Idag sa jag upp mig!

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Vad modig du är Pea. Är själv lite intresserad av att starta eget inom mitt område ( arbetar med personalfrågor på ett större företag) men har aldrig vågat tänka tanken fullt ut. Känner att jag blir jättepeppad av andra som tar steget. Min dröm vore att arbeta ungefär halvtid hemifrån, så kan barnen vara korta dagar på dagis och sedan vara hemma med mig...

Kan du inte rapportera hur det går för dig längre fram

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack alla som svarat! Och tack för tipset om pensionspoängen Nilam! Skönt att höra att du inte ångrat dig Mia (trodde inte det heller...) och "go for it Ewa"! Hittills har jag inte heller ångrat mig :wink: . Linda: tar du steget så kanske vi kan få utbyte av varandra :wink: ! "Frågemetoder" är min paradgren och jag har bland annat jobbat med att utforma och genomföra medarbetarundersökningar.

Kram alla!

Pea
Åse
Inlägg: 323
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 17:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Åse »

Grattis till beslutet, mycket inspirerande läsning!! :D Min sambo och jag räknar som bäst på hur vi ska kunna vara hemma så länge som möjligt med sonen och jag känner hur övertygelsen "hemma bäst - länge" växer sig allt starkare. Vi har båda jobb ganska barnvänliga arbetsgivare - och de kan inte räkna med att se mycket av oss de kommande åren :wink:

Men det gäller ju att ha råd och det här är verkligen stället att hitta lösningar på :!: T ex bor vi numera granne med några vänner med barn = fyra framtida potentiella deltidshemmaföräldrar... vi fnular vidare. Lycka till, Pea och ni andra, ser fram emot fler rapporter från olika hemmafronter.
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Nilam:
Du vet att din man kan sätta över halva sin (statliga )pension till dig, under tiden du är hemma, det skulle bara vara att kontakta FK (kan det inte till 100%)
Man sätter över HELA pensionsrätten för det året. Man kan inte dela. Ska meddelas till FK senast 31 jan för det året det ska gälla. Sen dras en viss procent av, detta för att det anses vara kvinnor som tilldelas detta av sina män i störst omfattning och vi anses ju också leva längst :roll:. Så förvisso förlorar man som PAR betraktat en aning, men jämnar ändå ut det emellan sig, om man säger :wink:.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tjoho! Igår var jag inne på jobbet och lämnade min uppsägning. Idag ringde de och ville att jag skulle göra ett konsultuppdrag! :shock: Så nu är det mycket som skall fixas: Vad skall jag ta betalt? Vem skall passa Hanna? Ny programvara till datorn? Jag måste läsa på! Säkert massa mer som jag inte ens kommit på ännu! Men det skall bli kul!

Kram Pea
kattklo

Inlägg av kattklo »

HA!
Vad var det jag sa... :lol:
Alla älskar konsulter now days.
Dom slipper arbetsgivaransvar och du slipper dom!
Lycka till!
anna
Inlägg: 4524
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

\:D/ Härligt jobbat!!!! :D
Fantastiskt kul att läsa om! Det inspirerar nog många att ta klivet! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"