government programme to deliver the best start in life for every child. We bring together, early education, childcare, health and family support.” För mer information se http://www.surestart.gov.uk/

:arrow: Engelsk version:
Day nursery may harm under-3s, say child experts

By Ben Fenton
Last Updated: 1:45am BST 21/10/2006

:arrow: An eminent group of child-care experts raises serious concerns today about the long-term effects of putting very young children into inadequate day nurseries.

In a letter to The Daily Telegraph, they call for an "urgent national debate" on whether children under three should be cared for by anyone other than trusted and familiar figures in their lives.

The group, including the psychologist and author Steve Biddulph, Sir Richard Bowlby, the president of the Centre for Child Mental Health in London and Prof Allan Schore, the renowned American child psychologist, demand clearer vision on what babies and very young children need to develop emotionally.

"Consistent, continuous care by a trusted figure is the key to providing a secure and nurturing environment for very young children," the letter says. "Research suggests that its absence can lead to behavioural difficulties."

With the Government's Sure Start scheme encouraging more day-care nurseries, more parents may be placing children "in circumstances that may not be appropriate to their emotional needs".

That risks "storing up behavioural difficulties in a significant proportion of the young children who spend extended periods of time" separated from their mothers and in inappropriate care. The effects would be felt for years.

The other signatories are Sue Gerhardt, a psychologist and author of Why Love Matters, Chris Ponsford, the development director of What About the Children, a campaigning group, Tom Conti, the actor and supporter of the Centre for Attachment-based Psychoanalytic Psychotherapy, London, and Sue Palmer, the author of Toxic Childhood and joint organiser of a letter to The Daily Telegraph signed by 110 experts last month.

That letter drew attention to the sinister cocktail of influences that its signatories said were ruining childhood. The recent rapid growth in the number of children in group day-care, now more than 500,000, was one of the factors identified as of most concern.

This morning's letter was spawned by a 2,600-word paper written by Sir Richard, and circulated to 30 of the world's leading experts and approved by most of them.

Sir Richard laid out all available evidence about the best way to care for children, particularly in the crucial period between birth and the age of 30 months.

He concluded: "In a society which encourages both parents to work outside the home while their children are under three, it is 'attachment-focused' child-care arrangements that have a crucial role to play in facilitating healthy emotional development."

In an interview with The Daily Telegraph, Sir Richard said: "I am not saying that all group day-care is bad any more than I am saying that all mothers are perfect. But it is far more difficult for a day-care nursery to provide an environment in which a child will develop normal emotions than it is for a mother, or in her absence, a father, grandparent or child-minder.

"Rather than funding day-care nurseries through Sure Start, the Government should make it easier for parents to use their child-care allowances to pay a grandmother or other relative to look after their children, or to use it themselves as 'pay' to look after the child themselves."

Mr Biddulph, an Australian psychologist who has written a series of respected books on parenthood, said:

"The psychological neurological evidence is clear that this is not adequate care for proper brain development in the under-two child.

"The proper development of the infant cortex depends on one-to-one loving care, yet we have never had an economy or a government that puts less value on love.

"Supporting young mothers and fathers to have more time is good economics, in preventing socially dysfunctional young people from filling our schools, streets, and work places of the future.

"We need people who are calm, caring, able to bond and be close.
We are breeding the very opposite."

* * * * *

Obs! jag är inte en professionell översättare, det finns säkert många som hade kunnat göra översättningen bättre och mer rättvis. Jag tar inte ansvar för eventuella fel.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Dagis tveksamt för barn under 3 (Telegraph)

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mamma S - här har jag alldeles försummat att uttrycka min uppskattning av ditt arbete.

=D> :heart: =D>

Och jag passar på att berätta något som gör mig både kräkstolt och väldigt, väldigt glad: jag är inbjuden att inte bara närvara vid utan också tala under en stor internationell konferens på temat barn - Familjen är Framtiden, i Frankfurt, Tyskland, i början av maj.

Jag får dessutom medverka i just sir Richard Bowlbys workshop. Och äta middag med honom :oops: :lol:
: I ett brev till den engelska tidningen Daily Telegraph, kallar dessa experter till en brådskande nationell debatt beträffande huruvida barn under tre ska tas hand om av någon annan än pålitliga familjemedlemmar.

Gruppen, som inkluderade Psykologen och författaren Steve Biddulph, Sir Richard Bowlby, VD för Centre for Child Mental Health I London och professor Allan Schore, en berömd barnpsykolog, begär klarare visioner vad det gäller små barns emotionella utvecklingsbehov.
:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Jag blir också "kräkstolt" när olika människor tycker att du är PROFFS :heart: =D>
(konstigt att det är Tyskland och Finland som har uttryckt det bara, men inte sverige vad jag vet :roll: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Tack :!: Jag hoppade i taket av glädje när jag fick inbjudan och bara skrek av heder och lycka :lol: :lol: :lol:

Erkänd i Sverige :?: Det blir man först när man antingen är död eller har slagit igenom i Amerika :cry: :shock: =;
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

WOW!!!! GRATTIS =D> \:D/ :heart:
Vad härligt, underbart, fantastiskt!
Det är du väl värd.

Stor kram!
Sophie
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, tack, tack :lol: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"